Gå til innhold

Venninne vil vi skal slutte å gi gaver i vennegjengen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da kan dere som vil gi hverandre gave, gjøre det, så kan resten la være. Alle MÅ ikke slutte med å gi gave bare fordi en foreslår det. La de som vil, fortsette. Det er faktisk ikke verre enn det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 10.38):

Vi er en venninnegjeng på 4 i tidlig 30-årene, og den ene venninnen som har blitt tobarnsmor foreslo at vi skulle slutte med å gi gaver til hverandre. Både til bursdager og jul.

Hun mente at vi har blitt voksne nå og at ting generelt er dyrt og gaver er en unødvendig luksus. Hun sa indirekte at gavene var til lite nytte og begynte å snakke om forbrukersamfunn. 

Da jeg spurte henne hvordan vi ellers skulle markere anledninger framover så sier hun at det holder med å bare møtes og spise kake og drikke kaffe som et eksempel, da det viktigste er å være sammen.

To av oss protesterte men den tredje venninnen sa ikke så mye og virket til å være enig med henne. 

Hva synes dere om å skulle slutte å gi hverandre gaver bare fordi vi er blitt voksne? Dette er en tradisjon vi har hatt siden ungdomsskolen.

Anonymkode: 43d0d...21b

Det er jo helt merkelig å gi gaver til venner i 30-årene. Det er jo et mye bedre alternativ å møtes rundt bursdager og i jula!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 10.44):

Som voksen, nesten dobbel så gammel som dere, synes jeg det er trist. Jeg synes det er veldig hyggelig å både gi og få gaver. Blant mine venninner er det ikke dyre ting, men fex ullsokker, votter, skjerf,  god dusjsåpe, fin olivenolje, en vinflaske, hjemmelagde kjeks, syltetøy eller chutney, eksklusiv sjokolade, stearinlys og servietter osv. Ting vi bruker, rett og slett. Til runde dager går vi sammen å kjøper én dyr ting, som smykke eller brukskunst, ting som kan byttes om de ikke faller i smak. 

Anonymkode: f4ee9...8f8

Dette er jo helt normale forbruksvarer som normale folk kjøper inn selv...? Hvorfor skal man gi dette som gaver? Da kan man jo likegodt bare gi hverandre en pengesum.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er litt synd med gaver, er at det ofte er de som liker å få gaver som får minst fordi de gir gaver til folk som kanskje ikke bryr seg så mye om gaver, og derfor heller ikke kommer på at andre ser verdien i det. Jeg for eksempel, prøver å kutte ned på egen shopping, ønsker å ha et ryddigere hus, liker ikke å lete etter gaver til andre fordi jeg ikke ser poenget dersom det ikke er veldig spesielle ting som mottaker ikke selv kan kjøpe seg/få tak i. Min venninne derimot finner på ulike overraskelser til meg gjennom året. På en måte setter jeg pris på omtanken. Det kommer jo fra et godt sted, MEN jeg blir aldri glad for gavene. De gir meg dårlig samvittighet, bidrar til press om å kjøpe noe tilbake, og det er nesten alltid noe jeg selv kunne kjøpt om jeg ønsket det. Og siden jeg ikke har kjøpt det- ønsker jeg det heller ikke i skapene mine. Hun er ikke rik, jeg er ikke rik. I mitt hode er det å kjøpe gaver i vanlige butikker en mye enklere løsning enn å faktisk by på tiden sin. Setter så mye større pris på en invitasjon til en kopp kaffe. Men vanskelig prpblemstilling! Jeg er for eksempel veldig imot gavefrie bursdager for barn fordi jeg mener det er vi som voksne som bidrar til at de får for mye ting gjennom året. Så ønsker jeg at de skal lære seg gleden av å gi- og selvfølgelig oppleve magien i p få småting som de har ønsket seg/sett klassevenner har. Sånn sett er jeg nok en av de som tenker litt sånn, jeg er voksen- trenger vi egentlig dette gavestyret?

Anonymkode: 12d48...8c3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: du og henne som også protesterte kan jo inngå en avtale om at dere to fortsetter å gi til hverandre gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med venninna di. Vi for ikke heller gaver. Treffes heller for å ut å spise før jul og rundt bursdager. Og så spleiser vi på en større gave til den som har rundt tall. Vi gir heller ikke gaver til hverandres barn, med unntak av dåp og konfirmasjon.

Anonymkode: 1ac36...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Makavelli skrev (50 minutter siden):

Dette er jo helt normale forbruksvarer som normale folk kjøper inn selv...? Hvorfor skal man gi dette som gaver? Da kan man jo likegodt bare gi hverandre en pengesum.

Tror jeg heller ville hatt 200 på vipps ja 😄 Jeg har alltid en olivenolje-flaske i skuffen, trenger ikke ny til jul hvert år 

Anonymkode: ae873...e6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er helt innafor å slutte med gaver til venninner når man er voksne. Hvis man legger 150-200 kr i per gave, hva ender man egentlig opp med? Såpe og kaffe? 

Jeg fikk barn da jeg var 21, og har siden da ikke gitt gaver til mine venner og heller ikke fått fra dem. Derimot gir vi gave til fadderne til barna (fra barna), som da utgjør våre aller nærmeste venner. Så ja, vi gir gaver til våre nærmeste venner, men fordi de er faddere på barna, ikke fordi de er våre venner. 

Å gi noe bare for å gi, blir bare dumt og skaper bare mer arbeid og mer emballasje. Man kan eventuelt gå sammen og spleise på en ordentlig gave som mottaker ønsker seg, men ikke tar seg råd til å bruke på seg selv. 

Anonymkode: 23aa3...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men fordi de er faddere på barna

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å gi noe bare for å gi, blir bare dumt og skaper bare mer arbeid og mer emballasje.

Uhm, den begrunnelsen for at dere gir, er jo ikke noe mer enn å "gi for å gi" 😛 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er greit nok å slutte å gi til venninner, vel og merke så lenge de ikke er av typen som da forventer at man kjøper gaver til barna deres isteden. Og det er også fullt mulig at resten av venninneflokken blir enige om å utveksle gaver, men slutter å utveksle med hun som ikke ønsker gaver. 

Anonymkode: b4a10...fd2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsker verken å gi eller motta gaver lenger. Og jeg er enig i alt venninnen din sa. Det blir masse gaver. Kunne egentlig ønske å slutte med gaver helt. Forstår at det er gøy for små barn, men jeg er ikke et barn lenger. Ofte går ting jeg har fått rett i søpla.

Anonymkode: b3547...850

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 11.50):

Det der løses veldig enkelt ved at dere ikke utveksler gave med denne venninnen, men dere tre andre fortsetter som før. Ingen kan komme å kreve at alle skal endre seg, men alle kan velge å ikke delta på gaveutveksling.

Anonymkode: 83631...08d

Bare to ser det ut som

AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 10.38):

To av oss protesterte men den tredje venninnen sa ikke så mye og virket til å være enig med henne. 

..:

Anonymkode: 43d0d...21b

Anonymkode: bb342...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har barn,  så er det jævlig mye gaver å kjøpe, og kan fort bli en stor utgiftspost. 

Ser at gaver er viktig  for noen. Så man kan jo bli enige om en felles  gave,  med fastsatt pris. At hun eller de to som syntes dette blir litt dyrt betaler si 50 eller 100kr. Så kan de gave glade velge å legge i mer om de vil. Men da skal man ikke  bli  sur om man ikke får like dyr/fin gave. 

Det lureste er isåfall å holde seg til en felles pris. 

Gaver må heller ikke  være en pynteting etc. Det  kan være noe spiselig feks, hvis dere kjøper noe dere vet mottaker  liker.  

Anonymkode: 8e5d7...786

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser at gaver er viktig  for noen.

Det er helt merkelig at gaver fra venner kan være viktig for voksne mennesker.

Endret av Makavelli
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (2 timer siden):

Det er helt merkelig at gaver fra venner kan være viktig for voksne mennesker.

Gaver er et helt normalt konsept som noen av oss voksne synes er veldig koselig, både å gi å få. At du synes det er merkelig har du selvsagt lov til, men hva er dette voldsomme behovet for å rakke ned på folk som ikke er av samme oppfatning?  Du har jo tydeligvis null forståelse for omtanken og det symbolske som ligger i gaver.

Nok om det.  Nå må jeg pynte meg for å gå på middag til en venninne. Hun har sett meg usminket i joggebukse og flekkete t-skjorte, men jeg synes likevel det vitner om respekt for henne og middagsselskapet å pynte og stelle seg. En fin blomsterbukett skal hun også få, selv om hun har råd til å kjøpe sine egne blomster.  Jeg vet hun kommer til å sette stor pris på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er enig med deg, ts.   Og det går an å kjøpe gaver som ikke er ting. Jeg har en venninne som ønsket seg gavekort,  og jeg tenkte først at det var da upersonlig og rart.. Men når jeg tenkte over det så gir  jo det henne muligheten til å skaffe seg det hun vil, om er "ræl" eller noe annet. Siden hun elsker sminke og sånn så får hun som regel gavekort på kicks eller andre sånne steder.

Det går og an å kjøpe gavekort på kino, lage kuponger til hverandre - det er så mye man kan gjøre som ikke nødvendigvis er ting og noe man bare kjøper for å kjøpe. Det går an å være kreativ.

Anonymkode: 78cb6...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er noe rart å like gaver sol voksen, men jeg synes det er veldig rart og ganske umodent å være 30 år og ikke klare å sette seg inn i at andre synes det er mer stress en gøy, spesielt når man har familie med alt arbeidet som følger med det.

Anonymkode: e1ae6...b00

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gaver er et helt normalt konsept som noen av oss voksne synes er veldig koselig, både å gi å få. At du synes det er merkelig har du selvsagt lov til, men hva er dette voldsomme behovet for å rakke ned på folk som ikke er av samme oppfatning?  Du har jo tydeligvis null forståelse for omtanken og det symbolske som ligger i gaver.

Nok om det.  Nå må jeg pynte meg for å gå på middag til en venninne. Hun har sett meg usminket i joggebukse og flekkete t-skjorte, men jeg synes likevel det vitner om respekt for henne og middagsselskapet å pynte og stelle seg. En fin blomsterbukett skal hun også få, selv om hun har råd til å kjøpe sine egne blomster.  Jeg vet hun kommer til å sette stor pris på det. 

🙄

Anonymkode: e1ae6...b00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg, ts.   Og det går an å kjøpe gaver som ikke er ting. Jeg har en venninne som ønsket seg gavekort,  og jeg tenkte først at det var da upersonlig og rart.. Men når jeg tenkte over det så gir  jo det henne muligheten til å skaffe seg det hun vil, om er "ræl" eller noe annet. Siden hun elsker sminke og sånn så får hun som regel gavekort på kicks eller andre sånne steder.

Det går og an å kjøpe gavekort på kino, lage kuponger til hverandre - det er så mye man kan gjøre som ikke nødvendigvis er ting og noe man bare kjøper for å kjøpe. Det går an å være kreativ.

Anonymkode: 78cb6...d2e

Jeg har et nå som snart går ut, og jeg må kjøpe noe bare for å kjøpe. Jeg husker sjelden ta med kortet. Jeg foretrekker å betale med visa. Det er ikke alle ansatte som har lært gavekort ennå, og det har en tendens til å bli kø og styr og jeg føler at jeg er slitsom kunde. Hvis jeg skal betale med gavekort, så unngår jeg rushet. 

Jeg bruker gavekort på kino fordi jeg synes kino er dyrt og tjener inn galluppoeng til gavekort, men det er noe pinlig å stå i køen når jeg går sammen med andre og ramse opp sifferene mine. Folk synes det er litt morsomt at jeg er såpass gnien at jeg ikke betaler den hundrelappen.

Gavekort er sikkert fint for de som liker sånt, men for andre blir de liggende i en skuff til de går ut på dato. Jeg ville ikke ha støttet en ordning som går ut på at man utveksler gavekort med hverandre, for jeg ser ikke poenget.

Anonymkode: 3d2bb...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...