Gå til innhold

Har du møtt én med Asperger, har du bare møtt én?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har asperger, og alle med asperger er forskjellige personer med forskjellige personligheter og interesser, akkurat som alle andre. Det er bare som med de fleste psykiatriske diagnoser at det er likhetstrekk (symptomer) som gjør det til en offisiell diagnose, samt disse er vanskeligheter med å være sosial og lese sosiale settinger, øyenkontakt, spesifikke eller spesielle interesser, osv. Men vi er fortsatt forskjellige mennesker. Noen er likt av andre mennesker, mens andre ikke. Det samme kan sies om nevrotypiske mennesker. Har du møtt én, har du møtt én.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvem var det som kom opp med uttrykket " har du møtt én, har du bare møtt én?

Anonymkode: 16c63...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er en influenser med Asperger Arianah Suzanne Jordan Viken som hevder dette i en video på facebook.  Hun mener at  hvis folk med asperger virkelig er så forskjellige som fagfolk vil mene, ville de aldri kunne fått et aspergerdiagnose.  Hun mener at det er de samme trekkene med kommunikasjon reaksjonsmønster og daglige utfordringer

Jeg har selv ingen AS-diagnose men har også stusset litt over denne formuleringen " har du møtt én, har du bare møtt én". Brukes det om andre diagnoser også?

Tenker dere som har asperger at dere er mer like enn ulike? Har du opplevd å møte andre med Asperger som er så ulik deg selv at du har tvilt på om diagnosen er riktig?

uansett interessant debatt!

https://www.facebook.com/reel/951898280210476

Aspergers er jo autisme, og autisme er et stort spekter som ikke går linjært fra 0-10 liksom. Det spriker i alle retninger med mange ulike utfordringer. Noen sliter ganske mye på mange områder, noen sliter veldig lite på de fleste typiske områdene (men har fremdeles utfordringer som ikke nevrotypiske har), mens noen sliter veldig på enkelte områder men klarer seg fint på andre områder.
Selvsagt kan man si at har man møtt én så har man møtt én. Det gjelder jo alle grupper diagnoser og mennesketyper. Jeg kjenner f.eks. flere med fibromyalgi, og selv om de har enkelte likheter har de også mange ulikheter i symptomer. Jeg har f.eks. en autoimmun sykdom med veldig typiske symptomer, men er med i en facebookgruppe for de med denne sykdommen. Der ser jeg jo at selv om vi alle har samme sykdommen, har vi veldig ulike symptomer, ulik grad av samme symptomene og ulikt sykdomsforløp. Så ingen tvil om at også andre diagnoser er ulikt fra person til person.

Jeg vet ikke om jeg har aspergers da jeg ikke har blitt utredet, men jeg har de siste årene mistenkt at jeg er på spekteret etter å ha lært mer om autisme og sett mange mønstre og tegn helt tilbake til da jeg var liten. Dersom jeg er på spekteret, er jeg nok en av de såkalte "høytfungerende" eller høytmaskerende som det oftere kalles nå. Jeg har klart meg greit gjennom livet, men har også slitt en god del med små enkle selvfølgeligheter som alle andre bare automatisk kan og forstår, spesielt på det sosiale planet. I godt voksen alder merker jeg at jeg nok ubevisst har strukket strikken litt vel mye og slitt meg ut bare på å være sånn som alle andre.

Anonymkode: 335ea...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvem var det som kom opp med uttrykket " har du møtt én, har du bare møtt én?

Må det være èn bestemt person? Det er jo bare en motpol og forklaring til de som tror at om man har møtt en, så har man møtt alle.

Det er ikke et utsagn forbeholdt autisme. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/sondre-_20_-vil-spre-informasjon-om-autisme-1.13906370

Anonymkode: af5a0...948

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i utsagnet, har møtt (minst) 4 med asperger via mitt musikerliv som alle var veldig forskjellige, men også med noen likhetstrekk mtp det sosiale. Hos to av dem var det veldig tydelig at det var asperger pga væremåte og utfordringer rundt sosial kompetanse, men selv de er veldig forskjellige. Hos en var det "noe" som var tydelig utenfor normalen men ikke en diagnose jeg kunne gjettet meg til uten å blitt informert om det. Siste har jeg vel kjent i 5-6 år, fikk vite om diagnosen nå nylig, og da falt plutselig alle puslespillbrikkene på plass. Vedkommende er en musikkelev jeg har hatt 20min spilletimer med hver uke, og har hatt store utfordringer med å forstå meg på vedkommende de siste årene, før hen nå nylig fortalte at hen hadde blitt utredet og fått diagnosen. Først da ga alt mening og undervisningen ble med ett MYE enklere å forholde seg til for begge parter. Så jeg synes egentlig det er like store forskjeller innad hos de som har asperger som hos de som ikke har verken det eller andre diagnoser (ser i grunn flere likhetstrekk hos de som har ADHD enn hos de med asperger)...

Anonymkode: df5fb...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er enig i utsagnet, har møtt (minst) 4 med asperger via mitt musikerliv som alle var veldig forskjellige, men også med noen likhetstrekk mtp det sosiale. Hos to av dem var det veldig tydelig at det var asperger pga væremåte og utfordringer rundt sosial kompetanse, men selv de er veldig forskjellige. Hos en var det "noe" som var tydelig utenfor normalen men ikke en diagnose jeg kunne gjettet meg til uten å blitt informert om det. Siste har jeg vel kjent i 5-6 år, fikk vite om diagnosen nå nylig, og da falt plutselig alle puslespillbrikkene på plass. Vedkommende er en musikkelev jeg har hatt 20min spilletimer med hver uke, og har hatt store utfordringer med å forstå meg på vedkommende de siste årene, før hen nå nylig fortalte at hen hadde blitt utredet og fått diagnosen. Først da ga alt mening og undervisningen ble med ett MYE enklere å forholde seg til for begge parter. Så jeg synes egentlig det er like store forskjeller innad hos de som har asperger som hos de som ikke har verken det eller andre diagnoser (ser i grunn flere likhetstrekk hos de som har ADHD enn hos de med asperger)...

Anonymkode: df5fb...c7c

Disse typene er det fint og viktig å trekke frem. Ser det stilles spørsmålstegn i tråden rundt sent diagnostiserte. Jeg er en sånn en. Har alltid fått høre at jeg er rar. «Hvorfor gjør du sånn?» «hvorfor går du sånn?» «hvorfor er du sur? (Er ikke sur!!)» «hvorfor kan du ikke bare være normal?» etc.

Likevel har maskeringen vært såpass god og jeg har passert som «sjarmerende og artig» og derfor gått under radaren i 35 år. Det er ikke det at folk rundt meg ikke har skjønt at det er noe, men ingen har tenkt autisme.

Vi er nok veldig mange høytfungerende maskeringseksperter som har fått høre «jamen, jeg har en nevø med Asperger og han slår seg selv i hodet hvis han må ha på seg noe annet enn favoritt plagget. Du gjør jo ikke det, så du kan ikke ha autisme»

Derfor uttrykket. Fordi folk ikke forstår at autisme er et enormt spekter med vanvittig mange variabler.

Anonymkode: 9cfdb...3e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Disse typene er det fint og viktig å trekke frem. Ser det stilles spørsmålstegn i tråden rundt sent diagnostiserte. Jeg er en sånn en. Har alltid fått høre at jeg er rar. «Hvorfor gjør du sånn?» «hvorfor går du sånn?» «hvorfor er du sur? (Er ikke sur!!)» «hvorfor kan du ikke bare være normal?» etc.

Likevel har maskeringen vært såpass god og jeg har passert som «sjarmerende og artig» og derfor gått under radaren i 35 år. Det er ikke det at folk rundt meg ikke har skjønt at det er noe, men ingen har tenkt autisme.

Vi er nok veldig mange høytfungerende maskeringseksperter som har fått høre «jamen, jeg har en nevø med Asperger og han slår seg selv i hodet hvis han må ha på seg noe annet enn favoritt plagget. Du gjør jo ikke det, så du kan ikke ha autisme»

Derfor uttrykket. Fordi folk ikke forstår at autisme er et enormt spekter med vanvittig mange variabler.

Anonymkode: 9cfdb...3e6

Enig i hele innlegget ditt. 

Anonymkode: 86056...260

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...