AnonymBruker Skrevet 16. januar #1 Del Skrevet 16. januar Hva kan jeg forvente av «spesialoppfølging»? Det er åtte år siden sist jeg gikk gravid. Har også voksne barn. Jeg ble gravid på første forsøk, og tester positivt nå på dag 10 etter eggløsning! Føler meg ung og sprek. Det var planlagt og mannen er yngre men føler litt på at jeg vil bli behandlet som en «urgammal» kjerring. Legger til at jeg skal bli bestemor om noen uker 🫢 Anonymkode: d2383...2a0 1 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #2 Del Skrevet 16. januar Og ja det blir spesial oppfølging ja det er regnet som geriatrisk Anonymkode: 512cd...502 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #3 Del Skrevet 16. januar Hehe herlig, gratulerer 🤗🥳 Jeg har ikke personlig erfaring, men vet du kommer til å få ekstra oppfølging i form av ekstra ultralyder, testing osv. Om du får kritikk for at du er såpass "gammel" mor så ikke la deg vippe av pinnen for det. Stå i det, du har klart å bli gravid og det er en seier. Ville sagt at dersom naturen hadde syntes du er for gammel, så ville det ikke vært mulig å bli gravid heller. Dette vil helt sikkert gå bra. Som du selv sier, du er sprek og motivert og vil dette. Jeg traff kjærsten min da jeg var 42 og vi prøvde å lage barn i starten, men lyktes ikke. Da jeg rundet 46 fikk jeg krøll med kroppen min. Enten er det fibromyalgi, eller så er det perimenopauseplager. Hadde jeg blitt gravid nå som 48 åring hadde jeg ikke klart det helsemessig. Anonymkode: bffa5...1f1 8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #4 Del Skrevet 16. januar Forresten så vil jeg påpeke at 45 år er ikke GAMMELT 🤗 Anonymkode: bffa5...1f1 10 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #5 Del Skrevet 16. januar Det er bare å løpe til legen snarst, så tar du det derfra. Medisinske råd får du ikke her. Gratulerer! https://www.oslojordmor.no/graviditetsplanlegging/gravid-over-40-ar/ Anonymkode: 96fe3...25a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #6 Del Skrevet 16. januar Glad på dine vegne at du fikk som du ønsket. Håper at du også opplever det like positivt i fremtiden også, noen av oss får det til mens resten av oss kan bare sitte og se på. Ei jeg kjenner startet på nytt med ny mann og har nå 3 under 3 (to tette svangerskap, siste med tvillinger). Hun fungerer utmerket og er ei fantastisk mamma. Jeg derimot hadde endt opp med å spise mitt eget yngel.. så ja, vi er veldig forskjellig. Lykke til. Anonymkode: 3fb14...d4e 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #7 Del Skrevet 16. januar (endret) Det er et planlagt og ønsket barn... Jeg fikk mitt første barn som 25-åring. Siste barn som 37 år. Vil si jeg har vært bedre rustet og bedre mor for mine siste barn. Jeg har gjort en god jobb med eldste også altså, men man får en annen ro og tilstedeværelse jo eldre man er. Og det tror jeg barna nyter godt av. Helt sikker på at jeg hadde vært enda bedre som 45 år også. Men jeg er ferdig med de barna jeg skal ha da. Vet ikke hva slags oppfølging du får, ts. Men gratulerer så mye! Mitt eldste barn har en venninne som hadde "eldre" foreldre (far var type i midten av 60-årene og mor i midten av 50-årene da jenta var 10-12 år). Hun hadde det veldig fint, og hadde super godt forhold til sine nesten voksne søstre. Flotte og oppfølgende foreldre hadde hun. Anonymkode: cb0b6...ca4 Delryddet,fjernet sitering av slettet innlegg. Chantielle mod. Endret 19. januar av Chantielle 10 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #8 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Forresten så vil jeg påpeke at 45 år er ikke GAMMELT 🤗 Anonymkode: bffa5...1f1 Å være 60år når du skal følge opp en femtenåring - jo da er du gammel. Anonymkode: eabd8...e0f 13 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #9 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Å være 60år når du skal følge opp en femtenåring - jo da er du gammel. Anonymkode: eabd8...e0f Hvorfor det egentlig? Er 15 åringen din pleietrengende eller noe? Anonymkode: c2451...0d0 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #10 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Å være 60år når du skal følge opp en femtenåring - jo da er du gammel. Anonymkode: eabd8...e0f Hva er man for gammel for, sammenlignet med en 40-åring? Å gå på foreldremøter? Ta kiosk-vakter og sitte i styret i fotballklubben? Å hente på 10-klasseballet? Å betale for alpinutstyret og de fine familieferiene? Å pusse opp gjesterommet på hytta slik at 15-åringen kan ta med seg kamerater og vil bli med dit? Å ha en hytte? Å forstå tenåringsdrama? Hva konkret er det med oppfølgingen av 15-åringer som er mer krevende når man er 60, arrangere konfirmasjonen? Øvelseskjøre? Anonymkode: 96fe3...25a 20 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #11 Del Skrevet 16. januar Gratulerer! Min mormor fikk min mor da hun var 45 år (datter nummer 6. Men hun fikk dessverre slag rett etter fødselen). Håper dette går bra, men det er vel 50% sjanse for å miste i din alder, så vær litt forberedt. Men siden det satt på første forsøk så er det jo gode sjanser for at du får en graviditet som holder. Anonymkode: 0c76b...aed 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #12 Del Skrevet 16. januar Når barnet ditt er 52 er du like gammel som min mor. Gratulerer, dette går helt fint, men kan dessverre ikke svaret på spørsmålet ditt i HI. Anonymkode: 80470...b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #13 Del Skrevet 16. januar Imponert over at du orker 😅 jeg er 35 i år og syns jeg er sent ute med min andre og siste graviditet. lykke til. Anonymkode: 0d1d3...09b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #14 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Å være 60år når du skal følge opp en femtenåring - jo da er du gammel. Anonymkode: eabd8...e0f Om du er gammel og satt som 60 åring i disse dager, så bør du virkelig ta grep om eget liv. Da har man jo fortsatt gjerne 10 år igjen i arbeidslivet, blant annet. Her går besteforeldre i 70 årene toppturer, trener, er aktive, og har overskudd til det meste. Anonymkode: 9d7be...6f7 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #15 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor det egentlig? Er 15 åringen din pleietrengende eller noe? Anonymkode: c2451...0d0 Absolutt ikke, men det er da ingen hemmelighet at man er eldre når man er 60år. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva er man for gammel for, sammenlignet med en 40-åring? Å gå på foreldremøter? Ta kiosk-vakter og sitte i styret i fotballklubben? Å hente på 10-klasseballet? Å betale for alpinutstyret og de fine familieferiene? Å pusse opp gjesterommet på hytta slik at 15-åringen kan ta med seg kamerater og vil bli med dit? Å ha en hytte? Å forstå tenåringsdrama? Hva konkret er det med oppfølgingen av 15-åringer som er mer krevende når man er 60, arrangere konfirmasjonen? Øvelseskjøre? Anonymkode: 96fe3...25a Alt det du nevner har vi som er 40, så vet ikke helt om du mener at man kun kan ha råd til det som 60åring? Man er mindre opplagt. Man har mindre energi. Man er generelt eldre i kropp og sinn. Mine venner som er 60 år (som er friske og raske og i jobb), er veldig ærlige på at de orker mindre som 60åring, kontra 45åring. At det er tyngre å holde seg våken utover nettene Til f.eks kjøre og hente på fest. At det er tyngre å følge med i tiden når man er 60, kontra da de var 45 etc. At folk er så overrasket over at det er tyngre å være en deltagende foreldre som 60åring stusser jeg litt over. Anonymkode: eabd8...e0f 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #16 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du er gammel og satt som 60 åring i disse dager, så bør du virkelig ta grep om eget liv. Da har man jo fortsatt gjerne 10 år igjen i arbeidslivet, blant annet. Her går besteforeldre i 70 årene toppturer, trener, er aktive, og har overskudd til det meste. Anonymkode: 9d7be...6f7 Det er stor forskjell på å holde seg aktiv med toppturer, trening og diverse, kontra å skulle henge med i livet til tenåringer. Anonymkode: eabd8...e0f 5 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #17 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva er man for gammel for, sammenlignet med en 40-åring? Å gå på foreldremøter? Ta kiosk-vakter og sitte i styret i fotballklubben? Å hente på 10-klasseballet? Å betale for alpinutstyret og de fine familieferiene? Å pusse opp gjesterommet på hytta slik at 15-åringen kan ta med seg kamerater og vil bli med dit? Å ha en hytte? Å forstå tenåringsdrama? Hva konkret er det med oppfølgingen av 15-åringer som er mer krevende når man er 60, arrangere konfirmasjonen? Øvelseskjøre? Anonymkode: 96fe3...25a Har jobbet med alvorlig syk ungdom, og det er klar forskjell på hvordan foreldre takler å være på sykehus måned ut og måned inn med barna sine når de er gamle vs de foreldrene i mer normal alder. Yngre mennesker har mer reserver til å tåle slike belastninger. Man vet aldri hvem som får syke barn og ikke. Selv fikk jeg en prematur og er glad jeg var i 20-åra og dermed tålte å stå i det når jeg i tillegg var alvorlig syk (baby ble tatt ut pga min sykdom). Det man vet, er jo at det er mye større sjanse for at TS sitt barn er syk pga alderen til TS. Anonymkode: 9ff63...d38 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #18 Del Skrevet 16. januar Gratulerer! Jeg var samme alder som deg med nummer to, og om du er frisk følger du normal oppfølging, men du får nipt test. Jeg fryktet også litt reaksjoner fra helsepersonell pga alder, men opplevde det helt annerledes. De var super støttende og sa at det er ikke så uvanlig. Mer uvanlig at man blir naturlig gravid uten litt hjelp som jeg ble. Fantastisk graviditet, fødsel og barsel. Kjenner meg ikke igjen i det noen her skriver om overskudd og energi. Har masse av det. Men så trener jeg jevnt og mer enn de fleste mødrene jeg omgås som er vesentlig yngre. Anonymkode: 1c973...5ee 2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måneskinn Skrevet 16. januar #19 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva kan jeg forvente av «spesialoppfølging»? Det er åtte år siden sist jeg gikk gravid. Har også voksne barn. Jeg ble gravid på første forsøk, og tester positivt nå på dag 10 etter eggløsning! Føler meg ung og sprek. Det var planlagt og mannen er yngre men føler litt på at jeg vil bli behandlet som en «urgammal» kjerring. Legger til at jeg skal bli bestemor om noen uker 🫢 Anonymkode: d2383...2a0 Jeg sier, gratulerer så koselig! Dette kommer til å gå kjempebra og du får god oppfølging. Kjenner andre på rundt din alder som har blitt godt ivaretatt og fått tett og god oppfølging i graviditeten . 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 16. januar #20 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Å være 60år når du skal følge opp en femtenåring - jo da er du gammel. Anonymkode: eabd8...e0f .....og det har du bestemt? Du kjenner ts da, går jeg utifra? 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå