AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #61 Del Skrevet 4 timer siden Da løste det seg, så bra! Da kan jo dere som roper om at dere ikke ville forlatt en så liten baby bare være stille. Jeg elsker barn, hadde garantert passet mitt tantebarn på 4 mnd. Mest sannsynlig sover barnet mye av dagen. Og kjære mammapoliti, vi satte igjen vår baby på 6 mnd. i en hel uke hos besteforeldrene. Og de bodde 5 timer unna oss 😱 Fyr løs! 😅 Han er i 20-årene nå da og det virker ikke som om han ble traumatisert 😄 Anonymkode: add51...97f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #62 Del Skrevet 3 timer siden Det første halvåret bør den som har hatt hovedomsorgen for barnet ikke være borte i flere timer enn barnet er måneder gammelt (forutsatt at ammingen er forutsigbar/barnet tar flaske). Anonymkode: 65b32...6d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #63 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og kjære mammapoliti, vi satte igjen vår baby på 6 mnd. i en hel uke hos besteforeldrene. Og de bodde 5 timer unna oss 😱 Fyr løs! 😅 Det er så mye galt med dette. Høres ikke ut som han har kjent de noe særlig heller når de bor 5 timer unna. Dette er skikkelig ille. Og du bare ler. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han er i 20-årene nå da og det virker ikke som om han ble traumatisert 😄 Hvordan vet du det? Hva om han er redd for å bli forlatt og vil få problemer f.eks i kjæreste forhold. Du kan ikke se på han utenpå om er traumatisert. Han er nok mest sannsynlig det jo. Anonymkode: 65b32...6d8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 3 timer siden #64 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du tuller? Norge er landet i Norden med KORTEST foreldrepermisjon. Estland har 1,5 år foreldrepermisjon, Japan har to år. Vi er på ingen måte i noen særstilling når det kommer til lønnet foreldrepermisjon. Anonymkode: 0aedc...f82 Ehm, dette er jo helt feil. I Sverige får du 380 dager med 80% av lønn. Så får du 180SEK i 45 dager til. I Finland har du rett på 317 dager, i snitt utbetales 70% av lønnen. I Danmark er hovedregelen at mor har rett på fire uker før og 24 uker etter fødsel, og far har rett på to uker etter fødsel, og så 22 uker. Hvis du velger 80% lønn i Norge får du 61 uker + 1 dag, det tilsvarer 428 dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #65 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er så mye galt med dette. Høres ikke ut som han har kjent de noe særlig heller når de bor 5 timer unna. Dette er skikkelig ille. Og du bare ler. Hvordan vet du det? Hva om han er redd for å bli forlatt og vil få problemer f.eks i kjæreste forhold. Du kan ikke se på han utenpå om er traumatisert. Han er nok mest sannsynlig det jo. Anonymkode: 65b32...6d8 Hehe, du må ikke spøke sånn, noen kan tro på det. Anonymkode: 1aa60...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 3 timer siden #66 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du tuller? Norge er landet i Norden med KORTEST foreldrepermisjon. Estland har 1,5 år foreldrepermisjon, Japan har to år. Vi er på ingen måte i noen særstilling når det kommer til lønnet foreldrepermisjon. Anonymkode: 0aedc...f82 I Japan har du rett 6 uker før og 8 uker etter fødsel med 2/3 lønn, og så 67% av lønnen frem til ungen er 6 måneder og så 50% av lønnen til ungen er et år. Det kan så søkes om fri et år til. Og altså, i Estland har du jo nesten ikke krav på noen ting. 70 dager før fødsel og 30 dager etter. Hvor i all verden har du 1,5 år fra? Her er forskjellen så enorm at jeg må slenge med en kilde: https://sotsiaalkindlustusamet.ee/en/family-benefits-and-allowances/family-benefits-overview/maternity-benefit-and-maternity-leave#period-of-maternity- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 3 timer siden #67 Del Skrevet 3 timer siden Men angående saken her da! Fint det ordna seg. Sannsynligvis går det helt fint, men sikkert greit å legge en plan om hva man gjør om det ikke gjør det. Og å tilby seg å være barnevakt tilbake en dag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #68 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ville nok forventet at barnet må leveres hos henne. Og for å være ærlig, når man spør om barnepass er min erfaring at det bestandig er fryktelig vanskelig. Vå sønn på 2 år har kun blitt passet noen få timer av sin farmor. Alle andre har sagt nei hver gang vi har spurt. Både barnets tanter/onkler, andre besteforeldre, venner av oss etc har bestandig utrolig fullbooket kalender. Det er jobb, legetimer, frisørtimer, avtaler med venner, handling som må gjøres og gudene vet hva. Tror jeg har hørt alle unnskyldninger i boka. Likevel er det «åh, nå måååå vi bare få passe han snart altså! Han kan kose seg en helg hos oss han, så får dere litt fri *lure blinkefjes*» 🙄 hver gang vi møter folk. Har gitt opp og innsett at det kun er oss selv og barnehagen vi har å spille på. Bare forbereder deg på at det er ikke sikkert det er så enkelt som du ser ut til å fremstille det her. Anonymkode: c6e0f...4e1 Så trist med familie som aldri har tid 😕 Her har det heldigvis aldri vært sånn. Anonymkode: 76056...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #69 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi skal for første gang spørre om barnevakt for barnet vårt på 4 mnd. skal høre med svigersøster (barnets tante) om hun kan passe en hel dag fra morgen til kveld (jeg skal delta på noe med jobben). Barnet får kun flaske. Svigersøster har et barn selv (bhg-alder) og bor en times tid unna. Er det innafor å høre om hun kan være her hele dagen, eller må jeg da forvente at barnet må leveres til henne? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4b126...96b Klart du kan spørre om hun vil komme hjem til deg, men spør på en sånn måte at hun har valget. Hun har barn selv som skal i barnehagen, at hun da skal kjøre en hel time til deg synes jeg er litt drøyt, hun er snill som vil passe babyen din en hel dag. Men, som sagt, spør og respekter det hvis hun sier nei til å kjøre den timen i tillegg til å passe barnet ditt Anonymkode: abe23...ea1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #70 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er så mye galt med dette. Høres ikke ut som han har kjent de noe særlig heller når de bor 5 timer unna. Dette er skikkelig ille. Og du bare ler. Hvordan vet du det? Hva om han er redd for å bli forlatt og vil få problemer f.eks i kjæreste forhold. Du kan ikke se på han utenpå om er traumatisert. Han er nok mest sannsynlig det jo. Anonymkode: 65b32...6d8 Herre jesus….. Anonymkode: 76056...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 3 timer siden #71 Del Skrevet 3 timer siden Så fint at tante stilte opp Dette hadde ordnet seg min familie også. Her er både besteforeldre, tanter og onkler trygge voksne for barna. Jeg har passet barn i familien på den alderen. Slitsomt ja, men også givende og koselig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #72 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Da løste det seg, så bra! Da kan jo dere som roper om at dere ikke ville forlatt en så liten baby bare være stille. Jeg elsker barn, hadde garantert passet mitt tantebarn på 4 mnd. Mest sannsynlig sover barnet mye av dagen. Og kjære mammapoliti, vi satte igjen vår baby på 6 mnd. i en hel uke hos besteforeldrene. Og de bodde 5 timer unna oss 😱 Fyr løs! 😅 Han er i 20-årene nå da og det virker ikke som om han ble traumatisert 😄 Anonymkode: add51...97f Hvorfor er du tilsynelatende stolt av å ha vært en rævva forelder? Anonymkode: c8f6c...795 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #73 Del Skrevet 2 timer siden Dere som synes det er så forkastelig at andre en forelder skal passe en baby på 4 mnd en hel dag. For 35 år siden var foreldrepermisjonen 18 uker, hvorav 3 uker før fødsel. Da var ungene knapt 4 måneder når de måtte passes av andre hvis mor måtte begynne å jobbe. I min by var barnehagedekningen for de minste tilnærmet ingen og dagmamma var alternativet fram til ungene var 3 år. Det var slett ikke alle, den gang som nå, som hadde mulighet og/eller økonomi til ulønnet permisjon. Er det vanlig at 35-åringer i dag lider av traumer eller tilknytningsproblemer fordi de ikke ble passet av mor hele første leveår? Anonymkode: 4bc08...43d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #74 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er så mye galt med dette. Høres ikke ut som han har kjent de noe særlig heller når de bor 5 timer unna. Dette er skikkelig ille. Og du bare ler. Hvordan vet du det? Hva om han er redd for å bli forlatt og vil få problemer f.eks i kjæreste forhold. Du kan ikke se på han utenpå om er traumatisert. Han er nok mest sannsynlig det jo. Anonymkode: 65b32...6d8 Mest sannsynlig er han ikke det. At det er anbefalt å ikke være lenge borte fra små babyer betyr ikke at de fleste vil bli traumatisert av det. Det betyr at noen kan bli det. Det er som med å spise myke upasteuriserte oster i svangerskapet. Det er anbefalt at man lar være, men sannsynligheten for at man får Listeria er meget lav om man så spiser det gjennom hele svangerskapet. (Ikke meg du siterer, for ordens skyld) Anonymkode: f3c56...f0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #75 Del Skrevet 2 timer siden SynneD skrev (1 time siden): I Japan har du rett 6 uker før og 8 uker etter fødsel med 2/3 lønn, og så 67% av lønnen frem til ungen er 6 måneder og så 50% av lønnen til ungen er et år. Det kan så søkes om fri et år til. Og altså, i Estland har du jo nesten ikke krav på noen ting. 70 dager før fødsel og 30 dager etter. Hvor i all verden har du 1,5 år fra? Her er forskjellen så enorm at jeg må slenge med en kilde: https://sotsiaalkindlustusamet.ee/en/family-benefits-and-allowances/family-benefits-overview/maternity-benefit-and-maternity-leave#period-of-maternity- Det er fordi den lenken du legger ved omhandler kun mors del. https://sotsiaalkindlustusamet.ee/en/family-benefits-and-allowances/family-benefits-overview/shared-parental-benefit Anonymkode: f3c56...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #76 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da løste det seg, så bra! Da kan jo dere som roper om at dere ikke ville forlatt en så liten baby bare være stille. Jeg elsker barn, hadde garantert passet mitt tantebarn på 4 mnd. Mest sannsynlig sover barnet mye av dagen. Og kjære mammapoliti, vi satte igjen vår baby på 6 mnd. i en hel uke hos besteforeldrene. Og de bodde 5 timer unna oss 😱 Fyr løs! 😅 Han er i 20-årene nå da og det virker ikke som om han ble traumatisert 😄 Anonymkode: add51...97f Spesielt å skryte av omsorgssvikt på forum med morsomme smileys til. Stakkars sønnen din. TS om dette er sant hvorfor svarer du ikke på hvor far er? Og jobber ikke denne andre personen eller trenger å være med egne barn? Hvorfor må du på en jobbting en hel dag når du er i permisjon? Er dette første gang du er borte fra baby? Det vanlige er jo å starte med en halvtime-time og så øke når de blir eldre, ikke gå rett på en hel dag. Anonymkode: ed031...ad9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #77 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Spesielt å skryte av omsorgssvikt på forum med morsomme smileys til. Stakkars sønnen din. TS om dette er sant hvorfor svarer du ikke på hvor far er? Og jobber ikke denne andre personen eller trenger å være med egne barn? Hvorfor må du på en jobbting en hel dag når du er i permisjon? Er dette første gang du er borte fra baby? Det vanlige er jo å starte med en halvtime-time og så øke når de blir eldre, ikke gå rett på en hel dag. Anonymkode: ed031...ad9 Synes du burde roe ned. Omsorgssvikt er noe helt annet enn at barnet blir ivaretatt av besteforeldre en uke. Jeg ville ikke valgt å «sette igjen» min 6 mnd gamle baby dersom det ikke var en helsemessig årsak til det, men utvanner ikke et begrep bare fordi jeg er uenig eller ville valgt annerledes selv. Anonymkode: f3c56...f0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1 time siden #78 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi skal for første gang spørre om barnevakt for barnet vårt på 4 mnd. skal høre med svigersøster (barnets tante) om hun kan passe en hel dag fra morgen til kveld (jeg skal delta på noe med jobben). Barnet får kun flaske. Svigersøster har et barn selv (bhg-alder) og bor en times tid unna. Er det innafor å høre om hun kan være her hele dagen, eller må jeg da forvente at barnet må leveres til henne? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4b126...96b All tid hun selv har et lite barn må du gå utifra at pass skjer hos henne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #79 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes du burde roe ned. Omsorgssvikt er noe helt annet enn at barnet blir ivaretatt av besteforeldre en uke. Jeg ville ikke valgt å «sette igjen» min 6 mnd gamle baby dersom det ikke var en helsemessig årsak til det, men utvanner ikke et begrep bare fordi jeg er uenig eller ville valgt annerledes selv. Anonymkode: f3c56...f0e Jeg er rolig. Jeg mener at det er omsorgssvikt at begge foreldre frivillig reiser fra sin 6 mnd gamle baby i en uke. At du er uenig i hva som er terskel for omsorgssvikt betyr ikke at jeg tar feil nødvendigvis. Anonymkode: ed031...ad9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #80 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da løste det seg, så bra! Da kan jo dere som roper om at dere ikke ville forlatt en så liten baby bare være stille. Jeg elsker barn, hadde garantert passet mitt tantebarn på 4 mnd. Mest sannsynlig sover barnet mye av dagen. Og kjære mammapoliti, vi satte igjen vår baby på 6 mnd. i en hel uke hos besteforeldrene. Og de bodde 5 timer unna oss 😱 Fyr løs! 😅 Han er i 20-årene nå da og det virker ikke som om han ble traumatisert 😄 Anonymkode: add51...97f Og jeg kjenner en fyr som røyka 20 om dagen og ble 90 år og på 70-tallet kjørte vi rundt med baby i hattehylla og ingen tok skade. Joda neida Tror de færreste ville dratt fra en seks måneder gammel baby så lenge med mindre det var helt nødvendig (=sykehusinnleggelse). Husket han dere igjen når dere kom hjem? Anonymkode: 254d3...f56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå