Perfume Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Leste nettopp avisen og kom over en artikkel her om at det bygges for lite nye boliger. Ifølge hva jeg kunne lese, bygges 14000 ca, mens 13000 var i oppstart mens de trengte 29000 hvert år? 🤔 For meg høres det kun da ut som 2000 for "lite"... Men bygges det virkelig for lite? Folketallet vårt stiger vel ikke SÅ fort, syns de klager stadig vekk på at vi får for lite barn?? Ikke nok med det, men vi kan da ikke bare bygge og bygge, man må ha tomter til det også.. Ja, vi bor færre folk pr kvm her enn i mange andre land, men er ikke det litt av sjarmen vår? Vil gjerne beholde den jeg, vi trenger overhode ikke bli 10 mill i Norge. Selv om vi kanskje i teorien har plass. Syns det er en av de positive tingene Norge har gående, egentlig. Hva tenker dere? Tenker jeg helt feil nå? Tenker jeg for egoistisk? https://www.vg.no/nyheter/i/Jbq84j/slaar-alarm-om-boligbygging-i-norge-kan-ikke-ha-det-slik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Det er ett årlig behov for 29 000 nye boliger, og det er igangsatt 13 000. Det er altså igangsatt under halvparten av behovet. Det er ett årlig behov for 29 000 boliger, og det er solgt 14 700. Det er solgt under halvparten av behovet. Regnestykket er: Det er behov for 30 000 nye boliger neste år, i år er det satt i gang 15 000 som er ferdig til neste år. Disse 15 000 blir solgt og dekker da halvparten av behovet. Du kan ikke telle dem to ganger. Boliger som bygges og boliger som selges, er de samme. Behovet handler ikke bare om antall barn som blir født, men flere faktorer spiller inn. En ting er at det generelt er bygget for få boliger over lengre tid, som gjør at man har ett økende etterslep. Antall enslige husholdninger øker også. Mange eldre bor lengre hjemme. Sentralisering av arbeidsplasser endrer behovet til å ha økt behov i byer og tettsteder, mens behovet for boliger i usentrale strøk minker. Mange ønsker heller ikke lengre generasjonsboliger hvor det bor 2-4 generasjoner i en enebolig lengre, nå vil hver generasjon ha sitt eget. Ikke bare fordi man ønsker plass/privatliv, men mange velger flytte lengre unna foreldre pga jobb eller kjærlighet. Anonymkode: c19a3...bbb 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 12 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 12 timer siden Okay, jeg misforsto altså tallene, det beklager jeg. Men jeg forstår altså at ting endres, flere forblir enslige osv. Jeg bare syns det hørtes ut som litt.. "overdrevent", men jeg kan godt se at jeg også tenker feil. Takk for oppklaring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden Perfume skrev (42 minutter siden): Leste nettopp avisen og kom over en artikkel her om at det bygges for lite nye boliger. Ifølge hva jeg kunne lese, bygges 14000 ca, mens 13000 var i oppstart mens de trengte 29000 hvert år? 🤔 For meg høres det kun da ut som 2000 for "lite"... Men bygges det virkelig for lite? Folketallet vårt stiger vel ikke SÅ fort, syns de klager stadig vekk på at vi får for lite barn?? Ikke nok med det, men vi kan da ikke bare bygge og bygge, man må ha tomter til det også.. Ja, vi bor færre folk pr kvm her enn i mange andre land, men er ikke det litt av sjarmen vår? Vil gjerne beholde den jeg, vi trenger overhode ikke bli 10 mill i Norge. Selv om vi kanskje i teorien har plass. Syns det er en av de positive tingene Norge har gående, egentlig. Hva tenker dere? Tenker jeg helt feil nå? Tenker jeg for egoistisk? https://www.vg.no/nyheter/i/Jbq84j/slaar-alarm-om-boligbygging-i-norge-kan-ikke-ha-det-slik Vi trenger mye mer folk i Norge. Vi har ikke engang nok folk til å ta seg av de eldre om 15 år om dette fortsetter (lav befolkningsvekst). Synes vi bør strekke oss til Sverige. De har 10,5 mill innbyggere. Vi burde klare å slå svenskenes innbyggertall. 5,5 mill i Norge er aaaltfor lite. Anonymkode: 8f7d9...076 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi trenger mye mer folk i Norge. Vi har ikke engang nok folk til å ta seg av de eldre om 15 år om dette fortsetter (lav befolkningsvekst). Synes vi bør strekke oss til Sverige. De har 10,5 mill innbyggere. Vi burde klare å slå svenskenes innbyggertall. 5,5 mill i Norge er aaaltfor lite. Anonymkode: 8f7d9...076 Vi trenger færre folk, ikke flere. Anonymkode: ca8d7...4a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden Perfume skrev (14 minutter siden): Okay, jeg misforsto altså tallene, det beklager jeg. Men jeg forstår altså at ting endres, flere forblir enslige osv. Jeg bare syns det hørtes ut som litt.. "overdrevent", men jeg kan godt se at jeg også tenker feil. Takk for oppklaring! i følge SSB så har Norge økt befolkningen med 51 462 personer fra tredje kvartal 2023 til 4 kvartal 2024. Og det er ikke barna som blir født nå som trenger bolig. Det er de som ble født på 80 og 90 tallet. Fra 1980 til 2000 økte befolkningen med nesten 500 000 personer. Så for å se på boligbehovet må du se på befolkningsveksten og fødselstall tilbake i tid. Anonymkode: c19a3...bbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Det er kommet mange ukrainere til landet, som har forårsaket et ytterligere press på boligmangelen. Om endel av disse returnerer vil det hjelpe litt. Samme med syrerne.... Anonymkode: 0f0ec...f92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi trenger færre folk, ikke flere. Anonymkode: ca8d7...4a5 Hehe. Du tuller. Har du ikke sjekket tallene. Vi har ikke nok mennesker til å ta seg av de eldre i fremtiden. Hvordan løser du det problemet? Vi er bare 15 mennesker per kvadratkilometer i Norge. I Sverige 25 og i Tyskland 230. Snittet i EU ligger på 120. Hvordan i alle dager kan du få det til at vi trenger færre??? Anonymkode: 8f7d9...076 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden I tillegg - det bygges for få boliger faktisk har råd til å kjøpe. Det er så dyrt å bygge nytt nå, at nye leiligheter her i byen koster like mye som et brukt hus. Da blir det vanskelig å få solgt nye leiligheter, og får en ikke forhåndssalg nok så settes byggeprosjekt på vent. Legg merke til at artikkelen er skrevet av en representant for boligbyggelag. De er like mye ute etter å mele sin egen kake - å få staten og husbanken til å gå inn med støtteordninger for byggherrene. Anonymkode: 0192f...664 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi trenger mye mer folk i Norge. Nei, det gjør vi ikke. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hehe. Du tuller. Har du ikke sjekket tallene. Vi har ikke nok mennesker til å ta seg av de eldre i fremtiden. Hvordan løser du det problemet? Vi er bare 15 mennesker per kvadratkilometer i Norge. I Sverige 25 og i Tyskland 230. Snittet i EU ligger på 120. Hvordan i alle dager kan du få det til at vi trenger færre??? Anonymkode: 8f7d9...076 Du har jo ikke tatt høyde for hvor stor andel av landet som faktisk er beboelig i Norge kontra f.eks. Tyskland. Endret 12 timer siden av Makavelli 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ett årlig behov for 29 000 nye boliger, og det er igangsatt 13 000. Det er altså igangsatt under halvparten av behovet. Det er ett årlig behov for 29 000 boliger, og det er solgt 14 700. Det er solgt under halvparten av behovet. Regnestykket er: Det er behov for 30 000 nye boliger neste år, i år er det satt i gang 15 000 som er ferdig til neste år. Disse 15 000 blir solgt og dekker da halvparten av behovet. Du kan ikke telle dem to ganger. Boliger som bygges og boliger som selges, er de samme. Behovet handler ikke bare om antall barn som blir født, men flere faktorer spiller inn. En ting er at det generelt er bygget for få boliger over lengre tid, som gjør at man har ett økende etterslep. Antall enslige husholdninger øker også. Mange eldre bor lengre hjemme. Sentralisering av arbeidsplasser endrer behovet til å ha økt behov i byer og tettsteder, mens behovet for boliger i usentrale strøk minker. Mange ønsker heller ikke lengre generasjonsboliger hvor det bor 2-4 generasjoner i en enebolig lengre, nå vil hver generasjon ha sitt eget. Ikke bare fordi man ønsker plass/privatliv, men mange velger flytte lengre unna foreldre pga jobb eller kjærlighet. Anonymkode: c19a3...bbb Siden det bygges halvparten av "årlig behov" av bygninger, skulle man tro tallet steg dramatisk år for år. Dvs trengs det 29000 boliger i 2025 og det bygges 15000 vil vel de 14000 i underskudd taes med til neste år? Altså trenger man 43000 boliger i 2026, mens det bare bygges 14-15000 da også? Osv. Anonymkode: 80b5d...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Del Skrevet 11 timer siden Det er jo også slik at folk velger å få færre barn, når de ikke har råd til å huse dem. Anonymkode: ed957...8b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 9 timer siden Forfatter #13 Del Skrevet 9 timer siden (endret) Når det gjelder om vi er for få eller for mange: Slik jeg ser det er det nå den eldreboomen kommer, men om 20-30 år vil veldig mange da få sparken, siden generasjonene etter er veldig få i sammenligning..? Min mor har 5 søsken og min far det samme.. Men de er snart 80, og barna til disse søsknene er langt fra så mange.. Kanskje to tre pr.. Så det kan jo bli et problem også... Jeg mener helt klart vi ikke har mulighet til å bygge overalt, vi har mye fjell og (forhåpentligvis videre) mye god urørt natur, samt dyrkbar mark.. Men det krymper jo.. Vil ikke at det skal bygges overalt, liksom.. Så vi er vel mange nok egentlig, bare ikke til å ta oss av den ene generasjonen. Det er også en generasjon som virker være veldig friske lenge? Endret 9 timer siden av Perfume Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden Perfume skrev (3 timer siden): Okay, jeg misforsto altså tallene, det beklager jeg. Men jeg forstår altså at ting endres, flere forblir enslige osv. Jeg bare syns det hørtes ut som litt.. "overdrevent", men jeg kan godt se at jeg også tenker feil. Takk for oppklaring! Når det snakkes om at antallet mennesker i Norge øker, så tror veldig mange at det betyr flere barn. Og kanskje flere innvandrere. Sannheten er derimot at antallet mennesker i Norge øker fordi flere og flere lever mange år etter fylte 60. Flere overlever til de er 80, flere lever til langt oppi 90 årene, og til og med flere blir 100+. Det øker behovet for boliger, naturlig nok, da hvis den nå 97-åring døde som 60 åring, ville hen frigjort sin bolig for yngre generasjoner for hele 30 år tidligere enn nå. En annen sak er at generasjonen som er blitt 80-90 nå, de forventet aldri å leve så lenge, så de er ikke forberedt på det, de har ikke flyttet inn i mindre leiligheter, og mange sitter i sine store, gamle (og ofte upraktiske for en eldre person) hus. Jeg synes det blir en forenkling å si at vi trenger å bygge mange flere små leiligheter - i håp om at eldre og single flytter i hop i små sentrale leiligheter. For det viser seg å ikke være helt sannhet, der 90% av nybygde ett- og toroms selges som sekundærboger, antageligvis for videre utleie, i f.eks. Oslo. Jeg tror kanskje løsningen ikke er å bygge flere boliger men å bygge annerledes boliger. Problemet vi har nå, er jo ikke at det er total mangel på boliger, men at det er få boliger som er populære, som folk vil ha. Anonymkode: 69c80...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En annen sak er at generasjonen som er blitt 80-90 nå, de forventet aldri å leve så lenge, så de er ikke forberedt på det, de har ikke flyttet inn i mindre leiligheter, og mange sitter i sine store, gamle (og ofte upraktiske for en eldre person) hus. Naboen min er en slik en. Burde flyttet til leilighet for lenge siden, nå bare klager han over at folk ikke hjelper ham med vedlikehold av tomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden Makavelli skrev (2 minutter siden): Naboen min er en slik en. Burde flyttet til leilighet for lenge siden, nå bare klager han over at folk ikke hjelper ham med vedlikehold av tomt. Mitt inntrykk at det er slik for mange, og kanskje spesielt enslige. Også mine egne bestemødre. Men når du er først blitt 80+ år gammel, er det vanskelig å ta det steget til å flytte, det virker for skummelt, for drastisk endring. Selv om det sier sitt, at å sitte igjen alene i et treetasjes hus bygd på 50-tallet, og med nesten 2 mål tomt, er ikke optimalt for ei enslig dame på nå 95. Anonymkode: 69c80...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mitt inntrykk at det er slik for mange, og kanskje spesielt enslige. Også mine egne bestemødre. Men når du er først blitt 80+ år gammel, er det vanskelig å ta det steget til å flytte, det virker for skummelt, for drastisk endring. Selv om det sier sitt, at å sitte igjen alene i et treetasjes hus bygd på 50-tallet, og med nesten 2 mål tomt, er ikke optimalt for ei enslig dame på nå 95. Anonymkode: 69c80...c17 Min nabo har bodd alene i det huset i 30 år, siden kona flyttet fra ham når alle barna var voksne. Så han har hatt god tid på å flytte før han ble 80. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden Perfume skrev (4 timer siden): Vil gjerne beholde den jeg, vi trenger overhode ikke bli 10 mill i Norge. Selv om vi kanskje i teorien har plass. Hva mener du med at vi ikke trenger å bli 10 millioner, TS? For du tenker, at vi ikke blir 10 millioner hvis vi bare ikke føder flere barn og ikke slipper inn flere innvandre? Men det er ikke helt sånn det funker. For å ikke bli flere enn vi er nå, må vi rett og slett drepe alle Boomere (mennesker født fra 1946 til 1964), en svært tallrik generasjon, året da de blir 70+. Vi kan ikke la de leve og leve, og bli 80, og 90, og gud forby 100. Men vi forventer nesten at de blir såpass gamle, på samme måte som Den Stille Generasjonen ble så gamle nå, problemet er bare at boomere er flere enn Den Stille Generasjonen, og derfor kommer vi til å bli mange flere i Norge i løpet av neste 20-30 år. Fordi mange flere folk lever lengre. Så kommer vi til å bli færre igjen, når denne generasjonen dør ut naturlig, fordi neste generasjoner er færre. Men mens de lever, trenger de boliger, naturligvis. Anonymkode: 69c80...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden Makavelli skrev (12 minutter siden): Min nabo har bodd alene i det huset i 30 år, siden kona flyttet fra ham når alle barna var voksne. Så han har hatt god tid på å flytte før han ble 80. Men har han forventet å bli så gammel, er spørsmålet. Min mormor mistet sin mann på 70-tallet, i hjerteinfarkt, og barna flyttet ut på 80-tallet. Så sånn sett kan man jo si at hun hadde 40 år på seg. 😅Men hun har jo bare ikke trodd at hun skulle leve fortsatt i alderen av 95.. Det momentet der, fra du er oppegående og trives der du er altfor godt for å endre noe, og til plutselig innse at man ikke lengre strekker til, den kommer brått på mange, ser jeg. Anonymkode: 69c80...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men har han forventet å bli så gammel, er spørsmålet. Min mormor mistet sin mann på 70-tallet, i hjerteinfarkt, og barna flyttet ut på 80-tallet. Så sånn sett kan man jo si at hun hadde 40 år på seg. 😅Men hun har jo bare ikke trodd at hun skulle leve fortsatt i alderen av 95.. Det momentet der, fra du er oppegående og trives der du er altfor godt for å endre noe, og til plutselig innse at man ikke lengre strekker til, den kommer brått på mange, ser jeg. Anonymkode: 69c80...c17 Hva skal du med et svært hus, når du er enslig med voksne barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå