AnonymBruker Skrevet 16. januar #41 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det bare i forhold til Asperger at det uttrykket " har du bare møtt én" blir brukt? Jeg har aldri hørt eller sett det med andre diagnoser. Hvem fant på å si det? Anonymkode: 16c63...dea De sier det om andre diagnoser som settes i psykiatrien også, sikkert for andre lidelser også. Anonymkode: af5a0...948 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #42 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en jeg kjenner som ble utredet og fikk autismediagnose i fjor. Hun sier at hun har Asperger. Betyr det at hun egentlig har autismespekterforstyrrelse på papiret, men muntlig Asperger? Anonymkode: 16c63...dea Ja, hun er på autismespekteret. Det skilles ikke lenger mellom asperger og autisme ved diagnosering, men noen velger å si "asperger" fordi "alle" vet at det indikerer høytfungerende autisme. Anonymkode: af5a0...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #43 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, noen er som deg også. Jeg fant min beste venninne på en hyttetur med en frivillig organisasjon. Hun har ikke munndiare eller synlig uro, men man ser fort at hun har vansker med å ta til seg og tolke informasjon. Plutselig hadde hun glemt hvor vi skulle være etter lunsj. En annen med ADHD slet i likhet med meg å finne riktig lugar på Kielferga. Det er et mareritt å finne frem der om retningssansen ikke er bra i utgangspunktet. Så godt mulig jeg hadde ant noe om jeg levde tett på deg i fem dager Anonymkode: 16c63...dea Mange, ikke bare "noen", har uoppmerksom type. Og her er det jo også store forskjeller fra person til person. Selv familien min og eks antall leger/psykologer har ikke forstått at jeg har ADHD. Anonymkode: af5a0...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oss-to Skrevet 16. januar #44 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her må du gjerne utdype? Hva mener du med dette? Anonymkode: 16c63...dea https://www.statped.no/autisme/autismespekterforstyrrelser/sensoriske-vansker/ https://sansemotorikk.wordpress.com/2016/07/01/5-tegn-pa-at-barnet-ditt-har-vedvarende-primitive-reflekser/ Finn meir på nett. Det kan virke som amerikanerane og andre er komt lenger en oss på desse punkta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #45 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De sier det om andre diagnoser som settes i psykiatrien også, sikkert for andre lidelser også. Anonymkode: af5a0...948 har du møtt én med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse har du bare møtt én. Husk det! Anonymkode: 16c63...dea 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 16. januar #46 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, hun er på autismespekteret. Det skilles ikke lenger mellom asperger og autisme ved diagnosering, men noen velger å si "asperger" fordi "alle" vet at det indikerer høytfungerende autisme. Anonymkode: af5a0...948 Nevropsykologen til mitt barn brukte uttrykket om ham « det vi før kalte Asperger» Det er en historikk rundt opphavsmannen til bergrepet Asperger som er litt politisk ukorrekt. Mulig derfor det er i ferd med å fases ut. Men mange som har hatt diagnosen i flere år holder fast ved begrepet fordi de er komfortable med det (og ikke liker forandringer). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #47 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange, ikke bare "noen", har uoppmerksom type. Og her er det jo også store forskjeller fra person til person. Selv familien min og eks antall leger/psykologer har ikke forstått at jeg har ADHD. Anonymkode: af5a0...948 Men du, hvis du er så velfungerende.. Har du den diagnosen da? Hvis ikke en gang familien leger eller psykologer klarer å gjennomskue det. Hva har du skåret dårlig på? Anonymkode: 16c63...dea 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #48 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei, slik fungerer det ikke. Det er visse grunnleggende symptomer og utfordringer som ligger til bunn som skal være til stede, så er det en hel del tilleggssymptomer som kommer som sekundærsymptomer, men som ikke er et kriterie for diagnosen. Man får f.eks ikke autisme-diagnose fordi man ikke takler kritikk eller avvisning, eller fordi man har angst eller dårlig impulskontroll, men mange har dette i tillegg. Det er en rekke tester, observasjon, og intervjuer som foretas under slik utredning. Anonymkode: af5a0...948 Men disse grunnleggende symptomene som må være til stede er så løst definert at to ulike mennesker kan oppfylle kriteriene på helt forskjellige måter, slik at det blir meningsløst å snakke om at de har de samme symptomene. Det vil i så fall bare være på et veldig abstrakt nivå, som ikke kan overføres til noen konkrete egenskaper. Anonymkode: 86576...71c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #49 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men du, hvis du er så velfungerende.. Har du den diagnosen da? Hvis ikke en gang familien leger eller psykologer klarer å gjennomskue det. Hva har du skåret dårlig på? Anonymkode: 16c63...dea Hvorfor i all verden har du konkludert med at jeg er velfungerende? Jeg har sterk utmattelse og svært lavt funksjnivå nettopp fordi ingen plukket meg opp. Jeg har en lang liste med utfordringer som har vært siden jeg var liten, men fordi jeg ikke hadde synlig hyperaktivitet og kom meg gjennom skolen uten strykkarakter, så var det ingen som fanget opp at utfordringene mine var relatert til ADHD. Jo eldre jeg ble, jo større ble utfordringene. Så sa det pang. Jeg har en legejournal som et langt vondt år, hvor det bare har blitt konkludert med "depresjon" og "utmattelse", "insomni", m.m. Alt dette har vist seg å være pga ADHD, og dessverre måtte jeg finne en privat psykiater som forstod veldig fort hva som egentlig var problemet - ADHD. Anonymkode: af5a0...948 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 16. januar #50 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor i all verden har du konkludert med at jeg er velfungerende? Jeg har sterk utmattelse og svært lavt funksjnivå nettopp fordi ingen plukket meg opp. Jeg har en lang liste med utfordringer som har vært siden jeg var liten, men fordi jeg ikke hadde synlig hyperaktivitet og kom meg gjennom skolen uten strykkarakter, så var det ingen som fanget opp at utfordringene mine var relatert til ADHD. Jo eldre jeg ble, jo større ble utfordringene. Så sa det pang. Jeg har en legejournal som et langt vondt år, hvor det bare har blitt konkludert med "depresjon" og "utmattelse", "insomni", m.m. Alt dette har vist seg å være pga ADHD, og dessverre måtte jeg finne en privat psykiater som forstod veldig fort hva som egentlig var problemet - ADHD. Anonymkode: af5a0...948 Høres ut som du maskerte til du til slutt møtte veggen. Ikke uvanlig for folk med ADHD. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #51 Del Skrevet 16. januar Meowmere skrev (Akkurat nå): Høres ut som du maskerte til du til slutt møtte veggen. Ikke uvanlig for folk med ADHD. Helt riktig. Anonymkode: af5a0...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #52 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er de like i funksjonsnivå, eller andre ting? Anonymkode: 16c63...dea Funksjonsnivå. Fire fungerer tilsynelatende like dårlig sosialt, og så er det en som fungerer ganske greit nå som voksen. Ingen av de er i stand til å jobbe, untatt han ene som jobber i vernet bedrift. Anonymkode: 78de6...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 16. januar #53 Del Skrevet 16. januar Er det ikke derfor det heter et spekter? Fordi det er så mange variabler? Slik som forskjellige nyanser av en farge? Min ektemann har Asperger, jeg kjenner til to til som har det. De er forsåvidt ikke lik, men noen type "trekk" kan jeg gjenkjenne. Alle tre sliter med sosiale koder, alle tre kan bli overstimulert og dertil trekker seg innover og alle tre er introverter. Der stopper vel likhetene... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #54 Del Skrevet 17. januar Ja, har du møtt én med asperger, har du møtt én med asperger. Jeg foreslår at du leser deg opp på diagnosen... Det er enorme forskjeller på folk med autisme. Det er et spekter. Det er ørten ulike ting man kan slite med, og noen sliter veldig med en ting en annen ikke sliter med, og motsatt. Jeg har asperger, og det har nevøen min også. Vi er helt ulike. Det er ikke sånn at "åh, han er ulik meg, da må han være feildiagnostisert".... Han har helt klare tegn, bare andre enn meg. Vi har begge problemer med sanseprosesering, men for ham er det mat og smak og tekstur som er vanskeligst, mens jeg er altetende og fins ikke kresen. Jeg sliter derimot enormt med lyd og lys, noe han ikke er sensitiv for. Vi har begge hyperfikseringer, men han sliter med en voldsom trang til å infodumpe, noe jeg overhodet ikke gjør, tvert imot hater jeg å snakke om fikseringene mine. Anonymkode: 6e4c4...b27 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #55 Del Skrevet 17. januar Det er flere faktorer som spiller en rolle - kjønn, miljø, komorbide lidelser, hvilke verktøy man har/ ikke har, funksjonsnivå og personlighet. Autisme er en spekterdiagnose, som vil si at intensitet i utfordringer som er typisk for diagnosen, varierer veldig fra person til person. Det er ikke en skala fra 1-10 der 10 er «mest autistisk», og 1 er tilsynelatende «normal» - man kan ha store problemer på et område, og lite på et annet. I Norge bruker vi diagnosemanualen DSM-5, og vil slett ikke påstå at kravene for diagnosene er for vid. Det er heller ingen lett prosess å få en autismediagnose. Så selv om de med autisme selvfølgelig har noe til felles på grunn av diagnosen, presenteres det forskjellig fra person til person. Har du møtt én med autisme, har du møtt én med autisme. Anonymkode: a2fbd...846 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 17. januar #56 Del Skrevet 17. januar Jeg har tre i omgangskretsen min med autisme. De er veldig forskjelige og jeg ville ikke gjettet på at de hadde samme diagnose om de ikke fortelte meg det. Det handler vel om at selv om man kan ha de samme utfordringene, så vil forskjelige menesker håntere de forskjelig. Dette gjelder også for andre diagnoser. Det er generelt en uting å sterotype komplekse menesker, uanset om det handler om diagnose, etnisitet, sexualitet elller andre ting. Vi er alle individer med individuele personligheter, styker og svakheter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #57 Del Skrevet 17. januar En person kan ha vansker med å forstå sosiale signaler og foretrekke direkte, konkret kommunikasjon. En annen kan være svært dyktig til å tolke og bruke humor eller ironi, men likevel føle seg sosialt utmattet etter interaksjoner. Én person kan være opptatt av astronomi og vite alt om stjerner og planeter. En annen kan være lidenskapelig opptatt av språk og ha lært seg flere språk flytende. Noen kan være svært følsomme for lyder og unngå støyende omgivelser. Andre kan søke sanseinntrykk, som å høre på høy musikk eller oppsøke lyssterke miljøer. En person kan ha strenge daglige rutiner og bli stresset av uforutsigbarhet. En annen kan være fleksibel og tilpasningsdyktig, men fortsatt trenge forutsigbarhet i enkelte situasjoner. Noen kan foretrekke å tilbringe tid alene og føle seg best når de har kontroll over egen tid. Andre kan ha et stort nettverk av venner og like sosiale sammenkomster, selv om de kan trenge tid til å lade opp etterpå. Dette viser hvorfor det er viktig å se hver person som individuell, og ikke redusere dem til stereotypier knyttet til diagnosen. Anonymkode: 71c98...0ba 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #58 Del Skrevet 17. januar Det blir litt for enkelt å si at diagnosekriteriene er for vide dersom det stemmer at aller med Asperger er ulike. Det blir som å si at alle nevrotypiske må elske å gå på fest, være best på smalltalk og ha mange varierte interesser. Alle nevrotypiske er forskjellige. Har du møtt en nevrotypisk har du nettopp det, møtt en nevrotypisk. Hvorfor skulle det være annerledes med oss aspergere? Jeg er skikkelig god på å maskere og kunne sikkert minglet meg inn på middag med kongen (men vært fullstendig utmattet etterpå), men åpner du leksikon på ordet rigid et jeg sikker på du finner bilde av meg. Jeg er veldig interessert i hunder, men kan ingenting om astrologi. En annen person med Asperger kan ha store utfordringer med å navigere sosiale settinger, men være mer fleksibel i forhold til daglige rutiner. Samme person kan være livredd hunder, men kunne alt om astrologi. Vi er da mennesker med forskjellige styrker og interesser vi også. Vi er ikke diagnosen. Anonymkode: 9cfdb...3e6 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #59 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er en jeg kjenner som ble utredet og fikk autismediagnose i fjor. Hun sier at hun har Asperger. Betyr det at hun egentlig har autismespekterforstyrrelse på papiret, men muntlig Asperger? Anonymkode: 16c63...dea Jentungen fikk diagnosen Asperger syndrom i fjor. Jeg kommenterte at jeg trodde den diagnosen var faset ut, og fikk til svar at den fjernes/legges inn under autismespekterforstyrrelse i neste diagnosemanual, så frem til neste manual blir gjeldende er det Asperger som skal brukes for hennes funksjonsnivå/tilstand. Anonymkode: b0d1d...d4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #60 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men du, hvis du er så velfungerende.. Har du den diagnosen da? Hvis ikke en gang familien leger eller psykologer klarer å gjennomskue det. Hva har du skåret dårlig på? Anonymkode: 16c63...dea Maskering, det har du tydeligvis aldri hørt om? Anonymkode: 52b46...3ca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå