Gå til innhold

Hvor mange kalorier per dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri greid å gå ned etter fødsel for 8 år siden, og skjønner at jeg nå må begynne å se litt på det faktiske kaloriinntaket mitt for å ha litt oversikt. Jeg spiser ganske vanlig, men jeg spiser kanskje for mye eller feil.

Jeg er 174 høy og veier 78 kg. Vil helst ned til 65 kg.

I dag har jeg spist tre knekkebrød med litt smøreost og gulost, et eple, to klementiner, en gulrot, noen småtomater, grønnsakssuppe, to fine rundstykker med smør.

Omtrent hvor mange kalorier bør jeg ligge på per dag hvis jeg vil gå sakte ned over tid?

Har en stillesittende jobb, går en rolig tur om dagen (vinterstid) og fem min fra bussen til kontoret. Om sommeren går jeg mer, og raskere. Men glatta hindrer meg nå 😅 Per nå har jeg ikke tid til å trene, men liker å gå overalt.

Anonymkode: c9fb5...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri greid å gå ned etter fødsel for 8 år siden, og skjønner at jeg nå må begynne å se litt på det faktiske kaloriinntaket mitt for å ha litt oversikt. Jeg spiser ganske vanlig, men jeg spiser kanskje for mye eller feil.

I dag har jeg spist tre knekkebrød med litt smøreost og gulost, et eple, to klementiner, en gulrot, noen småtomater, grønnsakssuppe, to fine rundstykker med smør.

Omtrent hvor mange kalorier bør jeg ligge på per dag hvis jeg vil gå sakte ned over tid?

Har en stillesittende jobb, går en rolig tur om dagen (vinterstid) og fem min fra bussen til kontoret. Om sommeren går jeg mer, og raskere. Men glatta hindrer meg nå 😅 Per nå har jeg ikke tid til å trene, men liker å gå overalt.

Og en yoghurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal da ned 91000 Kilkalorier (13 Kg* 7000Kcal), spiser du 1000Kcal mindre daglig tar de 3 måneder, 500 Kcal 6 måneder osv.

500 Kcal om dagen er overkommelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan trene hjemme i stua etter at ungene har lagt seg, alle har tid til å trene hvis de virkelig vil.

Anonymkode: 86f69...383

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du må holde på mer enn en dag for å få effekt 

Anonymkode: 4a42d...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må sjekke på en kalkulator.

Anonymkode: 63add...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Handerrefyren skrev (17 timer siden):

Du skal da ned 91000 Kilkalorier (13 Kg* 7000Kcal), spiser du 1000Kcal mindre daglig tar de 3 måneder, 500 Kcal 6 måneder osv.

500 Kcal om dagen er overkommelig!

Takk for hjelpen, men dette høres veldig lite ut. Tror jeg må ha et langtidsmål så jeg klarer å få det til. Kan klare å spise 500 Kcal mindre, men hva blir det konkret liksom? Hva bør jeg ligge på i hverdagen? Litt helgekos føler jeg at bør være mulig hvis jeg skal holde ut også, viktigere å få til et prosjekt jeg klarer 😄

sminkebord skrev (17 timer siden):

Anbefaler denne kalkulatoren https://www.melk.no/bmi ! Regner ut BMI, men også hvor mange kalorier du bør ha hvis du vil ned i vekt.

Tusen takk, skal sjekke ut det 😊

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan trene hjemme i stua etter at ungene har lagt seg, alle har tid til å trene hvis de virkelig vil.

Anonymkode: 86f69...383

Vi har ganske travle dager her dessverre, så det går ikke per nå. Vi har et barn med funksjonsnedsettelse, så vi må gjerne ordne med hjelpemidler, skrive søknader osv på kvelden, henger etter med alt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hva du ligger på i kalorier nå?

Anonymkode: efec5...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første du må gjøre er å veie og logge A L T du putter i munnen i en ukes tid. Så ser du hva du ligger på nå, og du har lista over hva du har spist så da ser du hvor du kan kutte. 

Bruk app eller skriv i en notisblokk. 

Det er tungvint når man er en familie som gjerne spiser sammen, men om du ikke gjør det aner du ikke hvor mye du spiser nå. Når du har fått oversikt kan du ta det mer på gefylen eller hva man sier. 

Anonymkode: 53356...098

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vei og tell kalorier av absolutt alt du putter i deg en måneds tid eller to, så får du en del nyttig kunnskap. Bruk en bmr kalkulator for å få en pekepinn på hvor du skal ligge. Kaloriinntaket må justeres etter hvert som du går ned.

Det beste er om du spiser en god del proteiner, litt fett og karbohydrater. Proteiner og fett metter veldig godt. Men hvis du slanker deg kan du ikke kjøre på med for mye fett heller. 

Og jeg ville prøvd å spise så "ren" mat som mulig. All den ultraprosseserte maten klusser med sulthormonene våre.

Jeg har lagt på meg veldig mye i alle mine tre graviditeter. Har alltid trent veldig mye. Men det som faktisk får meg ned i vekt er å passe på matinntaket (da altså kaloriinntaket).

Anonymkode: c26ac...a98

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ligger pp ca 1800 kcal pr dag. Kv 50, 184 høy, ønskevekt er 10 kg mindre enn nå

Anonymkode: 9b58a...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dagene er travle, så kan en tilnærming være å endre litt på hva du spiser istedenfor å tenke slanking. Tenk masse grønnsaker, litt frukt, belgfrukter, grove kornprodukter og noe melkeprodukter. Bruk kalorifattig, men proteinrikt pålegg. Da vil du føle deg mer mett og spise mindre automatisk. 

Anonymkode: 85df1...4e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har i alle fall spist skrekkelig lite! Og Aaaaaalt for lite protein!! Minst 20-30 g/måltid. 

Finn en energiforbruk-kalkulator på nett. Legg deg rundt 300-500 under det. 

Tren styrke!!!!! Det er så viktig for å få bedre kroppssammensetning og se bedre ut.

kjøp deg ernæring/trening coach fra f.eks strongbody. Få en PT til å lære deg øvelser 

Anonymkode: 807d3...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1500 ca. Du må legge det inn i lifesum eller lignende

Anonymkode: e0f48...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 23.46):

Du må spise mer fett! Mer protein. Slutt å telle kalorier, spis ren mat og du går ned i vekt. Kaloritelling funker ikke.

Anonymkode: 61aae...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg lå på 1200 kcal i fire mnd i fjor og gikk ned en kilo i uka. 15 kg forsvant og jeg har klart å holde vekta. 

Trente, jobbet fullt og formen ble bedre og bedre. Mye proteiner og grønnsaker. 

Anonymkode: 249d7...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...