Gå til innhold

Har du møtt én med Asperger, har du bare møtt én?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er en influenser med Asperger Arianah Suzanne Jordan Viken som hevder dette i en video på facebook.  Hun mener at  hvis folk med asperger virkelig er så forskjellige som fagfolk vil mene, ville de aldri kunne fått et aspergerdiagnose.  Hun mener at det er de samme trekkene med kommunikasjon reaksjonsmønster og daglige utfordringer

Jeg har selv ingen AS-diagnose men har også stusset litt over denne formuleringen " har du møtt én, har du bare møtt én". Brukes det om andre diagnoser også?

Tenker dere som har asperger at dere er mer like enn ulike? Har du opplevd å møte andre med Asperger som er så ulik deg selv at du har tvilt på om diagnosen er riktig?

uansett interessant debatt!

https://www.facebook.com/reel/951898280210476

Anonymkode: 16c63...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner bare en, men han er jo også den unike personen han er - med sin egen blanding av personlighetstrekk. På samme måte som alle andre, kun jeg er jeg. Jeg ville trodd det var merkelig dersom «alle» med aspergers skulle være helt like som personer generelt. Så har de vel rekke trekk som kjennetegner Aspergers, som vel må sammenfalle litt? Men alle har vel ikke alle trekkene, og dermed ikke nødvendigvis de samme. 

Anonymkode: 357c0...923

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde en i parallell klassen på barneskolen. Han utagerte mye og var ofte svært voldelig mot andre barn. (ble selv slått ned av denne personen) Om alle med asperger diagnose hadde like mye sinnemestringsproblematikk som denne personen tror jeg ikke samfunnet hadde fungert. Så ja jeg håper og tror at det er ekstreme variasjoner også med personer som har asperger. 

Anonymkode: 9308b...89d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet om hele fem med aspergers. De er vidt forskjellige, men funksjonsnivået er tilsynelatende ganske likt. 

Anonymkode: 78de6...f11

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan si det samme om de som ikke har noen diagnoser. 

Ole er Ole, og Vetle er Vetle. Det er likevel mange likhetstrekk.

I tillegg er det ofte slik at komorbiditet spiller inn med de som har en diagnose. 

komorbiditet – Store medisinske leksikon

Anonymkode: 678e1...165

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet om hele fem med aspergers. De er vidt forskjellige, men funksjonsnivået er tilsynelatende ganske likt. 

Anonymkode: 78de6...f11

Er de like i funksjonsnivå, eller andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvsagt stemmer det at hvis man har møtt en med Asperger, så har man kun møtt èn. Samme med ADHD, depresjon, kreft, bipolar, MS. Det er alltid variasjoner av tilfeller innenfor diagnoser. Jeg kjenner folk med MS som er i full jobb, jeg kjenner folk med MS som trenger BPA. 

I forhold til asperger så er det så mye miljøfaktoerer etc som påvirker. Noen fikk diagnosen i ung alder og hadde omsorgspersoner som var gode på tilrettelegging. Andre fikk diagnosen i eldre alder og visste ikke hensyn som måtte tas, og fikk et mer overbelastet nervesystem. Noen har ikke barn/familie og lever i rolige omgivelser som ikke trigger for mye. Noen stimmer veldig åpenlyst og mye, mens andre mer subtilt slik at det ikke synes så godt. 

Anonymkode: af5a0...948

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg, mannen, mannens tvillinbror og min søster er alle diagnosert med asf, ingen generelle likheter i funksjonsgrad, interessser eller hoved særtrekk.

Anonymkode: a8200...675

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde en i parallell klassen på barneskolen. Han utagerte mye og var ofte svært voldelig mot andre barn. (ble selv slått ned av denne personen) Om alle med asperger diagnose hadde like mye sinnemestringsproblematikk som denne personen tror jeg ikke samfunnet hadde fungert. Så ja jeg håper og tror at det er ekstreme variasjoner også med personer som har asperger. 

Anonymkode: 9308b...89d

Samme som i min klasse😅 var en ganske utagerende jente som kunne bli voldelig i klassen som hadde asperger. Jeg har asperger også og har også problemer med å uttrykke meg. Jeg kan finne på å slå meg selv i hodet osv. 

Men over til spørsmålet så er det jo visse kriterier som skal fylles så man vil jo slite med det samme, bare i forskjellig grad avhengig av hvor hardt rammet man er. Kriteriene er:

"1) gjensidig sosial interaksjon, (2) kommunikasjon og språk, og (3) et begrenset og repeterende mønster av aktiviteter og interesser"

Anonymkode: a67ae...153

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg, mannen, mannens tvillingbror og min søster er alle diagnosert med asf, ingen generelle likheter i funksjonsgrad, interessser eller hoved særtrekk.

men noe er dere vel like i?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men noe er dere vel like i?

Ikke egentlig.

Ulike utfordringer sosialt, ulike læringsmåter, ulike preferanser, ulike toleranset og behov.

Ganske ulike politiske syn og verdier også.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kjenner bare en, men han er jo også den unike personen han er - med sin egen blanding av personlighetstrekk. På samme måte som alle andre, kun jeg er jeg. Jeg ville trodd det var merkelig dersom «alle» med aspergers skulle være helt like som personer generelt. Så har de vel rekke trekk som kjennetegner Aspergers, som vel må sammenfalle litt? Men alle har vel ikke alle trekkene, og dermed ikke nødvendigvis de samme. 

Anonymkode: 357c0...923

jeg er selv på ADHD-spekteret. Holder på med en utredning rundt dette. Jeg kan spotte ganske raskt om personen jeg snakker med har ADHD eller ikke.  Det er en del ting som ofte er munndiare og uro, glemsomhet osv.  Jeg har opplevd en lege som etter få minutter avbrøt meg og lurte på om jeg hadde ADHD.  Han sa at det var noen felles kjennetegn som gjorde at han fikk noen wibes.  Med ADHD er det kanskje enklere enn ASD, som er mer inngripende?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke egentlig.

Ulike utfordringer sosialt, ulike læringsmåter, ulike preferanser, ulike toleranset og behov.

Ganske ulike politiske syn og verdier også.

Og dere er alle enige i og kan kjenne dere igjen i diagnosen dere har fått?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mennesker er jo forskjellige, men å hevde at de ikke har noe som helst til felles, er jo det samme som å si at diagnosen ikke eksisterer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og dere er alle enige i og kan kjenne dere igjen i diagnosen dere har fått?

Jepp. Samtlige er komfortable med diagnosen selv om vi også har ulike tilnærminger til ting som hvordan vi håndterer symptomtrykk, hvor åpne vi er om diagnosen til andre osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle mennesker er jo forskjellige, men å hevde at de ikke har noe som helst til felles, er jo det samme som å si at diagnosen ikke eksisterer.

Når det gjelder autisme er det såpass mange symptomer en har å velge mellom, at to med samme diagnose kan få diagnosen ut fra helt forskjellige scorer virker det som. Altså de trenger ikke å ha særlig mange felles symptomer ( hvis jeg forstår diagnosemanualen riktig)

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Selvsagt stemmer det at hvis man har møtt en med Asperger, så har man kun møtt èn. Samme med ADHD, depresjon, kreft, bipolar, MS. Det er alltid variasjoner av tilfeller innenfor diagnoser. Jeg kjenner folk med MS som er i full jobb, jeg kjenner folk med MS som trenger BPA. 

I forhold til asperger så er det så mye miljøfaktoerer etc som påvirker. Noen fikk diagnosen i ung alder og hadde omsorgspersoner som var gode på tilrettelegging. Andre fikk diagnosen i eldre alder og visste ikke hensyn som måtte tas, og fikk et mer overbelastet nervesystem. Noen har ikke barn/familie og lever i rolige omgivelser som ikke trigger for mye. Noen stimmer veldig åpenlyst og mye, mens andre mer subtilt slik at det ikke synes så godt. 

Det er jo bare tull. Ingen med depresjon eller kreft har noe som helst til felles? Alle med kreft har ukontrollert celledeling. At de har ulik prognose og funksjonsnivå, endrer ikke på det.

Som sagt, når man påstår at folk med samme diagnose/sykdom ikke har noe til felles, så påstår man samtidig at diagnosen ikke finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Uenig.

En nabo har en sønn som er ikke-verbal autist. Han og min veldig sosiale og utadvente søster feks har neppe noe til felles ut over at begge vil ha utfordringer med ting oga diagnosen. Hva de tinga er trenger ikke være felles.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når det gjelder autisme er det såpass mange symptomer en har å velge mellom, at to med samme diagnose kan få diagnosen ut fra helt forskjellige scorer virker det som. Altså de trenger ikke å ha særlig mange felles symptomer ( hvis jeg forstår diagnosemanualen riktig)

Det betyr jo i så fall at diagnosekriteriene er for brede. Som vel mange mistenker når det gjelder f.eks. ADHD også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

jeg er selv på ADHD-spekteret. Holder på med en utredning rundt dette. Jeg kan spotte ganske raskt om personen jeg snakker med har ADHD eller ikke.  Det er en del ting som ofte er munndiare og uro, glemsomhet osv.  Jeg har opplevd en lege som etter få minutter avbrøt meg og lurte på om jeg hadde ADHD.  Han sa at det var noen felles kjennetegn som gjorde at han fikk noen wibes.  Med ADHD er det kanskje enklere enn ASD, som er mer inngripende?

Ikke alle med ADH har munndiare og synlig uro. Stor andel av de med ADHD har uoppmersom type, slik som meg. Du ville aldri gjettet at jeg har ADHD. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...