Gå til innhold

Israel og Hamas er enige om våpenhvile

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (30 minutter siden):

Israel tok land fra Syria og Egypt av etter at de var med å angripe Israel. Det er ikke særlig folkerettslig problematisk.
De gav tilbake det de tok fra Egypt i forhandlinger om fredsavtale, de annekterte Golan fra Syria, noe som også er akseptert av befolkningen der. Det er helt innenfor folkerettslig.

Katten.2.0 skrev (17 minutter siden):

Tok ikke Israel Golanhøydene etter seksdagerskrigen som Israel startet?

Det har vært svært kritisert og er ikke innenfor folkerettslig.

Jeg hadde visst rett her:

Det er kun to land i verden som mener at Golanhøydene legitimt tilhører Israel. Kan du gjette hvilke? Det er Israel, og etter forrige perioden til Trump, ble det også USAs standpunkt.

Så at dette er "helt innafor folkerettslig" er direkte feil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_occupation_of_the_Golan_Heights (Hvis du reagerer på at Wikipedia er en kilde, så kan du sjekke kildene videre der, så kan ser du de opprinnelige kildene.)

Endret av Katten.2.0
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (1 time siden):

Enig. Den artikkelen du refererer, har den vært i norske medier? Jeg har ikke sett det. Nesten alt jeg vet om det som skjedde den dagen har jeg lest i engelskspråklige medier. 
Det er ikke så far fetched å sette den manglende dekningen av Hamas-grusomhetene i sammenheng med den (for Europa) uvanlig israelsk-kritiske stemningen i Norge.

Jeg fikk den opp i FB-feeden til ei dame jeg kjenner på Island.

Så tipper den ikke har vært i norske medier noengang nei...er sikkert for sterk kost 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (3 timer siden):

Nå er det jo ikke sånn at mindreårige og kvinner ikke kan begå kriminalitet. Han yngste på 15 år som ble frigjort hadde skutt 2 personer. 

Du har selvfølgelig rett i at også kvinner og barn kan begå kriminalitet. Men synes du det forsvarer å holde mange tusen fanget uten (sivil eller militær) dom og uten rettsak til å forsvare seg? Skal Israel ha rett til å forsvare seg ved å drepe sine naboer, men ikke palestinske fanger ved å ha en advokat?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 timer siden):

Tok ikke Israel Golanhøydene etter seksdagerskrigen som Israel startet?

Det har vært svært kritisert og er ikke innenfor folkerettslig.

Israel startet ikke seksdagerskrigen. 

Om Syria hadde tatt Gallilea, så hadde ikke det stått seg folkerettslig, om det ikke kom en påfølgende fredsavtale hvor Israel ga slipp. Siden Syria var den som angrep, trenger de ikke godkjenne at Israel holder Golan. 
Israel har annektert området, befolkningen er israelske statsborgere og er fornøyd med den situasjonen. Det er Druze territorium.

Nå nylig har Israel utvidet sitt område i Golan som en buffer mot det kollapsede Syria og de ulike militsene som angriper Israel fra der. Druser i dette området og også videre inn i det syriske Golan har tatt til gatene fordi de ønsker at Israel skal innlemme dem i nettopp Israel.

Ser dette som allment kjent, og går ut fra at de fleste husker TV bildene og reportasjene fra dette. Oppfordrer til å bruke Google før dette blir trukket i tvil, og kilder etterspurt. (En litt føre var melding 😳)

Det har vært og er konsensus siden 1967 om at Israel var i ferd å bli angrepet, da luftforsvaret slo ut de enorme mengdene med militær i Sinai som var klar til angrep. 
Jeg ser at aljazeera og electrinic intifada med flere forsøker å slå tvil om dette, og lanserer at Israel startet 6 dagers krigen. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 timer siden):

Jeg hadde visst rett her:

Det er kun to land i verden som mener at Golanhøydene legitimt tilhører Israel. Kan du gjette hvilke? Det er Israel, og etter forrige perioden til Trump, ble det også USAs standpunkt.

Så at dette er "helt innafor folkerettslig" er direkte feil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_occupation_of_the_Golan_Heights (Hvis du reagerer på at Wikipedia er en kilde, så kan du sjekke kildene videre der, så kan ser du de opprinnelige kildene.)

Vel det er mange land som anerkjenner Palestina som stat, oss inkludert. Til tross for at de ikke oppfyller kravene etter Monte Video som inneholder kriteriene verden har blitt enige om må være til stede for å bli kalt en stat. 

Det er politikk, ikke juss. Dette var i forhold til Golan. 

Jeg vet det bare er USA som har godkjent annekterte Golan, og det skjedde under Trump. Har lest mye om Golan, både historie, juss, og nåtid. 

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (Akkurat nå):

Du kan lese om den her, blant annet: https://snl.no/seksdagerskrigen

Israel startet krigen. Egypt var ikke på vei til å angripe Israel. Syria var under press fra Sovjet om å ikke angripe.
"USA skal to ganger i slutten av mai, den siste gangen sammen med Sovjetunionen, ha grepet inn og forhindret et israelsk angrep."

Om USA og Sovjetunionen gikk inn og hindre Israel i å angripe - og Israel var de som gjorde de første angrepene: Hvordan er det mulig at Israel ikke startet seksdagerskrigen?

Om Syria hadde tatt Gallilea, så hadde ikke det stått seg folkerettslig, om det ikke kom en påfølgende fredsavtale hvor Israel ga slipp. Siden Syria var den som angrep, trenger de ikke godkjenne at Israel holder Golan.

"Til tross for forsvarsavtalen med Egypt, forholdt Syria seg forholdsvis passiv da krigen brøt ut."

Det redegjøres også for hvordan det å angripe og holde Golanhøydene hadde ingen strategisk verdi, siden krigen var avsluttet på to fronter og Syria var i realiteten ute av krigen på tidspunktet.

Israel har annektert området, befolkningen er israelske statsborgere og er fornøyd med den situasjonen. Det er Druze territorium.

Nå nylig har Israel utvidet sitt område i Golan som en buffer mot det kollapsede Syria og de ulike militsene som angriper Israel fra der. Druser i dette området og også videre inn i det syriske Golan har tatt til gatene fordi de ønsker at Israel skal innlemme dem i nettopp Israel.

Ser dette som allment kjent, og går ut fra at de fleste husker TV bildene og reportasjene fra dette. Oppfordrer til å bruke Google før dette blir trukket i tvil, og kilder etterspurt. (En litt føre var melding 😳)

Dette er irrelevant for hvorvidt okkupasjonen av Golanhøydene er legitim.

Det har vært og er konsensus siden 1967 om at Israel var i ferd å bli angrepet, da luftforsvaret slo ut de enorme mengdene med militær i Sinai som var klar til angrep. 
Jeg ser at aljazeera og electrinic intifada med flere forsøker å slå tvil om dette, og lanserer at Israel startet 6 dagers krigen. 

Det er ikke konsensus, som jeg har vist til. Du kan ikke uttale deg såpass bastant om ting som åpenbart ikke er sant, og heller ikke presentere kilder på det.

Madame Butterfly skrev (2 minutter siden):

Vel det er mange land som anerkjenner Palestina som stat, oss inkludert. Til tross for at de ikke oppfyller kravene etter Monte Video som inneholder kriteriene verden har blitt enige om må være til stede for å bli kalt en stat. 

Dette er irrelevant til hvorvidt okkupasjonen av Golanhøydene er legitim.

Madame Butterfly skrev (2 minutter siden):

Det er politikk, ikke juss. Dette var i forhold til Golan. 

Din påstand:

"Det er helt innenfor folkerettslig." - som du fortsatt ikke har underbygd med en eneste kilde, viser seg å være feilaktig. Det er kun to land i hele verden som anser okkupasjonen som legitim. Det ene landet gjorde det kun etter Trump ble president.

Det er med andre ord så langt bort fra "innenfor" som man kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (9 minutter siden):

Electronic intifada ja, hehe… navnet sier vel alt man behøver å vite. 
Ja, stemmer det med druserne. Har sett klipp av landsbyer der de har drøftet om de skal be om en del av Israel eller ei. Ble kraftig argumentert for å bli innlemmet i Israel der ja. Riktignok som «det minste av to onder» da.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (44 minutter siden):

Du har selvfølgelig rett i at også kvinner og barn kan begå kriminalitet.

Det er vel ikke motstand til retten til forsvar, advokat og dom folk har når man reagerer på mediedekningen. Var jo noen her som sa at TV2 hadde beskrevet dem som palestinske gisler tatt av Israel. 
Det gir et helt uriktig bilde. 

Det er vel motstand mot å fremstille det som uskyldige kvinner og barn. Når det er snakk om drapsmaskiner. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (11 minutter siden):

Du kan lese om den her, blant annet: https://snl.no/seksdagerskrigen

Israel startet krigen. Egypt var ikke på vei til å angripe Israel. Syria var under press fra Sovjet om å ikke angripe.
"USA skal to ganger i slutten av mai, den siste gangen sammen med Sovjetunionen, ha grepet inn og forhindret et israelsk angrep."

Om USA og Sovjetunionen gikk inn og hindre Israel i å angripe - og Israel var de som gjorde de første angrepene: Hvordan er det mulig at Israel ikke startet seksdagerskrigen?

"Til tross for forsvarsavtalen med Egypt, forholdt Syria seg forholdsvis passiv da krigen brøt ut."

Det redegjøres også for hvordan det å angripe og holde Golanhøydene hadde ingen strategisk verdi, siden krigen var avsluttet på to fronter og Syria var i realiteten ute av krigen på tidspunktet.

Dette er irrelevant for hvorvidt okkupasjonen av Golanhøydene er legitim.

Det er ikke konsensus, som jeg har vist til. Du kan ikke uttale deg såpass bastant om ting som åpenbart ikke er sant, og heller ikke presentere kilder på det.

Dette er irrelevant til hvorvidt okkupasjonen av Golanhøydene er legitim.

Din påstand:

"Det er helt innenfor folkerettslig." - som du fortsatt ikke har underbygd med en eneste kilde, viser seg å være feilaktig. Det er kun to land i hele verden som anser okkupasjonen som legitim. Det ene landet gjorde det kun etter Trump ble president.

Det er med andre ord så langt bort fra "innenfor" som man kommer.

Du har helt rett i at Israel teknisk sett startet krigen. Men som det også står i lenken din, det var massiv styrkeoppbygging på Sinai-halvøya. Derfor bestemte israelske styresmakter seg for å foreta et «preemptive strike». Om ikke de hadde gjort det er det langtfra sikkert Israel som stat ville overlevd. 

juss og realpolitikk er to forskjellige størrelser. Særlig når man har «a noose round his neck and a gun to his back» som B Dylan skriver. 

Endret av Bacteria
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Du har helt rett i at Israel teknisk sett startet krigen. Men som det også står i lenken din, det var massiv styrkeoppbygging på Sinai-halvøya. Derfor bestemte israelske styresmakter seg for å foreta et «preemptive strike». Om ikke de hadde gjort det er det langtfra sikkert Israel som stat ville overlevd. 

Mtp at både Egypt og Syria hadde startet deeskaleringen, så kan man ikke uttale seg om hvorvidt det hadde blitt krig eller ikke.

Personlig er jeg 50/50 om Israels angrep var en nødvendighet eller ikke. Har dog sett en del analyser av slagene, og snakker om overlegen demonstrasjon av militærmakt. Bare luftangrepene mot Egypt og taktikkene for luft-til-luft-kampene var strålende. Intet mindre enn imponerende.

Det betyr likevel ikke at okkupasjonen av Golanhøydene er folkerettslig "innenfor", eller at det er konsensus om at det var en forsvarskrig. Hele verden, bortsett fra to land, anser okkupasjonen som ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (7 timer siden):

Du kan gjerne vise meg de som forsvarer Hamas og terrorangrepet, eller sitere innlegg her inne som insinuerer at Hamas er engler og kun Israel gjør noe galt.

Støttespillere til terror finnes. I Bergen var det en demonstrasjon 7. oktober i fjor der de markerte "Al-Aqsa Flood". De kalte angrepet "heroisk" og "seierrikt". 
https://www.bt.no/krim/i/3MmGLd/politiet-gjoer-seg-klare-for-demonstrasjoner-i-bergen-7-oktober 

Jeg har også sett støttespillere her innimellom. Husket kun hvor man kunne finne den ene fremdeles, og den satte seg fordi antall likes var skremmende. Du kan sjekke første side på tråden "Sånn ser det ut når Israel bomber terrorister" og se kommentaren med flest likes.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Støttespillere til terror finnes. I Bergen var det en demonstrasjon 7. oktober i fjor der de markerte "Al-Aqsa Flood". De kalte angrepet "heroisk" og "seierrikt". 
https://www.bt.no/krim/i/3MmGLd/politiet-gjoer-seg-klare-for-demonstrasjoner-i-bergen-7-oktober 

Jeg har også sett støttespillere her innimellom. Husket kun hvor man kunne finne den ene fremdeles, og den satte seg fordi antall likes var skremmende. Du kan sjekke første side på tråden "Sånn ser det ut når Israel bomber terrorister" og se kommentaren med flest likes.

Den kommentaren som starter med: "Er du en av dem som tror at historien startet 7.oktober?"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (32 minutter siden):

Den kommentaren som starter med: "Er du en av dem som tror at historien startet 7.oktober?"?

Ja

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (5 minutter siden):

Ja

Så du tenker at svaret på vedkommende som ville utslette Hamas og ikke så problemet med de enorme sivile tapene til palestinere, er en av de som mener at Hamas ikke har gjort noe galt og at alt er Israel sin feil?

Det handler jo litt om konteksten der. Hvis jeg sier at IDF og den israelske regjeringen burde utryddes, og du deretter sier at Hamas burde utryddes og alle sivile som dør i prosessen er innafor - da ville det vært rart av meg å skulle klandre deg for din uttalelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har sett de fine goodie-bagene Hamas sendte med jentene som avskjedsgave? Verden er virkelig blitt en South-park-episode… vet ikke om jeg skal le eller grine jeg 😂

Ifølge TT inneholdt posene (som var vanlige gråpapirposer med en fint utskrevet etikett på) et slags eksamenspapir der jentenes fremgang i arabisk var vurdert, et kart over «Palestina» og fotos fra fangenskapet. 
Jeg dauer. Det er bare så absurd ..!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (6 timer siden):

Du har selvfølgelig rett i at også kvinner og barn kan begå kriminalitet.

Det er vel ikke motstand til retten til forsvar, advokat og dom folk har når man reagerer på mediedekningen. Var jo noen her som sa at TV2 hadde beskrevet dem som palestinske gisler tatt av Israel. 

Det er vel motstand mot å fremstille det som uskyldige kvinner og barn. Når det er snakk om drapsmaskiner. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bacteria skrev (4 minutter siden):

Er det noen av dere som har sett de fine goodie-bagene Hamas sendte med jentene som avskjedsgave? Verden er virkelig blitt en South-park-episode… vet ikke om jeg skal le eller grine jeg 😂

Ifølge TT inneholdt posene (som var vanlige gråpapirposer med en fint utskrevet etikett på) et slags eksamenspapir der jentenes fremgang i arabisk var vurdert, et kart over «Palestina» og fotos fra fangenskapet. 

Sendte de dem med en fuckings minnebok fra deres "opphold"? Herregud. Det hadde vært absurd hadde det ikke bare vært så... jævlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Har ikke sett noen kommentere de 2 manglende fingrene til hun Emily heller - det ble nevnt et sted at de ble skutt bort 7.oktober men etter 15mnder hadde hun vel ikke trengt bandasje om det var tilfelle?🤔

Så forøvrig en video på BBC idag morges fra gjensynet med moren hennes og intervju med advokaten...den klarer jeg ikke å finne nå så mulig den er fjernet...🤔

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (1 time siden):

Har ikke sett noen kommentere de 2 manglende fingrene til hun Emily heller - det ble nevnt et sted at de ble skutt bort 7.oktober men etter 15mnder hadde hun vel ikke trengt bandasje om det var tilfelle?🤔

Så forøvrig en video på BBC idag morges fra gjensynet med moren hennes og intervju med advokaten...den klarer jeg ikke å finne nå så mulig den er fjernet...🤔

Alle avisene jeg har lest, har skrevet om at hun mistet fingrene sine 7 oktober. Flere som også har bilde, hvor hun tar selfie med moren, er glad og viser hånden. Kan finne bilde til deg eller avis kilde hvis du ikke finner selv.

De familiene fortjener fred og kjærlighet fremfor unødvendig spekulasjon.  

Endret av Ghostwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (8 timer siden):

Må man være i den ene grøften eller den andre og alt i mellom er umulig? Det blant disse over 10 000 fanger både uskyldige kvinner og barn, og "drapsmaskiner". Det er ikke 10 000 drapsmaskiner. Det er heller ikke bare 10 000 uskyldige kvinner og barn. I siviliserte samfunn er det ikke vanlig med kollektiv avstraffelse for hva noen individer har gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...