Cartman Skrevet fredag kl 17:14 #21 Del Skrevet fredag kl 17:14 Hvilke fond har du investert i? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet fredag kl 17:16 #22 Del Skrevet fredag kl 17:16 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, Jeg lurer på hvordan det er best å betale ned resterende kredittkortgjeld. Gjelden startet på ca 60 000,-, og det gjenstår nå 37 000. Gjelden ble tatt opp i forbindelse med samlivsbrudd for en stund siden, og jeg har fått både bedre lønn og orden på økonomien igjen siden den gang. Jeg har de siste månedene satt av ca 5000,- til sparing, og 5000,- til nedbetaling av kredittkortet hver måned. Dette er det som er tilgjengelig etter at alt av faste kostnader (inkl. mat) er betalt. Per nå har jeg ca 16000,- på bufferkonto og 12000 i fond som kan tas ut skattefritt. Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre - fortsette som nå å sakte men sikkert betale ned gjelden og samtidig bygge opp bufferkonto og sparing, eller bruke det som er av tilgjengelige midler til å betale ned så mye som mulig og så starte sparingen litt fra scratch igjen? Anonymkode: 14419...33c som en sier ha en liten buffer, men gjør alt det du kan for å bli kvitt kredittkort gjelden. Den er noe helt forferdelig dyr over tid. Har du en liten buffer ? Ikke spar mer, bli kvitt kredittkort gjelden din. Du betaler vel nærmere 30% rente på det faenskapet der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:25 #23 Del Skrevet fredag kl 17:25 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvor ofte har dere hatt behov for en bufferkonto i løpet av de mange årene som huseier? At ting kan gå i stykker er selvsagt, men som mangeårig boligeier så vil jeg si det skjer så sjeldent at jeg ikke ønsker bokstavelig talt fylle opp bufferkonto ved hjelp av kredittkort.... Da vil jeg heller betale ned kredittkortet og bruke tilgjengelig kreditt på det hvis uhellet skulle være ute. Anonymkode: 27f2f...d3c Jeg har da sagt at hun må betale ned kredittkortet som førsteprioritet, så hva er det du suller med...? Vi har fleksilån. Lånerenten er jo høyere enn en høyrentekonto. Som regel tar vi bare av lønnskonto, selv 25 000 utgjør ikke så mye på en måned. Men ser jo at alle ikke er så heldig stilt. Og da bør man ha buffer i en eller annen form - uansett om det er fleksilån eller høyrentekonto. Anonymkode: 21762...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet fredag kl 17:29 #24 Del Skrevet fredag kl 17:29 Det å sitte med kredittkortgjeld over mer en et par måneder betyr at du har mistet kontrollen ! Det løper på utgifter som er ekstreme. Derfor må dette prioriteres nærmest foran alt. Hadde kuttet til beinet på det meste, og jobbet så dressen raknet for å bli kvitt det, men selv hadde jeg gjort alt som stod i min makt for å havne der. Når man først er der, løs det og gjenta det aldri ! Kredittkort er fint til en ting, når man har kontroll, handler og betaler det neste måneden før renten begynner å rulle ! Alt annet er synonymt med ekstremt dårlig økonomisk sans og manglende kontroll. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:31 #25 Del Skrevet fredag kl 17:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det folk stadig trenger buffer til egentlig? Sannsynligheten for at TS vil trenge en buffer på den korte tiden det tar å betale ned denne kredittkortgjelda er dessuten ekstremt liten. Anonymkode: b0aee...440 Jeg har alltid hatt bufferkonto. Den har gitt meg frihet til å kunne reise til USA på 9 dagers varsel, den har gitt meg muligheter til å gjøre andre ting, når anledningen har vært der. Uten bufferkonto, har man en begrenset økonomisk frihet. Hver og en må gjøre sine valg, men å velge bort bufferkonto det er et dårlig valg både i økonomer og i de fleste andres øyne. Anonymkode: 9fcad...e1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet fredag kl 17:34 #26 Del Skrevet fredag kl 17:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har alltid hatt bufferkonto. Den har gitt meg frihet til å kunne reise til USA på 9 dagers varsel, den har gitt meg muligheter til å gjøre andre ting, når anledningen har vært der. Uten bufferkonto, har man en begrenset økonomisk frihet. Men for faen da, det det bør da ikke være en tanke en gang når man har kredittkort gjeld ! Det er en blykule rundt foten som virkelig kan begrense din økonomiske frihet over tid, da handler det om skadebegrensning ! Kvitte seg med kredittkortgjelden om man da ikke er helt komplett idiot ! Beklager å si det med så klare ord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:38 #27 Del Skrevet fredag kl 17:38 TomKrus skrev (1 minutt siden): Men for faen da, det det bør da ikke være en tanke en gang når man har kredittkort gjeld ! Det er en blykule rundt foten som virkelig kan begrense din økonomiske frihet over tid, da handler det om skadebegrensning ! Kvitte seg med kredittkortgjelden om man da ikke er helt komplett idiot ! Beklager å si det med så klare ord. Unnskyld meg! Ser du hvem jeg svarer og hva jeg svarer vedkommende? Du kan og ta og bla til side 1 i denne tråden og se hva jeg der skriver om kredittkortgjeld. Det har man bare ikke når man har penger til overs, da betaler man ned kredittgjeld på grunn av renter som løper løps, med renters renter opp på rentene. Anonymkode: 9fcad...e1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet fredag kl 17:40 #28 Del Skrevet fredag kl 17:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Unnskyld meg! Ser du hvem jeg svarer og hva jeg svarer vedkommende? Du kan og ta og bla til side 1 i denne tråden og se hva jeg der skriver om kredittkortgjeld. Det har man bare ikke når man har penger til overs, da betaler man ned kredittgjeld på grunn av renter som løper løps, med renters renter opp på rentene. Anonymkode: 9fcad...e1a Svaret mitt gjelder når man har kredittkortgjeld, og ingen andre selv om jeg svarte på ditt innlegg Har man dette ? Selv fond, selg det du ikke trenger, sult og arbeid til krampen tar deg. Kredittkortgjeld ? Det er hakket over gjeld til mafia som knuser knærne dine når man ikke betaler, Kredittkortselskapet knuser livet ditt ! Ja helt ned i graven ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet fredag kl 17:59 #29 Del Skrevet fredag kl 17:59 Prioriter kredittkortgjelden men ha bittelitt buffer og ikke stå helt naken fordi du har brukt det til å betale ned kredittkortet. Hvorfor: litt avhengig av hvor stor gjelden er i forhold til disponibel inntekt, så er problemet et en ulykke sjelden kommer alene. Det er typisk at man gjør seg enda mer sårbar for økonomiske smell hvis man ikke har noe å gå på i buffer. Bil er et godt eksempel og 30 000 kroner er vanlig verkstedregning. Du kan banne på at bilen ryker på verksted og at katta/hunden blir syk når du ikke har noen oppsparte midler av betydning fordi du har overført alt til nedbetaling av gjeld. Dyrt å være fattig. Forbrukslån på 200 000 kroner er kanskje et bedre eksempel. Ja, du bør definitivt gjøre alt du kan for å betale ned en slik gjeld, men samtidig ber du om problemer hvis du har en bil du er avhengig av og eier egen bolig. Husdyr som blir akutt syke, barn... 25-35.000 kroner i en buffer gir nattero og virker som en OK støtdemper mens du "kriger" mot forbrukslånet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:10 #30 Del Skrevet lørdag kl 14:10 AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 12.46): Hei, Jeg lurer på hvordan det er best å betale ned resterende kredittkortgjeld. Gjelden startet på ca 60 000,-, og det gjenstår nå 37 000. Gjelden ble tatt opp i forbindelse med samlivsbrudd for en stund siden, og jeg har fått både bedre lønn og orden på økonomien igjen siden den gang. Jeg har de siste månedene satt av ca 5000,- til sparing, og 5000,- til nedbetaling av kredittkortet hver måned. Dette er det som er tilgjengelig etter at alt av faste kostnader (inkl. mat) er betalt. Per nå har jeg ca 16000,- på bufferkonto og 12000 i fond som kan tas ut skattefritt. Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre - fortsette som nå å sakte men sikkert betale ned gjelden og samtidig bygge opp bufferkonto og sparing, eller bruke det som er av tilgjengelige midler til å betale ned så mye som mulig og så starte sparingen litt fra scratch igjen? Anonymkode: 14419...33c Betal ned hele gjelden istedenfor å spare. Det koster mye mer å ha kredittkortgjeld enn det du tjener på å ha pengene stående på en konto i banken. Samtidig trenger du en buffer. Så hvis vi tar utgangspunkt i akkurat nå, ville jeg latt de kr 16 000 stå, men de neste 4 månedene ikke spart noe mer, kun nedbetalt gjelden. Den vil jo for øvrig bli mindre, ettersom du korter ned tiden du betaler renter. Anonymkode: e1cae...e7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:17 #31 Del Skrevet lørdag kl 14:17 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har alltid hatt bufferkonto. Den har gitt meg frihet til å kunne reise til USA på 9 dagers varsel, den har gitt meg muligheter til å gjøre andre ting, når anledningen har vært der. Uten bufferkonto, har man en begrenset økonomisk frihet. Hver og en må gjøre sine valg, men å velge bort bufferkonto det er et dårlig valg både i økonomer og i de fleste andres øyne. Anonymkode: 9fcad...e1a Nå er vel neppe det å reise til USA på 9 dagers varsel innenfor ts sin prioritet akkurat nå (får vi håpe). At en buffer er absolutt anbefalt, er udiskutabelt. Men når det skal nedbetales 37 000, og valget er å gjøre det iløpet av knapt 4 måneder eller strekke det til 8 måneder (for kun å berike kredittkortselskapet med ekstra renter), da velger man 4 måneder og tenker buffer i 5. måned. Anonymkode: e1cae...e7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:13 #32 Del Skrevet lørdag kl 15:13 Så lenge du ikke klarer å betale ALT ved forfall er det bare tull. De få godene som er igjen på kredittkort er ikke verdt det. Muligens bra for ferie og litt netthandel, ikke mer. Anonymkode: a2454...4f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Del Skrevet 15 timer siden Herregud, synest noen av dere er litt hysteriske her inne som får det til å høres ut som TS sitter med skyhøy kredittkortgjeld og at det er krise å betale det inn litt senere enn man kan når man prioriterer å bygge som opp en buffer sakte men sikkerr. Ja, man taper noen kroner i renter men restsummen på totalgjelden er såpass lav at det ikke er snakk om krisemange tusener. Det som er viktig i denne sammenhengen når man først er i den situasjonen er at gjelden faktisk minker og er overkommelig å håndter, for det kunne fort gått motsatt vei. Og først av alt må jeg få gratulert TS med å straks ha halvert gjelden. Det finnes kredittkort med rente på ned til 16%, og med så lavt beløp så gjenstår så er det snakk om maks 500-1000 kr i måneden i renter, og disse rentekostnadene minker måned til måned fordi TS åpenbart betaler en del over minimumsbeløpet så gjelden krymper, så det er ikke snakk om mange tusen i renter det gjenstår. At det er unødvendige penger som går tapt er en ting, men mange bruker glatt over 1000 kr i måneden på annet tull, det være seg spise ute, alkohol, snus osv. Vi har også et rart syn på dette med gjeld i Norge, å sitte med kredittgjortgjeld på 60 000 kr med omtrent 20% rente er helt forferdelig dumt, men at folk sitter med huslån opp til pipa på flere millioner er greit fordi renten er lavere, selv om man totalt betaler mer i renter og utgifter i måneden. Det er legitimt fordi man da betaler ned på noe man eier, men mange kjøper seg overflotte hus, hytter, billån osv, som de ikke trenger, så det gjøres også mye dumt og unødvendig med pengene som investeres. Det er egentlig helt teit å sitte og si at man kaster ut 500-1000 kr i måneden på idioti, når omtrent alle på en eller annen måte kaster bort penger hver måned på noe som er unødvendig. Men det er uglesett å gi bort penger til kreditorer. Kredittkort er et produkt som man betaler for til liks med andre ting, det er bare ikke en spesielt akseptert tjeneste fordi at for noen få så går det ekstremt galt og man sette seg i ekstremt stor gjeld. Det som er viktig i TS situasjon er å ha en plan som fungerer og som gjør det til at hun har det bra. Ikke undervurder det psykiske aspektet i denne prosessen. Om TS har det bedre ved å kaste bort en 500 lapp i måneden til gjelden er nedbetalt ved å ta det sakte, men at hun samtidig også ser at hun har en buffer å lene seg på og et fond som vokser litt, og at man føler det ikke er håpløst, så er det verdt det. Til og med på Luksusfellen får de som skal betale ned gjeld lov til å sette av 500 kr i mnd til sparing. TS, jeg hadde nok gjort en mellomting, prioriter å betale ned mer på gjelden nå men ikke putt inn alt. Personlig ville jeg latt bufferen stå for 16 000 kr er egentlig ikke mye og det føles nok trygt å ha den der, også satt av 1000 kr i mnd til sparing i buffer frem til gjelden er nedbetalt. Jeg synest du også kan la fondet stå, men er enig at i din situasjon så må du sette den sparingen litt på vent. Men det kan kanskje vere greit å forsette å sette av eit lite beløp, typ sett inn 500 kr i mnd på fondet slik du også kan oppleve at fondet vokser litt, det hjelper nok litt på motivasjonen. Synest 1500 kr i mnd til buffer og fond må vere ok, også putt inn resten på gjeld. Får du noe igjen på skatten tror du? Isåfall putt inn alt ekstra av skattepenger på gjelden når den kommer, og om ikke - så får du ny mulighet til å bli helt kvitt den når feriepengen kommer i juni. Så ikke mange måneder igjen med innsats. 37 000 kr igjen, dette klarer du🙏 Anonymkode: 81d37...b64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #34 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 12.46): Jeg har de siste månedene satt av ca 5000,- til sparing, og 5000,- til nedbetaling av kredittkortet hver måned. Anonymkode: 14419...33c For en merkelig måte å prioritere. Du vil altså betale mye mer i renter på kredittkortet enn hva du får i renter på sparingen? Anonymkode: 36b8c...7dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #35 Del Skrevet 14 timer siden Du har sannsynligvis nok i buffer for en liten stund framover. Heretter betaler du alt du kan på kredittkortgjelda di hver måned. 10 000 per måned fram til du kan avslutte gjelda. Deretter kan du sette av litt mer til buffer, og resten til sparing. Anonymkode: 49476...3fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #36 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har sannsynligvis nok i buffer for en liten stund framover. Heretter betaler du alt du kan på kredittkortgjelda di hver måned. 10 000 per måned fram til du kan avslutte gjelda. Deretter kan du sette av litt mer til buffer, og resten til sparing. Anonymkode: 49476...3fd Enig i denne. Om fire måneder er du ferdig med kredittkortgjelda, og etter sommeren kan plusse på 30K ekstra på bufferen og kan begynne å tenke seriøst på sparing. Anonymkode: 2689e...01a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #37 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 16.50): Det er mange som tror at det er bedre å ha en bufferkonto (vanligvis med svært dårlig rente) og betale dobbelt så mye i kredittrenter... På lang sikt mener jeg det er smart ha en bufferkonto, men når man velger spare fremfor betale gjeld, så øker man i praksis gjelden for å sette inn på en sparekonto... Anonymkode: 27f2f...d3c Kan jo være at noen velger å ha en del cash som del av en beredskap, men som bare kaller det buffer? Jeg pleier å si det slik selv, har rett og slett liggende noe cash som beredskap/buffer i tilfelle en krise av noe slag. Anonymkode: edf1e...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå