AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Del Skrevet 15. januar Jeg er faktisk helt fysisk kvalm av å gå i butikker eller handle på oda nå når jeg ser de horrible prisene det har blitt. Så derfor er spørsmålet mitt som 👆.. Kan noen hjelpe meg med et billig matbudsjett. Vi er to voksne i husstanden. Hva spiser dere? Har dere noen ukeplan/månedsplan? Alt mottas med stor takknemlighet 🤗 Anonymkode: a2976...72c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #2 Del Skrevet 16. januar Gjør det enkelt. Mat med få ingredienser. Kan jo selvsagt "spare seg opp" spesielle krydder og andre varer man ikke bruker ofte. Men det er dyrere å kjøpe 15 ulike ingredienser til en thaigryte vs fiskegrateng med revet gulrot. Kjøp en stor pose ris (sjekk innvandrerbutikker), bønner/linser/kikerter, en stor sekk poteter, pasta. Kjøp grønnsaker i sesong. Fryste mixer er ofte rilelig også. Kjøp kjøtt og fisk på tilbud. Sjekk også tilbud på ferdige kjøttkaker, fiskegrateng, pizza, kjøttboller og andre farse produkter. Må ikke ha hjemmelaget hver dag. Torosauser på tilbud, rømme, sweet chilli og evt andre dressinger/sauser dere liker. Gryteretter kan feks tilsettes 50/50 kjøtt og bønner/linser. Spis kjøtt/protein/fisk med ris eller poteter (kan variere med å koke, båter, mos) og grønnsaker. Enkelt og greit med få ingredienser. Pasta kan være fint til rester. Feks rester av kylling, kjøttdeig, laks. Pasta med pesto og kylling eller bolognese. Bruk rester. Stekt ris, ekstra kjøtt/fisk som garnityr i supper, grønnsaker i omelett. Supper er rimelig. Feks etter sesong. Blomkålsuppe, tomatsuppe, grønnsakssuppe. Og ellers sjekk priser og lag middagsplan etter det. Er det tilbud på stor pakke kylling kan noe fryses, dere kan lage en svær kyllinggryte og fryse i porsjoner, ha planer om 3 middager med kylling den uken osv. Anonymkode: 7034e...265 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 16. januar #3 Del Skrevet 16. januar Enig med over her i mye. Havregrøt er også billigere enn (godt) brød, og du kan tilsette litt banan eller eple for smak og søtt. Rosiner er heller ikke så dyrt om du liker det. Lag på enten kun vann, eller en blanding av melk og vann. Havregrøt kan tilpasses hva dere har, ulike tilbud, og hva dere liker, og kan gjøres så fancy eller så enkelt som dere ønsker det. Her spises havregrøt minst en gang til dagen, men da en litt mer oppjustert utgave. Blir mer mett til billigere penge enn godt brød og pålegg. Fryst lapskausblanding og amerikansk blanding er normalt billigst grønt, sammen med brokkoli. Særlig de to blandingene kan du lage veldig mye med, og er god base til både gryter og supper. Du kan også lage veldig mye med poteter, og for eksempel en god bondeomlett med rester av kokt potet og annet i kjøleskapet er perfekt restemiddag, eller en god lunsj eller kveldsmat. Jeg hadde tatt med en tur på en internasjonal butikk som den over her nevner og kjøpt ris, linser, og krydder i større mengder. Gjerne sett over hva de har av grønnsaker også, samt vurdert ting som kikertmel, og polenta om dere liker det. Det kan være rimeligere. Om dere orker/gidder å koke bønner selv for å fryse ned så er de oftest billigst på sånne butikker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Del Skrevet 22. januar to gifte studenter her! vi spiser mye "utenlands mat" kjøper krydder i bulk på gigaboks og noe kjøtt derifra, grønnsaker på asiabutikkene + det vi kan finne der som er billige Vi har noen ting vi spiser hver uke med noe variasjon som forskjellige grønnaker, saus osv osv potet fufu med: chakalaka, nigerian kylling stew, nøttesuppe wok med: grønnsaker og kjøtt, nudler, kylling hjemmelaget tomatsuppe med toast pasta med: tomatsaus, ostesaus, pesto mexikansk: burrito, quesadillas, nachos, taco bao buns med: svin, kylling, vegetar Anonymkode: 9ef84...42a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 22. januar #5 Del Skrevet 22. januar Hva er matbudsjettet ditt på i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #6 Del Skrevet 22. januar Spis mye egg. Egg er noe av det billigste man kan kjøpe per næring. Lag tykk omelett i ildfast form og stek i ovnen. Lever er også veldig billig per næring, men det er jo ikke alle som liker smaken. 😅 Men det er jo naturens ekte supermat. Råd om å bytte ut kjøtt med bønner, linser osv er et dårlig råd. Kjøtt er billigere (med mindre man velger møre biffer) enn bønner, linser og slikt når man ser på næring. Per gram er bønner og linser billigere, men det er fordi det er næringsfattig. Jeg så en liste på dette et sted på forumet her som jeg kan prøve å finne hvis du er interessert. Fryste grønnsaker og frukt er som regel billigere enn ferske og har samme næringsinnhold. Hvis du har mulighet til å så litt planter hjemme, så kan du spare litt på det. Og hvis du har mulighet til å plukke sopp og bær, så kan dette kombineres med koselige fjellturer sammen med partner, familie eller venner. Eller kanskje har du noen kjente som har overflod av frukt på frukttrær? Jeg har i alle fall det og hver høst er det flere som kommer og plukker frukt hos meg gratis. Mange liker å fiske, og det er mange steder i Norge du kan fiske gratis. Kjøp i store pakker og på tilbud. Mennesker med veldig dårlig råd bruker gjennomsnittlig mer penger på mat i kroner og øre enn mennesker med litt dårlig råd. Mennesker med veldig dårlig råd lever fra hånd til munn og har ikke råd til å kjøpe store pakker som er billigere per gram, eller å hamstre litt når det er tilbud. Man kan gjøre noen kupp på for eksempel gigaboks. Kutt ned på snacks, godteri og brus. Veldig dyrt. Anonymkode: 35fb8...ef1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå