Gå til innhold

ADHD. Hvorfor opplever ikke vi «som natt og dag» effekt etter medisinering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har barnet vårt gått på medisin i snart en uke.

Vi merker ingen effekt, heller ingen bivirkninger.

Jeg har hørt om folk som gråter av lykke en time etter de tar første dose for aller første gang, fordi de føler en slik ro og at hodet ble stille.

Andre snakker om natt og dag effekt.

Er vår erfaring unormal, eller er det mer unormalt å få så god effekt etter første tablett?

Anonymkode: 09d9b...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje det er feil medisin. Har hørt at det er vanlig å måtte prøve forskjellige medisiner for å finne ut en medisin som funker 

Anonymkode: d1957...b86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig vanlig å merke stor forskjell med en gang. Man starter tross alt på laveste dose. Og man må ofte prøve forskjellige typer. 

Vi måtte opp på 50mg Ritalin, men da ble bivirkningene ganske ille, så måtte begynne på nytt å teste ut en annen. Endte opp på 40mg Elvanse, som ikke gir bivirkninger, og enda bedre virkning enn 50mg Ritalin. 

Endret av Meowmere
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høre nok til unntaket å oppleve markant bedring i løpet av noen timer med medisin. 

Anonymkode: f40f5...c10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medisinering og tilpassing av den kan ta lang tid med mye utprøving, og som andre påpeker begynner man på laveste dose. I tillegg er folk forskjellige og ikke alle vil ha den "åherregud jeg ser livet med nye øyne"-greia som snakkes om (med gråting og hele pakka).

Jeg har ADHD og medisinutprøvingen varte i flere måneder med ulik dosering og ulike medisiner (og noen av dem gjorde meg værre, så vit at det også kan skje). Selv hadde jeg aldri den natt/dag-effekten du nevner i HI men har likevel landa på en type medisin og en dosering som virkelig har forbedret livet mitt.

Anonymkode: 7bbd8...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har barnet vårt gått på medisin i snart en uke.

Vi merker ingen effekt, heller ingen bivirkninger.

Jeg har hørt om folk som gråter av lykke en time etter de tar første dose for aller første gang, fordi de føler en slik ro og at hodet ble stille.

Andre snakker om natt og dag effekt.

Er vår erfaring unormal, eller er det mer unormalt å få så god effekt etter første tablett?

Nå er det jo virkningen som barnet opplever selv som har betydning. Var dere rundt merker er jo revnende likegyldig, men med det sagt virker medisiner ulikt fra person til person, fra dose til dose, medikament til medikament osv. men uansett har det gått knapt en uke så det er begrenset hvor mye endringer man vil kunne merke det man starter på veldig liten dose.

Anonymkode: a79fb...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen. 

Dere som lurte på hvordan barnet selv opplever det:

Han har spurt mange ganger selv om når han vil merke at medisinen virker. I følge han selv kjenner han ingenting. 
Sett fra utsiden er vi foreldre enige i den opplevelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det høre nok til unntaket å oppleve markant bedring i løpet av noen timer med medisin. 

Anonymkode: f40f5...c10

Enig i dette. De fleste jeg kjenner har det tatt tid med utprøving av flere typer medisiner og forskjellige doser. 

Anonymkode: 28801...e88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. 

Dere som lurte på hvordan barnet selv opplever det:

Han har spurt mange ganger selv om når han vil merke at medisinen virker. I følge han selv kjenner han ingenting. 
Sett fra utsiden er vi foreldre enige i den opplevelsen.

Det er helt vanlig å øke dose etterhvert. Eller prøvde ut nye. Man ønsker å starte forsiktig fordi man vet ikke hvordan man vil reagere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En begynner gjerne på en litt lav dose og trapper opp etterhvert. 
Fikk ikke dere beskjed om det av legen? 

Anonymkode: c8dbb...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...