AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Hei, Jeg lurer på hvordan det er best å betale ned resterende kredittkortgjeld. Gjelden startet på ca 60 000,-, og det gjenstår nå 37 000. Gjelden ble tatt opp i forbindelse med samlivsbrudd for en stund siden, og jeg har fått både bedre lønn og orden på økonomien igjen siden den gang. Jeg har de siste månedene satt av ca 5000,- til sparing, og 5000,- til nedbetaling av kredittkortet hver måned. Dette er det som er tilgjengelig etter at alt av faste kostnader (inkl. mat) er betalt. Per nå har jeg ca 16000,- på bufferkonto og 12000 i fond som kan tas ut skattefritt. Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre - fortsette som nå å sakte men sikkert betale ned gjelden og samtidig bygge opp bufferkonto og sparing, eller bruke det som er av tilgjengelige midler til å betale ned så mye som mulig og så starte sparingen litt fra scratch igjen? Anonymkode: 14419...33c
Concorde Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar Min oppskrift baserer seg på å kvitte seg mest mulig med gjeld fordi det koster veldig mye over lang tid. Hvis du ønsker en sunn privatøkonomi som står seg svært robust om noen år, skal du ikke ha unødig gjeld som en klamp om beina. Her er det som jeg ville rådet en god venn eller et familiemedlem: 1. Ha buffer slik at du ikke må ty til ny kreditt. Hvor mye må du se an i forhold til inntekt. Men buffer 16 000 + 12 000 som kan tas ut skattefritt putter du på en høyrentekonto. Ligger det investert på børs er det ikke buffer som du kan ta av på veldig kort tid. Jeg ville kuttet kostnader og satset på at denne bufferen holder på kort sikt. 2. Kutt ned på alt "kjekt å ha" og unødvendig forbruk 3. Betal mest mulig ned på kredittkortgjelden, dropp sparing til buffer/aksjer og prioriter 100% nedbetaling av kredittkort. 4. Har du elektronikk, verktøy etc. som du vet at du ikke har brukt på lenge og ikke kommer til å bruke - selg på Finn. Betal ned på gjelden. Det er utrolig hvor mye penger det blir på noen få ting. 5. Når kredittkortgjelden er nedbetalt kan du igjen se over hvor mye du kan spare. Hvis det var meg ville jeg fokusert bare på buffer i første omgang. Jeg tenderer til å spare opp 6 mnd inntekt i buffer - ikke bare faste levekostnader/boutgifter. Hvis du som et eksempel har en fast inntekt på 25 000 kroner/mnd, vil det tilsi 150 000 kroner i buffer. Da trenger du sannsynligvis aldri å ty til kredittkort og forbrukslån igjen. Det mer moderate alternativet er å se på utgiftene og gange opp med 6. 6. Si opp kredittkortet! Mange vil være uenig med meg, og det er helt greit. Mitt resonnement er at så snart du har en god buffer så skal du ikke trenge kredittkort fordi du ønsker å planlegge samt. spare til kjøp av nye ting, feriereiser og forventede utgifter. Mindsettet du potensielt kan oppnå ved å avvise å holde kreditt kan ha svært stor betydning på lang sikt, avhengig av tilbøyeligheten til å bruke kreditt og belage deg på denne. Det er psykologi og vi er tross alt mennesker, kredittkort er ikke for alle og poenget er at du skal bli fristet til å bruke kreditt og betale renter som over lang tid drar deg ned, i stedet for å løfte deg opp. Senere kan du lage et enkelt likviditetsbudsjett og se på hva du typisk kan sette av til sparing. 5000 kroner i måneden plassert på et godt aksjefond med fokus på vekstselskaper, kan potensielt bli til 50 millioner kroner over 40 år, gitt en noe heldig tidsperiode og høy annualisert avkastning. Det er motiverende, ikke sant? Timing og om aksjer er riktig nå, det får bli en vurdering du tar senere. 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar Det fornuftige er å droppe sparing helt til kredittkortgjelda er betalt ned. Etter det går jo sparingen uansett fortere siden man slipper betale en masse renter. Skulle et eller annet usannsynlig skje slik at man må ha penger, bruker man bare kredittkortet til dette. Og betaler så det ned igjen. Anonymkode: b0aee...440 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar Kredittkortgjeld er dyrt, så betal ned alt du kan så kjapt som mulig. Anonymkode: 9b1c2...dff 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Per nå har jeg ca 16000,- på bufferkonto og 12000 i fond som kan tas ut skattefritt. Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre - fortsette som nå å sakte men sikkert betale ned gjelden og samtidig bygge opp bufferkonto og sparing, eller bruke det som er av tilgjengelige midler til å betale ned så mye som mulig og så starte sparingen litt fra scratch igjen? Det mest fornuftige er å kun betale ned på kredittkortet. Ta pengene på bufferkontoen og sett de rett inn på kredittkortet! Renten på kreditten er langt høyere enn på sparekontoen. Det samme med det på fondskontoen. Inn på kredittkortet. Det er 28k. Da gjenstår det 11k på kredittkortet. Det betaler du ned neste måned allerede. Så starter du sparingen. Anonymkode: c0e00...5dc 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Skrevet 17. januar Hvor mye renter betaler du pr måned på kredittkortet nå? Hvor lang tid vil det ta å betale ned gjelden om du betaler 5000,- pr måned? Jeg hadde uten tvil droppet sparing, og prioritert gjelden over alt annet. Anonymkode: 27f2f...d3c 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre - fortsette som nå å sakte men sikkert betale ned gjelden og samtidig bygge opp bufferkonto og sparing, eller bruke det som er av tilgjengelige midler til å betale ned så mye som mulig og så starte sparingen litt fra scratch igjen? Anonymkode: 14419...33c Det er lurest å gjøre det sånn du gjør det. Alternativt bygge opp en liten buffer først, og så fokusere fullt på gjelden. Å bare betale gjeld er ikke så lurt, du ser jo han over som sier at «da er der bare å bruke kredittkortet igjen», men det er jo nettopp det du vil unngå. Derfor trenger du en buffer. Anonymkode: 64815...574
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er lurest å gjøre det sånn du gjør det. Alternativt bygge opp en liten buffer først, og så fokusere fullt på gjelden. Å bare betale gjeld er ikke så lurt, du ser jo han over som sier at «da er der bare å bruke kredittkortet igjen», men det er jo nettopp det du vil unngå. Derfor trenger du en buffer. Anonymkode: 64815...574 Hva er det folk stadig trenger buffer til egentlig? Sannsynligheten for at TS vil trenge en buffer på den korte tiden det tar å betale ned denne kredittkortgjelda er dessuten ekstremt liten. Anonymkode: b0aee...440 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er det folk stadig trenger buffer til egentlig? Sannsynligheten for at TS vil trenge en buffer på den korte tiden det tar å betale ned denne kredittkortgjelda er dessuten ekstremt liten. Anonymkode: b0aee...440 Det er mange som tror at det er bedre å ha en bufferkonto (vanligvis med svært dårlig rente) og betale dobbelt så mye i kredittrenter... På lang sikt mener jeg det er smart ha en bufferkonto, men når man velger spare fremfor betale gjeld, så øker man i praksis gjelden for å sette inn på en sparekonto... Anonymkode: 27f2f...d3c 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, Jeg lurer på hvordan det er best å betale ned resterende kredittkortgjeld. Gjelden startet på ca 60 000,-, og det gjenstår nå 37 000. Gjelden ble tatt opp i forbindelse med samlivsbrudd for en stund siden, og jeg har fått både bedre lønn og orden på økonomien igjen siden den gang. Jeg har de siste månedene satt av ca 5000,- til sparing, og 5000,- til nedbetaling av kredittkortet hver måned. Dette er det som er tilgjengelig etter at alt av faste kostnader (inkl. mat) er betalt. Per nå har jeg ca 16000,- på bufferkonto og 12000 i fond som kan tas ut skattefritt. Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre - fortsette som nå å sakte men sikkert betale ned gjelden og samtidig bygge opp bufferkonto og sparing, eller bruke det som er av tilgjengelige midler til å betale ned så mye som mulig og så starte sparingen litt fra scratch igjen? Anonymkode: 14419...33c Du må se på renten du har på kredittkortet og hva du ha4 av «gevinst» på sparingen din. Renten på kreditt pleier å vær mellom 20 og mange feler %. Så mye vil du aldri klare å få i avkastning på sparing. Betal ned alt du kan på kredittgjelden din, og så kan du begynne på sparing og å bygge opp buffer konto. Det du nå holder på med er dårlig «butikk». Trenger du buffer fordi vaskemaskin eller noe annet stort må betales så får du rentefri kreditt på kredittkort i 45-50 dager avhengig av forfall på kortet. Så den nødløsningen inntil bufferkontoen er blitt det den skal være er en bedre løsning. Anonymkode: 9fcad...e1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lurest å gjøre det sånn du gjør det. Alternativt bygge opp en liten buffer først, og så fokusere fullt på gjelden. Å bare betale gjeld er ikke så lurt, du ser jo han over som sier at «da er der bare å bruke kredittkortet igjen», men det er jo nettopp det du vil unngå. Derfor trenger du en buffer. Anonymkode: 64815...574 Det dårligste rådet jeg har sett noen gang på kg. Mangel er du økonomisk forståelse eller mener du virkelig dette er et godt råd? Anonymkode: 9fcad...e1a 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #12 Skrevet 17. januar Om du betaler ned lån med buffer. Så må du i ytterste konsekvens ta opp nytt lån om du trenger buffer. (og forhåpentligvis så gjør du ikke det): Så det er kun en plusside i at du har spart de skyhøye rentene i perioden fra innbetaling, til behovet oppstår. Oppsummert er det økonomisk idioti å sette av til sparing i det hele tatt i tilfellet du skisserer her. Men å spare buffer når lånet er borte er viktig, for å slippe å noen gang trekke opp et slikt lån igjen. Anonymkode: 21762...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #13 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hva er det folk stadig trenger buffer til egentlig? Sannsynligheten for at TS vil trenge en buffer på den korte tiden det tar å betale ned denne kredittkortgjelda er dessuten ekstremt liten. Anonymkode: b0aee...440 Platetoppen vår røk nettopp. Den koster 25 000. Før det var det en nøkkel som brøt rett av i vrideren - 4 500. Det er bare en liten ting, egentlig. Sett mot enkelte ting som har truffet gjennom mange år som eier av hus, bil og hytte. Anonymkode: 21762...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #14 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Platetoppen vår røk nettopp. Den koster 25 000. Før det var det en nøkkel som brøt rett av i vrideren - 4 500. Det er bare en liten ting, egentlig. Sett mot enkelte ting som har truffet gjennom mange år som eier av hus, bil og hytte. Anonymkode: 21762...ea0 Hvor ofte har dere hatt behov for en bufferkonto i løpet av de mange årene som huseier? At ting kan gå i stykker er selvsagt, men som mangeårig boligeier så vil jeg si det skjer så sjeldent at jeg ikke ønsker bokstavelig talt fylle opp bufferkonto ved hjelp av kredittkort.... Da vil jeg heller betale ned kredittkortet og bruke tilgjengelig kreditt på det hvis uhellet skulle være ute. Anonymkode: 27f2f...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Skrevet 17. januar Som flere skriver: du bør betale kredittkort-gjeld før du sparer. Av den enkle grunn at det er høye renter på dette. Du ville ha tjent på det, altså spart mer totalt til nå, hvis du betalte ned alt på kredittkort før du sparer noe annet. Anonymkode: 71804...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det folk stadig trenger buffer til egentlig? Sannsynligheten for at TS vil trenge en buffer på den korte tiden det tar å betale ned denne kredittkortgjelda er dessuten ekstremt liten. Anonymkode: b0aee...440 Det er lurt å ha en liten sum til uforutsette utgifter så man slipper å bruke kredittkort. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det dårligste rådet jeg har sett noen gang på kg. Mangel er du økonomisk forståelse eller mener du virkelig dette er et godt råd? Anonymkode: 9fcad...e1a Selvsagt er det et godt råd. Anonymkode: 64815...574 1
Summeer Skrevet 17. januar #17 Skrevet 17. januar Jeg ville latt 5.000 stå igjen på bufferkonto, det er plutselig en måned der man må kjøpe sko og jakker til ungene og treningsavgift og noe annet kommer samme måned. Ikke rør fondet. Putt det som er igjen på sparekonto inn på å nedbetale kredittkortet. Og ikke spar mer før gjelda er nedbetalt.
monican94 Skrevet 17. januar #18 Skrevet 17. januar selvsagt betale gjeld men ha noooen tusen stående i fall en krise 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #19 Skrevet 17. januar Det vil koste deg rundt 3000 kroner i renter å betale ned kredittkortgjeld på 37 000 i det tempoet du gjør nå. Det blir altså 40 000 kroner du må betale over 9 måneder, kontra 37 000 i dag. Så spørsmålet du må stille deg selv er - vil du donere 3000 kroner til ditt kredittkortselskap? Eller vil du beholde de 3000 kronene selv? Og si at worst case scenario skjer - du betaler ned alt, og så skjer det - vaskemaskina ryker! Da bruker du kredittkort. De fleste kredittkort har rentefri betalingsutsettelse på 30-45 dager, og Klarna og sånt har jo 30 dager som standard på fakturering, så du har spart penger uansett på å betale ned nå. Anonymkode: 8b29c...2e2 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #20 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er lurt å ha en liten sum til uforutsette utgifter så man slipper å bruke kredittkort. Selvsagt er det et godt råd. Anonymkode: 64815...574 Ts har allerede 16 000 i buffer pluss fond. Da er det ett veldig dårlig råd å be henne betale ekstra kredittkortrenter for å fylle opp sparekontoen ytterligere... Og for hver innbetaling TS gjør på kredittkortet så blir det mindre renter og kreditt frigis til nettopp uforutsette utgifter... Anonymkode: 27f2f...d3c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå