Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg er ferdig med bachelor til våren, og skal ta veien tilbake til Oslo. Planen er master. Men, jeg kjenner egentlig INGEN i Oslo lenger, jeg er 30 år og kjenner at tanken gjør meg veldig nervøs. Jeg er kjempe stressa for å ikke klare å bygge nytt nettverk og måtte forklare at jeg ikke har noen, hvis noen spør…jeg er så redd for å bli ensom… jeg tenker jo å flytte i kollektiv, men er jo ikke garantert match på vennskapelig vis. Heller ikke gjennom studiet da mange kanskje er mye yngre… jobb skal jeg ha på siden av studiet, men av «rykte» fra de som jobber med det jeg vil (institusjon), sier at det er et «lukka miljø» og ikke typisk at man henger på fritid… sikkert fordi de ellers går mye oppå hverandre…skal selvsagt prøve å være åpen, men synes det er veldig fremmed og skummelt..
Jeg har ikke bodd i byen på 4 år, de jeg kjenner har flytta ut av oslo og nå skal bestevenninnen flytte til Trondheim når jeg flytter tilbake… noen tips? 

Anonymkode: 0cda5...6cb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du møter nye mennesker i forbindelse med studier, hobbyer, eller andre aktiviteter. Ville ikke stresset med det, i Oslo er det utrolig lett å bli kjent med folk. Jeg flyttet til ny by og valgte kollektiv for å bli kjent med folk, de er mine venner 20 år senere. 

Anonymkode: b37fd...2f0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Engasjer det på fritida, då får du nok mange nye vener. Det er mykje ein kan engasjere seg i: https://frivillig.no/ Og så er det nok fleire på studiet som er litt eldre, så det ville eg ikkje ha bekymra meg for. Dei fleste Masterstudentar er 25+ år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sjenert og introvert, men det det er da ikke noe stress 😊

Du blir kjent med folk på master.

Trener du? Du blir kjent med folk der. Meld deg inn i studentidretten, f.eks., eller start med yoga, i ei løpegruppe, klatring, dansekurs,.. 

Anonymkode: d6bcf...c59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 0.15):

Hei,

jeg er ferdig med bachelor til våren, og skal ta veien tilbake til Oslo. Planen er master. Men, jeg kjenner egentlig INGEN i Oslo lenger, jeg er 30 år og kjenner at tanken gjør meg veldig nervøs. Jeg er kjempe stressa for å ikke klare å bygge nytt nettverk og måtte forklare at jeg ikke har noen, hvis noen spør…jeg er så redd for å bli ensom… jeg tenker jo å flytte i kollektiv, men er jo ikke garantert match på vennskapelig vis. Heller ikke gjennom studiet da mange kanskje er mye yngre… jobb skal jeg ha på siden av studiet, men av «rykte» fra de som jobber med det jeg vil (institusjon), sier at det er et «lukka miljø» og ikke typisk at man henger på fritid… sikkert fordi de ellers går mye oppå hverandre…skal selvsagt prøve å være åpen, men synes det er veldig fremmed og skummelt..
Jeg har ikke bodd i byen på 4 år, de jeg kjenner har flytta ut av oslo og nå skal bestevenninnen flytte til Trondheim når jeg flytter tilbake… noen tips? 

Dra ut i Oslomarka eller på Oslofjorden. Dra alene eller ta med deg nye bekjentskaper til disse stedene. I de nevnte områdene oppfører østlendingene seg som vanlige Bergensere eller Tromsøværinger :).

Anonymkode: c7fe9...969

AnonymBruker
Skrevet
RaggyReggie skrev (På 16.1.2025 den 15.35):

Engasjer det på fritida, då får du nok mange nye vener. Det er mykje ein kan engasjere seg i: https://frivillig.no/ Og så er det nok fleire på studiet som er litt eldre, så det ville eg ikkje ha bekymra meg for. Dei fleste Masterstudentar er 25+ år.

Håper det! Virkelig… uff, når jeg tenker på dette i et mer utenfra-perspektiv ville jeg jo ikke tenkt slik.. hvis en venninne hadde delt bekymringene jeg bærer, til meg, da hadde jeg sikkert sagt «det ordner seg. Oslo er en sosial by, og med studier får du kontakt- du er jo likanes», men så er jo følelser så alt oppslukende og kjennes så «stort ut» når det tar sin plass.. da jeg var yngre hadde jeg så enormt stort nettverk, men jo eldre jeg ble, jo mer rolig og introvert ble jeg. Følgelig ble kretsen betydelig mindre. Det får meg nok til å tvile ekstra på mine evner til å klare meg… men frivillighet var et fint forslag. Tusen takk :)

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er sjenert og introvert, men det det er da ikke noe stress 😊

Du blir kjent med folk på master.

Trener du? Du blir kjent med folk der. Meld deg inn i studentidretten, f.eks., eller start med yoga, i ei løpegruppe, klatring, dansekurs,.. 

Anonymkode: d6bcf...c59

Ja, trener flere ganger i uken…. Studieidrett har jeg aldri tenkt innebar annet enn fotball? Her jeg bor nå er det veldig intimt og lite, så idretten har vært fotball med universitetslag. Det er kanskje større og mer alternativer i Oslo? Takk for tips i alle fall. Jeg er nok blitt veldig mer introvert med åra, kanskje litt sosial angst også… skjønner egentlig ikke hvor det har kommet fra, for har ikke alltid vært slik… men en idrett kan være en fin måte å både utfordre meg på, og samtidig knytte nettverk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...