Gå til innhold

Biden tar æren for våpenhvilen på Gaza.........

Sportydame

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er det på tide for Biden å ta pikkpakket sitt og flytte inn på omsorgssenter. Takk og lov.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det forøvrig ut som den kanskje ikke blir våpenhvile likevel - Hamas har plutselig forandret på kriteriene i avtalen de sa ja til :D 

Hvilken overraskelse..... 😉 

Tipper få av gislene er i live - så mulig de bare har noen lik å returnere.....eller de har behandlet dem så dårlig at de ikke ønsker at historiene skal fortelles til omverden.....

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (13 minutter siden):

Nå ser det forøvrig ut som den kanskje ikke blir våpenhvile likevel - Hamas har plutselig forandret på kriteriene i avtalen de sa ja til :D 

Hvilken overraskelse..... 😉 

Tipper få av gislene er i live - så mulig de bare har noen lik å returnere.....eller de har behandlet dem så dårlig at de ikke ønsker at historiene skal fortelles til omverden.....

Det er som vanlig Israel som har pauset prosessen, og det er vel snakk om palestinske fanger som Israel ikke vil slippe fri?

Jeg tillater meg selv å fortsatt være litt optimistisk, og håper på et lite avbrekk fra folkemordet som Israel bedriver.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepenge skrev (2 minutter siden):

Det er som vanlig Israel som har pauset prosessen, og det er vel snakk om palestinske fanger som Israel ikke vil slippe fri?

Jeg tillater meg selv å fortsatt være litt optimistisk, og håper på et lite avbrekk fra folkemordet som Israel bedriver.

Du mener at Israel bare skal gå med på at Hamas har endret kriteriene? 😉 

Det gjenstår fortsatt å få svar fra meklerne på dette....om det stemmer at Hamas ikke har endret på kriteriene så burde det vel vært null problem for meklerne å bekrefte dette?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (4 timer siden):

Du mener at Israel bare skal gå med på at Hamas har endret kriteriene? 😉 

Det gjenstår fortsatt å få svar fra meklerne på dette....om det stemmer at Hamas ikke har endret på kriteriene så burde det vel vært null problem for meklerne å bekrefte dette?

Gitt at det så langt i konflikten har vært like mye løftebrudd fra begge sidene, aksepterer jeg ikke påstanden før den er bekreftet av troverdig tredjepart.

Og megleren kommer ikke til å komme ut med noen ting som legger ansvar på en part på dette tidspunktet: de er fortsatt i en delikat prosess der det ikke er plass for å støtte opp under konflikt.

Jeg er forresten overrasket over at folk faktisk ikke er klar over at mye av fortjenesten av en eventuell våpenhvile ligger på Biden.  Trump er en joker som helt klart kan påvirke sluttspillet, og Netanyahu ser ut til å foretrekke at våpenhvilen kommer på hans vakt, men det er ikke Trumps SoMe kampanje som mekler i Qatar.

Jeg har ingen tro på noen mulighetsrom for reelle resultater før det har vært maktskifte i Israel: så lenge konflikten har de premissene de har nå, er det to parter der ingen ønsker fred.

Endret av Druid
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (45 minutter siden):

men det er ikke Trumps SoMe kampanje som mekler i Qatar.

Kanskje du burde lese deg opp litt om saken før du uttaler deg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (6 timer siden):

.

Du har nok rett i begge punktene der ja…

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepenge skrev (På 16.1.2025 den 10.51):

Det er rundt 2 millioner palestinere i Gaza. De er milevis fra den angivelige utrydningen. Ifølge Israel er 18 000 av de drepte Hamas-militante. Er det gjerne så enkelt at de prøver å bekjempe de ansvarlige for 7. oktober og få frigitt gislene? 

Det er en elendig avtale for Israel. I første omgang løslastes 33 gisler fra Hamas. Blant dem er døde gisler og små barn. Israel på sin side må løslate hundrevis av palestinske fanger. I våpenhvileavtalen for rundt et år siden, ble fanger siktet for drapsforsøk løslatt. En av de løslatte fangene begitt et nytt drapsforsøk ettter kort tid der 3 personer ble skutt. Hva får vi nå? Det er flere drapsmenn som soner livstidsdommer blant dem som skal løslates. Jeg vil si Israel strekker seg svært langt for å få hjem gislene. Minner om at Sinwar som er antatt å være hovedarkitekten bak 7. oktober ble løslatt for et gissel for flere år siden. Dessverre viser det seg at terror lønner seg. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fokuserer på Hamas når det gjelder gislene. Men synes det var illevarslende å høre ett av gislene som ble løslatt i fjor, fortelle om sine opplevelser 7. okt. Hun turte naturligvis ikke å fortelle inngående hvordan Hamas-gutta behandlet henne, i respekt for de gjenværende gislene.
Men hun fortalte om det som skremte henne aller mest. Og det var velkomsten hun ble møtt med da hun ble fraktet inn i Gaza. Ikke hundrevis av sivilister, men tusener i gatene i Gaza by som ropte slagord og sloss om å få slå henne.
Da skjønte hun at det ikke bare dreide seg om Hamas, men det faktum at en overvekt av palestinere støtter Hamas, ønsker ikke en tostatsløsning men hele landområdet hvor de styrer etter sharialov. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (14 minutter siden):

Mange fokuserer på Hamas når det gjelder gislene. Men synes det var illevarslende å høre ett av gislene som ble løslatt i fjor, fortelle om sine opplevelser 7. okt. Hun turte naturligvis ikke å fortelle inngående hvordan Hamas-gutta behandlet henne, i respekt for de gjenværende gislene.
Men hun fortalte om det som skremte henne aller mest. Og det var velkomsten hun ble møtt med da hun ble fraktet inn i Gaza. Ikke hundrevis av sivilister, men tusener i gatene i Gaza by som ropte slagord og sloss om å få slå henne.
Da skjønte hun at det ikke bare dreide seg om Hamas, men det faktum at en overvekt av palestinere støtter Hamas, ønsker ikke en tostatsløsning men hele landområdet hvor de styrer etter sharialov. 

Er vel det som gjør hele saken så vanskelig. Og derfor jeg sjeldent uttaler meg eller har noe meninger om denne konflikten.

Selv om jeg nok, bevisst og ubevisst, ser på de to partene i konflikten som sivilisert / vestlig, og usivilisert. Og det nok er lett å støtte den som er mest lik sin egen livstilværelse.

Uansett, jeg kan vel forstå at Palestinerne "jubler" over at de har fanget en fra fienden. Gitt at fienden har ødelagt ditt land, og drept store deler av din familie.

Jeg skjønner ikke hvordan ting skal bli bedre etter dette. Skal Palestinerne bare plutselig glemme, komme over og tilgi at Israel har drept tusenvis at kvinner og barn?

Jeg vet ikke ass..

Endret av AllahBallah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvem skal ha æren for det amerikanske bidraget til fredsavtalen da? Trump? Det vel den amerikanske administrasjonen som har har tatt seg av disse forhandlingene, og ingen andre. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (8 minutter siden):

Det er uklare grenser mellom militante og sivile på Gaza ja. I går kveld ko jeg over en video på YT, tror det heter noe sånn som ASK-project. Hvertfall, en journalist og en tolk reiser rundt på Vestbredden for å spørre unge palestinere hvilken løsning på konflikten de ønsker seg. Nå må man ta det med en klype salt, det er jo ikke sikkert de tør å være ærlige for åpent kamera…

Men svarene var nedslående. Inne på en frisørsalong ble en ung gutt spurt om han kunne tenke seg å leve i en enstatsløsning der jøder og arabere kunne styre sammen:NEI. Inn fra sidelinjen kommer den eldre frisøren, som også er palestiner men på min alder, han sier ja. Har også lest at generasjon Z av palestinere er mer negative til sameksistens enn eldre. Mer radikaliserte. 
Akkurat dette husker jeg ikke kilde på men om det er riktig kan det ha noe med undervisningen i UNRWA-skoler å gjøre?

Her er link til videoen;

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VXL100 skrev (13 timer siden):

Så hvem skal ha æren for det amerikanske bidraget til fredsavtalen da? Trump? Det vel den amerikanske administrasjonen som har har tatt seg av disse forhandlingene, og ingen andre. 

Trump ja. Selv vår utenriksminister takker Trump.

https://www.nrk.no/nyheter/utenriksminister-eide-gir-trump-aeren-for-vapenhvile-1.17212819

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (21 timer siden):

Samme hvem det er, det er langt fra er udelt gode. Avtalen er ikke bra for Israel, den er ikke bra for befolkningen i Gaza. Eneste vinneren her er Hamas.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (På 18.1.2025 den 11.54):

Er vel det som gjør hele saken så vanskelig. Og derfor jeg sjeldent uttaler meg eller har noe meninger om denne konflikten.

Selv om jeg nok, bevisst og ubevisst, ser på de to partene i konflikten som sivilisert / vestlig, og usivilisert. Og det nok er lett å støtte den som er mest lik sin egen livstilværelse.

Uansett, jeg kan vel forstå at Palestinerne "jubler" over at de har fanget en fra fienden. Gitt at fienden har ødelagt ditt land, og drept store deler av din familie.

Jeg skjønner ikke hvordan ting skal bli bedre etter dette. Skal Palestinerne bare plutselig glemme, komme over og tilgi at Israel har drept tusenvis at kvinner og barn?

Jeg vet ikke ass..

Ikke lett nei.
Forøvrig drepte ikke fienden (Israel) store deler av deres familie før 7. okt. Det skjedde først etterpå.

Det var derfor gisselet som ble løslatt ble så sjokkert hvordan hun ble møtt av tusener av mobb i Gaza by. Før 7. okt jobbet jo daglig flere tusener fra Gaza inne i Israel. De passerte grensen og checkpoint daglig og hadde jo da omgang med folk i Israel.
Var nok også derfor Israel var helt uforberedt på det som skjedde 7. okt. De ble naive.

Da er det naturlig at f.eks. det løslatte gisselet nå aldri noen gang vil kunne stole på de som bor i Gaza.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/eksperter-skeptiske-til-fred-er-sa-mange-skjaer-i-sjoen/17374917/

Sitat

Den første fasen av våpenhvilen innebærer at gisler på begge sider skal settes fri.

TV2 kaller kriminelle i israelske fengsler for gisler. Blant de som skal frigis fra israelske fengsler er drapsmenn - noen av de står bak titalls drap i terrorangrep. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/eksperter-skeptiske-til-fred-er-sa-mange-skjaer-i-sjoen/17374917/

TV2 kaller kriminelle i israelske fengsler for gisler. Blant de som skal frigis fra israelske fengsler er drapsmenn - noen av de står bak titalls drap i terrorangrep. 

Nå slo jeg over på BBC for min mentale helses skyld. De er balanserte. NRK og TV2 er bare Gaza, Gaza, Palestina, Palestina. 
De som kun følger med på norske kanaler er sjanseløse mot denne propagandajournalistikken. Snakket med en voksen dame i går, hun tror nå at de fangene som skal frigis kun er småunger som har kasta stein… hun er ikke stø i engelsk og ser vel for det meste på TV 2.

Jeg synes media i Norge har oppført seg på en utilgivelig måte under denne konflikten. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (20 minutter siden):

Nå slo jeg over på BBC for min mentale helses skyld. De er balanserte. NRK og TV2 er bare Gaza, Gaza, Palestina, Palestina. 
De som kun følger med på norske kanaler er sjanseløse mot denne propagandajournalistikken. Snakket med en voksen dame i går, hun tror nå at de fangene som skal frigis kun er småunger som har kasta stein… hun er ikke stø i engelsk og ser vel for det meste på TV 2.

Jeg synes media i Norge har oppført seg på en utilgivelig måte under denne konflikten. 

En balansert fremstilling i norsk media kan vi se langt etter. Til og med antisemittiske stereotyper får innpass i mediene i dekningen: 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nQ6bEd/joeder-i-norge-forteller-at-de-naa-er-redde

Angående steinkasting tenker jeg det gjerne tas vel lett på det her. Når de bruker slynger får de en voldsom fart på steinene. Det har drept israelere etter å ha blitt kastet mot biler i bevegelse.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (46 minutter siden):

Svava skrev (6 minutter siden):

En balansert fremstilling i norsk media kan vi se langt etter. Til og med antisemittiske stereotyper får innpass i mediene i dekningen: 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nQ6bEd/joeder-i-norge-forteller-at-de-naa-er-redde

Angående steinkasting tenker jeg det gjerne tas vel lett på det her. Når de bruker slynger får de en voldsom fart på steinene. Det har drept israelere etter å ha blitt kastet mot biler i bevegelse.

Det er noe med når en søker nyheter som stemmer med eget syn på konflikten for å finne "balanserte" nyheter. Så får vi håpe at gislene endelig blir frigitt, etter å ha vært ofret av både Hamas og Netanyahu. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...