AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Del Skrevet 17. januar Jeg ønsker å bedre situasjonen min. Det er urealistisk å glede seg til å for eksempel dra på trening, gå tur, spise frokost, snakke med noen, dra på jobb da ingenting egentlig gir meg glede eller en følelse av at det er noe å stå opp til. Akkurat nå kommer jeg meg bare opp av plikt, hadde det ikke vært for at jeg vet det får negative konsekvenser om jeg ikke møter opp på jobb så hadde jeg ikke gjort det. Det er også den eneste "pliktfølelsen" jeg har i livet. For eksempel jeg føler ikke plikt til å ta vare på meg selv, plikt til å spise sunt, plikt til å legge meg når jeg burde. Noen som har råd rundt hvordan jeg kan gjøre de første timene etter å ha stått opp litt bedre? Jeg bruker ca. 2 timer på å scrolle på telefonen. Dette holder humøret mitt noe likegyldig, og jeg slipper å bli trist og lei fordi jeg får konstant stimuli i det sekundet jeg våkner. Om jeg ikke rører telefonen, står opp og går i dusjen uten å "se" noe av resten av verden, da bryter jeg sammen. Anonymkode: 7d67e...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Del Skrevet 17. januar Morgener kan være veldig tøffe når man har depresjon. Det blir forverret av at visse hormoner er på et naturlig makspunkt når vi våkner. Problemet med depresjon er jo at man ikke kjenner noe særlig på glede over noe som helst, men at man må bare prøve å gjøre ting som er bra for oss likevel... Men, kanskje tiden når man er syk ikke er da man skal være så streng med akkurat slikt som telefonbruk? Jeg synes jo egentlig at det er en "grei" løsning du har funnet for å holde ut de første morgentimene. Tips jeg fikk på DPS var å spise noe lite ganske ofte, fordi dette kan hjelpe til å gjøre hjernen litt glad. Noen druer, nøtter e.l. Noe du liker å drikke som du kunne hatt på sengekanten? Har du lysterapilampe? Du kunne slått på denne og hatt den ved siden av sengen mens du scroller. Det er jo et tiltak som er relativt enkelt å gjennomføre som kanskje kan ha litt effekt. Anonymkode: 1f3c8...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Del Skrevet 17. januar Få barn eller hund. Jeg har begge deler, skal love deg jeg har noe å stå opp til! Anonymkode: 65e60...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Morgener kan være veldig tøffe når man har depresjon. Det blir forverret av at visse hormoner er på et naturlig makspunkt når vi våkner. Problemet med depresjon er jo at man ikke kjenner noe særlig på glede over noe som helst, men at man må bare prøve å gjøre ting som er bra for oss likevel... Men, kanskje tiden når man er syk ikke er da man skal være så streng med akkurat slikt som telefonbruk? Jeg synes jo egentlig at det er en "grei" løsning du har funnet for å holde ut de første morgentimene. Tips jeg fikk på DPS var å spise noe lite ganske ofte, fordi dette kan hjelpe til å gjøre hjernen litt glad. Noen druer, nøtter e.l. Noe du liker å drikke som du kunne hatt på sengekanten? Har du lysterapilampe? Du kunne slått på denne og hatt den ved siden av sengen mens du scroller. Det er jo et tiltak som er relativt enkelt å gjennomføre som kanskje kan ha litt effekt. Anonymkode: 1f3c8...be2 Jeg har det på akkurat samme måte som TS, og dette synes jeg egentlig var et godt svar. Kanskje du TS skal tenke at scrolling er ok akkurat nå? Jeg tenker at det er kjempefint at du faktisk står opp og går på jobb, dette må du holde på. Det er alfa og omega for å komme seg ut av depresjon. Og så vil jo jeg personlig tro at om morgenen når vi er trøtte, det er mørkt ute og kaldt og alt det som verre er, så føler vel kanskje ganske mange av oss at vi egentlig ikke har noe særlig å stå opp til, men at vi står opp av plikt og forpliktelser? Jeg synes det er grusomt å stå opp uansett om jeg skal på jobb eller reise til syden liksom.. Men kan det være en idé å korte ned tiden du er våken om morgenen før du går på jobb? Kanskje trenger du ikke to timer våken før du går på jobb? Men heller stå opp slik at du rekker å dusje, spise, fikse deg og gå? Så får du sove litt lenger + at tiden det tar til du starter dagen med kolleger ol på jobb kortes ned? Kan du klare å finne et slags god morgen program på radioen som du lytter til mens du (eventuelt fortsatt scroller og) dusjer og gjør deg klar for å gå? Noe ekstra godt til frokost? Legger planer for etter jobb som du kan glede deg til? Anonymkode: 97144...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Del Skrevet 17. januar Det å scrolle så lenge på mobilen kan forverre depresjon. Les på nettet hva det hjør med dopaminen. Ikke en bra måte å starte dagen på. For meg før når jeg hadde alvorlig depresjon hjalp det å prøve litt og litt å gjøre noe fysisk for å gå fokus på alt annet enn meg selv og depresjonen rydde og få vekk det jeg ikke trengte det var vanskeligt men følte en lettelse siden jeg lot ting bare bær og hope seg opp og fikk en litt bedre velvære etterp, og tvinge meg til å gå en liten tur også, jeg gikk ofte tur i regnet og skjulte meg under en paraply men det hjalp. Alt annet enn tv og sosiale medier i flere timer fordi det får sinnet til å stagnere og ikke greie å prossesere. Når man tvinger seg selv til å gjør noe begynner tannhjulet litt og litt gå mer rundt kan man si. Stagnering gjør at depresjon blir verre fordi man får dårlig samvittighet. Det beste jeg opplevde som funket var å stå opp og gjør noe som å vaske å gjøre det fint rundt meg prøve å gjøre det litt koseligere lufte få gode opppløftende lukter tenne lys ha oppe garden å få lys inn osv måtte virkelig tvinge meg. Men dette hjalp. Og måtte tillate meg selv å bare slutte med hva enn jeg gjorde og gråte ut følelser å prossesere det skikkeligt uten å se på en skjerm. Og det å ringe noen å snaskke om det kan hjelpe også. Man må gjør noe annet enn å distrahere seg med sosiale medier for å få psyken til å gå rundt i en depresjon! Anonymkode: ec4f6...c6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Del Skrevet 17. januar Og en ting til jeg kom på, å ha det godt og varmt! Jeg har alltid bedre morgener de morgenene samboer har bestemt seg for å stå opp ekstra tidlig og jobbe litt på hjemmekontor før han drar på jobben. Da fyrer han i ovnen og det er godt og varmt når jeg står opp. Det hjelper. Og så føler jeg det hjelper (det er jo generelt, men gjelder også om morgenen) å ha det rent og ryddig rundt meg, at jeg har pakket jobbvesken, og gjort klart klær og sminke og sånne ting dagen før slik at det "flyter" greit med det jeg må gjøre for å komme meg ut døra, og jeg har minst mulig jeg skal gjøre/stresse med/ta stilling til. Men det var kanskje ikke akkurat forslag på noe å stå opp til, gikk det opp for meg nå.. Anonymkode: 97144...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det å scrolle så lenge på mobilen kan forverre depresjon. Les på nettet hva det hjør med dopaminen. Ikke en bra måte å starte dagen på. For meg før når jeg hadde alvorlig depresjon hjalp det å prøve litt og litt å gjøre noe fysisk for å gå fokus på alt annet enn meg selv og depresjonen rydde og få vekk det jeg ikke trengte det var vanskeligt men følte en lettelse siden jeg lot ting bare bær og hope seg opp og fikk en litt bedre velvære etterp, og tvinge meg til å gå en liten tur også, jeg gikk ofte tur i regnet og skjulte meg under en paraply men det hjalp. Alt annet enn tv og sosiale medier i flere timer fordi det får sinnet til å stagnere og ikke greie å prossesere. Når man tvinger seg selv til å gjør noe begynner tannhjulet litt og litt gå mer rundt kan man si. Stagnering gjør at depresjon blir verre fordi man får dårlig samvittighet. Det beste jeg opplevde som funket var å stå opp og gjør noe som å vaske å gjøre det fint rundt meg prøve å gjøre det litt koseligere lufte få gode opppløftende lukter tenne lys ha oppe garden å få lys inn osv måtte virkelig tvinge meg. Men dette hjalp. Og måtte tillate meg selv å bare slutte med hva enn jeg gjorde og gråte ut følelser å prossesere det skikkeligt uten å se på en skjerm. Og det å ringe noen å snaskke om det kan hjelpe også. Man må gjør noe annet enn å distrahere seg med sosiale medier for å få psyken til å gå rundt i en depresjon! Anonymkode: ec4f6...c6e Jeg ser at vi er litt uenige og det er jo greit. Jeg mener altså ikke at TS skal scrolle på telefonen hele døgnet, bare som en hjelp de første timene fordi hun sier hun er såpass langt nede at alternativet er å bryte sammen. Anonymkode: 1f3c8...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Del Skrevet 17. januar Er det noe du har drevet med tidligere i livet som du har likt veldig godt? Det kan være at du finner glede i det igjen, selv om du ikke har lyst eller krefter, fordi assosiasjonene dukker opp i hjernen etter hvert. Litt som en person med dårlig apetitt, når man først kommer i gang smaker maten til slutt. Anonymkode: 39d36...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Del Skrevet 17. januar Hmm, jeg har det helt likt - men jeg velger å ikke scrolle, da det gjør ting verre for meg. Alternativt må jeg kun se komedie ting, eller søte kattepuser/hunder. Og det vet jo ikke skjer mtp algoritmer etc. Vi har også godt av å ha en skikkelig grinedag for å få litt av glasset tømt, når du konstant ikke lar deg kjenne på følelsene du har, så blir man enda mer skjør, og det skal lite til før glasset renner over. Trening, spise riktig og ha rutiner gjør jo ting bedre, på sikt. LYS og frisk luft kort tid etter at du har stått opp, hjelper på sikt. For humøret ditt, kan du lage deg en "kose"-rutine? Kan du bestille deg en ferietur eller en opplevelse, konsert etc som du kan glede deg til? Er det noe du kan se frem til om 1 måned? 2 måneder? kanskje til sommeren? Anonymkode: 98941...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Del Skrevet 17. januar Støtter forslaget i få deg hund, evnt katt hvis det passer bedre. Men bare hvis du har råd og krefter til å ta deg av et dyr så klart. Noen hunder krever mye mindre i forhold til mosjon og plass, liker man dyr så gjør det underverker for humør. Og det tvinger deg ikke bare opp, men også ut. Anonymkode: d7f85...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Del Skrevet 17. januar Du må faktisk ta deg selv i nakken og ha litt selvdisiplin. Sunne vaner er alfa og omega for å bli frisk fra depresjon! Frisk luft, dagslys, bevegelse, bra mat, sosial kontakt. Tenk på det som å pusse tenner. Du har kanskje ikke så LYST men det er veldig viktig likevel. Anonymkode: daaa0...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #12 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og det vet jo ikke skjer mtp algoritmer etc. Anonymkode: 98941...3f4 Dette blir litt på siden, men et tips angående algoritmer. Hvis du bruker blokkering/"liker ikke"/andre knapper for tilbakemelding aktivt så kan du faktisk styre algoritmen og få en feed som gir deg 99,9% pusekatter og komedie. Anonymkode: 1f3c8...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #13 Del Skrevet 17. januar Har du prøvd lysterapilampe? Anonymkode: 3d484...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #14 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette blir litt på siden, men et tips angående algoritmer. Hvis du bruker blokkering/"liker ikke"/andre knapper for tilbakemelding aktivt så kan du faktisk styre algoritmen og få en feed som gir deg 99,9% pusekatter og komedie. Anonymkode: 1f3c8...be2 Gjør det hele tiden, hjelper fint lite Anonymkode: 98941...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Del Skrevet 17. januar TS, dette med scrolling er en avhengighet. Jeg måtte slutte med alt av sosiale medier, fordi jeg etterhvert innså at det var et dop. Ble helt tullete da jeg slettet kontoer og apper, abstinenser og datt "ned". Men etter noen uker så gikk det faktisk over, og det ble bare befriende. Sosiale medier og scrolling handler nok om at man holder hjernen sin, og dermed tankene og følelsene sine, opptatt. Anonymkode: d7f85...1cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Del Skrevet 17. januar Jeg føler med deg. Jeg er også ekstremt deprimert nå. Har vel ikke noen særlig med forslag til bedre morgener. Det er vanskeligst for meg å stå opp hvis jeg har masse å gjøre. Så jeg prøver å ha alt klart så jeg bare kan hoppe i klærne og gå ut døren i stort sett. Og jeg må ikke ha muligheten å tenke fremover i tid, altså at jeg må gå til tåget, og deretter bytte til buss og deretter gå, osv. da mister jeg motet totalt. Prøve å tenke maks to skritt frem, typ komme meg ut av sengen, tisse, osv. Anonymkode: e2694...2f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #17 Del Skrevet 17. januar Det jeg ser fram til om morgenen er å lage meg en kopp kaffe, klappe katta, se nyheter mens jeg drikker kaffe. Kanskje du må legge inn små rutiner som gjør deg glad. Hva liker du å gjøre på en ideell morgen? Yoga, kaffe, te.,..rense huden? Ansiktigsmaske? koselige skogslyder mens du sitter i sofaen med en kopp te og lader opp...feks. Jeg har en datter som sliter med tidvis depresjon. Vi har en morgenrutine som gjør at jeg vekker henne når jeg står opp, og så setter jeg på kaffe, og gir henne kaffe på senga og et god morgen. Det hjalp på dagen hennes. Små enkle ting kan gjøre hverdagen lettere å starte med. Anonymkode: 5af0f...4c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #18 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Få barn eller hund. Jeg har begge deler, skal love deg jeg har noe å stå opp til! Anonymkode: 65e60...27a Jeg syns dette er et uansvarlig råd. Det er forskjell på å ha barn/dyr for så å bli syk, det kan man nesten ikke noe for. Men å skaffe seg et annet levende vesen når man er syk og knapt kan ivareta seg selv er virkelig uansvarlig. For noen kan det kanskje "løse" problemet, men det vet man aldri og da skal man ikke ta den risikoen at det kan gå ut over andre. Anonymkode: 75161...697 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #19 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg syns dette er et uansvarlig råd. Det er forskjell på å ha barn/dyr for så å bli syk, det kan man nesten ikke noe for. Men å skaffe seg et annet levende vesen når man er syk og knapt kan ivareta seg selv er virkelig uansvarlig. For noen kan det kanskje "løse" problemet, men det vet man aldri og da skal man ikke ta den risikoen at det kan gå ut over andre. Anonymkode: 75161...697 Helt enig! Heller få seg et dyr - hvis man er i stand til det. Å sette et menneske til verden når man har en så alvorlig depresjon at man ikke klarer å komme seg opp, er fullstendig galskap. Anonymkode: d7f85...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #20 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Få barn eller hund. Jeg har begge deler, skal love deg jeg har noe å stå opp til! Anonymkode: 65e60...27a Det er en av grunnene til at jeg er deprimert. Det har ikke gått min vei når det gjelder barn, som jeg alltid har drømt om. Er så urettferdig. Folk som ikke ønsker det like sterkt blir gravid i hytt og pine. Anonymkode: 2a465...633 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå