AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #21 Del Skrevet 17 timer siden Jeg er lærer og har spisevindu fra 11-18. Det fungerer helt fint. Om jeg greier det kan jeg pushe til 12, og om jeg sliter spiser jeg 10. Man MÅ jo ikke følge det fullstendig slavisk. Det som redder meg, er å drikke mye. Anonymkode: 64c1b...f1c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 17 timer siden #22 Del Skrevet 17 timer siden For min del kommer det veldig an på hva jeg spiser. Mer raske karbohydrater fører til mer sult. Jeg spiser som regel ikke frokost eller lunsj, og plages ikke av sult i det hele tatt lenger. For meg var det kun en overgang. Nå er det bare praktisk, siden måltider inntatt når jeg har dårlig tid eller ikke er hjemme sjelden blir like bra som de jeg har ro og fred rundt med god tid til å lage det som passer meg der og da. Jeg spiser middag ca kl.16, og så slutter jeg å spise før kl 23 en gang. Noen ganger 21.30. Her finnes det i grunnen ingen faste regler eller noe slikt for meg, hvis jeg er sulten så spiser jeg (mer). Hvis jeg plutselig er sulten og skal noe krevende, kan jeg finne på å spise noe tidligere på dagen, det er ikke noe problem å tilpasse. Hvis man trives med å spise tidlig på dagen kan man jo ha spise vinduet sitt her i stedet. Poenget er bare å ha lang avstand mellom måltidene og da får man mest tid gratis om man inkluderer natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #23 Del Skrevet 17 timer siden Noen har sterkere binyrer enn andre. Når man ikke spiser så går man på adrenalin, og det er det binyrene som produserer. Og det er forresten ikke en god ting å la kroppen gå på adrenalin i lange perioder istedenfor drivstoff. Anonymkode: a0c03...9df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #24 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kunne tenke meg å faste deler av døgnet, men jobber i barnehage og klarer ikke faste da blodsukker faller som bare juling når jeg er aktiv. Hvordan klarer dere å som faster å gjøre det? Har dere kontorjobber og bare sitter stille hele dagen, eller har dere ikke jobb? Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å gå uten mat store deler av dagen med jobb. Anonymkode: 0d383...015 Hvis kroppen din ikke klarer å produsere blodsukkeret den trenger, så bør du gå til legen straks. Da er du ekstremt syk. Da er det mange prosesser i kroppen som feiler. Du mener sannsynligvis at du blir sulten og at du ikke har energi tilgjengelig. Dette er fordi du er vant med å fore den sukker (altså karbohydrater) hele dagen. Kroppen har en eneste funksjon som kan senke blodsukkeret når det trengs (insulinI), men den har mange funksjoner som kan øke blodsukkeret når det trengs. Det er altså ganske tydelig at kroppen er mye flinkere på å øke blodsukkeret enn å senke blodsukkeret og det er tydelig at den ikke har hatt mye bruk for å senke blodsukkeret før moderne kosthold. Og siden du forer den med sukker hele dagen, så får den aldri sjanse til å bruke fett som energi. Den har derfor blitt dårlig fettforbrenner. Derfor føles det som at du ikke har energi. Anonymkode: 4cf82...6f1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #25 Del Skrevet 17 timer siden Det er rart. Da jeg var unge, kalte vi dette dere driver med for anoreksi. Anonymkode: 76e10...b9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #26 Del Skrevet 17 timer siden Jeg har kontorjobb. Drikker morgenkaffe (sort) og tar lunsj ca 11. Middag 1730. Tar brødskive med nugatti hvis skal trene. Så sjelden og relativt lite mat hadde ikke gått for 10-20 år siden. Det fungerer nå fordi forbrenningen er lavere pga alder. Hvis du ts er relativt ung og har høy forbrenning, så forstår jeg godt at det ikke går + ikke minst jobben i bhg. Anonymkode: 3e666...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #27 Del Skrevet 17 timer siden Ja jeg har kontorjobb nå men tror ikke det har noe med det å gjøre. Faster ikke for å faste, følger ingen trend, har visst vært trendy hele livet med fastingen 😆 Spiser ikke før utpå dagen samme hva jeg gjør. Hele sommeren og høsten er jeg i fjellet, spiser ikke anderledes da.. Gikk Besseggen på tom mage i fjor, spiste dagens første måltid når jeg hadde kommet til selve eggen... Fordi da var jeg sulten. Blir aldri sur og slapp av å gå et par timer sulten heller. Vi er nok bare skapt forskjellig. Anonymkode: 8318e...dff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #28 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er rart. Da jeg var unge, kalte vi dette dere driver med for anoreksi. Anonymkode: 76e10...b9d Fordi du ikke forstår at kropper fungerer/reagerer ulikt så må andre være syke? Spiser hva jeg vil når jeg vil men er sjelden sulten. Og kan tåle rumling i magen godt uten å bli verken slapp eller sur. Anonymkode: 8318e...dff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #29 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er rart. Da jeg var unge, kalte vi dette dere driver med for anoreksi. Anonymkode: 76e10...b9d Jeg spiser rundt 2000-2500 kalorier om dagen, og du mener jeg er anorektisk?? Anonymkode: 42278...e1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #30 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis kroppen din ikke klarer å produsere blodsukkeret den trenger, så bør du gå til legen straks. Da er du ekstremt syk. Da er det mange prosesser i kroppen som feiler. Du mener sannsynligvis at du blir sulten og at du ikke har energi tilgjengelig. Dette er fordi du er vant med å fore den sukker (altså karbohydrater) hele dagen. Kroppen har en eneste funksjon som kan senke blodsukkeret når det trengs (insulinI), men den har mange funksjoner som kan øke blodsukkeret når det trengs. Det er altså ganske tydelig at kroppen er mye flinkere på å øke blodsukkeret enn å senke blodsukkeret og det er tydelig at den ikke har hatt mye bruk for å senke blodsukkeret før moderne kosthold. Og siden du forer den med sukker hele dagen, så får den aldri sjanse til å bruke fett som energi. Den har derfor blitt dårlig fettforbrenner. Derfor føles det som at du ikke har energi. Anonymkode: 4cf82...6f1 Jøss. (ja, mer har jeg fakisk ikke å si til dette vanvittige innlegget). Anonymkode: 0d383...015 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #31 Del Skrevet 17 timer siden Folk er forskjellige, jeg feks fungerer best om jeg ikke spiser før 13-14 tiden, spiser jeg forkost så blir jeg tung og sløv i kroppen. Det tidligste jeg spiser mat er gjerne i 11-12 tiden ved lunsj men helst senere. Dagene mine begynner rundt 6-7. Folk flest jeg kjenner er helt motsatte, de er avhengige av frokost så vi er forskjellige. Anonymkode: aa99f...e4d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #32 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jøss. (ja, mer har jeg fakisk ikke å si til dette vanvittige innlegget). Anonymkode: 0d383...015 Mye ny informasjon? Anonymkode: 4cf82...6f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #33 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye ny informasjon? Anonymkode: 4cf82...6f1 Du kjenner meg ikke, og jeg har ikke skrevet noe overhodet om HVA jeg spiser. Og jeg vet da godt forskjellen mellom å føle meg sulten/ha lite energi og hva et blodsukkerfall er. Du synser og antar over en lav sko, total bomtur av et innlegg. Takk og farvel til deg. Anonymkode: 0d383...015 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentagon Skrevet 17 timer siden #34 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kunne tenke meg å faste deler av døgnet, men jobber i barnehage og klarer ikke faste da blodsukker faller som bare juling når jeg er aktiv. Hvordan klarer dere å som faster å gjøre det? Har dere kontorjobber og bare sitter stille hele dagen, eller har dere ikke jobb? Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å gå uten mat store deler av dagen med jobb. Anonymkode: 0d383...015 Jeg er sykepleier på sengepost, så veldig aktiv jobb. Jeg kan faste i de første 12-14 dagene av syklusen min (etter mensen) men de siste 12-14 dagene fungerer det ikke. Da har jeg ett større behov for proteiner (som alle kvinner) og tåler dårlig fasting. Hvis jeg faster spiser jeg gjerne siste måltid før 19.00 ca, også lunch klokken 12.00. Da passer jeg på å spise ett næringsrikt måltid, med mye proteiner, men starter med grønnsakene . Drikker vann og kaffe uten noe oppi under fasten, det kan man. Jeg synes jeg har mer energi uten mat i systemet, og blir mer sliten etter lunch enn jeg var før. Dog er det ikke for alle å faste, du kan finne det ut ved å ta endel blodprøver hos fastelegen. HbA1c, fastene blodsukker og glukose nivå. Er du under 5,2 på HbA1c fastende, er ikke fasting noe for deg. Men man merker det egentlig selv også. Hvis du har det helt jævlig uten mat er ikke periodisk faste noe for deg. Lykke til😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #35 Del Skrevet 17 timer siden Kona faster og jobber i barnehage. Det klarer hun fint. Hun blir ikke moster ved lavt blodsukker. Noen takler det dårligere. Det er vel som kulde og søvnmangel? Hun faster frem til lunsj, i 11-12 tiden. Jeg tror hun får mest ut av at hun ikke spiser etter middag i mellom 17-19. Jeg elsker henne som hun er, men hun føler seg bedre noen kilo lettere. Anonymkode: aa9ae...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #36 Del Skrevet 17 timer siden Jeg fungerer best om jeg ikke spiser frokost. Skal jeg på en lengre skogtur/fjelltur eller trening spiser jeg ikke frokost og ofte ikke før jeg kommer hjem. Av og til spiser jeg niste etter ca halve turen. Går som regel rundt 2 mil på slike turer eller trener i et par timer. Har diabetes type 2 og blodsukkeret holder seg stabilt lavt uten mat, begynner jeg å spiser så svinger det konstant med mindre jeg spiser mat helt uten karbohydrater. Anonymkode: 2c294...cf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drama_Queen Skrevet 17 timer siden #37 Del Skrevet 17 timer siden Du kan ha spisevindu i perioden du er på jobb f eks? Jeg spiser frokost 830/900, lunsj 1130/12 og middag ca 1630/17. faster ca 16 timer og merker stor forskjell på fordøyelsen. Jeg kan ofte trene før jobb, i 6 tiden om morgenen uten å ha spist siden middag og det går som regel greit (tar ikke de harde øktene da vel og merke) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 16 timer siden #38 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er rart. Da jeg var unge, kalte vi dette dere driver med for anoreksi. Anonymkode: 76e10...b9d Anoreksi handler om sykelig underspising, og tap av kroppsvekt ikke om antall måltider! 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #39 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er rart. Da jeg var unge, kalte vi dette dere driver med for anoreksi. Anonymkode: 76e10...b9d Da jeg var ung på 90-tallet var det ikke dette som var anoreksi - da var det de som knapt spiste noe som helst. Om man i seg 2000 kalorier i løpet av 6-8 timer så har man ikke noe mer anoreksi enn om man får de samme kaloriene i seg i løpet av 12 timer… Anonymkode: 5b3d5...d68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 16 timer siden #40 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Noen har sterkere binyrer enn andre. Når man ikke spiser så går man på adrenalin, og det er det binyrene som produserer. Og det er forresten ikke en god ting å la kroppen gå på adrenalin i lange perioder istedenfor drivstoff. Anonymkode: a0c03...9df Du må lese deg opp på faste, for det du skriver er helt feil… Ketose, ikke adrenalin.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå