ellenkt Skrevet 16. januar #1 Del Skrevet 16. januar Jeg begynner snart i ny jobb, får jeg utbetaltbåde lønn og feriepenger siste lønningsdag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 16. januar #2 Del Skrevet 16. januar Der er forskjellig i ulike bedrifter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #3 Del Skrevet 16. januar Kanskje, og kanskje ikke. Noen steder må du aktivt be om å ikke få feriepengene, andre steder må du aktivt be om å få feriepengene. Letteste er å snakke med lønningskontoret. Anonymkode: 4cd7b...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellenkt Skrevet 16. januar Forfatter #4 Del Skrevet 16. januar jeg vet at jeg får feriepengene, bare lurte på om man også skal ha lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #5 Del Skrevet 16. januar ellenkt skrev (15 minutter siden): Jeg begynner snart i ny jobb, får jeg utbetaltbåde lønn og feriepenger siste lønningsdag? Du har rett på å få utbetalt alt, men bare husk at da må du betale skatt for feriepengene også. Noen utbetaler automatisk alt, så da må du gi beskjed om du ønsker å få feriepengene utbetalt året etter, slik at du slipper skatten. Anonymkode: 5283b...4da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #6 Del Skrevet 16. januar ellenkt skrev (5 minutter siden): jeg vet at jeg får feriepengene, bare lurte på om man også skal ha lønn? Ja, du skal ha begge deler. Anonymkode: 5283b...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #7 Del Skrevet 16. januar Du SKAL ha feriepengene når du avslutter et arbeidsforhold. Det er ikke valgfritt som det insinueres i innlegg over her. Dette er regulert i ferieloven. Du får også evt lønn du har utestående ja. Dette kommer jo an på om dere har forskudd- eller etterskuddslønn. Anonymkode: 86208...6ac 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #8 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har rett på å få utbetalt alt, men bare husk at da må du betale skatt for feriepengene også. Noen utbetaler automatisk alt, så da må du gi beskjed om du ønsker å få feriepengene utbetalt året etter, slik at du slipper skatten. Anonymkode: 5283b...4da Feil feil og feil. Feriepenger er aldri skattefrie! Om de utbetales året etter opptjeningsåret er de trekkfrie, men du skatter av de allikevel. Feriepenger skal utbetales når arbeidsforholdet avsluttes, dette fremkommer av loven. Om du skal ha lønn i tillegg kommer an på hvordan avlønning har fungerer der du jobber. Har du etterskuddsbetalt skal du selvsagt ha lønn. Anonymkode: 2faf5...7ae 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #9 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du SKAL ha feriepengene når du avslutter et arbeidsforhold. Det er ikke valgfritt som det insinueres i innlegg over her. Dette er regulert i ferieloven. Du får også evt lønn du har utestående ja. Dette kommer jo an på om dere har forskudd- eller etterskuddslønn. Anonymkode: 86208...6ac Enten så har du feil eller så gjorde begge jobbene mine feil. Ene stat andre privat. Der sluttet jeg 1 år i november og mener det var i august i det private. Uansett så fikk jeg feriepengene til sommeren. Anonymkode: 19ef8...8e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #10 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enten så har du feil eller så gjorde begge jobbene mine feil. Ene stat andre privat. Der sluttet jeg 1 år i november og mener det var i august i det private. Uansett så fikk jeg feriepengene til sommeren. Anonymkode: 19ef8...8e0 § 11. Utbetaling av feriepenger De tidligere jobbene dine gjorde feil! Anonymkode: 2faf5...7ae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 16. januar #11 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du SKAL ha feriepengene når du avslutter et arbeidsforhold. Det er ikke valgfritt som det insinueres i innlegg over her. Dette er regulert i ferieloven. Du får også evt lønn du har utestående ja. Dette kommer jo an på om dere har forskudd- eller etterskuddslønn. Anonymkode: 86208...6ac Som hovedregel skal de ansatte ha feriepengene ved slutt, det har man krav på. MEN, man kan avtale med arbeidsgiver å få dem utbetalt på et senere tidspunkt. Men det er altså noe arbeidsgiver og arbeidstaker må bli enige om. Arbeidsgiver kan ikke velge dette hvis ikke arbeidstaker er enig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #12 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje, og kanskje ikke. Noen steder må du aktivt be om å ikke få feriepengene, andre steder må du aktivt be om å få feriepengene. Letteste er å snakke med lønningskontoret. Anonymkode: 4cd7b...b7d Nei. Feriepenger skal betales ut med sluttoppgjøret. Ts, du får enten det sammen med siste lønn, eller mnd etter. Anonymkode: ee462...d65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 16. januar #13 Del Skrevet 16. januar Man har rett på å få feriepengene utbetalt på siste lønnsutbetaling, men man kan avtale å få de senere. For eksempel at feriepengene utbetales i januar dersom man slutter sent på året. Det kan være gunstig skattemessig for mange. Arbeidsgiver har uansett det siste ordet og kan likevell bestemme at alt skal utbetales på siste lønn. Mine tidligere arbeidsgivere har vært fleksible. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #14 Del Skrevet 16. januar badevakta skrev (3 timer siden): Man har rett på å få feriepengene utbetalt på siste lønnsutbetaling, men man kan avtale å få de senere. For eksempel at feriepengene utbetales i januar dersom man slutter sent på året. Det kan være gunstig skattemessig for mange. Arbeidsgiver har uansett det siste ordet og kan likevell bestemme at alt skal utbetales på siste lønn. Mine tidligere arbeidsgivere har vært fleksible. Skattemessig ingen forskjell, bare tidspunkt for beskatning endres. Anonymkode: 278cf...f3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #15 Del Skrevet 16. januar Harlekin skrev (9 timer siden): Som hovedregel skal de ansatte ha feriepengene ved slutt, det har man krav på. MEN, man kan avtale med arbeidsgiver å få dem utbetalt på et senere tidspunkt. Men det er altså noe arbeidsgiver og arbeidstaker må bli enige om. Arbeidsgiver kan ikke velge dette hvis ikke arbeidstaker er enig. Nei. Det står i ferieloven at feriepenger SKAL utbetales når arbeidsforholdet opphører. Det du sier, er slik de opererte i gamle dager og mange gjør det enda. Det er ikke lov lenger! 3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988. Anonymkode: 86208...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #16 Del Skrevet 16. januar https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3 Anonymkode: 86208...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coachshinny Skrevet 16. januar #17 Del Skrevet 16. januar ellenkt skrev (13 timer siden): Jeg begynner snart i ny jobb, får jeg utbetaltbåde lønn og feriepenger siste lønningsdag? Normalt er svare ja, spesielt siden du nå er inne i et nytt år 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 16. januar #18 Del Skrevet 16. januar (endret) Feriepenger for foregående år skal utbetales med sluttoppgjøret, for inneværende år, er det opp til partene å bli enige. Skattemessig vil det lønne seg å ta de ut med en gang om går mye opp i lønn, og motsatt om en skulle gå mye ned i lønn vil det skattemessig lønne seg å la feriepengene ved neste ferie. Endret 16. januar av Handerrefyren rettet feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #19 Del Skrevet 16. januar Husk at de feriepengene skal dekke lønnstap ved ferie i år. Anonymkode: c16e4...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 17. januar #20 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skattemessig ingen forskjell, bare tidspunkt for beskatning endres. Anonymkode: 278cf...f3d Det er feil. For flere kan det gjøre at man kommer på et høyere trinn og får en høyere marginalskatt, og derfor være tjent med å få feriepengene utbetalt i januar året etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå