Gå til innhold

Hvorfor har så mange østlendinger en grusom aksent på engelsken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer overhode ikke. Har du aldri hørt en norsk/tysk/svensk/spansk skuespiller spille en brite/amerikaner. 

Anonymkode: 296dc...194

Stor forskjell på "mannen i gata" og skuespillere.

Når det kommer til skuespillere i Norge så er de elendig på norsk til og med. Ellers er Torbjørn Harr veldig god i engelsk. 

Jeg tror det har med alder å gjøre. Jeg er over 50 og snakker helt tydelig engelsk med norsk aksent. Jeg snakker flytende i den form at jeg har riktige ord og setningsoppbygning, men det er denne aksenten som jeg ikke får til.

Vi skulle lære ei amerikansk venninne noen norske ord og setninger og hun slet veldig,

og det var logisk det hun sa: "It's hard for me, because my tounge doesn't curl that way". Det er sånn med engelsk for mange nordmenn/-kvinner også - tunga krøller bare ikke den veien og gjør det klønete. 

Jeg er imponert over mange yngre nordmenn/-kvinner for jeg syns de har bortimot perfekt engelsk. Tror nok det har mye med alder å gjøre. Og internett og at man spiller engelsktalende spill med engelsktalende venner. De bruker engelsken på en helt annen måte enn mange over 40-50 år.  

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er norsk og ikke engelsk. Snakker med turister hver dag på jobb og de er imponert over oss nordmenn som snakker såpass bra engelsk som vi gjør. Om jeg har en norsk uttale er det for jeg er norsk. Skal vi ikke heller være stolte at i Norge kan engelske flytte hit og aldri lære seg språket? 

Anonymkode: 7fc92...ddb

Jeg snakker med amerikanere online og har fått masse komplimenter for engelsken min. Jeg vet at jeg snakker litt oppstyltet, men de er imponerte over at vi i det hele tatt snakker så bra som vi gjør. De sier at opplevelsen de har er at nordmenn og nederlendere er de som snakker best engelsk i europa. 

Anonymkode: 510dc...56f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Makavelli skrev (2 minutter siden):

Ta ansvar for hva du skrev.

Du kan ikke høre på engelsken min at jeg er norsk. Aldri bodd i et engelsktalende land. Likevel har amerikanere tatt meg for å være derfra.

er du fra et annet sted enn Østlandet eller sentrale Østlandet? 

Jeg opplever at engelsk språklige i liten grad gjenkjenner norskaksent fra meg, noe jeg tror er fordi de ikke gjenkjenner den vestnorske aksenten, men den østnorske. 

Anonymkode: 7e339...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

er du fra et annet sted enn Østlandet eller sentrale Østlandet? 

Jeg opplever at engelsk språklige i liten grad gjenkjenner norskaksent fra meg, noe jeg tror er fordi de ikke gjenkjenner den vestnorske aksenten, men den østnorske. 

Jeg er fra østkanten av Oslo.

Det har skjedd flere ganger i USA at amerikanere har trodd jeg var amerikaner. I NYC, Chicago, Florida, Texas og California. Jeg har aldri bodd der borte, og har norske, norsktalende foreldre, men hatt flittig omgang med amerikanere fra barnsben av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel "sj" lyden istedenfor "tj" lyden du mener, TS, som er veldig utbredt på Østlandet og smitter også over til engelsken hos yngre generasjon. Med den følgen at de ikke kan si champion (sjampinion) eller cheat (sheet) på engelsk, og det skjærer i ørene. 

Ellers synes jeg østlendinger klarer seg bra på engelsk, utenom den ene lyden, mindre aksent enn vestlendinger eller nordlendinger. 

Anonymkode: 6bb90...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (30 minutter siden):

Jeg er fra østkanten av Oslo.

Det har skjedd flere ganger i USA at amerikanere har trodd jeg var amerikaner. I NYC, Chicago, Florida, Texas og California. Jeg har aldri bodd der borte, og har norske, norsktalende foreldre, men hatt flittig omgang med amerikanere fra barnsben av. 

Da faller hypotesen min bort ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn har grusom engelsk uttale og aksent, det gjelder ikke bare østlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 10.22):

Det er helt forferdelig å høre på.

Anonymkode: 924ff...605

Har du noen gang hørt en bergenser prate? 

Anonymkode: 468fb...e3e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Østlendinger flest er elendige i engelsk - når det gjelder tonefall. Hørte Barth Eide snakke engelsk på tv for noen dager siden. Ingenting å si på ordforrådet, men tonefallet var helt hinsides dårlig, akkurat som Jens Stoltenbergs også er. De fikser liksom ikke melodien i språket. 

Og for dere som trekker inn alder: Jeg er bare et par år yngre enn BE, fra Sørvestlandet, og flere amerikanere har trodd jeg var engelsk. Jeg har nok ikke like stort ordforråd som Barth Eide og Stoltenberg, men så trenger jeg ikke diskutere innfløkte politiske forhold på engelsk heller. 

Anonymkode: 052fe...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Østlendinger flest er elendige i engelsk - når det gjelder tonefall.

Man er ikke "elendig" i et språk fordi man har litt feil tonefall.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (27 minutter siden):

De fleste nordmenn har grusom engelsk uttale og aksent, det gjelder ikke bare østlendinger.

Men alle andre ikke-engelskspråklige har så nydelig engelsk-uttale, eller?

Jeg har for øvrig møtt mange nordmenn som påstår de snakker engelsk uten aksent. Ingen av dem gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har for øvrig møtt mange nordmenn som påstår de snakker engelsk uten aksent. Ingen av dem gjør det.

Jeg syns det er veldig fint at man kan høre hvor man kommer fra når man snakker engelsk, om det er hvor i Norge, eller andre språk. 

syns også det er fascinerende hvordan aksenten kommer frem når personer jeg er vanligvis med snakker norsk med bytter til engelsk, for da kan man høre morsmåls aksent komme frem (mye mer enn jeg klarer å høre på norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er veldig fint at man kan høre hvor man kommer fra når man snakker engelsk, om det er hvor i Norge, eller andre språk. 

syns også det er fascinerende hvordan aksenten kommer frem når personer jeg er vanligvis med snakker norsk med bytter til engelsk, for da kan man høre morsmåls aksent komme frem (mye mer enn jeg klarer å høre på norsk)

Ja, det er jo noe av poenget mitt også, at det er da ingenting galt med at folk kan høre hvor man kommer fra/hvilket morsmål man har når man snakker engelsk (eller et annet fremmedspråk for den saks skyld). Jeg synes det er rart, og litt fascinerende at så mange nordmenn tydeligvis synes dette er skamfullt. Har aldri opplevd folk fra andre land tenke sånn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 10.39):

Jens Stoltenberg. 

Anonymkode: c009c...c82

Han snakker jo sånn bevisst. Det er for at alle skal skjønne han ikke er engelsk og kam skylde på at han er "dårlig" i engelsk om han sier noe kontroversielt. Det trodde jeg var alment kjent 

Anonymkode: eb059...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Makavelli skrev (13 minutter siden):

Man er ikke "elendig" i et språk fordi man har litt feil tonefall.

Jo, det er man da. Har britiske venner som flirte hver gang Stoltenberg snakket på nyhetene som generalsekretær for NATO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, det er man da. Har britiske venner som flirte hver gang Stoltenberg snakket på nyhetene som generalsekretær for NATO.

Nei, så lenge man snakker grammatisk rett engelsk, så er man ikke det.

Briter som faen ikke kan andre språk enn engelsk burde da vitterlig holde kjeften.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, vestlendinger og nordlendinger er virkelig ikke noe bedre. Særlig engelsk på nordnorsk er herlig å høre på, det blir en merkelig krasj mellom ordene og lyden som kommer ut - et helt eget språk😂

Smiler litt for meg selv over alle de i tråden som «har blitt tatt for å være amerikaner». Amerikanere liker å gi komplimenter dere..😉

Anonymkode: c4af3...a72

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, de færreste har nydelig(?) engelsk uttale, men noen er verre/kleinere enn andre. Det er nesten umulig å lære et nytt språk til et slik nivå at det ikke skinner gjennom at man ikke snakker på mormålet sitt, uten at du nødvendigvis behøver å høres ut som Thor Heyerdahl. 

Ser Norge kom på andreplass på EF EPI-rankingen i 2024, kun slått av Nederland, men med tanke på hvor mye bedre nederlenderne behersker engelsk sammenlignet med nordmenn, finner jeg den oversikten lite troverdig, selv om Norge utvilsomt hører hjemme på topp 10. Det er imidlertid en del andre land på topp 10-listen som ikke har noe der å gjøre.

Anonymkode: 6c811...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her kan man godt høre hvor i landet man kommer fra på engelsk. Rune Nilsson er genial i mine øyne, digger han også som Charlie Rackstead. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Her kan man godt høre hvor i landet man kommer fra på engelsk. Rune Nilsson er genial i mine øyne, digger han også som Charlie Rackstead. 

Rune Nilsson er fantastisk dyktig! Takk for du delte

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...