Gå til innhold

Pusete kvalitetsgarn som ikke er fra dyr, men som likner på for eksempel mohair ol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å strikke en pusete genser av god kvalitet, men synes det er vanskelig å finne noe som er bra, som ikke er laget av saueull, mohair, silke og alpakka... noen forslag til gode merker og slikt, gjerne noe som egner seg til å lage genser av type høst/vår.

Anonymkode: 69739...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva slags materialer synes du er greit  strikke i? Naturmaterialer som bomull og lin, eller tenker du at også plast-garn er greit.

Jeg kjenner ikke til pusete kvalitetsgarn som ikke inneholder noe fra dyr. Isager produserer dog kvalitetsgarn, og kanskje kan det lette garnet Palet brukes (selv om det ikke er pusete), eventuelt strikket sammen med en annen tråd. https://frukvist.no/shop/isager-palet/

Knitting for olive er en produsent som ikke dreper silkeormen(?) i silkeproduksjonen. Insektet spiser hull i kokongen, flyr ut og dør en en naturlig død. Det er langt bedre dyrevelferd enn å ta livet av insektet mens det er i kokongen, men det er kanskje ikke bra nok likevel?

Jeg ville holdt meg langt unna plastgarn. Det blir klamt og du røyter mikroplast. Hverken bra for miljøet eller deg. Ville heller strikket med et naturbasert ikke-pusete garn.

Anonymkode: 2aa79...3e7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil helst ha bomull og bambus, det er det jeg kommer på i farten som jeg vet eksisterer. Tar imot alle forslag som gjelder naturmaterialer som ikke er fra dyr. Jeg er helt fersk i strikkegamet, så aner ikke hva som finnes. Vet bare at det jeg ser etter skal være pusete, og selvfølgelig uten plast. Skal se litt nærmere på knitting for olive, men i utgangspunktet går det fremdeles litt mot mine verdier. Men definitivt bedre enn mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bomull, lin, tencel og bambus er nok de beste alternativene da. Særlig pusete vil det nok ikke bli i utgangspunktet uten noen form for plast eller animalsk i seg, men du kan forsøke å bruke en liten kardebørste på en prøvelapp og se om du får det litt fuzzy likevel. 

Et annet litt tungvint alternativ er jo å spinne sitt eget garn. Da kan du lage luftigere bomullsgarn enn det som ellers finnes på markedet, evt. med en dæsj lin i for bedre integritet :) Animalske fibre er, dessverre for deg, i en helt egen klasse hva gjelder slike kvaliteter. Det finnes blant annet alpakkabønder som holder dyra sine som rene kjæledyr og familiemedlemmer hvis det gjør ting bedre for deg forresten - det er veldig pusete, klør lite og varmer godt.

Anonymkode: a4256...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør Siri Marinsen i NOAH. Hun er veganer og bruker mye strikketøy.

Anonymkode: 39225...4cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være moralsk innenfor for deg å rekke opp gensere fra bruktbutikk for å få mer etisk animalsk garn?

Blant veganere jeg kjenner er det noen som kjøper ullklær og skinnsko brukt, men også noen som ikke gjør det. Selv blant veganere settes grensen for animalske produkter ulikt.

Anonymkode: 47842...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sauer blir jo ikke holdt primært for ulla sin del, og må klippes for å ha det bra. Det samme gjelder andre dyr også, - pels og ull må av.

Altså er det en fordel å bruke ullgarn sånn etisk sett. 

Skjønner derfor ikke helt hvorfor du ikke vil bruke garn fra dyr?

Anonymkode: fd2de...77b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes ikke kvalitetsgarn som ikke kommer fra dyr, bortsett fra bomullsgarn, men det er ikke pusete. 

Anonymkode: 254a3...e9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 21.27):

Kan det være moralsk innenfor for deg å rekke opp gensere fra bruktbutikk for å få mer etisk animalsk garn?

Blant veganere jeg kjenner er det noen som kjøper ullklær og skinnsko brukt, men også noen som ikke gjør det. Selv blant veganere settes grensen for animalske produkter ulikt.

Anonymkode: 47842...361

Ja, dette har jeg tenkt på. Har også lagret ullgarn-søk på finn i tilfelle drømmegarnet dukker opp der. Jeg tror at dersom jeg vet at ulla kommer fra en god plass, så kan jeg vurdere å kjøpe det. Har ting av ull hjemme, men alt har jeg fått i gave. Har ikke strikket noe særlig før, så jeg har ikke hatt behovet for å se så nøye på dette med ull før nå, har bare tenkt at det beste er å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette har jeg tenkt på. Har også lagret ullgarn-søk på finn i tilfelle drømmegarnet dukker opp der. Jeg tror at dersom jeg vet at ulla kommer fra en god plass, så kan jeg vurdere å kjøpe det. Har ting av ull hjemme, men alt har jeg fått i gave. Har ikke strikket noe særlig før, så jeg har ikke hatt behovet for å se så nøye på dette med ull før nå, har bare tenkt at det beste er å holde seg unna.

Nå vet jeg ikke hvorfor du ikke vil ha ull fra sau, men det er kanskje fordi det ikke er pusete nok?

Norske sauer har det vel stort sett bra? Det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha vokst opp med sau på et lite sted. De har greit med plass, får gå mye ute på beite og de fleste bønder er jo glad i dyra sine. Og som noen over her nevner er det bra for sauen at vi klipper den. Å ikke klippe den vil være dyreplageri.

Det er også mulig å kjøpe mohair fra norsk mohairgeit.

Anonymkode: cc87c...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes massevis av fine små gårder som har små saueflokker som koser seg ute året rundt. Kunne det vært noe å skaffe garn direkte fra små økogårder og betale noen for å strikke for deg? Alternativt kan man jo spinne garn selv også, det er veldig gøy. Hvis man blander inn alpakka, får man raskt et pusete og godt garn. 

Jeg gjør dette selv, ønsker å støtte oppunder de som kanskje ikke har den samme konkurransedyktigheten som andre, men som likevel tar vare på dyra sine. Kjøper garn fra en gård like i nærheten og det er helt herlig. Dyrere enn f.eks Drops såklart, men det er jo så kortreist som det kan bli og jeg kjører stadig forbi sauene ute på jordet.

Anonymkode: a4256...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...