AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Har 3 årig utdannelse i helse. Vil gjøre noe annet og tenker bl.a. på klesbutikk. Vil jeg få et fortrinn med dette eller er det irrelevant for disse jobbene? Anonymkode: b0405...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden Selvfølgelig ikke relevant utdanning 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Del Skrevet 17 timer siden Ikke noe fortrinn. Hvis du bor på bygda kan det være en fordel, fordi det viser du ikke er retarda. Hvis du bor i by vil det være en ulempe fordi arbeidsgivere foretrekker unge barnløse studenter som skal over i ny jobb før de etablerer seg.. Anonymkode: 1454d...901 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Del Skrevet 17 timer siden Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig ikke relevant utdanning Har jo med service og menneskearbeid å gjøre da Anonymkode: b0405...6b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17 timer siden #5 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har jo med service og menneskearbeid å gjøre da Anonymkode: b0405...6b5 Service tja men ikke relevant service Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Da jeg slutta som sykepleier og søkte på "alt" hadde jeg ikke sjans på sånne jobber, de regna bare med at jeg kom til å slutte igjen raskt for å bruke utdannelsen min. Jeg ringte og spurte flere. Anonymkode: 8250f...48c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da jeg slutta som sykepleier og søkte på "alt" hadde jeg ikke sjans på sånne jobber, de regna bare med at jeg kom til å slutte igjen raskt for å bruke utdannelsen min. Jeg ringte og spurte flere. Anonymkode: 8250f...48c Det samme her. Er utdannet barnehagelærer, jobbet i butikk som yngre, men etter endt utdannelse vil ingen butikker ha meg. De tror nok at jeg kun søker butikk fordi jeg ikke finner noe mer relevant. Anonymkode: 095cf...398 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden blir nok vanskeligere ja, om du da ikke som mange på KG mener 3 pris utdannelse er 3 års helsefag på vgo, da kan du få butikkjobb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milea8 Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden Nei, du vil nok ikke ha noe fortrinn. Din utdannelse er ikke relevant for å jobbe i butikk. 🤷🏼♀️ dog er du en av de som kjenner noen som driver butikk, så er det klart at du da sikkert får jobben i forhold til en som har relevant erfaring fra butikk/ kundeserviceyrket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden Antagelig tvert imot, for du har alternativer og det er risiko for at du slutter. Anonymkode: 1acdd...73c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden Det hadde vært en fordel hos oss (optikerforretning) Anonymkode: b859a...f57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden Skulle jeg ansatt noen i en klesbutikk ville jeg lagt vekt på relevant ekstrajobb i skoleperioden, fagbrev i salg og service, personlig framtoning, kanskje sjekket instakonto. Ikke at jeg ville utelukket en kandidat som ts hvis hun (?) kunne dokumentere interesse for klær og mote og har fullført utdanning på normert tid. Største frykten for arbeidsgiver er å gjøre en feilansettelse, i dette tilfellet noen med høyt sykefravær. Anonymkode: 729bd...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Del Skrevet 12 timer siden De fleste butikkjeder har minimum bemanning for å spare, og mange ansetter bevisst unge (som er på et lavere lønnstrinn = lavere lønn). Som i mange andre bransjer, slik som assistenter på skoler: man sparer på å ha unge, ufaglærte eller barne- og ungdomsarbeider, i stedet for en spesialpedagog. Bare eksempler. Det er bra du har serviceerfaring, men desto viktigere er evnen til å selge. Selge deg selv inn på intervju og være en selger i butikk. Slik er det i alle butikker jeg har jobbet i tidligere. Salg, salg, salg. Det andre kommer i tillegg, som mottak av varer, prising, sette på plass, utstilling, rydding, reklamasjonshåndtering, bestillinger og så videre. Klarer du å selge deg inn, vise at du brenner for å selge og er skikkelig "sulten" og "fremoverlent" får du deg butikkjobb! Men det er slitsomt i lengden å være brennende opptatt av produktene, bruke all slags salgsteknikker for å overbevise kunder og være serviceinnstilt - til lav lønn. Jeg jobbet i flere år som selger, med gode skussmål, men ble utrolig lei, så jeg er sikkert ikke rette personen til å svare. Det ble bare slitsomt, og kjedelig på samme tid. Kjedelig fordi det ikke var intellektuelt utfordrende. Så jeg startet på universitetet, og er der enda 😊 Anonymkode: 85ced...4c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Del Skrevet 12 timer siden I noen butikker vil det kunne være fordel, som butikker som selger helserelaterte produkter. Men i en klesbutikk har det ingen fordel. Ellers vil jeg si det er litt bådeog om det teller negativt eller nøytralt. Når man søker seg "nedover", så er det viktig få frem i søknaden hvorfor man gjør det, og at det faktisk er ett aktivt valg man tar. Mange arbeidsgivere vil nok frykte at det bare er ett mellomstopp, og at du vil forsvinne igjen når det dukker opp noe mer relevant. Så allerede i søknaden må du begrunne hvorfor du ikke ønsker benytte utdanningen din, og heller søker jobb som ufaglært. Det kan være noe slikt som "ønsker bort fra turnus med nattevakter" eller "innsett at det ikke var riktig yrke". Anonymkode: eae46...ffc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Del Skrevet 12 timer siden Kanskje eneste fordel er at du har tatt en utdannelse og er en som gjennomfører ting. . Så må du skrive en like bra søknad som alle andre med fokus på klær og mote som interesse. Der burde du også begrunne hvorfor du med helseutdanning ønsker å jobbe i butikk fremfor noe du ha utdannelse innen. Jeg hadde tvilt på å ansette deg, kanskje tenkt dette bare er en jobb du ønsker midlertidig mens du søker på andre jobber innen ditt yrke, og så slutte etter 3 mnd. Anonymkode: 07061...422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skulle jeg ansatt noen i en klesbutikk ville jeg lagt vekt på relevant ekstrajobb i skoleperioden, fagbrev i salg og service, personlig framtoning, kanskje sjekket instakonto. Ikke at jeg ville utelukket en kandidat som ts hvis hun (?) kunne dokumentere interesse for klær og mote og har fullført utdanning på normert tid. Største frykten for arbeidsgiver er å gjøre en feilansettelse, i dette tilfellet noen med høyt sykefravær. Anonymkode: 729bd...eb5 Hvorfor tror du hun har høyt sykefravær? Anonymkode: 8b1af...7ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden Husker en Rema 1000 her jeg bor..var 1 stilling ute...200 hadde søkt Jeg er selv utdannet førskolelærer og søkte alt av jobber...ingen var interessert Ser jo på mine matbutikker.. jobber mest unge folk på kvelden...og de eldre som har jobbet der lenge jobber på morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Del Skrevet 11 timer siden Har tidligere jobbet i klesbutikk og der hadde ikke den utdannelsen hatt noe som helst å si. Det vi så etter: 1: Relevant erfaring (Alt innen butikk og service) 2: Relevant utdanning (Ikke et krav, men det viser interesse) 3: Glad, hyggelig og sprudlende personlighet. 4: At de ikke har en annen utdanning som får vår jobb til å virke som en mellomjobb til vedkommende finner jobben på sitt felt. Du kunne fort dekket siste punkt dessverre, så begrunn overgangen godt. Det kommer haugevis av søknader så utelukker også de med dårlig språk, små barn som kan gi hyppig fravær, altfor mange fritidsinteresser slik at ekstra jobb kan bli vanskelig og de som generelt ikke ser representativ ut i forhold til bedriften (nei vi ansatte ikke en med tatoveringer i ansiktet, splitta tunge og 200 piercinger samme hvor koselig personen ellers er). Anonymkode: 391df...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Del Skrevet 11 timer siden En bør vel helst ha bachelor i butikk for å stå sterkere når du søker på slike jobber. Anonymkode: e5fec...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Del Skrevet 11 timer siden Kan dessverre ikke tenke meg at det teller positivt. Og lønna i en butikkjobb er vel sannsynligvis lavere enn du er vant til, jeg som arbeidsgiver ville stilt spørsmål ved hvorfor du velger å søke på en stilling som ikke er relevant for din utdanning og fagkunnskap OG som heller ikke gir bedre uttelling rent økonomisk. (Vet for eksempel om en sykepleier som ikke orket mer stress og derfor byttet til lagerjobb. Mye å gjøre der også, men ikke psykisk utmattende på samme måte. OG høyere lønn!) Anonymkode: 8f92f...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå