AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Hei. Jeg har en veninne som ikke har særlig mange gode venner og hun skal snart ha bursdag. Det er en stor dag da hun fyller 20 og jeg vil virkelig at denne dagen skal bli fin for henne. Ho vil selv egentlig også feire stort men har veldig den innstillingen at sikkert ingen vil syns det er gøy å komme på fest hos henne. At ho ikke har særlig mange å invitere og at ho ikke vet åssen ho skal holde liv i festen osv. jeg har da hypet henne opp til å ha en skikkelig bursdagsfest som jeg skal hjelpe henne å arransjere. Og jeg skal passe på at det kommer mange folk og at hun får en bra dag. Men jeg er gravid og på tidspunktet hun har bursdag er nok barnet mellom 2 og 4 uker gammel mest sannsynlig. Jeg tenker da selvfølgelig ikke å dra på festen hennes hvis jeg er veldig utslitt og har en baby som roer seg kunn hos meg. Men tenkte å ta med baby for å hjelpe henne å pynte lokalet for så å dra hjem igjen… men spørsmålet mitt er egentlig: Hvis jeg har en baby som roer seg greit hos pappaen sin og ikke får kluss i rutinen hvis jeg drar ut en tur. Er det innafor å pumpe melk, dra på festen til min veninne og heller dra litt til og fra resten av kvelden? Hvis baby sover greie 2 timer av gangen er det da innafor å dra ut halvannen - to timer av gangen og tilbake mens babyen sover flere ganger den kvelden? Jeg tenker da å ha det som ett utgangspunkt men selvfølgelig blir baby urolig blir jeg jo bare hjemme. Baby sin komfort kommer 100% først for meg. Men jeg vil gjerne være der og hjelpe min veninne å få en bra dag hvis det lar seg gjøre. Men vil ikke bli dømt for å være en dårlig mamma… jeg skal selvsagt ikke drikke og ha mobilen på lyd hele tiden. Vi bor kunn 10 minutter unna så blir lett å haste hjem hvis baby trenger det. Bør jeg tåle evt dømmende holdninger om dette med hevet hodet hvis jeg vet med meg selv at jeg har prioritert babyen sine behov og velvære foran festen? For jeg har jo prioritert det når det at babyen har det rolig og greit hos far kommer forran det å dra på festen. Også vil jeg at alle unngår å legge seg så mye oppi at det er akkurat en fest. For det kunne likegjerne vært ett annet arransjement siden jeg ikke skal drikke. Føler folk dømmer 10 ganger mer hvis det er alkohol i bilde selv om personen det gjelder ikke skal drikke… Anonymkode: f3564...a93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Nei, ikke gjør det!! Du vet ikke hva slags baby du får, amming og nattevåk krever ditt den første tiden. Hvis hun absolutt skal ha deg til å fikse en fest for henne så går hun utsette det i 6 mndr eller lign Anonymkode: 9ba2d...c31 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har også lest at man ikke skal være borte fra baby mer en så mange måneder baby er. Altså 1 time hvis den har fylt 1 måned osv. men når babyen har en far som også har tatt permisjon di ukene. Og babyen da er like trygg på han som meg da han holder og bysser like mye på barnet i løpet av døgnet som meg. Da holder det vel at en av foreldrene er hjemme? Jeg har tenkt regelen om Max en time gjelder for Max en time skal baby være borte fra sine vanlige trygge omsorgspersoner. Men da er jo far der så da vil vel det gå greit? Anonymkode: f3564...a93 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Vikle Henrik heller vurdert om det er mulig å være tilstede deler av kvelden med baby. Men det er det jo lettest for deg å vite etter at barnet er født: Anonymkode: 903de...6b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Du aner ikke hvilken form verken du eller baby er i på det tidspunktet. Da baby var 4 uker pumpet jeg hver 3. time døgnet rundt i tillegg til amming og flaskemating. De fleste er heldigere enn meg, men de færreste prioriterer fest med en nyfødt. Anonymkode: dcb8a...731 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Det er veldig tidlig. Du er fortsatt i barsel. Ville ikke påtatt meg å hjelpe med festen. Du vet ikke i hvilken form du selv er. Mest sannsynlig vil du bare slappe av med babyen. Anonymkode: 061e4...1fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vikle Henrik heller vurdert om det er mulig å være tilstede deler av kvelden med baby. Men det er det jo lettest for deg å vite etter at barnet er født: Anonymkode: 903de...6b5 Oi oi. Mye pølsefingre. Ville heller vurdert å ta med baby skulle det stå Anonymkode: 903de...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Disse tingene har jeg tenkt mye på og gjort venninnen min klar over. At jeg mest sannsynlig ikke orker. Men vil så gjerne ha en plan B hvis det skulle vise seg at det går veldig bra og jeg føler jeg har energi til det og baby har det greit med at jeg er borte litt Anonymkode: f3564...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Disse tingene har jeg tenkt mye på og gjort venninnen min klar over. At jeg mest sannsynlig ikke orker. Men vil så gjerne ha en plan B hvis det skulle vise seg at det går veldig bra og jeg føler jeg har energi til det og baby har det greit med at jeg er borte litt Anonymkode: f3564...a93 Jeg tenker at dersom det blir som du håper så er det jo ingenting i veien å gjøre det. Men er du sikker på at denne plan B, som du sier, egentlig mest bare er en ønskedrøm for dere begge, som mest sannsynlig ikke kommer til å gå i oppfyllelse? Det er kanskje bedre å være litt realistisk og heller bli enige om at du skal være moralsk støtte og at du ønsker henne en strålende dag, men timingen passer rett og slett ikke for den livssituasjonen du er i nå. Men dersom alt går kjempefint så kan du dukke opp en liten stund. Anonymkode: 5b270...9ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Du kan ikke heller oppfordre venninnen din til å flytte festen noen måneder frem da? Hvis du er en såpass avgjørende del av festen for henne lissom? Jeg bare tenker det vik være hyggeligere for deg også. Jeg dro i bryllup da min var seks uker, og jeg klarte IKKE å slappe av!!! Anonymkode: d2daa...e1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Del Skrevet 7 timer siden Tviler på at dette er gjennomførbart. Er jo ikke sikkert babyen tar flaske en gang, og de spiser gjerne en gang i timen i hvert fall i starten om de ammes. Ville flytta festen noen uker tidligere. Du kan jo uansett ikke drikke med en nyfødt Anonymkode: 61935...1e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden Du er en god venninne og det er selvfølgelig ikke noe problem å dra bort et par timer så lenge faren er hjemme med babyen. For det første så sover jo babyer mye og det samme gjør du, så det er ikke mulig å henge over den 24/7 uansett. Skulle den bli urolig klarerer faren fint å trøste i 10 min til du er hjemme, Men du skal selvfølgelig ikke gjøre dette hvis du er utslitt etter de første ukene eller andre ting som gjør at du fysisk ville slitt. Og til de som tviler på at det i det hele tatt er gjennomførbart, jeg har tre barn og kunne gjort dette med alle tre på den alderen. Ikke alle fødsler gir måneder med rekonvalesens, og ikke alle babyer er urolige og trenger mamman 24/7. Anonymkode: c235a...d2c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden Ja jeg kunne jo foreslått for henne å flytte det litt og kanskje ha en slags sommerfest i stede for. Ja det er nok mye ønsketenkning fra vår side. Og vi har appsolutt laget en mer realistisk plan som vi vet det mest sannsynlig blir. Men ville gjerne tenke igjennom en eventuell plan nummer 2 Anonymkode: f3564...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden Forresten veldig glad for at alle hadde så respektfulle måter å svare på. Var veldig forberedt på meldinger som «For en mamma som vil prioritere festing over babyen sin» «stakkars baby kan bli traumatisert om mor er borte så lenge» og andre ting som skulle trekke meg ned. Veldig glad for ærlige men fine svar av dere❤️❤️❤️ Anonymkode: f3564...a93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden Ta det som det kommer tenker jeg. Du aner ikke hvordan baby er, så det er umulig å svare på. Personlig tipper helt at du vil nok ikke dra fra babyen din da, du bare vet det ikke ennå 😊 Anonymkode: 89770...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Ta med babyen og stikk innom selvsagt. Hvis dere begge er i form til det. Anonymkode: aa478...abb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden Jeg ville ikke lagt så mye planer angående å hjelpe... Keg ønsker deg selvfølgelig lykke til, men du vet egentlig ikke helt når du kommer til å føde eller hvordan tiden etterpå blir. Hva om det plutselig blir keisersnitt? Hvis noe må sys så kan man ende opp med å gå på do med vannflaske til å vaske med. Noen blør i kort tid, andre i lang - er kanskje ikke så koselig på fest i bleier? Noen babyer sover mye, mens andre sover kanskje kun med pupp. De færreste tar flaske på den tida. Du kan selv føle deg ikke bare sliten, men vond i kroppen av ulike ting. Dere må definitivt ha en backup-plan for hvem som kan hjelpe i stedet, så får du ta det som det kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden Ta med en nyfødt på fest med høy musikk og fulle folk som skal dulle, ja det er lurt. Eller skal TS være bremsen som forlanger at de skal skru av musikken, roe ned drikkingen, sette seg stille ned og finne fram antibac'en? Anonymkode: c235a...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden Dette må du ta som det kommer. Dersom alt går greit og du har lyst og anledning, er det selvfølgelig greit å lufte seg et par timer mens barnet er med far. Du er ikke nødt til å stå over vugga og overvåke babyen. Men, ta høyde for at når tiden kommer er det ikke sikkert du har hverken lyst eller overskudd, selv om det teknisk sett hadde gått. Anonymkode: 225b2...cec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden Jeg tenker at du ikke skal pålegge deg selv å hverken stelle istand eller komme på festen. Jeg kunne sikkert ha tenkt likt som deg før jeg fikk barn, men vet bedre nå. Du virker som en god venninne, en god mor og en veldig samvittighetsfull person ❤️ Men de første ukene etter fødselen er hellig, da skal du ikke ha noen planer eller forpliktelser! Si allerede nå at dessverre så blir det så tett oppi fødsel at du ikke har mulighet til å bidra. Hun er voksen og klarer dette selv. Kommer det få gjester så får det bli en rolig og intim stemning. Kan bli like koselig det. Etter fødsel (spesielt med første barn) er man overveldet og inni babybobla. Kanskje hadde du en hard fødsel, og har vondt i flere uker etterpå. Du er midt i renselsen, og du blør i flere uker og svetter noe kolossalt (det ble jeg overrasket over 😅). Du skal etablere amming, bli kjent med baby og den nye tilværelsen. I starten ammer babyen leeenge om gangen og hyppig, og ofte sover den bare oppå deg, og du har nesten ikke tid til å hverken dusje eller spise selv. Ihvertfall ikke tid til å sminke deg og stelle istand en fest! Hjertet ditt er på riktig sted, men akkurat i denne tiden skal du kun tenke på deg selv og baby ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå