Gå til innhold

Folk som ønsker helsa i behold styr unna dette yrket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er utdannet bhg-lærer. Tre flotte år på universitetet og så kastet rett ut i jungelen. Hadde jeg visst hvordan forholdene var i barnehagene så hadde jeg aldri vurdert dette yrket. Altfor dårlige budsjetter, masse krav pluss pluss..

Hva gjør dere som ønsker dere bort fra dette yrket? Jeg orker ikke mer, dårlig søvn, lite overskudd og masse stress.. Føler jeg har mistet livskvaliteten.. Flotte barn, kolleger og foreldre, sånn at det er sagt. Ikke der det ligger.

Anonymkode: 239dc...6a1

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

selv om du ikke takler jobben betyr ikke det at ikke andre trives. Jeg har jobbet mange år i bhg og virkelig eeeelsket det. Går mye på innstilling og hva man sammen i kollegialet ønsker å få til er min erfaring etter å ha vært i 2 veeldig ulike bhg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er utdannet bhg-lærer. Tre flotte år på universitetet og så kastet rett ut i jungelen. Hadde jeg visst hvordan forholdene var i barnehagene så hadde jeg aldri vurdert dette yrket. Altfor dårlige budsjetter, masse krav pluss pluss..

Hva gjør dere som ønsker dere bort fra dette yrket? Jeg orker ikke mer, dårlig søvn, lite overskudd og masse stress.. Føler jeg har mistet livskvaliteten.. Flotte barn, kolleger og foreldre, sånn at det er sagt. Ikke der det ligger.

Kommunal barnehage? Hva med å prøve privat. 

Anonymkode: cd59f...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (1 minutt siden):

selv om du ikke takler jobben betyr ikke det at ikke andre trives. Jeg har jobbet mange år i bhg og virkelig eeeelsket det. Går mye på innstilling og hva man sammen i kollegialet ønsker å få til er min erfaring etter å ha vært i 2 veeldig ulike bhg. 

Å, så heldig du er med din innstilling!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommunal barnehage? Hva med å prøve privat. 

Kommunal ja, er det stor forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommunal ja, er det stor forskjell?

Har jobbet i begge deler og føler det er mer fritt for det meste i privat barnehage. Altså når det kommer til utstyr, leker, muligheter for barna og utvikling. Samt at det var alltid vikarer tilgjengelig da jeg jobbet der. 

I den bhg fikk en ansatt for seg at den skulle lage et sanserom, etter et kurs. Det ble tatt opp på møte og uken etter var det gjort. 

Så jobbet jeg kommunalt, så barna lage julegaver til foreldrene i så billigversjon som overhodet mulig. Jeg syns det var stor kontrast. For i den private barnehagen var det å kjøpe nytt når det var tomt. I den kommunale måtte de vente til en bestemt tid på året før det ble handlet eller det ble utsatt fordi de trengte noe annet mer. 

Hadde du kunne gjort en bedre jobb om det alltid var vikarer å få tak i? Om det alltid var rom å ta av? Om det ikke fantes grenser på hva du kunne bidra med for barnas utvikling? 

Den private barnehagen hadde virkelig alle muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ofte en tøff overgang fra studentliv til arbeidsliv. Jeg synes selv det var krevende. Jeg vet ikke om du synes det hjelper deg nå, men det blir enklere etterhvert som du får rutine til å håndtere situasjoner på jobb & det blir færre ting på jobb som oppleves krevende. 

Anonymkode: e451c...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Levde du under en stein før og under studietiden? Jeg bare spør. For det har vært velkjent i mange år, at det å jobbe som barnehagelærer er tungt på flere plan. Det er også kjent at det er knappe med ressurser, mye ansvar og stress. Bare les aktuell debatt og tidligere forskning, og hør med andre barnehagelærere og ped.ledere. Som student har du ansvar i å sette deg inn i arbeidsfeltet du utdanner deg til, det gjelder også arbeidsmarkedet og arbeidsforhold. Så jeg synes det er meget spesielt å ikke gjøre undersøkelser, før du begynner på et studium. 

Samtidig må du slutte og generalisere. Selv om bhg lærer ikke er yrke for deg, så betyr ikke det at du skal trekke en konklusjon om at ingen burde utdanne seg til barnehagelærer. Sånne som deg er med å forsterke fordommer mot yrke, og gjør at færre ønsker å bli det. Hva med å snakke FREM yrke vårt, og ikke alltid fokusere på det negative? Det er ikke yrke i seg selv som er problemet, men ressursene, økonomien og kvaliteten. 

Anonymkode: edfe0...91f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...