Roci Skrevet 8 timer siden #21 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er jo masse sukker i dem. De er UP. Anonymkode: 5ee34...7b4 Det er ikke sukkerinnholdet i seg selv som avgjør om en vare er ultraprosessert eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #22 Del Skrevet 8 timer siden Roci skrev (1 minutt siden): Det er ikke sukkerinnholdet i seg selv som avgjør om en vare er ultraprosessert eller ikke. Hvitt sukker er ultraprosessert....🤦♂️ Anonymkode: 5ee34...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden Hvorfor i all verden etterlyse dette - om du ikke spiser 10 kg sjokolade i uka, så spiller jo det ingen som helst rolle. Folk er blitt helt tussete etter å ha lært seg et nytt ord... Anonymkode: b8290...35a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sukker er per definisjon UP... Anonymkode: 5ee34...7b4 Nei 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #25 Del Skrevet 5 timer siden Brunhilde skrev (1 time siden): Nei Vis meg hvitt sukker som ikke er UP🤓 Anonymkode: 5ee34...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #26 Del Skrevet 5 timer siden mommyaka skrev (6 timer siden): For om du har "hjemmelaget" sjokolade vil det ok smake noe godt. Karamell kan du lage selv...men mange har også så god holdbarhet Men raffinert sukker er da en ultraprosessert vare. Anonymkode: e5bc8...04e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #27 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men raffinert sukker er da en ultraprosessert vare. Anonymkode: e5bc8...04e Nei, sukker er en prosessert kulinarisk ingrediens: https://www.matprat.no/artikler/ernaring/hva-er-ultraprosessert-mat/ Sitat Prosesserte kulinariske ingredienser Er matvarer som har gjennomgått en større prosesseringsgrad, men som fremdeles kategoriseres som relativt ubearbeidede. Dette er ingredienser som er basert på matvarer fra kategori 1, og som er vanlige å bruke på kjøkkenet. Matvarene brukes ofte i matlagning under tilberedning og for å smaksette. Prosesseringsmetodene omfatter pressing, raffinering, kverning og tørking. Eksempler på matvarer: smør, matolje, salt og sukker. Dessuten finnes det andre typer sukker enn raffinert hvitt sukker, feks rårørsukker, og det finnes sjokolade som har dette som ingrediens i stedet for hvitt sukker: https://www.kolonihagen.no/produkt/sjokolade-med-mandel Anonymkode: fd8fa...b0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #28 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i all verden etterlyse dette - om du ikke spiser 10 kg sjokolade i uka, så spiller jo det ingen som helst rolle. Folk er blitt helt tussete etter å ha lært seg et nytt ord... Anonymkode: b8290...35a Amen!!! Anonymkode: 4d247...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #29 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan du komme med et eksempel på hva du mener er sjokolade og godteri som ikke er ultraprossesrt? Det skal vel godt gjøres å lage det uten at det er ultraprossesrt Anonymkode: 4e7c3...bd0 lakrisdadler, og Berit Nordstrand sin nydelig 80 % sjokolade Anonymkode: f64db...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #30 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, sukker er en prosessert kulinarisk ingrediens: https://www.matprat.no/artikler/ernaring/hva-er-ultraprosessert-mat/ Altså, hvitt sukker er ultraprosessert. Det er jo til og med bleket. Ærlig talt. Anonymkode: 5ee34...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 4 timer siden #31 Del Skrevet 4 timer siden (endret) Potetgull som er kun skivede poteter med få ingredienser er ikke ultraprosessert, og tørket frukt som rosiner, dadler (medjool er best), fiken, fersken, mango osv. Også ristede og saltede eller naturelle nøtter, kastanjer og frø, og man får vel tak i eple- og bananachips og rotfrukt-chips også nå..? Det finnes også ulike "barer" på helsekost, og også sjokolade som er bedre enn det man får i dagligvare. En del av de barene er lite bearbeidet etter som jeg husker. En jeg kjente fra Iran pleide å snackse på oliven, og grønn chili som var marinert...ser at de har diverse sånt i en disk på innvandrerbutikken her jeg bor. Han pleide også å spise ristede og saltede gresskarfrø. Og så har man søl/dulse som er en tangtype som smaker veldig godt, de har den på noen helsekost, eller online. Jeg har funnet ut at all denne cravingen for søtsaker er craving etter naturlig glukose, som man får gjennom frukt, honning, lønnesirup og stivelsesholdige grønnsaker som poteter, søtpoteter og gresskar/squash. Har mistet helt lysten på sjokolade etter jeg la om kosten til å inkludere mye av dette. Endret 4 timer siden av Maia70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #32 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Altså, hvitt sukker er ultraprosessert. Det er jo til og med bleket. Ærlig talt. Anonymkode: 5ee34...7b4 Nei, du tar feil. Les deg opp, feks på lenken du fikk. Og les innlegget mitt i det minste, før du siterer det og svarer som om ingenting er tilbakevist. "Ærlig talt" er et sykt dårlig argument. Anonymkode: fd8fa...b0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3 timer siden #33 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vis meg hvitt sukker som ikke er UP🤓 Anonymkode: 5ee34...7b4 Vis meg dokumentasjon på at det er 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 3 timer siden #34 Del Skrevet 3 timer siden Sjokolade: se etter en plate med få antall ingredienser og ingredienser du vet hva er. Ofte har disse en høy andel kakao. Se feks forskjellen på disse to 1) mørk sjokolade fra Jacobs: akaomasse*, sukker, kakaosmør* havsalt 0,5 %, emulgator e322. 2) En av Freias varianter: sukker, Tørrmelk, kakaosmør, kakaomasse, maisgrits, sukret kondensert melk, glukosesirup, emulgatorer (soyalecitiner, e471), vegetabilske oljer (shea, kokos), salt, melkefett, fuktighetsbevarende middel (e422), maltekstrakt (fra bygg), aroma. minst 30% kakao. Her ser du klart at nr 1) er.mye mindre prosessert enn 2). Øvrig godteri er vel uansett ultraprosessert da det ikke er stort der som likner på sine råvarer i opprinnelig form. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 1 time siden #35 Del Skrevet 1 time siden Om du er villig til å betale er det en del kvalitetsjokolade som ikke er UP. Fjåk, anglmarl og Kiteni fra Vigdis rosenkilde f.eks.. Vanlig hvitt sukker er prosessert, men ikke ultraprosessert. en stor forskjell, men tror mange blander. Ellers er jo mye nøtter, tørket frukt og enkelte typer chips ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #36 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, du tar feil. Les deg opp, feks på lenken du fikk. Og les innlegget mitt i det minste, før du siterer det og svarer som om ingenting er tilbakevist. "Ærlig talt" er et sykt dårlig argument. Anonymkode: fd8fa...b0d Brunhilde skrev (2 timer siden): Vis meg dokumentasjon på at det er 😉 Alt som er bleket, er UP. Men herregud, hell i dere sukker, bare ikke lat som det ikke er UP. Anonymkode: 5ee34...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #37 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor i all verden etterlyse dette - om du ikke spiser 10 kg sjokolade i uka, så spiller jo det ingen som helst rolle. Folk er blitt helt tussete etter å ha lært seg et nytt ord... Anonymkode: b8290...35a Fordi jeg er veldig glad i godteri, og jeg prøver å spise litt sunnere. Ble ganske overrasket over hvor stor andel av maten i butikkene som var ultraprosessert, så derfor vil jeg prøve å begrense det litt. Anonymkode: 554aa...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 55 minutter siden #38 Del Skrevet 55 minutter siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alt som er bleket, er UP. Men herregud, hell i dere sukker, bare ikke lat som det ikke er UP. Anonymkode: 5ee34...7b4 Sukker er PROSESSERT, ja. Ikke ULTRAprossessert. Sukker regnes som en råvare. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 41 minutter siden #39 Del Skrevet 41 minutter siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Alt som er bleket, er UP. Men herregud, hell i dere sukker, bare ikke lat som det ikke er UP. Anonymkode: 5ee34...7b4 snurk skrev (12 minutter siden): Sukker er PROSESSERT, ja. Ikke ULTRAprossessert. Sukker regnes som en råvare. Om anonym her er den samme som har skrevet om UP i andre tråder, er alt i butikken utenfor grønnsaksavdelingen ultraprosessert. Det nytter ikke å diskutere med slike... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26 minutter siden #40 Del Skrevet 26 minutter siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fordi jeg er veldig glad i godteri, og jeg prøver å spise litt sunnere. Ble ganske overrasket over hvor stor andel av maten i butikkene som var ultraprosessert, så derfor vil jeg prøve å begrense det litt. Anonymkode: 554aa...952 Du ble overrasket over at godteri er UP…? snurk skrev (28 minutter siden): Sukker er PROSESSERT, ja. Ikke ULTRAprossessert. Sukker regnes som en råvare. Hvitt sukker er ikke en råvare. Altså, det blir bleket på veien. Det er samme nivå som kunstig søtning. Anonymkode: 5ee34...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå