Gjest *Snart medlem* Skrevet 5. mars 2006 #1 Skrevet 5. mars 2006 Er det noen som vet noe om hvilke katteraser som røyter mer/mindre enn andre? Jeg er klar over at korthårskatter generelt sett har mindre håravfall enn langhårskatter, men er det noen som vet noe om det er enkeltraser som skiller seg ut? Hvis noen vet om noen oversikter over dette, ville dette også blitt satt stor pris på
Gjest *Snart medlem* Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Ingen som vet noe? Vel - da går jeg litt mer spesifikt til verks. Jeg liker abyssinerkattene veldig godt. Hvordan ligger de an når det gjelder håravfall?
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 Sphynx er den katten som røyter minst, rett og slett siden den jo er hårløs. Rex-katten røyter nok også veldig lite, det er katt med krøllepels. Alle katter røyter for å skifte ut pelsen sin. Du slipper ikke unna røyting hvis du vil ha katt. Det hjelper imidlertid å gre katten for å fjerne løse hår. Abbysineren er sikkert ikke blant de verste katterasene, siden den har ganske tynn pels. Pelsen er jo tilpasset et varmere klima. Vil tro det blir mer røyting av skogkatt eller britisk korthår. Men: man må nesten bare vende seg til å få hår i maten og overalt ellers. Jeg må skifte på senga minst en gang i uka, og ta over gulvene helst annenhver dag. Men jeg har innekatter da, så da merker man mer til røytinga 8alt blir liggende inne). Nå er de inne i en røyteperiode, og jeg kunne sikkert skifta på senga annenhver dag (se elsker selvsagt å ligge i senga )
Gjest *Snart medlem* Skrevet 7. mars 2006 #4 Skrevet 7. mars 2006 Sphynx er den katten som røyter minst, rett og slett siden den jo er hårløs. Rex-katten røyter nok også veldig lite, det er katt med krøllepels. Alle katter røyter for å skifte ut pelsen sin. Du slipper ikke unna røyting hvis du vil ha katt. Det hjelper imidlertid å gre katten for å fjerne løse hår. Abbysineren er sikkert ikke blant de verste katterasene, siden den har ganske tynn pels. Pelsen er jo tilpasset et varmere klima. Vil tro det blir mer røyting av skogkatt eller britisk korthår. Men: man må nesten bare vende seg til å få hår i maten og overalt ellers. Jeg må skifte på senga minst en gang i uka, og ta over gulvene helst annenhver dag. Men jeg har innekatter da, så da merker man mer til røytinga 8alt blir liggende inne). Nå er de inne i en røyteperiode, og jeg kunne sikkert skifta på senga annenhver dag (se elsker selvsagt å ligge i senga ) ← Takk for tips Har hatt katt 4 ganger tidligere, så kjenner til "ordinær" røyting - og ikke minst individuelle forskjeller på håravfall. Har dog kun hatt (korthårs) huskatter før, og grunnen til at jeg spør etter raser spesifikt er fordi jeg ønsker en ny katt om ikke så lenge, men dersom det er enkelte raser som røyter mindre, ville dette vært praktisk. Mener å ha hørt at abyssinerne røyter noe mindre, men kan ikke finne noe spesifikk info om det, og det er derfor jeg spør
Sniglå Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 Ut i fra det jeg har erfart røyter abyssineren en del, men ikke *mye*. Jeg har en bengal og en ocicat, bengalen røyer så og si ikke noen ting, mens ocien røyter litt mer, spesielt nå i denne årstiden. Men det er likevel ikke mye i forhold til andre raser. Britter røyter mye tror jeg, hvertfall er det ofte store "pelsskyer" rundt brittene på utstillinger Foreldrene mine hadde en aby, den røytet en del, men jeg tror kanskje det hadde sammenheng med et litt dårlig sammensatt kosthold. Så jeg tror nok du har rett i det med at abyen røyter mindre enn andre raser. Men som sagt, det er jo bare synsing fra min side. Ellers har jo abyen et suuuperduper herlig gemytt som nok veier opp for aldri så mye røyting
Gjest *Snart medlem* Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 Ut i fra det jeg har erfart røyter abyssineren en del, men ikke *mye*. Jeg har en bengal og en ocicat, bengalen røyer så og si ikke noen ting, mens ocien røyter litt mer, spesielt nå i denne årstiden. Men det er likevel ikke mye i forhold til andre raser. Britter røyter mye tror jeg, hvertfall er det ofte store "pelsskyer" rundt brittene på utstillinger Foreldrene mine hadde en aby, den røytet en del, men jeg tror kanskje det hadde sammenheng med et litt dårlig sammensatt kosthold. Så jeg tror nok du har rett i det med at abyen røyter mindre enn andre raser. Men som sagt, det er jo bare synsing fra min side. Ellers har jo abyen et suuuperduper herlig gemytt som nok veier opp for aldri så mye røyting ← Ooh, bengaler er jo superfine de også.... Men abyssinerens gemytt er jeg veldig svak for, og ikke minst har jeg også klart å få samboeren til å forelske seg i dem også Men for nå blir det med drømmene... inntil vi får et mer permanent oppholdssted
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå