Gå til innhold

Hvorfor er en israeler verdt 30-50 palestinere?

velociraptor

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke disse forhandlingene om våpenhvile. Det er veldig tydelig at Hamas ikke verdsetter palestinske liv - hvorfor skal de ha frigitt fanger for å løslate gislene? Er ikke målet å få slutt på bombingen? Hvorfor er ikke løsningen «frigi alle gislene i mot at israelske styrker trekker seg helt ut og stopper bombingen»?

Så kunne kanskje resten av verden stått som garanti for at dersom Israel uprovosert gjenopptar krigen etter at gislene er løslatt, vil vi stoppe dem med militærmakt om nødvendig fordi de da ikke lenger kan kalle det en forsvarskrig.

Og ikke bare krangler de om å frigi fanger i bytte mot gisler i stedet for å fokusere på å unngå flere døde palestinske barn, men en israeler er verdt 30-50 døde palestinere? I så fall er jo forholdet mellom døde på hver side helt i henhold til Hamas sine holdninger - vi er vel oppe i omtrent det forholdet nå mellom døde israelere under 7. oktober og døde palestinere under krigen…

Og likevel er det Israel som kritiseres for at forhandlingene går treigt? Helt sykt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (På 16.1.2025 den 9.50):

Jeg skjønner ikke disse forhandlingene om våpenhvile. Det er veldig tydelig at Hamas ikke verdsetter palestinske liv - hvorfor skal de ha frigitt fanger for å løslate gislene? Er ikke målet å få slutt på bombingen? Hvorfor er ikke løsningen «frigi alle gislene i mot at israelske styrker trekker seg helt ut og stopper bombingen»?

Så kunne kanskje resten av verden stått som garanti for at dersom Israel uprovosert gjenopptar krigen etter at gislene er løslatt, vil vi stoppe dem med militærmakt om nødvendig fordi de da ikke lenger kan kalle det en forsvarskrig.

Og ikke bare krangler de om å frigi fanger i bytte mot gisler i stedet for å fokusere på å unngå flere døde palestinske barn, men en israeler er verdt 30-50 døde palestinere? I så fall er jo forholdet mellom døde på hver side helt i henhold til Hamas sine holdninger - vi er vel oppe i omtrent det forholdet nå mellom døde israelere under 7. oktober og døde palestinere under krigen…

Og likevel er det Israel som kritiseres for at forhandlingene går treigt? Helt sykt.

Ekspander  

Sier vel noe om hvilken pris de to folkene setter på sine egne sivile. Det har vært sånn i alle de år (dette er ikke første gisselsituasjonen!)

I Gilad Shalit-saken for en del år tilbake ble den kidnappede israelske soldaten G Shali satt fri mot at Hamas fikk tilbake 1000(!) fanger som satt i israelske fengsler. En av de var som kjent Yahya Sinwar.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du målet til Hamas er å få slutt på bombingen?

De ønsker å vinne. Samme som Israel. Den freden de ønsker seg er bare mulig med at de vinner konflikten i begges øyner. Tapet av menneskeliv er helt underordnet i denne (og mange andre) konflikter. 

Brutalt, men det er jo også det krig er. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn fortsetter det i det uendelige -Hamas får belønning for å kidnappe og torturere sivile Israelitter - for så å få ut 100 ganger så mange terrorister fra Israelske fengslet - virkelig en vinn-vinn situasjon for begge parter - NOT.

Så bygger Hamas seg opp igjen med hjelp av terroristene Israel blir presset til å frigi - for så å vente på at demokratene skal komme til makta igjen i USA.

De tør ikke foreta seg veldig mye de neste 4 årene.....

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trek skrev (På 16.1.2025 den 10.00):

Hvorfor tror du målet til Hamas er å få slutt på bombingen?

De ønsker å vinne. Samme som Israel. Den freden de ønsker seg er bare mulig med at de vinner konflikten i begges øyner. Tapet av menneskeliv er helt underordnet i denne (og mange andre) konflikter. 

Brutalt, men det er jo også det krig er. 

Ekspander  

Jeg tror heller ikke målet er å få slutt på bombingen, jeg tror som deg at målet bare er å vinne (for begge sider), men i resten av verden har jo Hamas klart å selge inn historien om det stakkars undertrykte folket som bare vil ha slutt på at uskyldige kvinner og barn dør under onde Israels bomberegn og utsulting. Da er det merkelig at ingen medier tilsynelatende ser det urimelige i at Hamas verdsetter palestinske liv så lavt.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 16.1.2025 den 10.06):

Jeg tror heller ikke målet er å få slutt på bombingen, jeg tror som deg at målet bare er å vinne (for begge sider), men i resten av verden har jo Hamas klart å selge inn historien om det stakkars undertrykte folket som bare vil ha slutt på at uskyldige kvinner og barn dør under onde Israels bomberegn og utsulting. Da er det merkelig at ingen medier tilsynelatende ser det urimelige i at Hamas verdsetter palestinske liv så lavt.

Ekspander  

Jeg har ikke inntrykk av at verden synes synd på Hamas. Jeg har inntrykk av at folk synes synd på sivilbefolkningen.

Så er det noen som mener Hamas og sivilbefolkningen er samme smørja og andre som mener de er to forskjellige ting. 

Det er jo noen litt uklare linjer som gjør alt dette veldig vanskelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trek skrev (På 16.1.2025 den 10.31):

Jeg har ikke inntrykk av at verden synes synd på Hamas. Jeg har inntrykk av at folk synes synd på sivilbefolkningen.

Så er det noen som mener Hamas og sivilbefolkningen er samme smørja og andre som mener de er to forskjellige ting. 

Ekspander  

Nå er det jo engang Hamas man forhandler med - og ikke sivilbefolkningen......

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trek skrev (På 16.1.2025 den 10.31):

Ekspander  

Det er temmelig klart kunstig skille, oppslutningen om jihadistene er stor, men ikke total.
Kaste ut jødene, og erobre Israel, har oppslutning, men der er også en sivil befolkning. Vi må også huske på at over halvparten av innbyggerne er som barn å regne. Dessverre bruker jihadistene barnesoldater. 
Særlig blant de eldre, de som husker tiden før intifadaene, tiden med åpne grenser, og før total hjernevask, er de mer positive til Israel.

Det er litt av en smørje. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas har da aldri brydd seg om sine sivile. Det er snakk om islamister, der har ikke kvinner og barn store verdien. 

Hadde de brydd seg så hadde de bygget bomberom og varslingssystemer. 

Istedenfor har de prioritert kilometervis med terrortunneller og brukt egne sivile som skjold for å beskytte våpen og raketter.

Så ja, palestinerene er verdt lite for Hamas, spesielt kvinner og barn. Verdien ligger i hvor mye penger de får av deg og meg for å tilrettelegge for at de blir drept.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...