AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Søker råd om hva vi kan gjøre for å hjelpe kollega med store økonomiske problemer. Han drar inn en drøy million i lønn inkl. overtidsjobbing. Hans kone er thai og har butikkjobb. Han skjuler situasjonen overfor henne og vi antar han forsørger slekta hennes. Han møter ikke opp til økonomisk rådgivning som vi har bestilt for ham. Psykolog gjennom bedriftshelsetjenesten når heller ikke gjennom. Vi er ikke bekymret for økonomisk kriminalitet, men for arbeidsulykker og psykisk helse (i ytterste konsekvens selvmord) Anonymkode: cbe53...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Del Skrevet 1 time siden Hvordan vet du at han sliter? Hvis du er redd for selvmord, må du kontakte helsevesenet. Anonymkode: 9170e...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Del Skrevet 1 time siden Hvordan vet du at han har økonomiske problemer? Så høy lønn skulle jo tilsi det motsatte, og vet dere at han forsørger slekta hennes? Det er jo ikke alle med thai-dame som gjør det! Synes dere høres veldig fordomsfulle ut.... Anonymkode: 2b6f2...594 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden Det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å være der for ham. Hvis han ikke vil møte opp til rådgivning, eller snakke med en terapeut, kan dere ikke tvinge ham. Vær tilstede hvis han vil betro seg eller klage, men gjør det tydelig for ham at det er han selv som må ta tak i dette. Samtidig kan kanskje være lurt å forsikre ham om at dette lar seg fikse, om han bare er villig til det. Og ærlig talt, fyren vasser jo i penger. Han tjener over millionen, har partner, og hun er i jobb? Da handler det om å ta kontroll på forbruket. Hilsen enslig uføretrygdet på minstesats. Anonymkode: a5046...b0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden Når han ikke møter på hjelp dere har bestilt er det ikke mere dere kan gjøre. Let it go. (Er du forelsker i han?) Anonymkode: 5ee94...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Du skriver "vi" som i bestilt økonomisk rådgivning - hvem er vi? Jobben? Kollegaer? Det er bare sjefen som har mulighet til å hjelpe en ansatt som sliter. Det er lite kollegaer kan gjøre, mtp rett til innsyn og rett på informasjon. Om dere er redde for psykisk helse, så må det fortelles til helsevesenet. Psykologen i bedriftshelsetjeneste kan kanskje sende en sterkere bekymringsmelding. Anonymkode: 85553...598 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Dere får dessverre ikke gjort så mye mer. Noen ganger kjører mennesker livet sitt i grøfta selv om det står folk rundt klare til å hjelpe. Det kan være vansker med å vise sårbarhet, eller at man aldri har greid å være helt åpen med noen. Vedkommende må selv tøre å ta i mot hjelp, og det betyr å åpne seg. Anonymkode: c3fc8...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 53 minutter siden #8 Del Skrevet 53 minutter siden "Alle" på arbeidsplassen vet om problemene. Jeg stiller et seriøst spørsmål som en del av ledelsen som ønsker å bidra til å hjelpe ham på vei ut av uføret. Svaret her på KG er at jeg er fordomsfull og spørsmål om hvordan jeg vet dette. Jeg vet jo selvsagt mye mer enn jeg beskriver her, jeg utviser diskresjon. Takk til ab 03e for fornuftig betraktning rundt temaet. Anonymkode: cbe53...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 minutter siden #9 Del Skrevet 23 minutter siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): "Alle" på arbeidsplassen vet om problemene. Jeg stiller et seriøst spørsmål som en del av ledelsen som ønsker å bidra til å hjelpe ham på vei ut av uføret. Svaret her på KG er at jeg er fordomsfull og spørsmål om hvordan jeg vet dette. Jeg vet jo selvsagt mye mer enn jeg beskriver her, jeg utviser diskresjon. Takk til ab 03e for fornuftig betraktning rundt temaet. Anonymkode: cbe53...dd7 Du kan ikke tvinge noen til å ta imot økonomisk hjelp. Dere har prøvd og må stoppe. Anonymkode: 5ee94...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 15 minutter siden #10 Del Skrevet 15 minutter siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvordan vet du at han har økonomiske problemer? Så høy lønn skulle jo tilsi det motsatte, og vet dere at han forsørger slekta hennes? Det er jo ikke alle med thai-dame som gjør det! Synes dere høres veldig fordomsfulle ut.... Anonymkode: 2b6f2...594 Leder og HR kjenner til f.eks. lønnstrekk og kan også kontaktes av relevante myndigheter om det er noe som skal undersøkes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 minutter siden #11 Del Skrevet 2 minutter siden Rus eller gambling er det første jeg tenker. Hvordan går det ellers ann å ha økonomiske problemer med en slik lønn? (Personlig er jeg gift med en Filippiner på 10. året og har aldri sendt én krone til familien hennes.) Anonymkode: a2f84...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 minutter siden #12 Del Skrevet 2 minutter siden Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å stå og se på at noen kjører livet sitt i grøfta, spesielt når vi vet at statistisk sett er mann + dårlig økonomisk styring = skam, potensielt at han trykker på delete knappen. Når det er sagt: du skal være forsiktig med å stoppe folk fra å krasje på bunnen av brønnen de hopper ned i. Det er ofte der man gjør de største endringene og utviklingen i livet sitt. Anonymkode: af415...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå