Gå til innhold

Ansiennitet og bytting av jobb (lærer/bhglærer)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er usikre på ansiennitet og hva som regnes med i bytte av jobb, da det aldri har vært relevant, til nå. Jeg og mannen vurderer å flytte og da måtte bytte jobb, men vil vite litt hvordan det eventuelt påvirker lønn for oss. Vi vil ikke spørre arbeidsgivere siden det er bare i tenkefasen å flytte ennå 😆

Vi er begge fagorganisert i Utdanningsforbundet og får lønn etter tariff 

1. Mann er lærer og har jobbet heltid på skole i samme KS- kommune i 10 år. Før det jobbet han 6 år deltid i kommunen som student og 2 år heltid i privat sektor innen annet yrke. Jeg håper jo ihvertfall at han får de 10 årene med ansiennitet videre i ny kommune, men har hørt noe om at også annen arbeidserfaring skal telle med i ansiennitet for lærere etter nye regler. Vil de 6 årene deltid kommunalt eller 2 år heltid privat telle med noe? 

2. Jeg er bhg-lærer og har jobbet heltid i Oslo kommune i 14 år. Før det jobbet jeg deltid i Oslo kommune som student. Jeg har stort sett vært ped-lærer, men også hatt vikariat som fagleder/styrer i perioder. Hvis vi flytter til KS-kommune får jeg med meg ansiennitet fra Oslo kommune? Får jeg ansiennitet for årene jeg jobbet deltid og? 

Så lurer vi på hva som skjer om man bytter yrke. Teller ansiennitet fra lærer/bhg hvis vi feks en av oss får en annen jobb i kommunen eller staten i stedet for å jobbe i bhg/skole? Om vi begynner jobb i privat sektor - kan ansiennitet fra kommunal jobb være med på å påvirke lønn på noen måte?

Og siste - påvirker permisjoner fra jobb og sykefravær inn noe på ansiennitet? (Tenker her på sykefravær i graviditeten og foreldrepermisjon). 

Takk! 

Anonymkode: 12ed5...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Ja, alt man har jobbet skal telle med. Se her: https://www.utdanningsnytt.no/barnehagelaerer-grunnskole-kommune/nye-regler-gir-lonnshopp-laerere-kan-tjene-over-100-000-kroner-pa-a-bytte-jobb/373370

Jeg gikk selv opp 10 lønnstrinn ved å bytte arbeidssted innad i Oslo kommune (som lærer). Jeg har nå 16 års ansiennitet. 

2. Det kommer helt an på ift relevansen, spesielt i privat sektor. Jeg har min ansiennitet fra privat sektor (før jeg ble lærer). Men, det er jo litt opp til den private bedriften. Men, seriøse bedrifter av litt størrelse tar dette gjerne med i beregningen. 

Når det gjelder endring fra/til KS-området, så skal reglene gjelde her også. Sykefravær har ikke hatt noe sin for min del, jeg har fremdeles vært ansatt. Det skal telle.

Men, her ville jeg tatt kontakt med fagforeningen deres. Regner med at dere er organisert, som kan hjelpe dere med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...