Gå til innhold

Israel og Hamas er enige om våpenhvile

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Ok… er det snakk om mange? Har ikke hørt om det, kun om drepte soldater. 

Vet ikke hvor mange. Men i følge avtalen skal kvinnelige israelske soldater prioriteres. De mannlige skal man forhandle om senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Hva med de som soner? 
En ting vi i alke fall vet er at ingen er blitt fengslet i Palestina av palestinere fordi de har drept israelere….. vi vet at sistnevnte gruppe får belønning….

At Israel eller Hamas belønner egne som begår overgrep betyr ikke at ikke verdenssamfunnet skal kreve de straffet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (15 minutter siden):

Vet ikke hvor mange. Men i følge avtalen skal kvinnelige israelske soldater prioriteres. De mannlige skal man forhandle om senere.

Men det er vel snakk om soldater tatt av Hamas 7/10. Er ikke snakk om soldater tatt til fangene under kampene på Gaza.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (4 timer siden):

Det er regler for hvor lenge og på hvilket grunnlag man kan holde noen i varetekt. I Israel holdes mange tusen over langt tid uten rettsak og dom.

En annen sak er at Norge har også blitt anklaget av AI for å missbruke varetektststemet.

Det sitter nå folk enda i varetekt i statene etter 6. januar for 4 år siden. Varetekt blir brukt verden over.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (12 minutter siden):

Det sitter nå folk enda i varetekt i statene etter 6. januar for 4 år siden. Varetekt blir brukt verden over.

Er det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (1 time siden):

Er det greit?

Det kan jeg ikke uttale meg om. Man må stole på at rettssystemet fungerer som det skal. Det er lett å være etterpå klok og si at varetekt var nødvendig/ikke nødvendig, men jeg tror det er best å overlate slike avgjørelser til dommere og advokater.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper samtlige gisler er voldtatt og drept. Så på X at palestinerne løper rundt i ruinene, skyter i luften mens de roper gud er størst, feirer seieren og nå skal de erobre Jerusalem.  Lurer litt på om løpet er kjørt for disse folkene. Blir våpenhvile en stund så begynner de med raketter.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (37 minutter siden):

Det kan jeg ikke uttale meg om. Man må stole på at rettssystemet fungerer som det skal. Det er lett å være etterpå klok og si at varetekt var nødvendig/ikke nødvendig, men jeg tror det er best å overlate slike avgjørelser til dommere og advokater.

Så du mener vi skal stole på dommere og advokater i USA, Russland, Israel, Nord-Korea, Iran, Afghanistan o.s.v. uten å stille noen spørsmål ved deres avgjørelser? Hva når noen jurister kritiserer dommere i andre land?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (1 time siden):

Så du mener vi skal stole på dommere og advokater i USA, Russland, Israel, Nord-Korea, Iran, Afghanistan o.s.v. uten å stille noen spørsmål ved deres avgjørelser? Hva når noen jurister kritiserer dommere i andre land?

Man skal alltid stille spørsmål om alt mulig. Men å stille spørsmål betyr også at man ikke besitter den kunnskapen som advokater og dommere besitter, og at man derfor er tjent med å stole på at systemet fungerer som det skal.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (6 timer siden):

Er det greit?

Norge er en versting i Europa nå det gjelder varetekt. Mange avgjørelser mot oss ang dette i EMD. 

Nei, det e ikke greit. Det er jo brudd på menneskerettighetene og internasjonal lov etc. Godkjent av norske domstoler

Det har pågått i tiår etter tiår, får vel kalle det akseptert av samfunnet vårt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (5 timer siden):

Tipper samtlige gisler er voldtatt og drept. Så på X at palestinerne løper rundt i ruinene, skyter i luften mens de roper gud er størst, feirer seieren og nå skal de erobre Jerusalem.  Lurer litt på om løpet er kjørt for disse folkene. Blir våpenhvile en stund så begynner de med raketter.

NRK noe om dette? De liker jo å sende rapporter fra Gaza. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (11 minutter siden):

NRK noe om dette? De liker jo å sende rapporter fra Gaza. 

Vi får se. Hvordan de vinkler det OM noen kommer nogenlunde helskinnet ut fra tunnelene søndag. Eller ikke. 
Har ikke noen illusjoner hverken om Hamas eller nrk. 
Men om det kommer jenter med voldtektshistorier eller i verste fall med en baby ut av tunnelen tror jeg NRK vil få problemer med å holde på sitt narrativ som enkelt sagt er Alt Er Israels Skyld. 
Dette er vel også grunnen til at jeg ikke har store forhåpninger til at 33 blir frigitt. Hamas er jo blitt mestere på propaganda. 

Håper ungene kommer ut, mot alle odds. At det tross alt er noen gode der inne som har beskyttet dem, medlemmer av Hamas eller ei.

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (9 timer siden):

Vi får se. Hvordan de vinkler det OM noen kommer nogenlunde helskinnet ut fra tunnelene søndag. Eller ikke. 
Har ikke noen illusjoner hverken om Hamas eller nrk. 
Men om det kommer jenter med voldtektshistorier eller i verste fall med en baby ut av tunnelen tror jeg NRK vil få problemer med å holde på sitt narrativ som enkelt sagt er Alt Er Israels Skyld. 
Dette er vel også grunnen til at jeg ikke har store forhåpninger til at 33 blir frigitt. Hamas er jo blitt mestere på propaganda. 

Håper ungene kommer ut, mot alle odds. At det tross alt er noen gode der inne som har beskyttet dem, medlemmer av Hamas eller ei.

Får inderlig håpe at det ikke slippes ut et eneste gissel fra Israels fengsler før man vet noe mer om tilstanden til gislene på Gaza.

Om de i det hele tatt er i live.....det kan godt være et propagandaspill fra Hamas for å kjøpe seg tid - sier avtalen noe om at gislene må være i live?? 😉 

Om gislene har blitt voldtatt, torturert og drept vil jeg anta Israel får mer støtte fra verdenssamfunnet igjen og at Trump vil støtte ham i å fortsette krigen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her står det faktisk noe om at Hamas ikke har oversikt over hvilke av gislene, som er i live.

Israel sier at flere av de på navnelisten til Hamas er gisler som tidligere er bekreftet døde.

Så tipper de 33 som først skal løslates fort blir til kun et par-tre stykker..... 😉 

Vil også tro at Hamas kommer til å si at gislene er drept i israelske angrep - så de slipper å få skylden for det.....

Gissel funnet drept i Gaza – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da stemte det at Hamas hadde tenkt å frigi døde gisler.

De har nå kommet med en ny oppdatert liste over de 33 gislene de skal løslate.....

Og halve Norge tok feil , da de insinuerte at det var Israel som trenerte signeringen av avtalen 😉 

Israel: Første gisler ventes frigitt på søndag

Ikke at det overrasker meg at man ikke kan stole på Hamas.....jeg er ekstremt spent på tilstanden til disse gislene, og lurer på hvorfor det er så vanskelig å google seg frem til hva som skjedde med de gislene som er blitt løslatt tidligere.....

Her er det eneste jeg fant...fra CNN. Og det er helt klart at de ble utsatt for tortur fra Hamas - både fysisk og psykisk.

Israeli hostage faced ‘punishments’ during eight months in Hamas captivity, family says | CNN

Her sier Hamas forøvrig selv at de dreper gislene om Israel nærmer seg....tipper flere av disse stod på den første listen over gisler som skulle frigis.....

Hamas, Israel | Hamas fastholder at Israel bærer ansvaret for gislers død

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (2 timer siden):

Så da stemte det at Hamas hadde tenkt å frigi døde gisler.

De har nå kommet med en ny oppdatert liste over de 33 gislene de skal løslate.....

Og halve Norge tok feil , da de insinuerte at det var Israel som trenerte signeringen av avtalen 😉 

Israel: Første gisler ventes frigitt på søndag

Ikke at det overrasker meg at man ikke kan stole på Hamas.....jeg er ekstremt spent på tilstanden til disse gislene, og lurer på hvorfor det er så vanskelig å google seg frem til hva som skjedde med de gislene som er blitt løslatt tidligere.....

Her er det eneste jeg fant...fra CNN. Og det er helt klart at de ble utsatt for tortur fra Hamas - både fysisk og psykisk.

Israeli hostage faced ‘punishments’ during eight months in Hamas captivity, family says | CNN

Her sier Hamas forøvrig selv at de dreper gislene om Israel nærmer seg....tipper flere av disse stod på den første listen over gisler som skulle frigis.....

Hamas, Israel | Hamas fastholder at Israel bærer ansvaret for gislers død

Hvis de har torturert sivile gisler, noe man kan anta, så kan bare håpe på en lang og pinefull død for alle i Hamas. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tror og ser det skrev (48 minutter siden):

Hvis de har torturert sivile gisler, noe man kan anta, så kan bare håpe på en lang og pinefull død for alle i Hamas. 

Det er jo ikke tvil om at gislene er blitt torturert - i artikkelen fra CNN er det faren til et av gislene som forteller - sønnen selv har ikke orket å fortelle. Det er også tydelig at de ble dehumanitisert - og de ble fortalt at Israel ville drepe dem (gislene) , så da Israelerne kom for å redde dem trodde de at de ville bli drept.

Det jeg reagerer på er at det er så og si umulig å finne norske artikler om hvordan gislene ble behandlet - kun 1 artikkel i Aftenposten - bak betalingsmur.

Hvorfor??

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (58 minutter siden):

Nå er det vel ikke sivilisert å ønske seg kollektiv avstraffelse for det noen har gjort. Nå er det vel rimelig sannsynlig at både noen innen Hamas og noen sivile og militære israelere har begått uakseptable overgrep men man straffer da ikke hele befolkningen for det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (22 minutter siden):

Nå er det vel ikke sivilisert å ønske seg kollektiv avstraffelse for det noen har gjort. Nå er det vel rimelig sannsynlig at både noen innen Hamas og noen sivile og militære israelere har begått uakseptable overgrep men man straffer da ikke hele befolkningen for det!

Jeg vil påstå at det er en ganske stor forskjell på undertøysbilder og tortur 😉 

Nå kan jo Palestinerne bare kvitte seg med Hamas, så slipper man kollektiv avstraffelse.....

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (13 minutter siden):

Jeg vil påstå at det er en ganske stor forskjell på undertøysbilder og tortur 😉 

Nå kan jo Palestinerne bare kvitte seg med Hamas, så slipper man kollektiv avstraffelse.....

Du tenker at de eneste overgrepene det israelske militæret har gjort mot palestinere er å ta undertøysbilder?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...