Gå til innhold

Dårlig arbeidsmiljø, hva kan man gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynte i ny jobb i vår. 
Av de som allerede jobbet i min avdeling, er det nå bare en som har lengre ansiennitet enn meg, de har overført meg fra en god leder i begynnelsen til en ny, som så ble byttet ut med enda en ny en, og den nye er enda mer tafatt enn den forrige…De øverste lederne rykker stadig oppover og nye kommer inn, uten bransjeerfaring. 

Folk sier opp pga store endringer i arbeidsplan, vingling fra ledelsen over nærmeste leder, de føler seg litt som «prøvekaniner» i form av at nå skal vi gjøre det på DENNE måten, feil utstyr i forhold til hva og hvor arbeidet skal utføres, ikke høre på ansatte med erfaring fra yrket og som faktisk er ute i felten. Her skal hjulet finnes opp på nytt! 

Av oss på «gulvet» som er igjen er noen på jobb kun for å tjene penger, mens noen få faktisk er opptatt av tilfredse kunder og må drive brannslukking for dem som trekker på skuldrene og sier «ikke mitt problem» og overlater det til noen andre.
Vi leverer til bedrifter og det er mange aktører om beinet, kundeservice fra bestilling til levering er byråkratisk og tungrodd og det er lite rom for å kaste seg rundt da ting må gjennom flere ledd fra bestilling, videre til planlegging og utførelse. Tidligere var det færre ledd og det gjorde ting smidigere. Vi som er lavest på både lønn og rangstigen på drive og passe på, etterlyse faste ordrer etc fordi ingen har oversikt pga alle leddene…

Selgerne er bekymret for å miste kunder, ledelsen svarer med å sette inn enda flere folk på toppen med fine titler, mens rekrutteringen til «gulvet» har stoppet helt opp siden ryktene går fort og potensielle kandidater gidder ikke slutte i en ok jobb for å begynne hos oss. Og på gulvet er det rykter, krangling og eskalerende konfliktnivå. 

Selv ser jeg meg om etter noe annet, for jeg vet ikke hvor lenge jeg orker dette. Selve jobben var jo grei, helt til den jeg jobbet tettest med også sa opp. Nå føles det som korthuset vakler, jeg holder det oppe mens mine såkalte kolleger står og ser på med hendene i lommen og roper «det ser tungt ut»

Som tillitsvalgt og representant i AMU har jeg prøvd å sette meg inn i hvorfor og hva man kan gjøre, men de fleste artikler peker på ledelsesproblem. Og topplederen er IKKE populær hos de under ham. Han kom inn omtrent samtidig som meg. 

Selv prøver jeg å bare gjøre jobben min og deltar ikke på sladretreff på parkeringsplassen utenfor arbeidsplassen, men når jeg får telefon om at en kollega blir truet av en annen så er det gått for langt! Toppledelsen er informert, men hva kan vi ansatte gjøre? 

Anonymkode: d5a16...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...