Gå til innhold

Gravid og styrketrening - vond korsrygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er gravid i over fjerde måned og opplever vondt i korsrygg ved og etter benøvelser.

I min forrige graviditet var det nok å kutte bøy og mark og kun holde meg til beinpress-apparatet for å forhindre vond korsrygg, men denne gangen - i dag spesifikt - opplevde jeg vondt i korsryggen selv i beinpresset. 

Noen som har erfaring eller kunnskap om denne type øvelser og graviditet? Hvilke andre benøvelser (som er mulig å utføre relativt tungt uten å selvfølgelig overdrive) er det mulig for meg å gjøre uten å få vondt i korsryggen? 

Anonymkode: 1ff2f...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om bekjente tåler det så kan du ta utfall. Da trenger du mindre vekt. Er du på senter ville jeg prøvd maskiner -leg curl og leg extention

Anonymkode: 4e7b7...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*bekkenet mener jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Om bekjente tåler det så kan du ta utfall. Da trenger du mindre vekt. Er du på senter ville jeg prøvd maskiner -leg curl og leg extention

Vil helst ikke ta mindre vekt enn jeg allerede gjør, elsker å trene relativt tungt selvfølgelig med måte. Tar 10-20 reps på alle øvelser nå. 

Leg curl er så lite effektivt i forhold til beinpress. Men kanskje utfall og leg curl kan veie opp for det.

Er det ikke anbefalt å ikke ta øvelser som utfall når man er gravid ? Syns jeg leste det et sted. Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt kontakt med en fysioterapeut med god kompetanse på gravide for å få kvalifisert hjelp. Leddene og støttemuskulaturen forandrer seg under graviditeten, og det er slett ikke sikkert det som fungerte forrige graviditet vil fungere nå. Uansett bra å lytte til kroppen - det er bedre å trene med lavere belastning eller mindre effektive øvelser, enn å ende opp med krykker og null trening pga bekkensmerter. 

Anonymkode: 81c3a...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville tatt kontakt med en fysioterapeut med god kompetanse på gravide for å få kvalifisert hjelp. Leddene og støttemuskulaturen forandrer seg under graviditeten, og det er slett ikke sikkert det som fungerte forrige graviditet vil fungere nå. Uansett bra å lytte til kroppen - det er bedre å trene med lavere belastning eller mindre effektive øvelser, enn å ende opp med krykker og null trening pga bekkensmerter. 

Anonymkode: 81c3a...4b9

Noe annet jeg kan gjøre istedenfor som ikke koster masse penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har flere tips?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gravid i 7 måneder og tar utfall med tung vekt. Eneste forskjellen er at jeg holder meg i stang på siden mens jeg gjør det, og ikke bulgarske som jeg tok før graviditet pga. har litt dårligere balanse. Men jeg tar også beinpress og RDLs da, uten vondt i ryggen. Så ikke sikkert utfall funker for deg..

Anonymkode: 79991...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er gravid i 7 måneder og tar utfall med tung vekt. Eneste forskjellen er at jeg holder meg i stang på siden mens jeg gjør det, og ikke bulgarske som jeg tok før graviditet pga. har litt dårligere balanse. Men jeg tar også beinpress og RDLs da, uten vondt i ryggen. Så ikke sikkert utfall funker for deg..

Hei! Kan du forklare hvordan du utfører utfall med tung vekt hvis du samtidig holder deg i stang på siden(hvilken stang forresten?)?

Jeg har ganske grei balanse, så kanskje jeg kan ta uten stang. Merker du forskjell på vondter om du gjør gående utfall eller på stedet utfall?

Hva er rdl?

Jeg gir det uansett ett forsøk idag, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei! Kan du forklare hvordan du utfører utfall med tung vekt hvis du samtidig holder deg i stang på siden(hvilken stang forresten?)?

Jeg har ganske grei balanse, så kanskje jeg kan ta uten stang. Merker du forskjell på vondter om du gjør gående utfall eller på stedet utfall?

Hva er rdl?

Jeg gir det uansett ett forsøk idag, takk for tips!

Jeg står ved siden av et rack, eller du kan sikkert stå ved siden av en vegg også som du holder på, med manual/kettlebell i ene hånden, mens du tar baklengs utfall.

RDL er Romanian deadlift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg står ved siden av et rack, eller du kan sikkert stå ved siden av en vegg også som du holder på, med manual/kettlebell i ene hånden, mens du tar baklengs utfall.

RDL er Romanian deadlift.

Jeg bestilte meg nettopp en PT-time nå for senere idag for å få gjennomgang og utført utfall riktig, så tusen takk for tipset ditt 😊

Jeg kan spørre om Romanian deadlift også. Aktiverer den samme muskelgrupper som ved f.eks benpress og knebøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg bestilte meg nettopp en PT-time nå for senere idag for å få gjennomgang og utført utfall riktig, så tusen takk for tipset ditt 😊

Jeg kan spørre om Romanian deadlift også. Aktiverer den samme muskelgrupper som ved f.eks benpress og knebøy?

Så bra! Jeg har trent litt med PT under svangerskapet og har god erfaring med det.

RDL tar en del av de samme muskelgruppene, men mest bakside (lår og rumpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...