Gå til innhold

Har du møtt én med Asperger, har du bare møtt én?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En person kan ha vansker med å forstå sosiale signaler og foretrekke direkte, konkret kommunikasjon.  

En annen kan være svært dyktig til å tolke og bruke humor eller ironi, men likevel føle seg sosialt utmattet etter interaksjoner.  

Én person kan være opptatt av astronomi og vite alt om stjerner og planeter.  

En annen kan være lidenskapelig opptatt av språk og ha lært seg flere språk flytende.  

Noen kan være svært følsomme for lyder og unngå støyende omgivelser.  

Andre kan søke sanseinntrykk, som å høre på høy musikk eller oppsøke lyssterke miljøer.  

En person kan ha strenge daglige rutiner og bli stresset av uforutsigbarhet.  

En annen kan være fleksibel og tilpasningsdyktig, men fortsatt trenge forutsigbarhet i enkelte situasjoner.  

Noen kan foretrekke å tilbringe tid alene og føle seg best når de har kontroll over egen tid.  

Andre kan ha et stort nettverk av venner og like sosiale sammenkomster, selv om de kan trenge tid til å lade opp etterpå.  

Dette viser hvorfor det er viktig å se hver person som individuell, og ikke redusere dem til stereotypier knyttet til diagnosen.

Anonymkode: 71c98...0ba

Dette var et godt svar. Likte også at du ga ulike eksempler på hvordan man kan slite sosialt. Så selv symptomer som "sliter sosialt" kan bety mye forskjellig. 

Selv har jeg en sønn som har asperger. Han har fått mye hjelp av psykolog og NAV.  Men for at han skal få hjelpen han trenger så er det viktig at de som skal hjelpe han forstår akkurat hva han sliter med og at de ikke bare tenker "han har asperger så da er det denne hjelpen han bør få". Ulike personer med asperger trenger hjelp med ulike ting og noen trenger ikke engang hjelp. 

Anonymkode: 86056...260

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, hun er på autismespekteret. Det skilles ikke lenger mellom asperger og autisme ved diagnosering, men noen velger å si "asperger" fordi "alle" vet at det indikerer høytfungerende autisme. 

Anonymkode: af5a0...948

Jo, det gjør det. ICD10 er enda i bruk med diagnosen F84.5 Asperger syndrom

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (2 minutter siden):

Jo, det gjør det. ICD10 er enda i bruk med diagnosen F84.5 Asperger syndrom

"I ny versjon av diagnosesystemet ICD (International classification of diseases) er Asperger ikke lenger en egen diagnose, men hører inn under autismespekterforstyrrelsene som ses på som et spekter av ulike alvorlighetsgrader av autisme. Asperger syndrom er likevel fortsatt mye brukt."

https://nhi.no/a-leve-med/fikk-aspergers-syntes-ikke-det-passet-meg#

"Aspergers syndrom er ikke lenger en formell diagnose i diagnosemanualen ICD-11. Likevel brukes «Aspergers syndrom» fremdeles av klinikere og på folkemunne."

https://sml.snl.no/Aspergers_syndrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"I ny versjon av diagnosesystemet ICD (International classification of diseases) er Asperger ikke lenger en egen diagnose, men hører inn under autismespekterforstyrrelsene som ses på som et spekter av ulike alvorlighetsgrader av autisme. Asperger syndrom er likevel fortsatt mye brukt."

"Aspergers syndrom er ikke lenger en formell diagnose i diagnosemanualen ICD-11. Likevel brukes «Aspergers syndrom» fremdeles av klinikere og på folkemunne."

ICD11 er fremdeles ikke tatt i bruk.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir litt for enkelt å si at diagnosekriteriene er for vide dersom det stemmer at aller med Asperger er ulike.

Det blir som å si at alle nevrotypiske må elske å gå på fest, være best på smalltalk og ha mange varierte interesser.

Alle nevrotypiske er forskjellige. Har du møtt en nevrotypisk har du nettopp det, møtt en nevrotypisk.

Hvorfor skulle det være annerledes med oss aspergere?

Jeg er skikkelig god på å maskere og kunne sikkert minglet meg inn på middag med kongen (men vært fullstendig utmattet etterpå), men åpner du leksikon på ordet rigid et jeg sikker på du finner bilde av meg. Jeg er veldig interessert i hunder, men kan ingenting om astrologi.

En annen person med Asperger kan ha store utfordringer med å navigere sosiale settinger, men være mer fleksibel i forhold til daglige rutiner. Samme person kan være livredd hunder, men kunne alt om astrologi.

Vi er da mennesker med forskjellige styrker og interesser vi også. Vi er ikke diagnosen.

Anonymkode: 9cfdb...3e6

Fordi å være nevrotypisk ikke er en diagnose?

Dette blir jo som å påstå at siden alle med kreft har noe til felles, må alle uten kreft også ha det... Sånn er det selvfølgelig ikke. Diagnoser stilles på grunnlag av symptomer som er felles for dem som får diagnosen (selv om ikke alle har alle symptomene).

Anonymkode: aa7e6...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (1 minutt siden):

ICD11 er fremdeles ikke tatt i bruk.

Ok, så trege dem er da. Prosessen er uansett i gang, det vil skje snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ICD-11 er fremdeles ikke tatt i bruk i Norge... Så ja, det er helt rett at Asperger ikke lenger finnes i ICD-11, men i Norge bruker man fremdeles ICD-10, og der bruker man altså fremdeles Aspergers. 

Anonymkode: 6e4c4...b27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette blir jo som å påstå at siden alle med kreft har noe til felles, må alle uten kreft også ha det... Sånn er det selvfølgelig ikke. Diagnoser stilles på grunnlag av symptomer som er felles for dem som får diagnosen (selv om ikke alle har alle symptomene).

De uten kreft har alle noe til felles - de har ikke kreftceller i kroppen sin ;)

Nevrodivergens er at hjernen er satt sammen på en annen måte enn en nevrotypisk hjerne. De nevrotypiske HAR derfor alle noe til felles, nemlig måten hjernen deres er bygget opp på. På samme måte som autister har det til felles at hjernen deres er bygget opp på en viss måte. 

Så jo; autister kan være like ulike seg imellom som nevrotypiske. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå finnes ikke den diagnosen lenger. Dem som før fikk Asperger havner nå under autisme spekter. Dem er veldig forskjellig, men mange strever med sosiale koder, er avhengig av rutiner og forutsigbarhet osv. Men det finnes mange forskjellige grader.

Anonymkode: 128b1...2b4

Det stemmer ikke. Vet om en som fikk Asperger -diagnose i år.

Anonymkode: 0a465...bff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle med kreft har det til felles at de har avvik på prøver. Biomarkører på blodprøver, funn på røntgen, mammografi, skopi-undersøkelser, osv. Du får ikke diagnosen tarmkreft selv om du har symptomer, med mindre det er avvik i undersøkelser som tilsier at du faktisk HAR kreft.

Men alle med kreft har ikke likt sykdomsforløp, det er det som er poenget. Så at du har møtt èn med kreft, betyr ikke at en med samme type kreft har det på samme måte. 

Alle med autisme går innunder kritieriene for å ha autisme. Dette avgjøres ikke ved at pasienten eller omsorgspersonene ramser opp symptomer. Det er grundig undersøkelse basert på spørreskjemaer/tester, intervjuer, og observasjon av personen over tid. Men alle med autisme har forskjellig nivå og synlighet av utfordringer, og mange har tilleggssymptomer som er vanlig for autisme, men som i seg selv ikke er et kriterie for diagnosen. 

Så har du møtt èn med autisme, så har du bare møtt èn. Dette gjelder for alle sykdommer/lidelser. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en med migrene eller cluster opplever ikke hodepinseykdommen lik det en annen med migrene eller cluster nødvendigvis gjør men det er noen fellestrekk for sykdommene som kan ramme begge.
Det samme med andre typer sykdom som kanskje diabetes, revmatisme, de blinde, døve osv - det at man har en diagnose definerer ikke diagnosen hos den enkelte om det gir mening, så jeg tenker at det er riktig sett fra mennesket som har diagnosen på tross av enkelte ting ved diagnosen nok er definert. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De uten kreft har alle noe til felles - de har ikke kreftceller i kroppen sin ;)

Nevrodivergens er at hjernen er satt sammen på en annen måte enn en nevrotypisk hjerne. De nevrotypiske HAR derfor alle noe til felles, nemlig måten hjernen deres er bygget opp på. På samme måte som autister har det til felles at hjernen deres er bygget opp på en viss måte. 

Så jo; autister kan være like ulike seg imellom som nevrotypiske. 

Nettopp. Jeg forstår ikke at folk ikke klarer å forstå dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper man sier dette med at man bare har møtt én om man har møtt én brukes om nettopp mennesker med Asperger/autisme fordi man kanskje har vært nødt til å presisere det, fordi man kanskje har vært der at mange har trodd at man kan generalisere ens opplevelse av en person til å gjelde alle med samme diagnose. Man gjør jo ikke det med andre diagnoser oftest. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriblerinna skrev (1 time siden):

Jeg tipper man sier dette med at man bare har møtt én om man har møtt én brukes om nettopp mennesker med Asperger/autisme fordi man kanskje har vært nødt til å presisere det, fordi man kanskje har vært der at mange har trodd at man kan generalisere ens opplevelse av en person til å gjelde alle med samme diagnose. Man gjør jo ikke det med andre diagnoser oftest. 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre diagnoser. Men som nevnt tidligere har sønnen min asperger. Vi opplevde at også blant psykologer er det mange som kun ser diagnosen og ikke personen. Mange er veldig låst i en karikatur av asperger.

Har forståelse for at "Ola Dunk" ikke har så mye kunnskap om asperger, men de som jobber med folk med asperger og de som har utdanning innen feltet burde selvsagt ha nok kunnskap til å skjønne at spekteret er svært stort. 

Anonymkode: 86056...260

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor i all verden har du konkludert med at jeg er velfungerende? Jeg har sterk utmattelse og svært lavt funksjnivå nettopp fordi ingen plukket meg opp. Jeg har en lang liste med utfordringer som har vært siden jeg var liten, men fordi jeg ikke hadde synlig hyperaktivitet og kom meg gjennom skolen uten strykkarakter, så var det ingen som fanget opp at utfordringene mine var relatert til ADHD. Jo eldre jeg ble, jo større ble utfordringene. Så sa det pang. 

Jeg har en legejournal som et langt vondt år, hvor det bare har blitt konkludert med "depresjon" og "utmattelse", "insomni", m.m. Alt dette har vist seg å være pga ADHD, og dessverre måtte jeg finne en privat psykiater som forstod veldig fort hva som egentlig var problemet - ADHD. 

Jeg har aldri tenkt at du er generelt velfungerende ( Du kan jo se på det positivt). jeg bare lurte på hvorfor du ikke ble plukket opp tidligere. For det bør jo være noen tegn som familie og andre gjennomskuer, uansett hvor flink du er til å maskere.  Jeg maskerer mye selv, men klarer ikke å forhindre at folk kommer løpende etter meg med ting jeg har glemt.  Jeg føler at jeg blir passet på som et barn av folk, de forstår vel at jeg er en de må passe på. Ganske frusterende!

Anonymkode: 16c63...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Maskering, det har du tydeligvis aldri hørt om?

Anonymkode: 52b46...3ca

jo absolutt. Jeg gjør mye av det. Men om man klarer å maskere absolutt alt av vansker, så ingen forstår at man har vansker så lurer jeg på hvor plaget personen er av ADHD.  Jeg maskerer vanskene mine veldig, men jeg kan ikke maskere alt.  Da blir det fullt kaos når jeg finner ut at penskoene mine ikke lenger finnes i leiligheten. Ikke forstår jeg hvor jeg kan ha lagt dem. Og det skjer hele tiden med meg. Mister ting og kjøper nytt. Så akkurat dette klarer jeg ikke å maskere bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke. Vet om en som fikk Asperger -diagnose i år.

Anonymkode: 0a465...bff

jeg kjenner to personer hvor utredning har konkludert med autisme.  Den ene sier at hun fikk Asperger-diagnose, den andre autismespekterforstyrrelse.  Betyr det at de ulike fagpersonene bruker ulike betegnelser på det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle med kreft har det til felles at de har avvik på prøver. Biomarkører på blodprøver, funn på røntgen, mammografi, skopi-undersøkelser, osv. Du får ikke diagnosen tarmkreft selv om du har symptomer, med mindre det er avvik i undersøkelser som tilsier at du faktisk HAR kreft.

Men alle med kreft har ikke likt sykdomsforløp, det er det som er poenget. Så at du har møtt èn med kreft, betyr ikke at en med samme type kreft har det på samme måte. 

Alle med autisme går innunder kritieriene for å ha autisme. Dette avgjøres ikke ved at pasienten eller omsorgspersonene ramser opp symptomer. Det er grundig undersøkelse basert på spørreskjemaer/tester, intervjuer, og observasjon av personen over tid. Men alle med autisme har forskjellig nivå og synlighet av utfordringer, og mange har tilleggssymptomer som er vanlig for autisme, men som i seg selv ikke er et kriterie for diagnosen. 

Så har du møtt èn med autisme, så har du bare møtt èn. Dette gjelder for alle sykdommer/lidelser. 

Så da skjønner jeg ikke hva som er så viktig med å trekke fram dette for folk med autisme?

Hører aldri noen gå rundt å si at "har du møtt én med kreft/depresjon/revmatisme/epilepsi, så har du møtt én".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så da skjønner jeg ikke hva som er så viktig med å trekke fram dette for folk med autisme?

Hører aldri noen gå rundt å si at "har du møtt én med kreft/depresjon/revmatisme/epilepsi, så har du møtt én".

Herregud...

Fordi noen tror at alle autister er like, og kommer med uttalelser som "jammen jeg kjenner en med asperger som både er i jobb og har samboer", og derfor antar at alle med asperger har tilsvarende funksjonsnivå. Eller "han jeg kjenner klarer da å holde normal samtale, men han og han er jo bare frekk og forstår jo ingenting". Eller "han jeg kjenner slår seg til hodet hver gang han er stresset, og klarer ikke ha blikkontakt. Og du gjør jo ikke det, så da kan du ikke ha asperger"

Det er derfor man sier "har du møtt en med asperger, så har du bare møtt EN". Altså mange har forskjellig funksjonivå, grad av utfordringer, og væremåte, og må ikke dømmes ut ifra hva du tror du vet om autisme, fordi du kjenner EN som har asperger. 

Forstår du det nå? Jeg håper det, for jeg har ikke flere teskjeer igjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hadde en i parallell klassen på barneskolen. Han utagerte mye og var ofte svært voldelig mot andre barn. (ble selv slått ned av denne personen) Om alle med asperger diagnose hadde like mye sinnemestringsproblematikk som denne personen tror jeg ikke samfunnet hadde fungert. Så ja jeg håper og tror at det er ekstreme variasjoner også med personer som har asperger. 

Anonymkode: 9308b...89d

Flere i min familie inkl sønn.

Kalles ikke aspberger nå da, men:

før diagnosen var min sønn er av de roligere mtp trass osv. Som baby drev han ikke med biting/klyping.  Aldri meldinger fra skole om slossing osv. 

Og innad i familien er alle forskjellige, men samme diagnose. 

Passet nevøen min mye, kjempesnill og «enkel», høflig og blid type. 

Anonymkode: d49db...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...