AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden For å betale den offisielle formuesskatten på ca 1% (1% i formuesskatt for alt over 1.76 millioner og 1.1 % for alt over 20 millioner) må man først betale utbytteskatt/skatt på gevinst på 37.5%. Og eier man firmaet må firmaet, før det igjen betale 22% på profitten. Handlingsregelen til oljefondet sier at de ikke skal ta ut mer enn 4% i gode år og 3% i gode år for at oljefondet skal vare "evig". Snakker vi om økonomisk uavhengighet for enkeltpersoner, så er 4% nok fordi vi ikke lever evig (med mindre du vil at barna også skal kunne leve av pengene) og det er greit at formuen synker mot slutten av livet. La oss for enkelhets skyld si at en person har 100 millioner i formue plassert i brede indeksfond som s&p500 og alt er gevinst etter mange år eller mye flaks. Han kan selge og bruke 4 millioner første året (og oppjustere med 2-3 prosent hvert år for å kompensere for inflasjon) slik trinity-studien viste. 37.5% av de 4 millionene går til skatt på gevinst, så da sitter han igjen med 2.5 millioner. Så må han betale nærmere 1.1 milioner , så da sitter han igjen med ca 1.4 millioner. Om man regner de 4 millionene som inntekten til den økonomisk uavhengige, så vil han måtte betale 2.6 millioner i skatt, altså 65% totalt. Om man legger til 25% moms på alt man kjøper, og alle andre avgifter så blir regnestykket veldig stygt. Og jeg tok ikke med all skatten personen eventuelt har betalt i inntektsskatt om han har jobbet en vanlig jobb for å tjene opp formuen sin. På den andre siden så har jeg regnet hele formuen på 100 millioner som gevinst. Jeg skjønner veldig godt at de rike velger å flytte fra Norge, når de kan sitte igjen med 2.5 ganger så mye penger i andre land. Men nå er det for sent, pga exitskatten raner deg på vei ut (37.84%). Folk liker å klage på USA fordi man må ha helseforsikring, men det er tross alt "bare" ca 120 000 kr i året for en bra forsikring (Kan være mye billigere for de fleste). Det er ingenting ift det man betaler i skatt her i Norge for "gratis" helse. Om man er interessert i økonomisk uavhengighet i Norge må man ta det man vil ha i året etter skatt og gange med ca 70 for å finne sitt frihetstall. F.eks. om du vil ha 500 000 etter skatt, så må du ha 35 millioner i formue (som er uoppnåelig med de fleste norske lønninger, med mindre man har flaks med krypto eller er vikarlege i nord etc). Anonymkode: 48c4d...e0a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Om dette stemmer, vil alle de som går etter FIRE-metoden få en brå oppvåkning🤭 Anonymkode: d4536...824 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Inflasjon bør også nevnes i denne forbindelsen. Den er uforutsigbar! Investeringer i fond kan også gå åt skogen. Risikabel inflasjon knuser FIRE-drømmen for de fleste som har den. I hvert fall for oss som er informerte realister (eller risikoaverse som noen kanskje ville kalle oss). Anonymkode: 75a5c...4b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden Er ikke rart at folk er dritt lei. Noe som absolutt ikke fungerer i dette landet. Blir nok regjeringsskifte neste år. Anonymkode: aad1d...a75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Om dette stemmer, vil alle de som går etter FIRE-metoden få en brå oppvåkning🤭 Anonymkode: d4536...824 Er det tenkt at man skal dø fra/med 100 millioner i FIRE-metoden? Anonymkode: 811e7...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er ikke rart at folk er dritt lei. Noe som absolutt ikke fungerer i dette landet. Blir nok regjeringsskifte neste år. Anonymkode: aad1d...a75 Helt enig men dessverre tror jeg folk har alt for stor tiltro til FRP eventuelt i tospann med Høyre. Jeg tror ikke løsningen er på Storinget i dag, men utenfor. Dessverre får partimangfoldet et skudd for baugen nå, med den nye valgloven. Jeg har gitt litt opp og tenker egentlig mer på hva jeg kan gjøre for å bli mest mulig økonomisk uavhengig og på sikt flytte til et annet land som gir meg mer frihet og som lar meg og familien leve mest mulig i fred. Anonymkode: 93ea1...a02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er ikke rart at folk er dritt lei. Noe som absolutt ikke fungerer i dette landet. Blir nok regjeringsskifte neste år. Anonymkode: aad1d...a75 Uff ja, Norge er så forferdelig. Vi skårer best på de fleste rangeringer, men USA eller Yemen hadde vært så mye bedre, ass! Eller, kanskje folk som såvidt har rukket å bli tørr bak øra, kan slutte med denne evige sytinga. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden 000VF000 skrev (3 minutter siden): Uff ja, Norge er så forferdelig. Vi skårer best på de fleste rangeringer, men USA eller Yemen hadde vært så mye bedre, ass! Eller, kanskje folk som såvidt har rukket å bli tørr bak øra, kan slutte med denne evige sytinga. USA er helt suverent hvis du har penger. UK også så lenge inntekten din kommer fra investeringer og ikke jobb. Norge er uovertruffent hvis du har lyst til å få mest mulig lønn ut av minst mulig innsats. Anonymkode: e5bb2...6b9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): USA er helt suverent hvis du har penger. UK også så lenge inntekten din kommer fra investeringer og ikke jobb. Anonymkode: e5bb2...6b9 Dubai og Saudi Arabia er også jævlig fett hvis man har penger, uten at innlegget ditt blir noe mer logisk av den grunn. Sitat Norge er uovertruffent hvis du har lyst til å få mest mulig lønn ut av minst mulig innsats. Men hva vet du egentlig om det? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden 000VF000 skrev (Akkurat nå): Men hva vet du egentlig om det? Fordi jeg har jobbet i en del land og nå med familie bor i Norge fordi jeg knapt trenger å gjøre noe for lønna som gir meg tid til annet. Anonymkode: e5bb2...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi jeg har jobbet i en del land og nå med familie bor i Norge fordi jeg knapt trenger å gjøre noe for lønna som gir meg tid til annet. Anonymkode: e5bb2...6b9 Og det er noe negativt? Du klager altså over noe positivt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fordi jeg har jobbet i en del land og nå med familie bor i Norge fordi jeg knapt trenger å gjøre noe for lønna som gir meg tid til annet. Anonymkode: e5bb2...6b9 Det er din personlige erfaring ja. Oppleves ikke sånn for mange andre, særlig i helsevesenet. Anonymkode: aad1d...a75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Det er så "in" å være seg selv nok. Hvem bryr seg om hjemsted og hjemland, gamle foreldre og annet herk og heft. Gresset er jo så mye grønnere alle andre steder. I Norge skal vi betale skatt etter evne inn til fellesskapet, og får rett til et velferdssystem hvor alle egentlig skal behandles likt. Rikingene trasser, hyler og skriker og reiser sin vei, for de har nok med seg selv. De har penger nok til å kjøpe seg både venner og tjenester i utlandet, så lenge de har penger. Anonymkode: 0ba3d...b09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er så "in" å være seg selv nok. Hvem bryr seg om hjemsted og hjemland, gamle foreldre og annet herk og heft. Gresset er jo så mye grønnere alle andre steder. I Norge skal vi betale skatt etter evne inn til fellesskapet, og får rett til et velferdssystem hvor alle egentlig skal behandles likt. Rikingene trasser, hyler og skriker og reiser sin vei, for de har nok med seg selv. De har penger nok til å kjøpe seg både venner og tjenester i utlandet, så lenge de har penger. Anonymkode: 0ba3d...b09 TS snakker om folk som ønsker å jobbe for å oppnå FIRE, ikke nødvendigvis de som er rike fra før. Da jobber man mye, har lavt forbruk og betaler mye i skatt underveis. Er mange som drømmer om å komme seg ut av hamsterhjulet, og er villige til å jobbe mot det. Men det er rimelig demotiverende når det mye skatt gjør det nesten umulig å oppnå i Norge. Anonymkode: aad1d...a75 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er det tenkt at man skal dø fra/med 100 millioner i FIRE-metoden? Anonymkode: 811e7...03a Nei. Du må se på hva en sitter igjen med uansett sum... Anonymkode: d4536...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å betale den offisielle formuesskatten på ca 1% (1% i formuesskatt for alt over 1.76 millioner og 1.1 % for alt over 20 millioner) må man først betale utbytteskatt/skatt på gevinst på 37.5%. Det må være provenynøytralitet. Utbytte eller lønn. Det må beskattes likt. Det er enkle og forutsigbare regler som ikke innbyr til skattetilpassing. Det er ikke behov for tvangslønn eller masse kontrollressurser. Anonymkode: 811e7...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er så "in" å være seg selv nok. Hvem bryr seg om hjemsted og hjemland, gamle foreldre og annet herk og heft. Gresset er jo så mye grønnere alle andre steder. I Norge skal vi betale skatt etter evne inn til fellesskapet, og får rett til et velferdssystem hvor alle egentlig skal behandles likt. Rikingene trasser, hyler og skriker og reiser sin vei, for de har nok med seg selv. De har penger nok til å kjøpe seg både venner og tjenester i utlandet, så lenge de har penger. Anonymkode: 0ba3d...b09 Det er "in" å være mer individualistisk fordi folk, kanskje særlig de yngre (?) har innsett at det ikke er noen som har så stor interesse i deres liv og velferd som en selv. Sosialistiske politikere og staten med tentakler i nær sagt alle områder av livet, har aldri helt de samme incentivene og prioriteringene som hver enkelt av oss har. Hvis du bryr deg om dine medborgere så slipper dem fri og lar dem blomstre. Det innebærer at staten ikke skal stå for over 60% av BNP. At skattene er svært lave fordi det offentlige er krympet til et minimum i forhold til i dag. Snart er det ikke flere skattbare kroner med kjøpekraft igjen. De som har arvet penger flytter, de som har bygd seg opp i næringslivet flytter, fondsforvalterne flytter. Ikke en gang blåøyde subsidier til batteriindustrien klarer norske sosialister å gjøre halvveis riktig, for jammen fa... flytter ikke de også. Vi MÅ innse at denne klamme sosialismen som vi driver med er til mer skade enn gavn! Det finnes et kompromiss der det offentlige ikke skal ytre så mange tjenester og blande seg inn i like mye som i dag, men samtidig kan staten legge noen gode minsterammer for folketrygden og helseforsikringer. Se til Sveits og la forsikringsselskapene ta seg av den praktiske biten mot at de må følge noen lover og rammeverk. Halvparten av det offentlige helsevesenet har godt av en privatisering, leger og annet helsepersonell har godt av å få styre sin egen hverdag og drive sin egen klinikk. Det fungerer ekstremt bra i Sveits og Nederland kontra her i nisselandet, og nå har vi prøvd nok. Anonymkode: 93ea1...a02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 59 minutter siden #18 Del Skrevet 59 minutter siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Du må se på hva en sitter igjen med uansett sum... Anonymkode: d4536...824 Ok. Men blir ikke regnestykket annerledes da? Hvis man ved død skal ha null? Egentlig når man må på pleiehjem? 100 mill i 50 år? Det tilsier et forbruk av formuen på 2 millioner i året i gjennomsnitt? Det glemmes at man vil ha pensjon i de siste årene, kanskje ikke så stor, siden man har valgt å sose fremfor å jobbe, men noen kroner er det da? Anonymkode: 811e7...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 56 minutter siden #19 Del Skrevet 56 minutter siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS snakker om folk som ønsker å jobbe for å oppnå FIRE, ikke nødvendigvis de som er rike fra før. Da jobber man mye, har lavt forbruk og betaler mye i skatt underveis. Er mange som drømmer om å komme seg ut av hamsterhjulet, og er villige til å jobbe mot det. Men det er rimelig demotiverende når det mye skatt gjør det nesten umulig å oppnå i Norge. Anonymkode: aad1d...a75 FIRE er en grift, som unge menn kjøper på YouTube. Ingen tar FIRE alvorlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #20 Del Skrevet 55 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Om dette stemmer, vil alle de som går etter FIRE-metoden få en brå oppvåkning🤭 Anonymkode: d4536...824 Funker uansett bare for de som er enslige og fugale, så de trives godt med lav inntekt, mot frihet. Ler litt hver gang enslige barnløse menn står frem med hvir fint de lever av sine passive inntekter. Mulig det, de skulle prøvd å drifte noen unger og et familieliv på de samme pengene tenker jeg… Anonymkode: b3017...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå