Gå til innhold

Hvor lenge MÅ barna bli med på sommerferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eldste er nå snart 16 og har ikke lenger lyst til å bli med oss på sommerferie. Hvor lenge har deres tenåringer «måttet» bli med på sommerferie, og når fikk de evt bestemme selv over ferien sin?

Anonymkode: ed4fd...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor lenge er ferien? Hvor langt unna er ferien? Hvor moden er tenåringen? Har dere familie i nærheten hvis noe skulle skje?

Anonymkode: ee2a1...f0d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke planlagt noe ennå, men ser for oss ca en uke. Tenåringen er moden, og vil nok klare seg fint alene. Jeg vil selvfølgelig helst at familien skal være samlet, men på et eller annet tidspunkt blir det for dumt å tvinge tenåringen med når det blir tydelig sagt i fra at hen ikke er interessert. Vi kan nok avtale med familie i nærheten om noe skulle skje.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine to insisterer fortsatt på å bli med (13 og 18), teoretisk kunne eldste blitt hjemme fra hun var 16, men ungdom er jo forskjellige. Jeg flyttet på hybel rett før jeg ble 16, gikk ganske greit utenom et ganske heftig fravær (lenge før dagens fraværsregler, fullførte likevel). Er faktisk litt usikker på når det er greit å si at eldste må betale selv 😅Hun har et ganske urealistisk syn på hvor mye ferie man kan forvente som student, vil gjerne både på venneturer og bli med oss.

Anonymkode: 1f873...3dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange 16-åringer har jo sommerjobb, så ca i den alderen begynner ofte slikt å dabbe av. Mine har ønsket å være med foreløpig, så vi har tilpasset oss og heller reist kortere turer så alle kan være med. Jeg hadde i utgangspunktet ikke vært redd for å reise fra noen av mine, de er selvstendige og flinke. Men jeg er glad så lenge de vil være med. 

Anonymkode: aad97...1e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke man kan tvinge med en 16 åring. Jeg flyttet selv på hybel som 15 åring (rett før jeg fylte 16). 

Men skjønner godt at det er ønskelig å samle alle. 

Denne tråden fikk meg til å bli litt vemodig. Har en attpåklatt på tre- og på ett vips så er barndommen bare et minne og han kommer heller ikke til å ville være med meg på tur.

Anonymkode: fd820...2b9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var alene hjemme i 10 dager når jeg var 16 år. Søsteren min som er 5 år eldre, bodde i nabolaget. Klarte meg helt fint,  gikk mye i Fjordland,  Grandis og junk. Syntes det var deilig å være alene hjemme. 

Anonymkode: 85dd9...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frem til 18 år her, vi valgte ekstra spennende reisemål de to siste årene, for å friste de med 😊

Anonymkode: fa681...292

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når ungene i den alderen ikke ville bli med på ferie, valgte vi å rett å slett å bli hjemme. 

Hadde vi reist hadde det garantert blitt ei uke med heftig "hjemme alene fest" på tenåringene, og tvinge den med på ferie var heller ikke noe alternativ. 

Anonymkode: 89955...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste ble ikke med i fjor, da var han 16 (og et halvt). Han var hjemme alene og hadde ansvar for hunden, noe han klarte veldig fint :) 

Anonymkode: 18f4b...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våres har nå jobbet fra de var 13 om sommeren. 

Så her har de vært hjemme eller på sætra alene å jobbet fra de var 15/16 mens vi har dratt på hytta .

Da sønnen var 16 var han hjemme i 4 uker alene, og yngste som da var 15 var alene på sætra der ho jobbet i 3 uker.

Alt har jo med hvordan ungdommen er.

Hadde ikke falt meg inn å kreve 16 åring med, siden de hadde jobber de skulle på

Anonymkode: 66316...288

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra de var 16, kunne de bestemme selv. Bonusdatter har jobbet så mye hun kan siden hun fylte 16, så hun har prioritert jobb i stedet for sommerferie. 

Vi har heller reist en langhelg utenom sommerferien og da blir alle med, storby er tingen for tenåringer. 

Anonymkode: 26406...032

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

15 - 16 år. De har vel sommerjobb? Viktig å spare opp penger. Og nyttig å få prøve seg på egenhånd.

Anonymkode: c3c69...44b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags ferie velger dere som har ungdommer som ikke vil være med? Vi har fire barn. Til sommeren vil de være 12, 17, 19 og 22 år. Til sommeren skal vi til Spania,  har leid hus. De tre eldste har planlagt sommerjobb rundt dette og blir med. I fjor leide vi hus i Danmark, også da ville også alle bli med 😊. Dette er noe de alle og vi gleder oss til, samle flokken og oppleve ting SAMMEN ❤️

Anonymkode: fdc81...386

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags ferie velger dere som har ungdommer som ikke vil være med? Vi har fire barn. Til sommeren vil de være 12, 17, 19 og 22 år. Til sommeren skal vi til Spania,  har leid hus. De tre eldste har planlagt sommerjobb rundt dette og blir med. I fjor leide vi hus i Danmark, også da ville også alle bli med 😊. Dette er noe de alle og vi gleder oss til, samle flokken og oppleve ting SAMMEN ❤️

Anonymkode: fdc81...386

Eller så har vi ungdommer som jobber, reiser på egenhånd osv. Handler ikke om hvor selve ferien går, men om de har tid og mulighet. 

Hus i Spania og Danmark høres kjedelig ut for meg ;)  Heldigvis er vi alle forskjellige. 

Anonymkode: 26406...032

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis de skal jobbe hele sommeren, kan de bli hjemme. Å lære seg og jobbe er viktigere enn "familiekos". Man kan kose og kose hele året, men hvis avkommet fortrekker jobbing om sommeren vil det gavne dem mer i det lange løp.

Anonymkode: 29472...876

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ikke det vært noe spørsmål, egentlig. Eldste sluttet å være med på ferie hvert år da hen var 18 og heller ville jobbe hele sommeren. Nå har hen fast jobb, og blir med oss på ferie annethvert år. De to andre er fortsatt med oss på hver ferie, de er nå 21 og 18. Til sommeren er kanskje første gangen de ikke får blitt med da de begge begynner i ny  jobb og har kjærester de skal på ferie med. Så da kan "endelig" mannen og jeg dra på ferie alene 😉

Og vi har ikke reist på spesielt "spennende" ferier, altså, men de tenker ikke over det. De er kun vant med den type ferie vi drar på. Det mest spennende var da de var mindre. Da reiste vi til Liseberg, Vimmerby, Legoland osv. Såkalt "syden" har vi kun vært to ganger, og det syns verken ungene eller vi var spesielt "spennende" så det ble med de to turene. Ellers er det Norgesferier med fjellturer eller ved sjøen.

Endret av Kasier
La til noe...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her håper vi på å få med ungdommene lengst mulig. Til sommeren skal 16.åringen ha med ei venninne. 
Gjør det vi kan for å få de med, som at de kan ha med venner, samt Passer på å dra på steder hvor de vil. 

Om dere har familie i nærheten, så kan de sikkert være hjemme fra 16.år, men ville hatt noen i umiddelbar nærhet. 

Anonymkode: e429d...a13

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eldste er nå snart 16 og har ikke lenger lyst til å bli med oss på sommerferie. Hvor lenge har deres tenåringer «måttet» bli med på sommerferie, og når fikk de evt bestemme selv over ferien sin?

15 og 17år og de blir fremdeles med på ferie. 

Familieferie, som de trives på!

Gjør mye kjekt sammen!

Eldste var 2dager hjemme etter lang ferie i fjor (4ukers ferie),da var vi en liten tur i en by ved siden av. Men familie rett ved som var backup i tilfelle noe! Rolig og grei og ikke noe festing. 

Hadde ikke reist til utlandet eller lenge vekke.

Og vil gjerne ha alle med på felles ferie!

Anonymkode: 31f5b...0e1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...