Gå til innhold

Kollegaer henger seg oppi andres lunsjer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånne kommentarer er vanlig i et arbeidsmiljø. Fra mislykkede slankere, folk som aldri har slanket seg "spiser hva de vil" og vekten viser det. De eneste som aldri kommenterer er slanke folk som legger en innsats i å forbli slanke. 

Deal with it. Enkelte folk vil alltid ha en formening om ditt kosthold. 

Anonymkode: 11818...be1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi snakker aldri-aldri om hva hverandre spiser, og jeg tenker det har med høy eq blant kollegene mine å gjøre. Har ei i avdelingen som er åpen om at hun har slitt mye med mat og enkelte dager ikke får til å spise/evt bare spise et par salatblader. Kjempefint at hun får til det - selv sliter jeg også med mat, uten å ha sagt noe om det (og utad i lunsjen spiser jeg alltid helt «normalt»). Hadde gitt beskjed dersom noen kommenterte andre sin mat - ikke ok. Vi har alle master ++ og opplever kolleger som veldig empater. Godt miljø. Skikkelig deilig at ingen kommenterer mat, første sted jeg har jobbet hvor det IKKE er et tema. Mange er dessverre korttenkte.

Anonymkode: 171fb...d54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 22.06):

Høres ut som om du har trøbbel i matveien da du er veldig sårbar for andre sine kommentarer på hva du spiser. Og at du kommenterer at du fint klarer å leve på mindre og mulig misunnelse rundt det. Jeg har jobbet med ei som dette, det tok litt tid, men tilslutt kom det frem at hun slet med apiseforstyrrelse. Jeg mener dette i aller beste mening. 

Anonymkode: b9f06...9f9

Ja, veldig mange har trøbbel i matveien. Og -akkurat- derfor skal du unngå å kommentere hva andre spiser. Manerer, kalles det. Tror du virkelig en kommentar fra en kollega skal «hjelpe» de i å føle og tenke helt annerledes? «Åja, takk. Det hadde jeg ikke tenkt på.» …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noe om å kommentere mengden på mat. Enten det er "hæææ, bare to rugsprø med skinke?" eller "oi, det var en svært baguette og muffins". 

Men å kommentere at det så godt ut, om det er hjemmelaget el., tenker jeg er ok.

Anonymkode: be96f...a3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi snakker aldri-aldri om hva hverandre spiser, og jeg tenker det har med høy eq blant kollegene mine å gjøre. Har ei i avdelingen som er åpen om at hun har slitt mye med mat og enkelte dager ikke får til å spise/evt bare spise et par salatblader. Kjempefint at hun får til det - selv sliter jeg også med mat, uten å ha sagt noe om det (og utad i lunsjen spiser jeg alltid helt «normalt»). Hadde gitt beskjed dersom noen kommenterte andre sin mat - ikke ok. Vi har alle master ++ og opplever kolleger som veldig empater. Godt miljø. Skikkelig deilig at ingen kommenterer mat, første sted jeg har jobbet hvor det IKKE er et tema. Mange er dessverre korttenkte.

Jeg jobbet tidligere et sånt sted med høyt utdannede og det jeg tenkte var empatiske fine folk. Ingen kommenterte mat som du sier, jeg bryr meg ikke om matkommentarer men tenkte at det var litt deilig å slippe. Etter å ha jobbet der noen år forsto jeg årsaken, det var hverken høy utdanning eller empati, men at en betydelig del av kollegaene mine slet med mat og spiseforstyrrelser, ergo de ville selvfølgelig ikke snakke om mat. Det er noe med det der flink pike syndromet dessverre. 

Anonymkode: da2fd...a15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Lyst å bli flinkere på hva som passer seg å si, og ikke. Hender det at noen sier om andres mat f.eks "oj, det luktet godt,hva er det?" eller "det så godt ut!" eller kommenteres mat ikke i det hele tatt?

Anonymkode: a2de2...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bitterhet og misunnelse tipper jeg. Ville bare jattet med, men litt spent på hvor mye du spiser i lunsjen? 

Anonymkode: ed73c...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...