Gjest Camelia Skrevet 5. mars 2006 #1 Skrevet 5. mars 2006 Har hatt plager med venstre skulder i noen år og har etter MR og røntgen fått påvist en liten forkalkning. Fastlegen min foreslår at jeg prøver fysioterapi, både manuell behandling, øvelser og dessuten ultralyd. Jeg har fått rekvisisjon på dette, opptil 12 behandlinger à 45 minutter. Spørsmål 1: Hvor stor er egenandelen jeg må betale pr gang, når jeg har en slik rekvisisjon? Hørte sagt i Trøndelag at fysioterapeuter fra 01.01.06 er pålagt å ta 50 kroner i egenandel, noe mange terapeuter ikke synes noe om (altså; de mener at med en henvisning til fysioterapeut burde man ikke betale noen egenandel overhodet). Dersom dette stemmer, høres det jo ut som om man tidligere ikke har betalt egenandel for fysioterapi, man at man altså fra 2006 skal betale 50 kroner. Dette stemmer imidlertid dårlig med hva jeg hører folk forteller. Hva betaler du for fysioterapi, som du har fått rekvisisjon fra fastlege på? Spørsmål 2: Har noen erfaring med behandling av forkalkning med ultralyd?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 5. mars 2006 #2 Skrevet 5. mars 2006 Vanlig egenandel når en har henvisning og går til en terapeut med offentlig avtale mener jeg ligger mellom 150 og 200 kroner, avhengig av lengden på behandlingen, om han er spesialist etc. Egenandelen på 50 kroner gjelder de som tidligere fikk behandling helt uten egenandel, f.eks gravide med alvorlige bekkenplager, en del kroniske sykdommer etc. Når betaler også de egenandel på behandlingen, men altså bare kr 50.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #3 Skrevet 5. mars 2006 Jeg går til behandling til manuell terapeut (fysioterapeut-spesialist), og har f.o.m 2006 måttet betale 50 kr per gang ja. Dette til tross for at jeg er i en pasientgruppe som har hatt krav på fri behandling og at jeg har frikort. Terapeutene håper imidlertid at denne ordningen nå skal vurderes på nytt slik at det blir slutt på dette.
jolie Skrevet 5. mars 2006 #4 Skrevet 5. mars 2006 (endret) Nå har jeg fått studert prisene på 'mitt' fysiosted, og det står som følger: Egenandelen er 250 for undersøkelse, 200 for behandling. De som før hadde null egenandel før må nå betale 50 kroner, unntatt barn med kroniske skader/plager og trafikkskadde (mener jeg det sto) og muligens de med kroniske plager (den var så lang den beskjeden at jeg fikk visst ikke memorert hele ). Altså vil det koste 200 per behandling for deg der jeg går, om du ikke faller inn under kategorien 'kroniske plager'. Endret 5. mars 2006 av jolie
Gjest Bellatrix Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 Jeg har kroniske plager og betalte ikke egenandel før, men må betale 50 kr nå.
Gjest gjesta Skrevet 5. mars 2006 #6 Skrevet 5. mars 2006 Jeg håper at jeg ikke har en kronisk plage, men jeg betaler allikevel 50 kr pr. gang Nå gjelder det behandling og trening etter et brudd.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #7 Skrevet 6. mars 2006 Jeg går til fysioterapeut, med henvisning, og har betalt 200 kroner pr gang. Når er jeg for lengst over på frikort, som man får etter 2600 kroner.
Gjest Camelia Skrevet 6. mars 2006 #8 Skrevet 6. mars 2006 (endret) Aha.... Takk for mange svar. Jeg vil jo definitivt kalle en plage som har vedvart i snart fem år for kronisk, men det kan det jo hende jeg er alene om... Det vil vel vise seg. Mens jeg er i siget her, er det noen som kan anbefale en bestemt fysioterapeut eller et et sted med offentlig avtale i Oslo sentrum? Fastlegen min skulle legge ved en liste over de med offentlig avtale og ultralydapparat (men det har kanskje de fleste?), men har hun gjort det? Nix. Gidder ikke mase mer, måtte mase i én måned for å få tilsendt rekvisisjonen hun selv hadde sagt jeg skulle få. Endret 6. mars 2006 av Camelia
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå