Gå til innhold

Kollegaer henger seg oppi andres lunsjer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jobber i helsevesenet med bare kvinnelige ansatte. I 2025 starter nyttårsforsett og det er mange på jobb som har lagt om kostholdet sitt og startet på diverse dietter. I går når jeg skulle frem lunsjen min fulgte en kollega konsekvent med på alt jeg tok frem på tallerkenen og sa høyt «er det virkelig alt du skal spise?». Mennesket går selv på lavkarbo og snakker høyt om dette. Jeg vet hun sliter med sult så kanskje det er misunnelse at jeg klarer meg med mindre mat??

Dette er ikke første gang kollegaer overvåker andres lunsjpakker. Jeg har prøvd å sagt i fra at de skal passe på seg selv men det nytter ikke. Det er så jævlig ubehagelig. Noen som har opplevd noe lignende?? 

Anonymkode: 3a51d...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En uting. Litt det samme hos oss, men mer i retning av «oi, det så godt ut», «å, for en fristende lunsj, baker du brød selv?». Andre på sin side er mer «ja jeg har vertfall ingen nyttårsforsetter, her er den svære karbonadebaguetten min». Mye selvironi også, og da syns jeg jo det er gøy at folk har litt humor rundt prosjektene sine 🙂

Anonymkode: b3681...52d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at det er en uting, samtidig forstår jeg ikke helt hvorfor du gidder å bry deg. Si som sant er at "ja" og still gjerne oppfølgingsspørsmål tilbake, "hvordan det, har du tanker om det?". Peil det inn igjen på henne. 

Anonymkode: 6351b...005

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi snakker en del om mat. Jeg spiser aldri frokost. Spiser en god lunsj.

Anonymkode: 8f462...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går jo snart ikke ann å snakke om/ kommentere noe som helst, bortsett fra været og offentlig transport.  Hvis jeg hadde fått en kommentar på porsjons-størrelse, hadde jeg bare svart at jeg ikke var spesielt sulten, eventuelt at jeg var veldig sulten og så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det. 

Anonymkode: d0893...a48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har jeg hatt og du kan ha mye moro med det. Jeg er mann i kvinnedominert sektor og rett etter at jeg begynte i ny jobb hadde jeg et hjemmebesøk og møte rett etterpå så endte opp med en quarter pounder fra McDonalds som lunch den dagen. En kollega holdt på å få apoplektisk anfall av dette og det var såpass underholdende at jeg de neste ukene hadde kebab, baconcrisp (hel familiepose), fenalår rett fra beinet og en del andre absurde lunsjer. Masse billig moro.  

Anonymkode: 18bb3...054

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i helsevesenet med bare kvinnelige ansatte. I 2025 starter nyttårsforsett og det er mange på jobb som har lagt om kostholdet sitt og startet på diverse dietter. I går når jeg skulle frem lunsjen min fulgte en kollega konsekvent med på alt jeg tok frem på tallerkenen og sa høyt «er det virkelig alt du skal spise?». Mennesket går selv på lavkarbo og snakker høyt om dette. Jeg vet hun sliter med sult så kanskje det er misunnelse at jeg klarer meg med mindre mat??

Dette er ikke første gang kollegaer overvåker andres lunsjpakker. Jeg har prøvd å sagt i fra at de skal passe på seg selv men det nytter ikke. Det er så jævlig ubehagelig. Noen som har opplevd noe lignende?? 

Anonymkode: 3a51d...06c

Å spise for lite mat i løpet av en arbeidsdag kan gjøre deg utmattet. Høres ut som ei som tenkte mer på din helse enn du gjør. 

Du høres mer ut som hurpa her pga "er det misunnelige fordi jeg klarer å spise mindre." 

Slutt å være så følsom. På jobb er man en gjeng der alle er veldig forskjellige. Hos oss er det mennesker fra 5 forskjellige land, med hver sin religion, erfaringer, veldig ulik alder. Det eneste absolutt alle har helt til felles er jobben, men man blir jo lei av å bare prate jobb. Så det andre er mat, frokost, lunsj, middag, oppskrifter, ønsker, hva man liker og hva man ikke liker. 

Så mulig det er slik blant dine kollegaer, det ene temaet som angår alle mennesker uten at noen prøver å bry seg med hva du spiser. 

Høres ut som om du har trøbbel i matveien da du er veldig sårbar for andre sine kommentarer på hva du spiser. Og at du kommenterer at du fint klarer å leve på mindre og mulig misunnelse rundt det. Jeg har jobbet med ei som dette, det tok litt tid, men tilslutt kom det frem at hun slet med apiseforstyrrelse. Jeg mener dette i aller beste mening. 

Anonymkode: b9f06...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner det kan være litt irriterende. Men er vel bare å svare "ja? tenkte det ja, hvordan det?".

Vi snakker masse om lunsjen i lunsjen, men der går det mer i "oo hva er det du spiser". Mange som ofte har med litt spennende mat, enten de har laget hjemme eller om de har prøvd et nytt sted i nabolaget. Jeg lager noen ganger kjøleskapsgrøt, jeg får nesten spørsmål om den hver gang jeg sitter med noen nye i lunsjen, de skal vite hva det er og hvordan det lages og hvor jeg har kjøpt beholderen, de er bare ute etter tips. 

Jeg synes alt sånt er greit, kanskje noe rart å kommentere mengde. Jeg synes ikke det er noe touchy jeg da, det er jo noe jeg kan kommentere om egen mat, i dag har jeg med litt lite, eller spiste opp mesteparten av lunsjen til frokost, så jeg kommer til å svime av innen kl 14. 

Jeg kobler det å spise lite til lunsj med å bli sulten og trøtt seinere, så det kan jo bare være de er genuint sjokkerte og lurer på hvordan du kan holde koken en hel arbeidsdag på lite bensin, ikke at de er så misunnelige nødvendigvis. Det er jo noe du tillegger dem, når de kanskje er sånn WHAT jeg hadde svimt av og ikke klart å gå på trening etter jobb om jeg bare spiste et knekkebrød klokka ti.

Anonymkode: 36ef2...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...