Gå til innhold

Svarte på utleggsforretning. Hva skjer videre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lang tid tar det? Svarfrist 27 Januar.

Redd nå at det som kommer inn i morgen tidlig skal fryses. Kommer de til å gjøre det?

Er fullstendig klar over at jeg skulle få det, så ingen overraskelse. Er i en vanskelig situasjon. Men utdyper ikke det her.

Anonymkode: 07697...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må nesten ta kontakt med ditt distrikt og høre. Men stort sett er det endel restanser og ting tar tid. Meeen kan like gjerne skje den datoen det er satt opp.

Anonymkode: 50714...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sto nok i brevet du fikk når utleggsforretningen er. Svarfristen din er i forkant av dette.

Anonymkode: 7116d...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og nei, det fryses ikke noe før utleggsforetningen har vært. Da besluttes det mest sannsynlig trekk i lønn og ev pant i bil eller bolig, kommer an på summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og nei, det fryses ikke noe før utleggsforetningen har vært. Da besluttes det mest sannsynlig trekk i lønn og ev pant i bil eller bolig, kommer an på summen.

Pleier det å bli trekk av første lønn etter utleggsforretningen? Foreksempel om utleggsforretning er 3 Februar? Blir det trekk den 20 Februar eller måneden etter som regel? Høres sikkert rart ut, men kommer nok til å slappe mer av når de har begynt å trekke, for da er det det jeg har å forholde meg til.Har uansett ikke mulighet til å få stoppet trekker ved å betale inn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mine sterke tvil til at de er blitt så effektive.

Når det er holdt utleggsforretning som vil du få et skriv der det står hva som skal trekkes og når. Det sendes skriv til arbeidsgiver som skal trekke. De må få tid til å behandle trekket.

Om lønnsutbetalingen din er nært forestående så er det mulig det er for sent å behandle trekket.

Tror ikke du skal bekymre deg.

Anonymkode: 4e1bf...8ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pleier det å bli trekk av første lønn etter utleggsforretningen? Foreksempel om utleggsforretning er 3 Februar? Blir det trekk den 20 Februar eller måneden etter som regel? Høres sikkert rart ut, men kommer nok til å slappe mer av når de har begynt å trekke, for da er det det jeg har å forholde meg til.Har uansett ikke mulighet til å få stoppet trekker ved å betale inn nå.

Det går som regel et par måneder fra de bestemmer seg for å trekke til de begynner å trekke. Dette er for at du skal ha en liten mulighet til å ordne opp eller i det minste forberede deg på trekk. Ta en telefon til namsmannen i morgen. De er utrolig hyggelige de som sitter på telefon der og det er overhodet ikke skummelt å prate det dem. De ønsker utelukkende å hjelpe deg slik at det blir en greiest mulig avtale for både deg og kreditorene :)

Lykke til!

Anonymkode: 683df...b10

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner følelsen. Jeg var så nedtynget i gjeld etter skilsmissen og klarte ikke å samle det.

Jeg innså etterhvert at jeg satt igjen med mer ved lønnstrekk enn ved å betale delvis inn på alt.

Jeg ønsker selvsagt å gjøre opp for meg, men skal overleve også. Der som er så trist er at selv ved lønnstrekk vokser nå gjelden mer enn den krymper.

Det betyr at neste korsvei er gjeldsordning. Jeg liker absolutt ikke tanken på at restgjelden blir noen andres ansvar etter noen år, men jeg er veldig takknemlig for at det finnes håp.

Gjeld uten reell salgsverdi kommer jeg aldri til å påta meg igjen.

Anonymkode: 4e1bf...8ab

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tidligst 2 måneder etter dato for utleggsforretning er min erfaring.  Du får beskjed om hvor stort trekket blir å har igjen mulighet å klage så det tar sin tid.

Anonymkode: e3e51...285

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tidligst 2 måneder etter dato for utleggsforretning er min erfaring.  Du får beskjed om hvor stort trekket blir å har igjen mulighet å klage så det tar sin tid.

De trekker vel ikke mer en at man har igjen livsoppholdsbeløpet? Hva om det er så lite trekk at man har mer igjen en livsoppholdet. Bryr de seg noe om det? 

Jeg er ny på dette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De trekker vel ikke mer en at man har igjen livsoppholdsbeløpet? Hva om det er så lite trekk at man har mer igjen en livsoppholdet. Bryr de seg noe om det? 

Jeg er ny på dette 😊

Det trekker mest mulig så det blir kortest trekktid men du skal selvfølgelig ha igjen livsopphold og boligutgifter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De trekker vel ikke mer en at man har igjen livsoppholdsbeløpet?

De trakk eksen min hele lønna, flere ganger, sånn at jeg måtte forsørge han og betale alt av regninger, mat osv. Det er lurt å følge med veldig godt selv og sende inn dokumentasjon på boutgifter og alt annet de ber om. 

Anonymkode: 65863...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De trakk eksen min hele lønna, flere ganger, sånn at jeg måtte forsørge han og betale alt av regninger, mat osv. Det er lurt å følge med veldig godt selv og sende inn dokumentasjon på boutgifter og alt annet de ber om. 

Tror eksen din har lurt deg. 

Anonymkode: 95060...659

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror eksen din har lurt deg. 

Anonymkode: 95060...659

Nei. Jeg så papirene på utført lønnstrekk og hørte på samtalene han tok i forbindelse med det. Begge sider av samtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får info med trekk summen før de trekker så du kan følge med. Der står hvor mye de trekker i mnd og hvor lenge . 
lurt å legge av litt før de trekker for da har du bare akurat det du skal ha igjen. 

Anonymkode: fa9c3...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svarte på utleggsforretningen. På dagen hvor den skulle holdes hørte jeg ikke noe. Hørte ikke noe på flere måneder faktisk. Tror det var 4 måneder etter jeg fikk svar på digipost. Da fikk jeg "dommen" som heldigvis ble ganske positiv for min del.

Anonymkode: c43fb...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 16.51):

Hvor lang tid tar det? Svarfrist 27 Januar.

Redd nå at det som kommer inn i morgen tidlig skal fryses. Kommer de til å gjøre det?

Er fullstendig klar over at jeg skulle få det, så ingen overraskelse. Er i en vanskelig situasjon. Men utdyper ikke det her.

Hvis ikke det kommer typ arv etc blir ingenting frosset. 

Hvis de har fattet et utlegg, står det hvilken sum og fra hvilken dato. Dato for trekk er etter svarfrist.

Dersom de fastslår at du har noe de kan ta, vil de stå hva leken sum per mnd og hvor lenge i et endelig vedtak.

Om klagen/svaret blir tatt til følge, vil man få et nytt vedtak der det står "intet å hente"..

Anonymkode: 4bac4...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis ikke det kommer typ arv etc blir ingenting frosset. 

Hvis de har fattet et utlegg, står det hvilken sum og fra hvilken dato. Dato for trekk er etter svarfrist.

Dersom de fastslår at du har noe de kan ta, vil de stå hva leken sum per mnd og hvor lenge i et endelig vedtak.

Om klagen/svaret blir tatt til følge, vil man få et nytt vedtak der det står "intet å hente"..

Anonymkode: 4bac4...9fe

Feil.

Pant i konto kan absolutt skje selv om det ikke er noe arv. Arv er ikke en faktor. 

En utleggsforretning kan ha ulike utfall. Alt fra utleggstrekk i lønn/ ytelse, pant i bolig/kjøretøy, pant i konto/vps, kombinasjon av flere eller intet til utlegg. 

Det viktigste er at man ettersender dokumentasjon på inntekter og utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da har ikke han sendt inn den dokumentasjon man skal sende inn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Feil.

Pant i konto kan absolutt skje selv om det ikke er noe arv. Arv er ikke en faktor. 

En utleggsforretning kan ha ulike utfall. Alt fra utleggstrekk i lønn/ ytelse, pant i bolig/kjøretøy, pant i konto/vps, kombinasjon av flere eller intet til utlegg. 

Det viktigste er at man ettersender dokumentasjon på inntekter og utgifter.

De tar ikke pant i en vanlig lønnskonto med en "normal" sum på. Bedriftskontoer ja men ikke en konto med en forholdsvis normal sum på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...