Gå til innhold

Hvordan ville du gått frem om du følte at ansettelsesprosessen var veldig uryddig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort om meg: Uten å røpe for mye om meg selv, så har jeg 5-10 år relevant erfaring fra et (statlig) kontor. Har relevant mastergrad, og har bare gode tilbakemeldinger og referanser fra kontoret. Har gang på gang fått ros for å være en resursperson. For et par år siden sluttet jeg i jobben, for å flytte etter min samboer, der han fikk jobb. I den tiden jeg var borte, så var jeg fortsatt behjelpelig når min tidligere arbeidsgiver ringte, og de trengte hjelp med noe jeg hadde jobbet på. Nå har vi flyttet tilbake, og jeg søkte på samme stilling, ved samme kontor, som de hadde lyst ut, og eksplisitt oppfordret meg til å søke på. Den dagen stillingen ble lyst ut, så fikk jeg meldinger og telefoner om at jeg burde søke på stillingen. 

Jeg tenkte jo at dette skulle være ganske sikkert, på bakgrunn av alt det jeg har skrevet over. 

Etter én mnd hadde jeg ikke hørt noe, og til min store overraskelse ble jeg ikke engang kalt inn på intervju - for dem hadde de allerede holdt, og tenkte at kanskje det har skjedd noe feil underveis? Tok kontakt med nåværende leder på kontoret (som riktig nok ikke jobbet der da jeg jobbet der, og bare nylig har vært sjef der), men fikk bare bekreftet at de hadde fått søknaden min.

Kort tid etterpå fikk jeg typisk email der de takket for søknad, men at det hadde vært XX antall søkere og at jeg ikke nådde frem denne gang. Spurte om jeg kunne få utvidet søkerliste, og til min store overraskelse så var dette ikke spesielt med "sterke" søkere. Ingen av kandidatene hadde så mye relevant erfaring som meg, eller de kursene jeg har tatt.

Men det som overrasket meg aller mest, var at personen som ble ansatt overhodet ikke hadde noen relevant erfaring. Ei heller var utdanningen noe relevant. Faktisk så jeg at det var et par stykker til på søkerlisten, som tidligere hadde vært innom kontoret i form av prosjekter og kortere engasjement.

Jeg er ikke så mye skuffet som jeg er overrasket og forundret. Har aldri i mitt liv opplevd å ikke engang bli kalt inn til intervju, og spesielt ikke til en stilling jeg har vært i før, og der jeg soleklart har vært sterkeste kandidat (på papiret).

Har jo ikke lyst å brenne noen broer, men jeg føler også at dette har vært en veldig uryddig prosess. Er det noe vits å ta dette videre? Om ikke annet, så har jeg jo lyst på objektiv tilbakemelding på hvorfor det gikk som det gikk.

Anonymkode: 773a2...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sånn går det jo noen ganger. Man tror man skal få en jobb, eller ihvertfall ha knallgod sjanse, og så får man ikke jobben eller tom ikke en gang komme på intervju. Jeg har opplevd det. Kanskje de begynte å vekte jobben på en annen måte? Kanskje det har oppstått nye krav? Gidder ikke grave noe mer i det. Går bare videre og skaffer meg mer erfaring/kvalifikasjoner. 

Anonymkode: 14f5d...fac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...