Gå til innhold

Hvilken angstdempende medisin syntes dere fungerer best?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 13.24):

I all hovedsak katastrofetanker, helseangst/somatiseringslidelse og GAD. Har fått sobril men, skal jo ikke brukes fast. Har også vært i forskjellige behandlinger uten effekt, så nå tror jeg at jeg trenger faste medisiner. For sånn som det har blitt nå går det ikke ann å ha det. Så derfor ville jeg høre litt om andres erfaringer slik at jeg kan snakke med legen min om det. Takk for svar.

Anonymkode: 5a05a...263

Fontex for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men er det noen her som har fått lov til av legen sin å gå fast på type benzodiazipiner? Vet at det ikke er ønskelig eller anbefalt men, det står på fhi at enkelte har behov for det.

Anonymkode: 5a05a...263

Jeg har stått fast på Sobril i mange år.Hadde den samme fastlegen i over 20 år og når vikarlegen tok over var det heller ikke noe problem med å få utskrevet.Må legge til at jeg aldri har hatt behov for doseøkning.

Anonymkode: cb071...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde mye generell angst var det definitivt sobril som fungerte beste. Problemet var at det var litt for bra, en liten pille for å bli helt normal! Jeg sluttet ganske raskt og lærte meg andre måter å håndtere angsten på.

Trenger jeg noe angstdempende i dag er rødvin eller whisky det desidert beste. Fungerer raskt og har, i alle fall for min del, lavere misbrukspotensial enn benzodiazepiner.

Anonymkode: b614d...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

lavere misbrukspotensial 

Anonymkode: b614d...a84

Kall meg gjerne ignorant men jeg føler dette med at sobril har så stort misbrukerpotensial er blåst ut av proposjoner.

Jeg gikk på 30-50 mg sobril daglig i 2 år og sluttet rett av uten problemer.

(Legen hadde naturligvis ikke godkjent at jeg ikke trappet ned, men for meg er det alltid lettest å bare kutte.)

Anonymkode: d2fa6...933

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 2.48):

Hvilken angstmedisin får du? Og hvor gammel er du? Har selv adhd og mild angst knyttet til det.

Anonymkode: 644a1...994

Er 38 og utredet ADHD'en når jeg til slutt ikke orket mer av den verste delen av søvnproblemer og generaliserte angsten jeg fikk av å ligge våken og ikke få sove, da spant jo hode avgårde og overanalyserte alt av lyder og spilte ut scenarioer for å ha noe å gjøre. Ritalinen fikset veldig mye av den delen, men mest at jeg sovnet litt lettere og litt mindre tankekjør/angst så lenge jeg var flink med legging. Men den generalisete angsten som kunne komme ved mye overstimmulering, overveldende mye prosjekter og usikkerheter og tidvis følelses liv som ble sterkere enn virkligheten tilsa. 

Fikk for en stund siden når jeg igjen diskuterte med legen forslag om å prøve Remeron S. Det er angstdempende, mild antidepresiva som også bruks for søvn, med veldig lite negative sider. Tar litt tid før den får full effekt men hjalp veldig på den angsten/følelsene som kom for meg i 7-8 tiden på kvelden i situasjonen jeg var i samt visste seg å ta vekk den brodden med søvnvansker relatert angst. Så for meg var det den lille brikken som manglet hos ADHD medisinering. Når livet er veldig bra, samboer og god struktur er den nok ikke nødvendig for meg, men alle andre tider og nå når jeg ble singel igjen så er den utrolig god å ha så jeg slipper de verste sidene av ADHDen som ritalinen ikke tar.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trening og vinterbad. Sunt og rent kosthold. Lite sukker, brus, take away og raske karbohydrater. 

Dette er medisin;  Nøtter, bær, frukt, gresk yoghurt, grønnsaker, poteter, smør, fløte, fisk, kjøtt og kylling. Spiser normale porsjoner og trener/mosjonerer hver dag, enten ute eller inne. På rolige dager går jeg tur i skog, mark og fjell. Eller ror meg en tur på havet. Trenger ingen beroligende eller lykkepiller da. 🙏🥳

Anonymkode: 4d2ee...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 5.05):

Jeg har stått fast på Sobril i mange år.Hadde den samme fastlegen i over 20 år og når vikarlegen tok over var det heller ikke noe problem med å få utskrevet.Må legge til at jeg aldri har hatt behov for doseøkning.

Anonymkode: cb071...d02

Samme her, bare 15 år. Fastlegen pensjonerte seg, den nye legen fortsatte å skrive ut. 

Anonymkode: a14c0...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Trening og vinterbad. Sunt og rent kosthold. Lite sukker, brus, take away og raske karbohydrater. 

Dette er medisin;  Nøtter, bær, frukt, gresk yoghurt, grønnsaker, poteter, smør, fløte, fisk, kjøtt og kylling. Spiser normale porsjoner og trener/mosjonerer hver dag, enten ute eller inne. På rolige dager går jeg tur i skog, mark og fjell. Eller ror meg en tur på havet. Trenger ingen beroligende eller lykkepiller da. 🙏🥳

Anonymkode: 4d2ee...6fb

Det er riktig at man ikke trenger beroligende eller antidepressiva hvis man er såpass frisk at man ikke har problemer med å spise og greier å være aktiv hver dag. Høres ut som du har vært heldig og har hatt et mildt forløp! Bra for deg.

Anonymkode: 68f8e...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 20.14):

Ikke meg du spør, men jeg har flere venninner som sier de for første gang siden ubgdommen ble helt angstfrie da de begynte på aduvanz. Det er fordi ADHD-symptomene ga dem angst, og aduvanz fjerner symptomene og med det angsten.

Anonymkode: 6953f...4f1

Men da er jo det noe helt annet enn å ha angst/angstlidelser. Jeg har selv kompleks-PTSD, panikklidelse,OCD og anoreksi (som også gir angst) pluss ADHD som blir medisinert med Aduvanz, men Aduvanzen fjerner ikke angsten min.

Anonymkode: 6c432...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...