Gå til innhold

Forskjell på lektorutdanning og undervisningskompetanse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg finner ikke noe svar på nett så da lurer jeg på om noen av dere vet hva som er forskjellen på å ta en 5-årig lektorutdannelse og å ta f.eks master i engelsk eller historie og deretter et år med ppu. Det står at man da får undervisningskompetanse i det faget man har master i. Er dette det samme som lektor, eller blir det noe annet?

Anonymkode: c1a98...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du master, er du lektor. 

For å undervise i et fag på videregående nivå, må du ha 60 studiepoeng i det for å ha undervisningskompetanse. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Master pluss PPU er lik lektor.

Bachelor pluss PPU er lik adjunkt. 

Anonymkode: 8d22a...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervisningskompetanse sier noe om hva du kan undervise i. Det er forskjellige krav på forskjellige nivå: altså er det en forskjell til krav for å undervise på barneskole, ungdomsskole og videregående.

Master med PPU eller å ta en lektorutdanning gjør at du blir lektor. Eventuelt som meg, som tok en mastergrad + lærerutdanning (4-åring). Siden jeg har både tilleggsutdanning (minst 60 studiepoeng) utover min mastergrad er jeg altså lektor med opprykk (eller tilleggsutdanning). Viser til svar hos Norsk lektorlag her:

Sitat

Hvilke krav stilles til stillingstitlene adjunkt, adjunkt med tillegg, lektor og lektor med tillegg?

MARS, 2023

SVAR:

I vedlegg 2 til tariffavtalen i KS-området (side 62-63) fremgår det hvilken kompetanse man må ha for å bli plassert i de ulike stillingskodene.

For å bli innplassert i stillingskoden adjunkt kreves 240 studiepoeng godkjent utdanning inkludert PPU.

For å bli innplassert i stillingskoden adjunkt med tilleggsutdanning, kreves tilsvarende, men 300 studiepoeng.

For å bli innplassert i stillingskoden lektor kreves minimum 300 studiepoeng inkludert fullført mastergrad og PPU.

For å bli innplassert i stillingskoden lektor med tilleggsutdanning kreves tilsvarende, men 360 studiepoeng.

Så lenge du har godkjent undervisningskompetanse i minst ett fag, er det irrelevant hvilke andre fag du har i din grunnutdanning.

Undervisningskompetansen handler om kravene til kompetanse i fagene man underviser i. 

Det står videre følgende angående kompetanse (fra Norsk Lektorlag):

Sitat

Hvilke krav til kompetanse stilles for å undervise i et fag?

JUNI, 2020

SVAR:

I videregående skole er kravet for å undervise minst 60 relevante studiepoeng i alle fag (det gjelder ikke for faget yrkesfaglig fordypning). Det er imidlertid en unntaksbestemmelse for alle som er ferdig utdannet før 2014. For dem finnes ingen formelle krav.

I ungdomsskolen stilles krav om 60 relevante studiepoeng i engelsk, norsk* og matematikk, og 30 studiepoeng i øvrige fag**. Unntaksbestemmelsen for lærere ferdig utdannet før 2014 gjelder kun for engelsk, norsk* og matematikk.

På barnetrinnet kreves 30 relevante studiepoeng for å undervise i engelsk, norsk* og matematikk.

Det er arbeidsgiver som vurderer om studiepoengene er relevante for undervisning.

* Samisk og norsk tegnspråk

** Gjelder ikke valgfag,

For å illustrere: jeg har en bachelor- og mastergrad i engelsk. Jeg har en bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. /tidl. allmennlærerutdanning + årsstudium (deriblant økonomi og historie) + fordypning (IKT m.m) + snart ferdig bachelor i historie. 

Jeg er lektor med opprykk uansett hvor jeg jobber, det være seg på en videregående eller barneskole, men jeg har altså følgende undervisningskompetanse til å undervise i følgende fag:

Videregående: Engelsk, samfunnskunnskap, historie, religion og etikk, ulike programfag, økonomifag

Ungdomsskole: Engelsk, KRLE, naturfag, samfunnsfag, fordypning engelsk, ulike valgfag (f.eks programmering)

Barneskole: Matte, norsk, engelsk, KRLE, naturfag, samfunnsfag, kunst og håndverk, musikk og kroppsøving.

Jeg jobber på en 1.-10. skole, og kan undervise i ganske mange fag. Jeg velger dog å være lærer på småskoletrinnet. :) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du master så blir du lektor, tar du en master i engelsk så bygger du jo på en bachelor. Du kan si at lønnen er lik, men de kan være ute etter ulike ting. Mange vgs ønsker seg lærere med en master  i det faget de er ute etter, skal de ha norsklærer så vil de gjerne ha en med master i norsk osv

Jeg har undervisningskompetanse i flere fag bla norsk og har master i et fag jeg ikke underviser i i skolen, men jeg får jo lektorlønn uansett

Anonymkode: 36964...e5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Master pluss PPU er lik lektor.

Bachelor pluss PPU er lik adjunkt. 

Anonymkode: 8d22a...ac8

Du får vel ikke tatt PPU med bare bachelor nå? Tror det har blitt masterkrav. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kålrota skrev (22 minutter siden):

Du får vel ikke tatt PPU med bare bachelor nå? Tror det har blitt masterkrav. 

I all hovedsak, ja. Med unntak hvis du har arbeidserfaring som lærer, har en bachelorgrad i praktisk-estetiske fag eller tegnspråk eller skal ta PPU for yrkesfag. 

Tar man PPU etter masterutdanning blir man lektor med tilleggsutdanning. 

Anonymkode: 17adc...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et spørsmål til siden dere vet så mye om dette. Når man tar bachelor i engelsk her så tar man også 60 studiepoeng i et annet fag, f.eks historie. Dersom man senere tar master i engelsk og deretter PPU, kan man da undervise i både engelsk og historie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Et spørsmål til siden dere vet så mye om dette. Når man tar bachelor i engelsk her så tar man også 60 studiepoeng i et annet fag, f.eks historie. Dersom man senere tar master i engelsk og deretter PPU, kan man da undervise i både engelsk og historie? 

Ja. De fleste underviser i fag de ikke har master i og mange i fag de faktisk ikke har i det hele tatt.

Anonymkode: 36964...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...