AnonymBruker Skrevet 16. januar #1 Skrevet 16. januar Man bor ikke i samme husstand som Hells Angels-medlemmet og har selvsagt ingen tilknytning til klubben på noen som helst slags måte. HA-medlemmet har forøvrig rent rulleblad. Vil det likevel være et problem for sikkerhetsklarering at man tilfeldigvis er i slekt? Anonymkode: 0ffe3...f86 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #2 Skrevet 16. januar Mja.. I e-tjenesten vil jeg tro det ja. Var en sak for noen år siden der en ansatt mistet sikkerhetsklareringen fordi noen i slekta hadde blitt tatt for å røyke hasj. Men kan jo stille seg annerledes dersom vedkommende har rent rulleblad. Anonymkode: d48e1...19d
Whistler Skrevet 16. januar #3 Skrevet 16. januar Det kommer helt an på hva slags slektning denne personen er. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #4 Skrevet 16. januar Whistler skrev (15 minutter siden): Det kommer helt an på hva slags slektning denne personen er. Søsken. Altså ikke noen man har delt husstand med i voksen alder. Anonymkode: 0ffe3...f86
AnonymBruker Skrevet 16. januar #5 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Mja.. I e-tjenesten vil jeg tro det ja. Var en sak for noen år siden der en ansatt mistet sikkerhetsklareringen fordi noen i slekta hadde blitt tatt for å røyke hasj. Men kan jo stille seg annerledes dersom vedkommende har rent rulleblad. Anonymkode: d48e1...19d Kilde på den saken? Sikkerhetsklarering? Hvilken type? Dette hørtes merkelig ut. Spesielt siden cannabis har blitt noe som er lovlig rusmiddel i flere land, til og med i Europa. Anonymkode: eafe8...4b7 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar #6 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man bor ikke i samme husstand som Hells Angels-medlemmet og har selvsagt ingen tilknytning til klubben på noen som helst slags måte. HA-medlemmet har forøvrig rent rulleblad. Vil det likevel være et problem for sikkerhetsklarering at man tilfeldigvis er i slekt? Anonymkode: 0ffe3...f86 Tror du får bedre svar av å Google, blant annet sjekke lovverket og info hos NSM. Var nylig inne og leste litt om det selv. Det viktigste er nok først og fremst å være helt åpen og selv komme med all informasjon så det ikke oppleves at man holder noe tilbake. Anonymkode: fb7ae...175
AnonymBruker Skrevet 16. januar #7 Skrevet 16. januar Tvilsomt nå for tiden. HA er regnet som kriminell organisasjon. Anonymkode: 403db...7ed 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar #8 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tvilsomt nå for tiden. HA er regnet som kriminell organisasjon. Anonymkode: 403db...7ed Ja, det er velkjent. Bare synd hvis utenforstående familiemedlemmer kan få sitt liv og karriere begrenset av slikt. Anonymkode: 0ffe3...f86
AnonymBruker Skrevet 16. januar #9 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kilde på den saken? Sikkerhetsklarering? Hvilken type? Dette hørtes merkelig ut. Spesielt siden cannabis har blitt noe som er lovlig rusmiddel i flere land, til og med i Europa. Anonymkode: eafe8...4b7 Jeg fant ikke nå når jeg googlet i farten, men mener det var Bergens Tidende som skrev om det for noen år siden. Kan godt være at man har et annet syn på å bli domfelt for hasj nå, men det virker uansett ikke lovende når det er er nært familiemedlem som er medlem av HA. De søker ganske bredt og det er et habilitetsproblem med HA i når familie i både e-tjenesten og PST. Anonymkode: d48e1...19d
AnonymBruker Skrevet 16. januar #10 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg fant ikke nå når jeg googlet i farten, men mener det var Bergens Tidende som skrev om det for noen år siden. Kan godt være at man har et annet syn på å bli domfelt for hasj nå, men det virker uansett ikke lovende når det er er nært familiemedlem som er medlem av HA. De søker ganske bredt og det er et habilitetsproblem med HA i når familie i både e-tjenesten og PST. Anonymkode: d48e1...19d Takk for svar. Ville selvsagt hatt full åpenhet rundt faktum. Er ikke noe å skjule der. Anonymkode: 0ffe3...f86 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #11 Skrevet 16. januar Det vil garantert bli et problem, ja. Anonymkode: 58b72...1b6 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar #12 Skrevet 16. januar Det er hemmelig hvordan sikkerhetsklareringer gjennomføres, så et konkret svar på dette spørsmålet får du neppe. Du vil heller ikke nødvendigvis få et godt svar på hvorfor sikkerhetsklareringen ikke går igjennom om du ikke får den. Eneste måten og finne ut på er vel og forsøke? Anonymkode: 6fcb8...609 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar #13 Skrevet 16. januar Da jeg jobbet i E, for et par år siden, så var det flere som hadde kriminelle familiemedlemmer. Spesielt vanskelig er det på mindre steder der E har kontor...er langt verre om du har familie (blod eller sviger) i Russland, Kina, Iran, Pakistan, o.l. Anonymkode: aba02...fb4 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar #14 Skrevet 16. januar Kan ikke skjønne annet enn at du ikke vil få klarering med et søsken i HA. Jeg ville ikke engang fått klarering på jobb med et familiemedlem med økonomiske problemer. Men jeg vet ikke. Anonymkode: b5b74...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #15 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke skjønne annet enn at du ikke vil få klarering med et søsken i HA. Jeg ville ikke engang fått klarering på jobb med et familiemedlem med økonomiske problemer. Men jeg vet ikke. Anonymkode: b5b74...b7e Hvor jobber du? Anonymkode: 8eb6d...5a4
AnonymBruker Skrevet 16. januar #16 Skrevet 16. januar For å jobbe i Etj må du nok ha CTS, altså høyeste klarering. Det betyr at dine familiemedlemmer gjennomgås. Brødre/ søsken blir allerede gjennomgått ved SH. Det betyr ikke at du IKKE blir sikkerhetsklarert, men det betyr nok at du blir kalt inn til samtale og må svare på det. Det aller viktigste er at du ikke forsøker å skjule dette på noe vis og at du er helt ærlig om det. Anonymkode: 77949...49d 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar #17 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor jobber du? Anonymkode: 8eb6d...5a4 Det ønsker jeg ikke å svare på. 🙂 Anonymkode: b5b74...b7e
AnonymBruker Skrevet 16. januar #18 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): For å jobbe i Etj må du nok ha CTS, altså høyeste klarering. Det betyr at dine familiemedlemmer gjennomgås. Brødre/ søsken blir allerede gjennomgått ved SH. Det betyr ikke at du IKKE blir sikkerhetsklarert, men det betyr nok at du blir kalt inn til samtale og må svare på det. Det aller viktigste er at du ikke forsøker å skjule dette på noe vis og at du er helt ærlig om det. Anonymkode: 77949...49d Helt korrekt, Cosmic Top Secret er klareringen som kreves. Og ja, full ærlighet er en selvfølge. Anonymkode: 0ffe3...f86 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #19 Skrevet 16. januar Og husk, selv om du får klarering, så må du fortsatt autoriseres...det er fult mulig å bli klarert, men ikke autorisert. Autorisering er noe stasjonssjefen gjør, og noe de kan gjøre med skjønn. Dersom sjefen mistenker at du holder noe skjult, både gammelt og nytt, og tenker du ikke er skikket - så trenger hen ikke autorisere deg. Kanskje noe uheldig, med tanke på at de har brukt 6-12 på å ansette deg, men shit happens. Anonymkode: aba02...fb4
AnonymBruker Skrevet 16. januar #20 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og husk, selv om du får klarering, så må du fortsatt autoriseres...det er fult mulig å bli klarert, men ikke autorisert. Autorisering er noe stasjonssjefen gjør, og noe de kan gjøre med skjønn. Dersom sjefen mistenker at du holder noe skjult, både gammelt og nytt, og tenker du ikke er skikket - så trenger hen ikke autorisere deg. Kanskje noe uheldig, med tanke på at de har brukt 6-12 på å ansette deg, men shit happens. Anonymkode: aba02...fb4 Hvorfor så mye gnål her om å skjule opplysninger? Det er en selvfølge med full åpenhet. Så hvorvidt man vurderes skikket eller ei står i hvert fall ikke på dét. Anonymkode: 0ffe3...f86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå