Gå til innhold

Det bygges for lite nye boliger?!

Perfume

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi trenger mye mer folk i Norge. Vi har ikke engang nok folk til å ta seg av de eldre om 15 år om dette fortsetter (lav befolkningsvekst). 

Anonymkode: 8f7d9...076

VI har ikke nok folk i helse og omsorg, fordi sykepleiere tjener ikke bra nok til at det er mer attraktivt. Sleske eiendomsmelgere på den andre siden har vi for mange av. Man kunne godt ha halvert lønna til meglere via skatt, og direkte subsidiert sykepleierne på basis at skattelegging av sleske yrkesgrupper som eiendomsmeglere, politikere, bemanningsbyråer, etc.  

Sitat

Synes vi bør strekke oss til Sverige. De har 10,5 mill innbyggere. Vi burde klare å slå svenskenes innbyggertall. 5,5 mill i Norge er aaaltfor lite. 

Grunnen til at vi har få folk i Norge er fordi vi har lite dyrkbar mark. Tror du Frankrike har flere mennesker enn Norge bare fordi franskmenn er mer glad i å pule? 

Anonymkode: dfcdc...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Makavelli skrev (6 minutter siden):

Hva skal du med et svært hus, når du er enslig med voksne barn?

Kan ta utgangspunkt i egen situasjon. Kona og jeg har en stor villa som ligger på en drømmeplass. Her har vi 260 kvm og romslig plass. Den ligger 35 fra en større by.

Skal vi ha en lettstelt leilighet på f eks 70 kvm koster det ca 2 millioner mer enn vi får for huset. Når vi nærmer oss 60 frister det lite. Får nok vente til funksjonsnivået blir lavere slik at vi kan søke på omsorgsleilighet til slutt.

Anonymkode: d05b5...e17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ta utgangspunkt i egen situasjon. Kona og jeg har en stor villa som ligger på en drømmeplass. Her har vi 260 kvm og romslig plass. Den ligger 35 fra en større by.

Skal vi ha en lettstelt leilighet på f eks 70 kvm koster det ca 2 millioner mer enn vi får for huset. Når vi nærmer oss 60 frister det lite. Får nok vente til funksjonsnivået blir lavere slik at vi kan søke på omsorgsleilighet til slutt.

Jeg vil tenke at det er en dårlig plan med tanke på livskvaliteten deres. Dere vil sannsynligvis få mange år i dette huset som er veldig slitsomme (evt. krevende for barna deres), og når dere først kommer dere over i ny bolig, kommer funksjonsnivået til å være så dårlig at dere aldri finner dere helt til rette der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I tillegg - det bygges for få boliger faktisk har råd til å kjøpe.

Det er så dyrt å bygge nytt nå, at nye leiligheter her i byen koster like mye som et brukt hus. Da blir det vanskelig å få solgt nye leiligheter, og får en ikke forhåndssalg nok så settes byggeprosjekt på vent.

Legg merke til at artikkelen er skrevet av en representant for boligbyggelag.

De er like mye ute etter å mele sin egen kake - å få staten og husbanken til å gå inn med støtteordninger for byggherrene.

Anonymkode: 0192f...664

Jeg tenker også at dette med HVEM denne artikkelen kommer fra, er viktig. 

For denne artikkelen er skrevet nettopp for at folk skal tenke: "Staten og kommunene må tilrettelegge for at utbyggere må få bygget raskere". 
Mens det er flere grunner til at boligbyggingen går sakte i dag. 
En av faktorene er at mange ønsker å bygge sentrumsnært, i de største byene, for det er her de er ganske sikre på å få solgt raskt, og til høye priser. 
Samtidig så har kravene til en nybolig blitt så strenge og omfattende, at det er vanskelig å bygge billige boliger som kan kjøpes av førstegangskjøpere. (Det har kommet mye krav om universell utforming i alle nybygg, som gjør at mange rom må være mye større enn før.) 
Det er mer utbredt enn før å ha sekundærbolig. Både utleiebolig og det å beholde "familiehuset i hjembygda" når de eldre faller fra. Slik at ennå færre boliger frigjøres til de som trenger bolig. (Også på små steder med behov for tilflytting) 
Utleiemarkedet har også vært gunstig i mange år. Slik at det har blitt omtrent like vanlig å investere i utleiebolig som å investere i aksjer. (Og ofte mer lukrativt.)
Mange har også veldig høye krav til bolig. Det er få som aksepterer å bo en familie på 3 i en ettroms, der foreldrene sover på stua. 
Mange av boligene som bygges dekker heller ikke folks behov. De er ikke alltid så egnet til familier. Og det blir raskere behov om å oppgradere til større bolig med flere rom. Ikke for at boligen var for liten, men at den hadde dårlig utnyttet planareal.
Mange nyere boområder er heller ikke bygget på en måte som gjør at folk vil bo der over lang tid. Det er tøft å få plass i barnehage. Skolen er sprengt. Det er få uteområder der barn og unge kan være og leke. Det er ikke plass til alle i det lokale idrettslaget.  (Men det er 4 matbutikker og 5 kafeer i området.) 

Her handler det meste om politikk. 
Dels om å virkelig ville at folk skal bo utenfor de største byene. (Og ikke være avhengig av at alle jobber ligger i by.) 
Dels å sette rammer som skaper gode og varierte boområder, og ikke kun fortetting og fortetting og fortetting. 
Og ikke minst det å regulere utleiemarkedet bedre, slik at flere boliger frigis til de som ønsker å kjøpe for å bo. 

Og så er det nok noe jobb med å få til at boliger kan frigis tidligere. Både når beboere blir for gamle, og når beboere havner permanent på sykehjem. 

Jeg ser at det er noe sannhet i at det er press på de boligene som er, og at det trengs flere boliger. 
Men det er noe "sykt" i at alle disse boligene skal være generiske blokker med enten veldig dyre leiligheter, eller små leiligheter som kjøpes av utleiere. Og at alle skal ligge super-sentrumsnært. 

Det er også en utfordring at mange byggeprosesser tar ekstremt lang tid. 
Dels fordi utbyggere forsøker å omgå krav, for å kunne bygge det de tjener mest mulig penger på. (Og dermed må prosjektere om og ta mange runder med plan og bygg og høring og sånt.) 
Og dels fordi mange utbyggere venter med å bygge frem til de ser at de har "garanti" for å tjene så mye som de vil. 

Tidligere (etter krigen) var det jo større grad av statlig og kommunal styring, slik at utbyggere fikk noe igjen for å bygge med "ulønnsomme" boliger av den typen stat/kommune mente det var behov for. Og med arealer rundt som skapte gode bomiljøer.

Anonymkode: b3d80...6f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (6 minutter siden):

Hva skal du med et svært hus, når du er enslig med voksne barn?

Min bestefar på 85 år bor fortsatt alene i en enebolig. 
Han synes det er koselig når barn, barnebarn og oldebarn som bor utenbys kan komme på ferier og langhelger å bo hjemme hos han. Han likte veldig godt å kunne tilby barnebarnet sitt å bo der ett halvår pga studier. 
Han kan også invitere til julefeiring, uten at tilreisende barn, barnebarn og oldebarn må betale i dyre dommer for å bo på hotell. 

Anonymkode: c19a3...bbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ville ikke vært vanskelig å komme inn på boligmarkedet hvis det ikke var for få boliger. Eneste måten å få prisene ned på er jo at det står boliger tomme. Tilskuddsordninger vil bare drive prisene oppover.

Anonymkode: 09ea9...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min bestefar på 85 år bor fortsatt alene i en enebolig. 
Han synes det er koselig når barn, barnebarn og oldebarn som bor utenbys kan komme på ferier og langhelger å bo hjemme hos han. Han likte veldig godt å kunne tilby barnebarnet sitt å bo der ett halvår pga studier. 
Han kan også invitere til julefeiring, uten at tilreisende barn, barnebarn og oldebarn må betale i dyre dommer for å bo på hotell. 

Anonymkode: c19a3...bbb

Da håper jeg ikke han klager til naboene sine over manglende hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vær så snill, tenk deg om, og finn på en annen, bedre plan. Dere kan heller få mange gode, komfortable år i en fin leilighet, enn å flytte altfor sent til en veldig kjip omsorgsleilighet og avslutte sine liv der. Og tilgjengelighet på omsorgsleiligheter er veldig, veldig lav. Da min egen mormor, som jeg snakker om her, i alderen av 95 år er altfor ung og frisk for å få en omsorgsleilighet her i kommunen 😂:vetikke:Noe som er jo litt sinnsykt egentlig.

Anonymkode: 69c80...c17

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vær så snill, tenk deg om, og finn på en annen, bedre plan. Dere kan heller få mange gode, komfortable år i en fin leilighet, enn å flytte altfor sent til en veldig kjip omsorgsleilighet og avslutte sine liv der. Og tilgjengelighet på omsorgsleiligheter er veldig, veldig lav. Da min egen mormor, som jeg snakker om her, i alderen av 95 år er altfor ung og frisk for å få en omsorgsleilighet her i kommunen 😂:vetikke:Noe som er jo litt sinnsykt egentlig.

Anonymkode: 69c80...c17

Og hva tenker du alternativet er?

Eneboligen har det meste på ett plan. Det å flytte til en billigere leilighet som ikke har livsløpstandard vil ikke gjøre hverdagen lettere. Leiligheter som har heis etc ligger på en kostnad som medfører stor belåning og det er ikke innen rammene med pensjonsutbetalinger.

Ellers er ikke omsorgsleilighetene kjipe her. Du må imidlertid kjøpe den (prisregulert), men man må ha lege som søker ut fra funksjonsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...