AnonymBruker Skrevet 17. januar #41 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er det viktig å skille på helt kjøtt som i biff, og oppmalt kjøtt som i kjøttdeig og karbonadedeig da. Det er et eller annet som skjer med kjøttet når det bearbeides ved å male det opp som gjør det mye mer usunt for kroppen vår. Anonymkode: 8314b...c12 Hva skjer? Aldri skjønt hvorfor biffen plutselig skulle bli så mye mer usunn om jeg slengte den i kjøttkvernen? Anonymkode: d1a47...a83 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #42 Del Skrevet 17. januar Biffen i seg selv er ikke usunn, det er tilbehøret mange gjerne har til den biffen som ikke er helt bra å spise for mye av. Selv er jeg veldig glad i bernaise og fløtepoteter, men har byttet det ut med bakt potet/stekte grønnsaker. Bruker litt kryddersmør i stedet for saus 😅 Anonymkode: d35b1...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #43 Del Skrevet 17. januar Det er sausen som er usunnn, ikke biffen Anonymkode: 28c6b...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 17. januar #44 Del Skrevet 17. januar Biff er ren og ekte mat og dermed sunt 👌🏻 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #45 Del Skrevet 17. januar Makavelli skrev (1 time siden): Hvorfor er fett usunt…? Hva tror du folk spiste før jordbruket startet…? På den tiden brukte mennesker alle kalorier på å skaffe mat. Forholdet mellom innsats nødvendig for mat og kalori overskuddet de fikk var 1:1. Anonymkode: 0ca66...a5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #46 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vel samene levde historisk utelukkende av reinkjøtt etter hva jeg har fått med meg. Altså ikke moderate mengder i det hele tatt, men et ekstremt snevert kosthold. Og de overlevde fint de. Eneste de fikk av grønt var visst mageinnholdet til reinsdyra siden de spiste magesekken også. Anonymkode: 8314b...c12 Samene har hatt tilgang til alle slags bær som de har spist ferske og konservert til vinteren på ulike måter, de har brukt chaga som blir kalt for kreftkjuke pga de helende egenskapene den har, de sanket diverse planter og sopp som de brukte ferske eller tørket til vinteren. Det er jo ikke slik at det ikke vokser noe oppi nord som mennesker kan spise... De spiste også vilt, fugl, egg, melk, og fisk. https://ndla.no/nb/r/ravare-produksjon-og-kvalitet-rm-rmf-vg1/samiske-mattradisjoner/3928e68735 https://isogaisa.org/chaga-info/ Anonymkode: cebec...5b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #47 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Haha, det er jo det som er godt, uten tilbehøret blir det jo bare en tørr kjøttdings😅😂 Anonymkode: 3e1c5...fed Da har du ikke prøvd biff av virkelig god kvalitet. Jeg bruker aldri saus til biff. Eller annet tilbehør som tar bort fokus fra den gode smaken. Litt olivenolje, og ovnsbakte grønnsaker, er det beste tilbehøret. Anonymkode: 3ff84...d46 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 18. januar #48 Del Skrevet 18. januar Ja det er sunt, spiser biff minst en gang i uken. Spiser variert med fisk 2 ganger. Også svine kjøtt og kylling. Alt fra botnen av og med vegetarmat som tilbehør. Slik levde mine forfedre og dem ble gamle. Unngår pølser og slikt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. januar #49 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): O hellige Fett. Ja jeg mener for mye fett er usunt. Anonymkode: cebec...5b0 For mye vann er også usunt🤦♂️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. januar #50 Del Skrevet 18. januar (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): På den tiden brukte mennesker alle kalorier på å skaffe mat. Forholdet mellom innsats nødvendig for mat og kalori overskuddet de fikk var 1:1. Anonymkode: 0ca66...a5b Biffen har ikke blitt noe mindre sunn av den grunn. Skjønner at du kommenter som AB med utsagn som dette🤦♂️ Endret 18. januar av Makavelli 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #51 Del Skrevet 18. januar En jeg kjenner testet en slags kjøtt-diett en periode, eller det er vel kanskje keto-lignende. Spiste utelukkende kjøtt og egg omtrent, og da mest rødt kjøtt. Han så i all fall bra ut (han har alltid trent, men da forsvant fettet og musklene kom frem) og sa at han følte seg fantastisk bra. Sist jeg snakket med han skulle han til legen og ta en full sjekk på andre ting i kroppen, så gjenstår jo å se om legen mener det er sunt. Han er en sånn fyr som bare tester greier i perioder da, alltid er det et eller annet, så det er vel litt forskjell på å omtrent bare spise biff i en periode og hele livet. Men jeg ble nå i all fall litt frelst og gikk og kjøpte meg en indrefilet 😅 Anonymkode: d9c9e...9ab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #52 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva skjer? Aldri skjønt hvorfor biffen plutselig skulle bli så mye mer usunn om jeg slengte den i kjøttkvernen? Anonymkode: d1a47...a83 Det kommer vel an på hvilken del av dyret som brukes? Kjøttdeig har ca 14 gram fett per 100 gram, mens ytrefilet under 2,5 gram. Anonymkode: cc4fe...3e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 18. januar #53 Del Skrevet 18. januar Ja. Jeg anser ingenting som usunt. Det er mengden det kommer an på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #54 Del Skrevet 18. januar SPOCA skrev (11 minutter siden): Ja. Jeg anser ingenting som usunt. Det er mengden det kommer an på. Nugatti ikke usunt altså? Anonymkode: cc4fe...3e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #55 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nugatti ikke usunt altså? Anonymkode: cc4fe...3e4 Å smøre nugatti på kneipbrød til frokost hver morgen er usunt. Å ta et lag nugatti på en rugsprø på tampen av lørdagsfrokosten er bare sunt, også mentalt. Anonymkode: 3ff84...d46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 18. januar #56 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nugatti ikke usunt altså? Anonymkode: cc4fe...3e4 Nei. Ikke så lenge man spiser moderate mengder. Jeg har gått ned 130 kg. 90 kg av dem helt på egenhånd. Jeg har ikke nektet meg noe som helst, men jeg er veldig strikt på mengde. Jeg spiser gjerne to loffskiver med nugatti på en lørdag. Det er ikke det som velter lasset. Det jeg derimot mener er sunt, er å ikke nekte seg ting. Det skaper ofte bare unødig stress. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natu Skrevet 18. januar #57 Del Skrevet 18. januar Jeg ser på det sundt og et viktig innslag i kostholdet. Begrenser seg hvor ofte jeg spiser pga pris. Men jeg velger norsk biff da, pga andre land har helt egne egne regler for bla. antibiotika i kjøttet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #58 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det kommer vel an på hvilken del av dyret som brukes? Kjøttdeig har ca 14 gram fett per 100 gram, mens ytrefilet under 2,5 gram. Anonymkode: cc4fe...3e4 Hæ? Men om du bare kverner ytrefileten så blir jo ikke det kjøttdeig. Den får ikke plutselig flere gram fett grunnet at den blir kvernet. Er jo akkurat samme innhold. Anonymkode: a86a4...1b1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. januar #59 Del Skrevet 18. januar Jeg tenker at det heller ikke er usunt som element i et ellers balansert kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #60 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Å smøre nugatti på kneipbrød til frokost hver morgen er usunt. Å ta et lag nugatti på en rugsprø på tampen av lørdagsfrokosten er bare sunt, også mentalt. Anonymkode: 3ff84...d46 Nei det er ikke "bare" sunt, det er ingenting som er sunt i nugatti, unntatt 8% hasselnøttkjerner. Anonymkode: cebec...5b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå