AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Hvis man ser at en hund er mye alene? Og hvor henvender man seg? Hva er det man må se på? Anonymkode: 98f60...24b
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man ser at en hund er mye alene? Og hvor henvender man seg? Hva er det man må se på? Anonymkode: 98f60...24b Hvor mye er mye? Lider hunden? Anonymkode: 37505...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye er mye? Lider hunden? Anonymkode: 37505...e6f Jeg er usikker på om den lider. Men har sett at den er mye alene, om dagen, om natta. Eieren kommer å tar den ut for å gjøre fra seg ved huset, så reiser eieren bort. I forrige uke så jeg denne hunden ute og halen var nede, ikke oppe som dem pleier, så vet ikke. Ts Anonymkode: 98f60...24b
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar Synes det er bra at du viser bekymring, ts. Anonymkode: 9b42e...401 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar Kan man ikke tipse mattilsynet anonymt? Anonymkode: 7b862...dcd
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Skrevet 17. januar Hva med å bare snakke med eieren i stedet for å dikte opp bekymringer i hodet sitt? 🤷♀️ Man får ikke med seg alt om man ikke sitter å stirrer på nabodøra 24/7... Gjør du det? Hilsen en som er drittlei naboer Anonymkode: fde21...635 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg er usikker på om den lider. Men har sett at den er mye alene, om dagen, om natta. Eieren kommer å tar den ut for å gjøre fra seg ved huset, så reiser eieren bort. I forrige uke så jeg denne hunden ute og halen var nede, ikke oppe som dem pleier, så vet ikke. Ts Anonymkode: 98f60...24b Hvis du er bekymret er Mattilsynet rette instans. De har nettside du kan melde fra på. Men,vær obs på at de generelt er dårlige på å ta tak i ting eller i det hele tatt reise ut for å sjekke. Men,hvis ingen melder fra, skjer det iallefall ikke noe. Om du /andre melder fra ved senere anledninger, ser de at det kanskje er alvorlig nok. Du kan jo også prøve dialog med naboen for å prøve finne ut hvordan det egentlig står til ? Kanskje tilby deg å titte innom hunden,lufte den eller være avlastningshjem ? Tror iallefall du bør trå varsomt så ikke naboen setter seg på bakbeina. For siden Mattilsynet har begrensede ressurser, er antakelig du /folk rundt eneste som faktisk kan hjelpe hunden dersom den faktisk forsømmes eller mishandles på noe vis. Anonymkode: 7a002...ba8 1
luxifine Skrevet 17. januar #8 Skrevet 17. januar Anmeldelse hos politi blir bare henlagt, du kan spare deg bryet. Det du kan er å snakke med naboene dine, eller du kan skrive en bekymringsmelding til mattilsynet (husk å inkludere bildebevis). Regner med også dette blir henlagt, men da har du ihvertfall prøvd. Du kan også kontakte din lokale dyrebeskyttelse og/eller veterinær og søke råd og veiledning. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Skrevet 17. januar Dessverre er det fryktelig lave kriterier for hundehold, om hunden får mat, vann, ly og får gått på do, så er det overveiende sannsynlig at det ikke blir tatt tak i. Man kan ha latterlig dårlig hundehold her i landet og likevel være innafor loven... Anonymkode: 25b85...bc9
katties Skrevet 17. januar #10 Skrevet 17. januar (endret) Mattilsynet. I det siste så tror jeg det er flere som burde få høre at de burde ikke ha noe kjæledyr. Mattilsynet kan selv vurdere om det må anmeldes. Har en i familien som skaffet seg stor hund fordi han ville være mer aktiv selv og tenkte at å trene og gå turer med hund var noe han ville. Etter et par år går nå hunden nesten aldri tur - bæsjer i hagen, som ikke er særlig stor for en slik type hund. Går ikke på hundetrening. Synes denne slektningen burde hørt fra noen utenifra at det er ikke slik en hund skal leve. De får faktisk livsstilssykdommer av det: hverken ordentlig mosjon eller sosialisering med andre mennesker eller hunder. Endret 17. januar av katties 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Skrevet 17. januar På KG er det ingen grense for å anmelde. Anonymkode: ef869...bed 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #12 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å bare snakke med eieren i stedet for å dikte opp bekymringer i hodet sitt? 🤷♀️ Man får ikke med seg alt om man ikke sitter å stirrer på nabodøra 24/7... Gjør du det? Hilsen en som er drittlei naboer Anonymkode: fde21...635 Eieren har sagt ved en anledning g før at hunden er mye alene, men familien hans kommer innimellom å tar han ut for å gjøre fra seg, altså ikke tur men ute foran huset, så drar de igjen. Ene naboen som bor rett over gata har også sagt til meg at hen har merket at hunden er mye alene. Jeg er hjemme hver dag og vinduene mine peker på naboen sitt hus så jeg får med meg mye, når jeg lager middag ol, enten jeg vil eller ikke. Om du er lei av naboer så får du flytte i skogen, jeg kan ikke se noe og late som jeg ikke gjør det, forstår du det? Jeg vil ikke at dyr skal lide, og jeg er 60% sikker på at denne hunden gjør det. Ts Anonymkode: 98f60...24b 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar #13 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre er det fryktelig lave kriterier for hundehold, om hunden får mat, vann, ly og får gått på do, så er det overveiende sannsynlig at det ikke blir tatt tak i. Man kan ha latterlig dårlig hundehold her i landet og likevel være innafor loven... Anonymkode: 25b85...bc9 Fy f!! Jeg trodde at dyr i dette landet må ha det bra men ser jeg har trodd feil. Mennesker er noe dritt as! Ts Anonymkode: 98f60...24b 1
Snublefot62 Skrevet 17. januar #14 Skrevet 17. januar Du kan jo tilby deg å bidra med lufting og sosialisering? 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Skrevet 17. januar Snublefot62 skrev (33 minutter siden): Du kan jo tilby deg å bidra med lufting og sosialisering? Det kan jeg ikke. Jeg har hatt en hund som gikk bort nylig, har lett for å knytte meg fort og det vil jeg ikke. Ts Anonymkode: 98f60...24b 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Skrevet 17. januar Snakk med naboen først og fremst, det er lett å komme i snakk om hunden spesielt om du møter han ute på luftetur en gang. Anonymkode: 587e1...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #17 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Snakk med naboen først og fremst, det er lett å komme i snakk om hunden spesielt om du møter han ute på luftetur en gang. Anonymkode: 587e1...d5d Det er vanskelig å få til da naboen nesten aldri går tur med hunden, den gjør fra seg foran og rundt huset, og er nesten aldri hjemme. Ts Anonymkode: 98f60...24b
AnonymBruker Skrevet 17. januar #18 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du er bekymret er Mattilsynet rette instans. De har nettside du kan melde fra på. Men,vær obs på at de generelt er dårlige på å ta tak i ting eller i det hele tatt reise ut for å sjekke. Men,hvis ingen melder fra, skjer det iallefall ikke noe. Om du /andre melder fra ved senere anledninger, ser de at det kanskje er alvorlig nok. Du kan jo også prøve dialog med naboen for å prøve finne ut hvordan det egentlig står til ? Kanskje tilby deg å titte innom hunden,lufte den eller være avlastningshjem ? Tror iallefall du bør trå varsomt så ikke naboen setter seg på bakbeina. For siden Mattilsynet har begrensede ressurser, er antakelig du /folk rundt eneste som faktisk kan hjelpe hunden dersom den faktisk forsømmes eller mishandles på noe vis. Anonymkode: 7a002...ba8 Da kontakter jeg ikke Mattilsynet om de ikke gjør noe med det, hva er vitsen da? Som sagt vil jeg ikke tilby meg å lufte hunden, det er ikke min hund og jeg er redd slike raser som denne hunden er. Det gjør meg vondt å bare se og ikke gjøre noe. Denne eieren er ikke helt kul å snakke med, så vet liksom ikke hva jeg kan gjøre. Ts Anonymkode: 98f60...24b
AnonymBruker Skrevet 17. januar #19 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vanskelig å få til da naboen nesten aldri går tur med hunden, den gjør fra seg foran og rundt huset, og er nesten aldri hjemme. Ts Anonymkode: 98f60...24b Da kan du gå på døra eller legge en lapp i postkassen hans eventuelt der du formulerer på en grei måte at du håper hunden ikke er alt for mye hjemme alene. Hvor lenge mener du at du tror det er snakk om per dag? 9-10t er (dessverre) rimelig normalt. Anonymkode: 587e1...d5d
AnonymBruker Skrevet 17. januar #20 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Da kontakter jeg ikke Mattilsynet om de ikke gjør noe med det, hva er vitsen da? Som sagt vil jeg ikke tilby meg å lufte hunden, det er ikke min hund og jeg er redd slike raser som denne hunden er. Det gjør meg vondt å bare se og ikke gjøre noe. Denne eieren er ikke helt kul å snakke med, så vet liksom ikke hva jeg kan gjøre. Ts Anonymkode: 98f60...24b Poenget er at om flere opplever det samme og melder fra, eller har andre henvendelser om dette dyreholdet, kan de gjøre en helhetsvurdering. Men du bør jo være ganske konkret. Hvor lenge er du sikker på at hunden er alene av gangen? Anonymkode: dcaef...80a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå