Gå til innhold

la sønnen vere med mormor?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

vi har bestilt en reise til Tyrkia 1.juni, og har også bestilt plass til vår da 7 mnd baby. vi hadde i utgangspungtet tenkt å ha ham med, men har siste tiden fantasert om å la ham bli hjemme. årsaken er at han er så snill og fortrolig med min mor, og min søster på 17 år, og de har tilbudt seg å passe ham. vi var nettopp til sverige en svipptur, og skulle overnatte en natt, men da føret var så dårli kom vi seint hjem og han var hos mamma en ekstra natt......

det gjekk bra, men det var også tungt......

er klarover at han kan forandre seg mye frem til avreise, og alt det der, så det blir ikkje tatt noen avgjørelser før det nermer seg. men hvorr lang tid tar det å ordne pass til småtten vår? skall giufte oss i august også, så det blir som en liten bryllupsreise på forhånd :)

Endret av lille my
Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Jeg fikk passet mitt på under en uke, men de sier at man bør regne med 2-3 uker.

Jeg tror ikke barnet tar skade av å være hjemme, og dere får jo da ladet opp batteriene litt. Kan være sunt det også. Men skal dere være borte i 2 uker, ville jeg kanskje tatt den lille med.

Skrevet

det er det som er problemet. vi skal vere vekke i 14 daga. kan han føle sej foratt da?

vi kan no prøve me ei å anna helg fremmover først?

Gjest Gjesta
Skrevet

Han er 7 mnd, trolig begrenset hva han skjønner og ikke. Men ja, test med en helg først og se hvordan det går

Gjest Gjesta
Skrevet

Reise vekk i to uker fra en syv mnd gammel baby??

det hadde jeg aldri gjort

Gjest Gjest
Skrevet

Vær klar over at barn i den alderen begynner å få separasjonsangst. Leste at dersom man kan unngå det bør man ikke være borte fra dem mer enn 2-3 dager (begge foreldrenene). Så 2 uker ville jeg ikke vært borte fra min lillemann, men det er jo klart helt opp til dere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kunne ikke tenke meg å forlate i 14 dager.

Var på vår første ferie med minsten når han var 7 mnd gammel.

Helt uakutelt selv i dag når han er 5år.

Barn trenger også ferie sammen med foreldre. Bare det å ha rolig avslappet tid sammen med foreldrene er i dagens hektiske hverdag en luksus. Barn trenger det. Ikke nødvendigvis når dem er så små men i alle fall når dem blir litt eldre.

Det er med på å binde familien sammen.

Skrevet

Ikke noe alternativ kan erstatte mamma og pappa i 2 uker, uansett om det er en aller så god bestemor og tante.

Ta babyen med og kos dere alle i lag.

Skrevet

Jeg har "forsket litt" på det med hukommelse hos små barn tidligere, fordi jeg syntes datteren min hadde et ikke-eksisterende forhold til halvsøsteren, som kommer på samvær hver 2/3/4 uke. Det jeg leste meg til er at babyer opp til 1 år ikke husker særlig lenger enn 2 uker. Da kan du tenke deg hvordan de opplever å være borte fra mamma og pappa så lenge! Jeg tror ikke det er å anbefale... :forvirret:

Datteren min på 1,5 skal være hos mormor maks ei uke (?) når jeg føder, og det syns jeg er mer enn nok. Vi får jo besøk av henne innimellom, så helt sammenliknbart er det heller ikke. Ellers så er vel 7 mndrs. alderen den perioden de utvikler et nærmere forhold til foreldrene sine, som noen andre har nevnt tidligere. Da er det kanskje ikke ideelt å reise bort i så lang tid. Skal ikke komme med noen pekefinger, men ville tenkt meg godt om! ;)

Skrevet

Tror også jeg ville tatt med ungen.

Skrevet

Jeg ville aldri reist fra en 7 mndr. gammel baby for min egen fornøyelses skyld, tiltross for at vi har ei aldeles herlig mormor. Aldri i livet! Det må du ikke gjøre! Nei!

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. For en helg ja, men ikke så lenge.

Kanskje mye for min egen del også, jeg ville savnet ungene noe enormt og det hadde ikke blitt noen koselig ferie uansett ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde ikke reist fra en så liten baby for annet enn en helg :)

Det er alt for lenge å være borte i to uker, jeg personlig hadde heller ikke reist en uke alene. Jeg tviler ikke på at sønnen deres vil få det fint hos mormoren, men jeg tror rett og slett ikke det er bra for så små å være borte så lenge fra begge foreldrene. Jeg er heller ikke så sikker på at dere hadde klart å slappe av og nyte ferien deres heller...

Ta heller med sønnen deres og kos dere alle tre sammen :)

Gjest Maddy
Skrevet
Reise vekk i to uker fra en syv mnd gammel baby??

det hadde jeg aldri gjort

Må si meg enig med Evelina her jeg. Synes å være borte fra en 7 mnd gammel baby i hele 2 uker er alt for lenge.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med de som sier at det er for lenge. Sansynligvis hadde det gått greit, og de hadde nok kost seg sammen hjemme. Men det kunne blitt veldig problematisk når dere kom hjem igjen og han overhodet ikke husket dere. Dere savner han stort etter ferien, og han er ikke interessert i dere, vil bare til bestemor/tante.

Har en venninne som reiste fra en på 8 mnd. To uker i Thailand. De klarte ikke å kose seg. Og sønnen husket dem ikke etterpå. :forvirret:

Skrevet

Min sønn er 7 mnd nå og jeg ville aldri reist fra ham i 2 uker. Det blir for lenge føler jeg. En helg tror jeg er max for oss foreløpig. Han overnattet en natt hos farmoren i helgen, og hadde det fint der. Men da vi hentet ham var han slett ikke hoppende glad for å se oss, han var heller uinteressert, så ikke på meg, bare på farmoren. (det gikk fort over da)

Ville også minne om det med begynnende separasjonsangst, ikke sikkert han får det så tidlig, men det vet dere jo ikke.

Ammer du? I så fall blir det i hvert fall pes å pumpe seg i to uker!

Nei ta med dere gutten og kos dere alle sammen. Pass får du sikkert på noen dager, men ordne det før feriesesongen begynner, da tar det lang tid.

Gjest Piper
Skrevet

Om du velger å reise fra han i 7 måneder, belag deg på at han ikek kjenner deg igjen når du kommer hjem. Min sønn på 1 år var utrolig skeptisk til meg, for jeg hadde vært borte fra han i 14 dager. Det tok noen timer før han ville sitte på fanget mitt, og det var det grusomste jeg hadde opplevd.

Det var heller ikke lett å være borte fra barna i to uker, for siste uken holdt jeg på å gå på veggene. Første uken koste jeg meg, men den andre uken var rett og slett grusom. Jeg prøvde til og med å få plass på et fly som gikk noen dager før, men det var jo selvfølgelig fullt.

Så tenk deg godt om, siden det er snakk om 2 uker.

Skrevet

Det der hadde jeg ikke klart...

ikke 2 uker iallefall..

babyen min er 7 mnd og jeg er ikke klar for å være for lenge borte fra han.. men mulig dette er individuelt???

valget mitt ville være å ta han med!

Skrevet

Jeg er enig med de fleste andre her, to uker er nok for lenge. Syv måneder er en litt kinkig alder, da begynner barna så smått å skille mellom folk og bli litt mer skeptiske. Ta han med, dere. Han vil jo sove mye også på dagtid, og om kvelden kan dere bare ta med barnevogna hvis dere vil ut og spise. Lurt av dere å reise tidlig i juni når dere har med en liten tass, da er det ikke så varmt der nede som i juli/august, men varmt nok til at det er skikkelig "syden" for det.

Samtidig er det slik at man trenger litt tid for seg selv, og man bør være flinke til å pleie forholdet. Det er flott at du har familie som vil stille opp som barnevakt, bruk det til en kveld eller en helg for dere selv når dere kan. Men 14 dager er nok for mye når ungen er så liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...