Gå til innhold

Slutte med nesespray

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har sluttet med Otrivin etter (minst) 17 år som veldig avhengig. Trodde ikke det var mulig 🤭

Fikk Nasonex nesespray fra fastlegen (vet ikke om den er på resept)? som jeg tar hver morgen. Når jeg begynte med den,  MÅTTE jeg samtidig slutte med Otrivin. 
Det som hjelp for meg var å slutte med ett og ett nesebor. 
Nå har jeg ikke brukt nesespray på over 2 måneder 🤗

Ville bare dele dette, fordi jeg vet det er mange som er avhengig, og som ønsker å slutte. 

Anonymkode: 5a728...1b9

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Takk det hjelper å høre. Avhengig i 20 år her. Får det ikke til og prøvd «alt»

her også hørt at den nye sprayen proponent har hjulpet flere. 

Anonymkode: 34e4e...8db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk det hjelper å høre. Avhengig i 20 år her. Får det ikke til og prøvd «alt»

her også hørt at den nye sprayen proponent har hjulpet flere. 

Anonymkode: 34e4e...8db

Proponent hjalp meg, ihvertfall! Har også prøvd å trappe ned med å slutte med et nesebor først. Sist gang jeg prøvde var nesen fortsatt tett etter flere uker. 

Erstattet Otrivin med proponent og etter i underkant av to dager trengte jeg ikke nesespray i det hele tatt.

Så ble jeg skikkelig forkjøla, da var ikke Proponent lenger nok. Så ble noen uker med Otrivin igjen. Etter at selve forkjølelsen (langvarig) var over, var jeg fortsatt tett. Tok igjen t par dager med Proponent, og er igjen helt fri for nesespray. Utrolig deilig å slippe å ta nesespray flere ganger om dagen (og natta), ikke trenger å passe på at jeg har med nesespray om jeg skal ut rn tur...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutta selv med å ta i et nesebor til det andre ble bedre :) 

Anonymkode: 745fd...d2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var totalt avhengig av nesespray for ca 10 år siden. En påske sendte jeg mann og barn til hytta mens jeg ble hjemme for avvenning. Det var helt grusomt. Det er lite som plager meg mer enn å måtte legge meg med tett nese. Blir rett og slett opptrekt og forbanna 😆

Etter nesten en uke kunne jeg sovne uten tett nese og herregud det var bare nydelig 🥹

Etter det kjøpte jeg otrivin for barn og bruker kun ved forkjølelse. Nå har jeg måtte bruke det i litt over en uke pga kraftig forkjølelse. Det gikk fint, har vært uten i to netter nå. Skal aldri bli avhengig igjen. 

Anonymkode: 78bcc...09b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 16.31):

Etter det kjøpte jeg otrivin for barn og bruker kun ved forkjølelse. Nå har jeg måtte bruke det i litt over en uke pga kraftig forkjølelse. Det gikk fint, har vært uten i to netter nå. Skal aldri bli avhengig igjen. 

Anonymkode: 78bcc...09b

Dette går ikke bra for meg😭 Er mange år siden jeg tok detox men fikk en heftig runde covid i 2023. Tok barneotrivin i 2-3 dager og måtte da ta ny runde med «mild» avvenning. Var tett i 1-2 uker.

Jeg skal få streng ordre fra legen om å bruke det før jeg gjør det igjen.

Anonymkode: c5e62...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere som har brukt proponent, det har jeg også forsøkt. Jeg syns ikke at den har noen umiddelbar virkning på tettheten? … og da blir jeg tatt av ubehaget, og tyr til Otrivin 😝

fortell gjerne mer om deres prosess og erfaringer?

Anonymkode: 18c7e...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er periodevis avhengig av Otrivin. Tidligere har jeg også sluttet ved å avvenne ett nesebor om gangen. Nå har jeg det sånn at jeg blir "alltid" veldig tett i nesen nesen når jeg blir forkjølet, og så bruker jeg Otrivin for lenge. Evt. så er nok greia at jeg tåler dårlig å være tett i nesen. Men de siste par årene så slutter jeg ved at jeg plutselig bare ikke trenger det mer. Da har det gjerne gått 4 uker, og ikke under 10 dager, som det burde. Men typisk så er jeg der at jeg tenker at nå MÅ jeg snart begynne å avvenne ved å bare spraye i det ene neseboret, og så plutselig en kveld, før jeg kommer så langt, så kjenner jeg at hmm, nå får jeg til å puste med nesa og så får jeg sove uten sprayen. 

Selv om det av en eller annen grunn går over av seg selv for meg, så er jeg ganske plaget av den periodevise avhengigheten. Jeg får helt hetta hvis jeg drar noe sted på kveldstid og har glemt Otrivinen, for i periodene med avhengighet, er det på kvelden jeg blir pottetett i nesa. Jeg har ikke prøvd Proponent, men kjenner flere som har fortalt meg at de har bli kvitt nesespray-avhengighet med den, så jeg har kjøpt inn og har en liggende klar til neste gang jeg blir tett. 

Anonymkode: 507a0...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...