Gå til innhold

Israel og Hamas er enige om våpenhvile

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

Det er en farlig retorikk du nærmer deg her. Jeg kjenner ei som døde pga feilbehandling av et sykehus. Sykehuset mente at erstatningen for de etterlatte skulle være på 30.000. Betyr det at alle liv er verdt 30.000, eller at et sykehus aldri skal betale mer enn 30.000 i erstatning?

Det er veldig mange variabler som resulterer i forholdstallene i en utveksling. Sannsynligvis kan det summeres opp til at det er større forventninger og press på Israel - både internt og eksternt - enn Hamas.

Hvorfor er det farlig retorikk? Hva er det vi ikke får lov til å si?

Skal ikke si noe jeg, anna enn at de har drevet på slik i alle år. Hva var «vekslingskursen» for Gilad Shalit? 1000 mann? Hvorav en het Yahya Sinwar…

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (1 time siden):

Hvorfor er det farlig retorikk? Hva er det vi ikke får lov til å si?

Nærmer seg farlig retorikk. Altså når man tar en situasjon, som dette tilfellet hvor man utveksler fanger/gisler, og generaliserer det.

Lur Venn skrev (3 timer siden):

Kan man konkludere med at 1 israelsk liv dermed er verdt mer enn et palestinaarabisk liv?

Lur Venn skrev (1 time siden):

Jeg tenker bare at det er en interessant problemstilling, man kan jo egentlig ikke sette en pris på et liv.

Jeg tror det kommer av at Israel er den sterkeste parten i denne konflikten i denne konflikten og derfor har flere fanger å utveksle. Og det er jo også svært viktig for de å få sine borgere hjem, enten de er døde eller levende.

Jeg tenker det sikkert er en kombo av dine og mine tanker her.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lur Venn skrev (1 time siden):

Jeg tenker bare at det er en interessant problemstilling, man kan jo egentlig ikke sette en pris på et liv.

Det er en søkt problemstilling. Hadde problemer med å forstå den logikken fra hele den Sky News fadesen ved første våpenhvile.

Klart disse jihadistene i Gaza skulle ha sluppet fri disse unge kvinnene, pensjonistene, og babyene de kidnappet mens de fremdeles var iført pysj 🤬

Det er jo helt vilt hele greiene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (13 timer siden):

Jeg har selvsagt ingen tru på at det blir fred i hele Midt-Østen av det, men det hadde hjulpet situasjonen å fjerne den største voldsutøveren av dem alle.

Det ble fred i Europa, den som brukte mest vold var de allierte, derfor vant de. 
Hadde man fjernet de allierte hadde vi snakket tysk hele gjengen 🤔

Litt problematisk eksempel, da russen var del av seieren mot ondskapen, og de var knapt bedre enn tysken…

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (14 timer siden):

I følge eksperter er dødstalene i Gaza høyere en i noen annen moderne krig. Drap på sivile teller også som vold synes jeg! 

Eksperter: Dødstallene i Gaza overgår all moderne krigføring

https://www.nettavisen.no/nyheter/eksperter-dodstallene-i-gaza-overgar-all-moderne-krigforing/s/5-95-1486072

Ja, hvis det kun er dødsfall som tells som vold for deg så. Personlig synes jeg mange ting er verre enn døden. Om jeg kunne velge ville jeg mye heller bli bombet og drept i Gaza enn å måtte leve år ut og år inn med grov vold, voldtekter, kjønnslemlestelse, at døtrene mine ble giftet bort og voldtatt av sine "ektemenn" i prepubertal alder etc. Men jeg registrerer at mange her inne ikke synes sånt går under vold.

Stonegiant skrev (14 timer siden):

Graden av vold er en faktor her.

Ok? Steining, å bli smeltet levende av syre, å bli voldtatt til man dør av skadene eller må gå med utlagt tarm er ikke mer voldelig enn collateral damage?

Lur Venn skrev (6 timer siden):

Hvorfor er 3 israelere verdt 90 palestinere i fangeutvekslingen?

Kan man konkludere med at 1 israelsk liv dermed er verdt mer enn et palestinaarabisk liv?

Det reagerer jeg også på. Ironisk at det klages over at israelere ikke vedsetter palestinske liv, når palestinerene selv anser et israelsk liv for å være 30-50 ganger mer verdifullt.

Jeg er forøvrig uenig med begge parter her, et israelsk liv er hverken mer eller mindre verdt enn et palestinsk, og jeg synes ikke hverken Israel eller Hamas tar nok hensyn til sivile (særlig små barn) sine liv.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (15 timer siden):

Til opplysning er det et helt sykt «realityshow» som foregår nedi der nå. Som Hamas har lovt, ble navnene på fire kvinnelige gisler som skal løslates i morra offentliggjort.

Selvfølgelig mot et større antall palestinske innsatte. 

The catch: Alle kvinnene er ikke nødvendigvis i live. Av de fire navnene er hvertfall to unge observatører tatt fra en base på grensa, ei av de er Naama Levy (hun med blodig bukse fra 7/10. 

Dette er bare grusomt

Kilde; Ayelet Azoury på FB

Det er helt utrolig hvordan Hamas har klart å få vesten og pressen til å jobbe for dem. De er utrolig dyktige på propaganda.

Masse oppstyr om de tre første frigitte, tre pene nyvaskede jenter. Det blir mye mer stille når de drepte og voldtatte blir returnert. Mens norsk presse skriver en tåredryppende historie om israelske fanger som bare fikk noen timer frisk luft hver dag, ifølge dem selv.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (7 timer siden):

Det er helt utrolig hvordan Hamas har klart å få vesten og pressen til å jobbe for dem. De er utrolig dyktige på propaganda.

Masse oppstyr om de tre første frigitte, tre pene nyvaskede jenter. Det blir mye mer stille når de drepte og voldtatte blir returnert. Mens norsk presse skriver en tåredryppende historie om israelske fanger som bare fikk noen timer frisk luft hver dag, ifølge dem selv.

Så nettopp denne videoen fra BBC:

BBC Verify analyses Hamas hostage handover video

Fra løslatelsen av de 3 gislene på Gaza sist uke.

Hamas har laget videoen - utenom siste del der droner har bilder av plassen . som viser at det kun var noen få Hamas soldater der og en liten folkegruppe på et par hundre mennesker, de fleste kun forbipasserende..... 😉

Sikkert samme de viser idag - Hamas driver propaganda som ser ut som de har kontrollen og er i live.... 😉 

Endret av Sportydame
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (13 timer siden):

Det er en søkt problemstilling. Hadde problemer med å forstå den logikken fra hele den Sky News fadesen ved første våpenhvile.

Klart disse jihadistene i Gaza skulle ha sluppet fri disse unge kvinnene, pensjonistene, og babyene de kidnappet mens de fremdeles var iført pysj 🤬

Det er jo helt vilt hele greiene. 

Ja, reaksjonen til den israelske talsperson på det latterlige spørsmålet fra Sky News sier sitt. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Eylon_Levy

Sitat

Eylon_Levy_Eyebrow_Incident_on_Sky_News%2C_23_November_2023.png 

Det er komplett idioti å antyde at Israel frigir flere palestinske fanger fra fengslene enn israelske gisler som løslates fordi de anser palestinske liv som mindre verdt. Selvfølgelig hadde de helst sett at ingen palestinere ble frigitt fra fengslene, men det er Hamas som sitter med gislene og de setter dermed betingelsene.

Endret av Svava
Rettet fra CNN til Sky News
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 24.1.2025 den 10.35):

I følge eksperter er dødstalene i Gaza høyere en i noen annen moderne krig. Drap på sivile teller også som vold synes jeg! 

Eksperter: Dødstallene i Gaza overgår all moderne krigføring

https://www.nettavisen.no/nyheter/eksperter-dodstallene-i-gaza-overgar-all-moderne-krigforing/s/5-95-1486072

En artikkel fra november 23? Den er jo fullstendig utdatert. Krigen hadde så vidt begynt. Andelen kvinner og barn som det refereres til i artikkelen er langt høyere enn det Gazas helsemyndigheter rapporterer nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At antallet er skjevt ved fangeutvekslingen skylles vel ikke at noen mener et israelsk liv er mer verdt en et palastinsk. Det skylles vel først og fremst at Israel har hatt en veldig lav terskel for å ta fanger over lang tid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (19 minutter siden):

At antallet er skjevt ved fangeutvekslingen skylles vel ikke at noen mener et israelsk liv er mer verdt en et palastinsk. Det skylles vel først og fremst at Israel har hatt en veldig lav terskel for å ta fanger over lang tid.

Eller at de har hatt god tilgang på terrorister og disses medløpere. Samt god oversikt over hvem disse er og hvor man finner dem. Bare en tanke altså... 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

Eller at de har hatt god tilgang på terrorister og disses medløpere. Samt god oversikt over hvem disse er og hvor man finner dem. Bare en tanke altså... 

Hvis de hadde så god oversikt så burde vel kunne ha rettsaker mot de. 

Disse fire kvinnelige soldatene som ble frigitt nå var vel mere relevante å ta til fange enn mange av disse kvinnene og barna som Israel har tatt til fange.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG skriver om de israelske gislene som ble frigitt:

https://www.vg.no/nyheter/i/LMdxXq/reuters-hamas-offentliggjoer-navn-paa-gislene-som-loeslates-loerdag

Sitat

De har sittet i fangenskap i 477 dager og er israelske soldater som var på jobb da Hamas utførte terrorangrepet 7. oktober 2023 i Israel.

På jobb? Det var de som ble tatt i pysjamasbukser. Hamas offentliggjorde videoer fra da de ble fanget 7. oktober. De hadde blodige ansikter, haltet, hadde avkappet akilles osv. 

Vernepliktige var de dog og var utplassert ved en utkikkspost. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (40 minutter siden):

VG skriver om de israelske gislene som ble frigitt:

https://www.vg.no/nyheter/i/LMdxXq/reuters-hamas-offentliggjoer-navn-paa-gislene-som-loeslates-loerdag

På jobb? Det var de som ble tatt i pysjamasbukser. Hamas offentliggjorde videoer fra da de ble fanget 7. oktober. De hadde blodige ansikter, haltet, hadde avkappet akilles osv. 

Vernepliktige var de dog og var utplassert ved en utkikkspost. 

… og blodige buksebaker. Like fullt ble de tatt da de lå og sov, og ble banka opp, sannsynligvis voldtatt og fikk akillessene avkuttet. En vanlig taktikk i den arabiske verden som brukes på slaver for å unngå at de rømmer. 

De var 18-19 år da de ble fanga. 
Var helt ferske vernepliktige dette. 

Endret av Bacteria
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (1 time siden):

Hvis de hadde så god oversikt så burde vel kunne ha rettsaker mot de. 

Disse fire kvinnelige soldatene som ble frigitt nå var vel mere relevante å ta til fange enn mange av disse kvinnene og barna som Israel har tatt til fange.

Her har propagandaen til Hamas funka fjell. Er det mulig…

Du ser altså ikke forskjell på folk som er bura inne av en domstol og gisseltaking. 

Det første er lov, det andre er en krigsforbrytelse og er en krigsforbrytelse selv om ofrene teoretisk sett kunne regnes som militære. 

Endret av Bacteria
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (10 minutter siden):

Nå skal jeg pirke her, men er ganske sikker på at vernepliktige soldater er legitime mål, og at det sånn sett kan argumenteres for at det var mer relevant å ta de til fange enn f.eks. barn som har kastet stein.

MEN.

Dette var ikke et legitimt angrep, det var et terrorangrep, og det er selvfølgelig ikke lov til å voldta og torturere fanger. Det ville vært en krigsforbrytelse om Hamas hadde hatt en konvensjonell hær, men i dette tilfellet er det en videreføring av det jævlig terrorangrepet de gjorde.

Gabriel skrev (1 time siden):

Så det ville vært mer relevant om det var et tradisjonelt angrep gjennomført av en konvensjonell hær, uten tortur og voldtekt.

Man kan fint sette spørsmål ved rettssikkerheten og legaliteten i hvem Israel har tatt til fange og hvordan, men det blir helt feil å sette det direkte opp mot hva Hamas gjorde under terrorangrepet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
velociraptor skrev (13 timer siden):

Ok? Steining, å bli smeltet levende av syre, å bli voldtatt til man dør av skadene eller må gå med utlagt tarm er ikke mer voldelig enn collateral damage?

Du får det til å høres så snilt ut med "collateral damage". De blir drept med overlegg.

Ellers er det helt korrekt, ja. "Collateral damage" er mer voldelig.

Endret av Stonegiant
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (38 minutter siden):

Du ser altså ikke forskjell på folk som er bura inne av en domstol og gisseltaking. 

Det første er lov, det andre er en krigsforbrytelse og er en krigsforbrytelse selv om ofrene teoretisk sett kunne regnes som militære. 

To feil blir ikke til en rett i dette tilfellet heller, uansett så er en gisselutlevering et steg i riktig retning mot en forhandlet løsning i motsetning til terrorangrepet og den sin syke bombingen som Israel svarte med som har kostet så mange helsepersonell og barn livet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (1 time siden):

Du får det til å høres så snilt ut med "collateral damage". De blir drept med overlegg.

Ellers er det helt korrekt, ja. "Collateral damage" er mer voldelig.

Der får vi være uenige. Jeg vil heller at datteren min skal bli bombet og drept enn at hun skal giftes bort som 7-åring og deretter voldtas, bankes og mishandles resten av livet, selv om man kan håpe på å dø tidlig i barsel eller noe.

Apis skrev (1 time siden):

To feil blir ikke til en rett i dette tilfellet heller, uansett så er en gisselutlevering et steg i riktig retning mot en forhandlet løsning i motsetning til terrorangrepet og den sin syke bombingen som Israel svarte med som har kostet så mange helsepersonell og barn livet. 

Får håpe ikke knivmorderene og terroristene som nå frigjøres sammen med de som har skrevet ulovlige ting på nett, fortsetter å knivdrepe og terrorisere da.

Ellers ganske enig med deg, å bytte gisler mot fanger er uansett bedre enn bombing og slakting.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (26 minutter siden):

Der får vi være uenige. Jeg vil heller at datteren min skal bli bombet og drept enn at hun skal giftes bort som 7-åring og deretter voldtas, bankes og mishandles resten av livet, selv om man kan håpe på å dø tidlig i barsel eller noe.

Volden er ikke én til én. For hver Israeler som blir drept drepes det over 25 palestinere.

Så for å moderere litt på ditt eksempel for å få det til å stemme med graden av vold så mener jeg at det er mer voldelig å begå massedrap, enn å voldta noen. Helt greit om du er uenig i det.

Det er forresten masse voldtekt i Israel også.

Endret av Stonegiant
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...