Gå til innhold

Er det vårt ansvar å ta oss av våre foreldre når tiden kommer?

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette kommer etter mitt skjønn an på mange faktorer. Om man har hatt en god oppvekst og hva slags forhold man har til foreldrene sine, samt praktiske forhold som egen helse, økonomi og boavstand.

Anonymkode: 17d1a...e3f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Føler det kommer an på hvor mye foreldrene har tatt seg av oss barna😅 man høster som man sår…. Foreldrene mine har alltid vært der for meg, også nå i voksen alder er de flinke til å passe barna våre, har hjulpet oss økonomisk +++. Jeg ville aldri latt de sitte alene og visne på et sykehjem. Men har du foreldre som har vært fraværende og ikke gjort noe for deg er det jo sikkert lettere at man ikke tar kontakt og hjelper dem i like stor grad i alderdommen. 

Anonymkode: fa953...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De må nok klare seg som jeg må. Ja, bodde hjemme til jeg var 18 men har ellers ikke fått noe hjelp. Det å bli født var ikke mitt valg. Jeg har heller ikke barn, så ingen vil ta vare på meg heller. 

Anonymkode: 534a0...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer til å hjelpe moren min så godt jeg kan. Faren min kommer til å få minimalt med hjelp. 

Anonymkode: b5e5d...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser det som naturlig for min del. Dessverre bor de et stykke unna og pga jobb og avstand kan jeg ikke besøke dem ofte. Hvis de er villige til å flytte nærmere kan jeg absolutt bistå dem og hjelpe. Når de trenger at noen er i samme hus som dem hele døgnet, men egentlig ikke er klar for gamlehjem ønsker jeg at de flytter inn hos oss. Vil heller ha det litt trangt hjemme enn at de skal sitte med ukjente de mistrives med. 

På den andre siden så vet jeg om eldre som har det godt på gamlehjem og kjenner folk som bor der allerede. Møter gamle naboer osv, så da kan det kanskje være mer hyggelig for dem?

Anonymkode: 4e8da...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at det er svært individuelt jeg.

Min far døde før han ble gammel av kreft.

Min mor har jeg tatt avstand fra grunnet rus og psykisk vold.

Om hun blir gammel kommer jeg ikke til å ta vare på henne. Da det ville bare dratt opp gamle sår.

Anonymkode: 7f018...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ihvertfall en forventning kjenner jeg.

Fulgte min kreftsyke mor til grava sjøl om hun banka meg gul å blå heile oppveksten. 

Nå følger jeg min far samme veien.

Mine to søsken er rimelig udugelige og jeg er helsepersonell og en "kjent" person her jeg bor. Har ikke store valget. Kunne lett valgt det bort om jeg kunne. 

Anonymkode: 393cd...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det tråder om dette hele tiden??

Gjør det som føles riktig for deg!

Anonymkode: 72799...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (3 timer siden):

Hva mener du? Er det vårt ansvar å ‘’følge de opp’’ når tiden kommer? Og hva skal det innebære eventuelt?

Hvem ellers skal gjøre det? Naboen din? 

Anonymkode: e8ddf...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gitt at man har noenlunde ok foreldre, da. Foreldre som behandler ungene som dritt kan ikke forvente å bli godt tatt vare på av dem som eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så så ikke så nebbete nå😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var syk et års tid før han døde. I dag er jeg så glad for alt jeg støtta og hjalp han med. Alle de gode samtalene vi fikk på slutten. Det betyr så enormt mye. Nå når han er borte❤️🥲

Anonymkode: 2929f...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil stå på at min mor får den hjelpen hun trenger og hjelpe til med det jeg kan bidra med, som handle, lage middag, sørge for at hun har det hun trenger av mat, klær, at regninger blir betalt osv, lett husarbeid, skift på sengen osv.

Men ikke personlig stell. Er selv sykepleier, og ønsker ikke utføre dette på min egen mor. Men selvsagt så stiller jeg opp dersom det skulle være krise. 

Anonymkode: f25de...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg mener at ansvaret burde falle mer på familien, og mindre på staten.

At de gamle kun fikk plass på gamlehjem om alle i familien kunne dokumentert lav inntekt, for eksempel.

Anonymkode: e829e...7fa

Ikke tale om. De eldre har betalt skatt hele livet. Nå skal de få noe tilbake av staten også.

Anonymkode: 64663...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta meg av mine foreldre på samme måte som de har tatt seg av meg. De kommer altså til å bli tett fulgt opp og skal ikke mangle noen ting.

Anonymkode: e64fa...5bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...