Gå til innhold

Synger "Napoleon med sin hær" i kirken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

På barneskolen så sang vi:

Napoleon med sin hør over kjøkkenbenken dro

Maria datt i vasken

Og Petter datt i do

Lars datt i renna og alo ut alle tenna,

Mens Ivar satt på loftet og lo seg halvt ihjel

...for å erte folk og se hvor mye de tålte. Den som datt i renna var ofte den personen man likte minst. 

Dette her er et barn på 5 år som allerede vil bli lege, har lært seg hvordan organer fungerer og ser ut, hvordan celler funker, hvordan roboter funker, og mye annet. Barnet har også sine egne meninger om ting og skjønner fort når noe voksne forklarer ike stemmer. Hen mener at det er ikke morsomt å le av noen som skader seg. 

Konklusjonen min er at det eneste jeg kan si er at folk har ulik humor, og det er lov å ikke synes at noe ikke er morsomt, for det er nettopp det jeg tenker. Ulike folk kan være sensitive for ulike ting og ha erfaringer som gjør at de ikke synes ting er morsomme. 

Anonymkode: d8a55...b50

Jeg har aldri hørt den versjonen før. Merkelig versjon å synge i et barnekor, det er jeg enig i. Du bør oppfordre det kloke barnet ditt til å stille kritiske spørsmål til korlederen. "Hvorfor synger vi om barn som erter andre barn?" Og så kan du lære barnet ditt hva som er det rette teksten, og fortelle at det verset barnet ikke liker er et tullevers. Og så kan du forklare ved å synge om Santa Lucia som dreit oppi lia og om den lille undulaten som får så dårlig med mat. Du kan godt bekrefte for barnet ditt at du er enig i at det er en teit tekst.

Da vi gikk i første klasse, gikk vi rundt og sang "Morten, han er homoseksuell. Han vet ikke selv, men er det likevel". Om igjen og om igjen. Vi ante ikke hva sangen betydde, men syntes den var veldig gøy. Og så gikk hypen over. Alle fikk sitt navn brukt i den sangen, så det var ikke sånn at vi plukket ut en som vi plaget. Eller, jo, den mest populære gutten i klassen fikk vel oftest navnet sitt puttet inn i sangen. Vi visste jo ikke hva homoseksuell var, men vi synes det var morsomt med kjente navn og og vi skjønte at det var på tull. Og så var det en kort "sang".

Anonymkode: c5f8d...11b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At jeg henger meg opp i at barnet synes det ikke er gøy at de må synge noe hen tolker som erting i kirka, og da ikke vil dit...? Du synes ikke det gir mening med KVALITETStid til barn? Deg om dét...

Anonymkode: d8a55...b50

Men kan du ikke forklare han at dette ikke er erting? Jeg tviler sterkt på at samlingslederen synger denne for å mobbe noen.. Som sagt er det nok bare for å variere og tøyse litt, noen ordentlige sanger og noen tøysevers. Jeg er rimelig sikker på at hen ikke har samme assosiasjoner til verset som du har, da hadde den nok ikke blitt sunget. Skjønner heller ikke hvorfor det er relevant at det er i kirken? Dersom dette handler om mobbing hadde det vel ikke vært noe bedre dersom det var en idrettsleder som drog i gang denne allsangen? 

Anonymkode: fcfc3...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er bare en morsom sang. Barn flest liker å tulle og tøyse med ord og rim. 

Anonymkode: 70081...2d9

Nettopp. Vi sang den der « Kan du huske den gang da de stumme sang, og de fingerløse spilte på klaver så det klang. Og en halvdød mann satt i bussen og sang, vil du følge meg i graven når jeg dør?» Det er jo bare vas, og finnes vel i masse varianter, men vi syntes det var kjempegøy 😊

Anonymkode: fcfc3...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...